  • 61. Data: 2009-01-14 09:58:06
    Temat: Re: wybor kompaktu
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał:

    > Wpompowując do oceanu udusimy ryby i plankton (albo wcześniej zakwasimy) i
    > w ten sposób pozbawimy Ziemię złożonych form życia (podobno fitoplankton
    > jest największym producentem O2. Dużo istotniejszym niż tropikalne lasy).
    > [...]

    A słyszałem ostatnio, że ponoć jeden większy wybuch wulkanu emituje do
    atmosfery wielokrotnie więcej dwutlenku wegla niż wszystkie działania naszej
    cywilizacji przez cały rok... Nie mam mozliwosci zweryfikowania tej
    informacji, ale jeśli to prawda, to całe straszenie dwutlenkiem wegla i jego
    wpływem na ocieplenie klimatu to jedno wielkie bicie piany. Zresztą o tym
    ociepleniu tez powiadają, ze to po prostu naturalne cykle klimatyczne - i
    faktycznie - w czasach Wikingów gdy raczej ludzkość zbyt wielkich ilości CO2
    nie wytwarzała Grenlandia została tak a nie inaczej nazwana ze względu na
    obfitą roslinność porastającą jej brzegi...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 62. Data: 2009-01-14 10:02:02
    Temat: Re:[OT] - CO2 (było: wybor kompaktu)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:
> [...]
    >>> CO2... W sumie zaczyna to przypominać węża zjadajacego własny

    > I w nich się od dawien dawna magazynuje. I np. zalesianie jest w/g
    > mnie jedna z najlepszych metod ograniczania ilosci CO2 w atmosferze
    > (tyle, że na efekt trzeba czekać długie lata). Ale - dyskusja jest o
    > przedstawianych ostatnio irracjonalnych w/g mnie koncepcjach
    > przechwytywania i magazynowania CO2 gdzieś pod ziemią lub pod wodą.

    Pod ziemią - raczej nie (chyba jedynie jako metoda wyłudzania
    budżetowych pieniędzy w biurokratycznym perpetuum mobile: jedną dziurą
    pompujemy CO2, szczelinami ucieka i dalej mamy gdzie pompować).
    (no chyba, że będzie metoda wiązania CO2, ale chyba wciąż najtaniej
    robią to rośliny... :) (np. jedna część takiego srebra AFAIR może związać
    20 objętości tlenu).

    Pod wodą - jak najbardziej tak - w końcu to tam rozpuszcza się chyba
    większość ziemskiego CO2, a np. klatraty metanu
    (http://pl.wikipedia.org/wiki/Klatrat_metanu) naturalnie sobie zalegają
    na dnie, więc rozwiązanie ma jakieś perspektywy, choć póki co raczej
    kombinuje się nad tym jak ten metan wydobyć na powierzchnię :))

    A wrócę jeszcze do jednej sprawy, bo nie ma co mieszać ideologii z
    realną ekologią:

    > Potem modna była dziura ozonowa (czy ktos pamieta co się z nią stało?)
    > w imię walki z którą zakazano w Polsce stosowania w samochodach gaśnic
    > halonowych

    Dziura ozonowa była nie tyle modna, co była też faktem. RADYKALNE
    ograniczenia emisji czynników rozbijających ozon w górnych warstwach
    atmosfery (głównie w urzadzeniach chłodniczych i aerozolach) dało
    efekty - warstwa ozonowa zaczęła się odbudowytwać (wyraźna korelacja z
    emisją, zresztą praktycznie w 100% pochodzenia antropogenicznego) i za
    jakieś 60-100 lat powinna wrócić do normy. Temat zniknął, bo realny
    problem (ochrona przed promieniowaniem kosmicznym) udało się szczęśliwie
    rozwiązać. Nie można tego jednak podczepiać pod aberracje ekologistów,
    którzy np. już doprowadzili do sprzedaży opustów za emisję CO2, podczas
    gdy reszta świata dzięki swojemu "ateizmowi" będzie nam robić koło pióra
    na zasadzie "hulaj dusza, piekła nie ma" (a oddzielne wydatki na
    reagowanie na zmiany spowodowane ociepleniem klimatu i tak nas nie
    ominą).

    Nb. z całym tym "pakietem klimatycznym" może się skończyć jak ze
    "strategią lizbońską" - UE zadekretowała sobie kiedyś, że w 2010 roku
    będzie najbardziej konkurencyjną gospodarką na świecie... :)

    /-/

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 63. Data: 2009-01-14 10:04:36
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):

    > A słyszałem ostatnio, że ponoć jeden większy wybuch wulkanu emituje do
    > atmosfery wielokrotnie więcej dwutlenku wegla niż wszystkie działania naszej
    > cywilizacji przez cały rok...

    No więc nie do końca tak jest.

    > Nie mam mozliwosci zweryfikowania tej
    > informacji, ale jeśli to prawda, to całe straszenie dwutlenkiem wegla i jego
    > wpływem na ocieplenie klimatu to jedno wielkie bicie piany.

    No właśnie niekoniecznie. Istnieje niezerowa szansa, że działanie naszej
    cywilizacji jest tą słomką, która łamie grzbiet wielbłąda.

    > Zresztą o tym
    > ociepleniu tez powiadają, ze to po prostu naturalne cykle klimatyczne

    No więc właśnie to jest nie tyle ocieplenie, co rozregulowanie klimatu.
    Różnie mówią na ten temat, ale naukowcy są raczej zgodni co do tego.

    Dylemat jest taki: czy dla uniknięcia katastrofalnej katastrofy, który
    nam grozi z pewnym prawdopodobieństwem* warto podejmować działania,
    które z pewnością będą sporo kosztować.

    *niestety modele matematyczne, z których wynika to prawdopodobieństwo
    katastrofy są poza zasięgiem zrozumienia przez generalną publikę, nie
    mówiąc już o politykach.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 64. Data: 2009-01-14 10:24:17
    Temat: Re: Re:[OT] - CO2 (było: wybor kompaktu)
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> napisał:

> [...]
    > na zasadzie "hulaj dusza, piekła nie ma" (a oddzielne wydatki na
    > reagowanie na zmiany spowodowane ociepleniem klimatu i tak nas nie

    Ano własnie - mam obawy, że głównym skutkiem prowadzenia polityki
    'proekologicznej' w tym zakresie będzie osłabienie konkurencyjności
    gospodarek naszego kontynentu i w efekcie przenoszenie coraz większej części
    produkcji do krajów, które dbałość o srodowisko mają na dalekim końcu swoich
    priorytetów. A zanieczyszczenia atmosfery i tak po całym świecie się
    rozejdą...

    > Nb. z całym tym "pakietem klimatycznym" może się skończyć jak ze
    > "strategią lizbońską" - UE zadekretowała sobie kiedyś, że w 2010 roku
    > będzie najbardziej konkurencyjną gospodarką na świecie... :)

    Mam niestety obawy, że wojna z efektem cieplarnianym może się jeszcze gorzej
    skończyc... Głównie tym, że Chińczycy będą rece zacierali z radości, że
    Europejczycy tacy naiwni...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 65. Data: 2009-01-14 10:26:01
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > A słyszałem ostatnio, że ponoć jeden większy wybuch wulkanu emituje do
    > atmosfery wielokrotnie więcej dwutlenku wegla niż wszystkie działania naszej
    > cywilizacji przez cały rok...

    Może tak, może nie. Jednocześnie jednak emitują olbrzymie ilości
    popiołów, które odcinają Ziemię od dopływu energii ze Słońca. Oglądałem
    ostatnio program o wybuchu Karakatau - przez parę lat odczuwano znaczne
    oziębienie klimatu.
    Ciekawa dyskusja na ten temat toczy się na pl.sci.fizyka.

    P.S.
    Jak dla mnie nadal nie jest wyjaśniony związek między temperaturami a
    ilością CO2, czyli co jest przyczyną czego, czy wzrost CO2 przyczynia
    się do wzrostu temperatury, czy na odwrót no i jaki jest udział oceanów
    (największy i o wiele większy od pozostałych bufor CO2).

    P.P.S.
    Zmniejszenie emisji CO2 przez Europę nie o 20% ale nawet o 100%
    właściwie nie zmienia tendencji odnośnie emisji CO2 przez cywilizacji,
    więc zupełnie niezależnie od zależności należy sobie odpowiedzieć na
    pytanie nad sensem wydawania bilionów euro na zmniejszenie emisji CO2 w
    Europie, czy może lepiej po mniejszych kosztach walczyć z negatywnymi
    skutkami ocieplenia (zastanawiam się, czy przypadkiem w całkowitym
    bilansie dla Europy ocieplenie nie jest korzystne).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 66. Data: 2009-01-14 10:30:37
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Paweł W. napisał(a):

    > Zmniejszenie emisji CO2 przez Europę nie o 20% ale nawet o 100%
    > właściwie nie zmienia tendencji odnośnie emisji CO2 przez cywilizacji,

    To niestety prawda, te cholerne Chiny etc...

> [...]
    > skutkami ocieplenia (zastanawiam się, czy przypadkiem w całkowitym
    > bilansie dla Europy ocieplenie nie jest korzystne).

    Gdyby to było tylko ocieplenie, to pewnie tak, ale raczej nie będzie to
    ocieplenie, tylko rozmaite kataklizmy jak huragany, stepowienie etc.

  • 67. Data: 2009-01-14 10:34:12
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Jan Rudziński pisze:
    > Gdyby to było tylko ocieplenie, to pewnie tak, ale raczej nie będzie to
    > ocieplenie, tylko rozmaite kataklizmy jak huragany, stepowienie etc.

    E tam. Skąd ta pewność?
    Poza tym te ocieplenie nie wszędzie jest złe. Jeszcze chyba w wakacje
    czytałem artykuł w WiŻ o cofaniu się pustynie w Afryce. Efekt
    cieplarniany może skutkować zwiększonymi opadami w Afryce. Chociaż głodu
    to pewnie tam nie zwalczy :/
    Natomiast stepowienie w Polsce chyba nie jest spowodowane zmianami
    klimatycznymi, a zmianami w gospodarce gruntami (to też opinia, którą
    gdzieś czytałem i była sensownie uargumentowana).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 68. Data: 2009-01-14 10:36:06
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jan Rudziński" <j...@a...net> napisał:

    > No więc nie do końca tak jest.

    Alke masz na ten temat jakieś wiarygodne wyliczenia? Bo ja ich nie znam - i
    w związku z tym jak pisałem nie wiem, czy należy temu wierzyć, czy nie...

    > No właśnie niekoniecznie. Istnieje niezerowa szansa, że działanie naszej
    > cywilizacji jest tą słomką, która łamie grzbiet wielbłąda.

    Niezerowa czyli jak duża? Bo jeśli to 20% - jest czym się martwić, ale jeśli
    0.00020% to raczej nie warto się nadmiernie przejmować - w życiu każdego z
    nas istnieje wiele o wiele poważniejszych zagrożeń.

> [...]
    > grozi z pewnym prawdopodobieństwem* warto podejmować działania, które z

    Właśnie dużo zależy od wielkości tego prawdopodobieństwa i wiarygodności
    sposobu jego wyliczenia. A jeśli podejmować działania, to takie, które dają
    szansę na sukces. To co my robimy przypomina budowanie wielkiej oczyszczalni
    ścieków dla miasteczka w połowie biegu rzeki - podczas gdy kilka kilometrów
    w górę tej rzeki leży sobie wielka metropolia która o jakimkolwiek
    oczyszczaniu nie chce w ogóle myśleć. Co więcej - na budowę tej oczyszczlni
    trzeba ustanowic dodatkowe podatki, co powoduje, że kilka km w górę rzeki
    żyje się dużo taniej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 69. Data: 2009-01-14 10:45:25
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Paweł W. napisał(a):

    > E tam. Skąd ta pewność?

    Znikąd i tu jest problem. W każdy razie 'ocieplenie' jest mylącym
    skrótem myślowym.

  • 70. Data: 2009-01-14 10:48:19
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):
    [...]
    > Niezerowa czyli jak duża?

    Różnie mówią. Właśnie w tym zakresie, co piszesz.

    Amen.