  • 11. Data: 2017-03-26 20:07:21
    Temat: Re: z filtrem czy bez?
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <4...@g...c
    om>,
    Starzec z Gór <d...@v...pl> wrote:

    > Jeżeli powłoki są ledwo-ledwo widoczne, no to jest to filtr z powłokami
    > jednowarstwowymi.
    > B+W robi i takie, a przynajmniej robiło do niedawna. Mam kilka bez powłok
    > wielowarstwowych, i ma takie z powłokami MRC - od razu widać różnicę.

    To ja nie rozumiem polityki firmy.
    Przeciez to psucie wizerunku marki. Po co komu filtry ktore blikuja? Na
    dodatek z takim paskudnym zionym zafarbem?
    --
    TA

  • 12. Data: 2017-03-27 02:03:03
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <T...@n...news.atm
    an.pl>,
    T...@s...in.the.world wrote:
    >Na
    > dodatek z takim paskudnym zionym zafarbem?
    Oczywiscie... _zielonym_ zafarbem.
    --
    TA

  • 13. Data: 2017-03-27 12:50:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-27 o 02:03, T...@s...in.the.world pisze:
    > In article <T...@n...news.atm
    an.pl>,
    > Oczywiscie... _zielonym_ zafarbem.

    A po co maska na negatywach? Taka brzydka, czerwona ;)

    Zafarb nie ma żadnego znaczenia, o ile jest jednakowy na całej powierzchni.
    No, chyba żeby zabierał z 20% lub więcej - wtedy działałby jako filtr
    selektywny na niektóre kolory.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2017-03-27 13:18:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup

    >Kiedyś powłoki jednowarstwowe potrafiły być bardzo wyraźnie
    >niebiesko-fioletowe, widać je było od razu. Co ciekawe - kiedyś MC
    >miały kolor odblasku jakiś brązowy (np. obiektywy enerdowskie), teraz
    >są raczej zielonkawe. Czyli nauczyli się dobrze tłumić odbicia także
    >dłuższych fal?

    Hm, dales mi do myslenia.

    Powinno to byc zrobione tak, ze odbicia od warstwy i od szkla sie
    znosza, bo sa przesuniete o pol fali.
    Co oczywiscie jest do zrobienia tylko dla jednej dlugosci fali.
    Zielona po srodku widma, wiec zmniejsza odbicie najbardziej ... ale w
    tym momencie odbicie nie powinno byc zielone, tylko wrecz odwrotnie.

    Jedna uwaga - trzeba obserwowac odbicia w miare prostopadle. Pod katem
    warstwy inaczej dzialaja.

    Patrze na swoje okulary ... swietlowka "ciepla" odbija sie na zolto.
    "Zimna" ... na bladozielono. Moze blado-cyjanowo.

    Cos tu jest nie tak ... zapewne teoria, ale w ktorym miejscu ?

    J.

  • 15. Data: 2017-03-27 13:52:48
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <obaqqd$9um$2@usenet.news.interia.pl>,
    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    an.pl>,

> [...]
    >
    > Zafarb nie ma żadnego znaczenia, o ile jest jednakowy na całej powierzchni.
    > No, chyba żeby zabierał z 20% lub więcej - wtedy działałby jako filtr

    Moze malo precyzyjnie sie wyrazilem. Ale widac to na fotce na poczatku
    tego watku - zielone sa tylko te bliki.
    Z filtrem hoya (fusion polar), ani bez filtra tego 'efektu' nie ma.
    --
    TA

  • 16. Data: 2017-03-27 21:37:15
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > Zielona po srodku widma, wiec zmniejsza odbicie najbardziej ... ale w
    > tym momencie odbicie nie powinno byc zielone, tylko wrecz odwrotnie.

    I tak jest w przypadku powłok jednowarstwowych. My zaś mówimy o
    wielowarstwowych MC, które zmniejszają odbicia dla szerszego zakresu
    długości fal. W ideale taka powłoka powinna być szara...

    Odbicie u dobrych powłok MC jest bardzo ciemne, więc odbicia w zielonej
    części spektrum są także mocno osłabione. Goolenie naprowadziło na
    artykuł, w którym zielonkawy zafarb tłumaczy się problemami technicznymi
    - nie da się tego skopiować, bo to Google Books, może zadziała ten link:
    http://tinyurl.com/kw2dmnv

    > Patrze na swoje okulary ... swietlowka "ciepla" odbija sie na zolto.
    > "Zimna" ... na bladozielono. Moze blado-cyjanowo.

    Moje okulary z jakimiś zaawansowanymi powłokami odbijają diodę w lampce
    na biurko na niebiesko-fioletowo, a też LED-owe żarówki w żyrandolu - na
    zielono. Podejrzewam, dlatego że widmo LED-ów jest nieciągłe. Lepiej,
    niż u świetlówek, ale jednak.

    Piotr

  • 17. Data: 2017-03-29 21:40:43
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 26 marca 2017 20:07:22 UTC+2 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:

    > To ja nie rozumiem polityki firmy.
    > Przeciez to psucie wizerunku marki. Po co komu filtry ktore blikuja? Na
    > dodatek z takim paskudnym zionym zafarbem?

    Ma to swoje uzasadnienie. Otóż powłoki wielowarstwowe do niedawna bardzo ciężko było
    doczyścić, a blikowanie dotyczy tylko niektórych sytuacji zdjęciowych.
    Więc jeżeli ktoś fotografował w warunkach wymagających częstego czyszczenia filtra,
    to wolał mieć taki z minimalnymi powłokami.
    Pozdrawiam Marcin
    PS Co z tym zafarbem ? Czy jest on widoczny patrząc na wprost przez filtr, czy
    patrząc na jego szkło pod kątem ?

  • 18. Data: 2017-03-29 21:43:20
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu poniedziałek, 27 marca 2017 12:50:54 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    an.pl>,

> [...]
    >
    > Zafarb nie ma żadnego znaczenia, o ile jest jednakowy na całej powierzchni.
    > No, chyba żeby zabierał z 20% lub więcej - wtedy działałby jako filtr

    Absolutnie nie masz racji.
    Z praktyki własnej.
    Pozdrawiam Marcin

  • 19. Data: 2017-03-29 21:46:57
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu poniedziałek, 27 marca 2017 13:52:50 UTC+2 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:

    > Moze malo precyzyjnie sie wyrazilem. Ale widac to na fotce na poczatku
    > tego watku - zielone sa tylko te bliki.
    > Z filtrem hoya (fusion polar), ani bez filtra tego 'efektu' nie ma.

    No i nie doczytałem do końca.. Czyli jak rozumiem filtr sam w sobie zafarbu żadnego
    nie ma, natomiast bliki powstające na nim już tak.
    No to jest zjawisko naturalne, wynikające z samej natury... blika.
    Pozdrawiam Marcin

  • 20. Data: 2017-03-30 12:23:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-29 o 21:43, Starzec z Gór pisze:
> [...]
    an.pl>,

    > Absolutnie nie masz racji.
    > Z praktyki własnej.

    Doprecyzuj.

    Nie masz racji w:
    a/ zafarb nie ma znaczenia (...) jednakowy
    b/ chyba żeby zabierał 20%

    Bardzo mało robiłem w kolorze. Zresztą nawet kupiłem swego czasu
    najlepszą, jaka była głowicę do Meopty i jeszcze do tej pory jej nie użyłem.

    Ale to, co testowałem na płytkach Cokina (czy jak to tam się nazywało) -
    jeśli filtr barwny był zbyt mocny, to przy naświetlaniu pozytywu już
    brakowało korekcji dla poszczególnych kolorów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam