  • 1. Data: 2009-06-07 17:29:41
    Temat: współpraca nowych lustrzanek ze szkłami na m42
    Od: jakub <j...@g...com>

    Witam,

    Zastanawiam się nad kupnem nowej lustrzanki do 2500 PLN. Głównym, poza
    ceną, kryterium wyboru jest współpraca z obiektyami na gwint m42. Mam
    sporą ilość takich szkieł i nie chcę się ich pozbywać.

    Wiem, że różne marki (canon, nikon, minolta) różnie sobie radzą z
    manualnumi obiektywami. Ostatnio kiedy się tym tematem interesowałm
    (czyli jakieś 2-3 lata temu) jedynym sensownym wyborem była minolta 5d
    lub 7d, ale wtedy były to za duże pieniądze jak za aparat do
    amatorskiego użytku. Pamiętam też, że pozostałe marki miały problemy;
    nie wiem już kto jakie, ale albo obiektyw m42 nie ostrzył do
    nieskończoności, albo siadał w apatacie pomiar TTL.

    Jak sprawa wygląda teraz? Która marka/model najlepiej sprawuje się z
    m42?

    Pozdrawiam,
    J.

  • 2. Data: 2009-06-07 17:50:50
    Od: q...@o...pl

> [...]
    > lub 7d
    > (...).
    > Pamiętam też, że pozostałe marki miały problemy;

    Przecież Pentax słynie ze wzorcowej współpracy z manualnymi obiektywami, w tym
    z obiektywami m42!
    Z Pentaxem masz bezproblemowy pomiar światła, sygnalizację ustawienia ostrości,
    stabilizację z każdym obiektywem (nawet z dnem słoika)...
    qw

  • 3. Data: 2009-06-07 20:09:04
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    q...@o...pl pisze:

> [...]
    > Z Pentaxem masz bezproblemowy pomiar światła, sygnalizację ustawienia ostrości,
    > stabilizację z każdym obiektywem (nawet z dnem słoika)...

    Zgadza się. W tej cenie to tylko Pentax. Ja tylko dodam, że trzeba się
    upewnić, iż dokręcony obiektyw m42 zwiera styki. Wtedy obiektyw wie, że
    dołączony jest obiektyw. Często emalia na obudowie nie przewodzi prądu i
    aparat myśli, że nie ma podpiętego obiektywu. To stwarza problemy z
    pracą w trybie Av (praca na przysłonie roboczej). Natomiast w trybie M
    nie ma żadnych problemów - aparat po wciśnięciu AE-L mierzy światło
    jakie wpada (niezależnie od tego, czy styki są zwarte, czy nie) i
    ustawia czas wg. światłomierza. Tryb M jest preferowany przy pracy z
    obiektywami na bagnet K, ponieważ Pentax już jakieś 20 lat temu
    zrezygnował z pełnej współpracy z najstarszymi szkłami na bagnet K.
    Szkła z bagnetem KA to tak jak te nowoczesne w trybie MF. Działa
    wszystko z wyjątkiem AF - jest potwierdzenie ostrości i pułapka ostrości
    (po przełączeniu w tryb AF).

    Ja tylko od siebie dodam - najpierw sprawdź, czy te twoje obiektywy są
    na tyle dobre z cyfrą, że warto traktować czynnik współpracy ze starymi
    obiektywami jako istotny. Raz jest tak, raz siak. Na pewno słabo będą
    wypadać obiektywy o krótkich ogniskowych, chociaż są wyjątki.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 4. Data: 2009-06-07 21:08:47
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha jakub napisał tak:

    > Zastanawiam się nad kupnem nowej lustrzanki do 2500 PLN. Głównym, poza
    > ceną, kryterium wyboru jest współpraca z obiektyami na gwint m42.

    Tylko Pentax, nic wiecej w tym temacie dodac sie nie da.

    --
    http://www.demotywatory.pl/komentarze/2330
    W tablicę kluczyk raz i dwa

  • 5. Data: 2009-06-07 21:17:45
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze jakub:

    > Jak sprawa wygląda teraz? Która marka/model najlepiej sprawuje się z
    > m42?

    Micro 4/3.

  • 6. Data: 2009-06-07 21:34:24
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    jakub pisze:
    > Jak sprawa wygląda teraz? Która marka/model najlepiej sprawuje się z
    > m42?

    Każdy niewymagający optyki dodatkowej, mający lv.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 7. Data: 2009-06-07 22:19:58
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha Mateusz Ludwin napisał tak:

    > Rzecze jakub:

    > Micro 4/3.

    Crop 2x to sredni biznes.

  • 8. Data: 2009-06-07 22:23:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Kombajn Bizon:

    > Crop 2x to sredni biznes.

    Lepszy niż 1.5x

  • 9. Data: 2009-06-07 22:34:08
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha Mateusz Ludwin napisał tak:

    > Rzecze Kombajn Bizon:

    > Lepszy niż 1.5x

    Bo?

  • 10. Data: 2009-06-07 22:37:56
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Kombajn Bizon:

    > Bo?

    Bo z 50mm robi się dobry obiektyw do portretów a w APS-C ni pies, ni wydra.