  • 1. Data: 2017-09-02 10:35:58
    Temat: zabezpieczenie przed piorunami.
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    wczorajsza burza a w zasadzie jeden piorun wysłał mój zasilacz na złom.
    na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż upsy, które
    zapobiegają takim uszkodzeniom? Filtry jakieś... UPSa nie chcę, bo nie
    mam "zaników prądu", a sam ups pobiera dosć dużo energii. no chyba ze są
    upsy podtrzymujące na 5 sekund, a po wyłączeniu kompa przechodzące w
    stan zerowego pobierania energii.

    ToMasz

  • 2. Data: 2017-09-02 11:29:35
    Temat: Re: zabezpieczenie przed piorunami.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Sep 2017 10:35:58 +0200, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż upsy, które
    > zapobiegają takim uszkodzeniom? Filtry jakieś...

    Zapewne mieszkasz w wolnostojącym domu bez piorunochrona. Instalacja
    odgromowa tworzy klatkę Faradaya, zmniejszając przepięcia wewnątrz.
    Zacznij od podania rodzaju lokalizacji, sposobu zasilania domu i wymień
    wszystkie kable jakie masz podłączone do kompa a które są dłuższe niż
    metr (mysz sobie daruj :) Na pewno masz komp podłączony do gniazdka z
    bolcem ochronnym?
    Zasilacze są standardowo wyposażone w filtr, co prawda ma on ograniczać
    rozchodzenie się zakłóceń z zasilacza ale działa w obie strony, więc
    dodatkowy filtr (np. tzw. listwa przeciwzakóceniowa) niewiele da.
    Zwłaszcza że w większości to są zwykłe oszustwa.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-09-02 16:34:13
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > wczorajsza burza a w zasadzie jeden piorun wysłał mój zasilacz na
    > złom. na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż
    > upsy, które zapobiegają takim uszkodzeniom?

    Są oczywiście ale nie są tanie. Szczęściarze w nowych blokach mają je
    w cenie mieszkania.

    http://tinyurl.com/ycwpm9nk

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 4. Data: 2017-09-02 16:55:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    dodatkowy filtr (np. tzw. listwa przeciwzakóceniowa) niewiele da.
    Zwłaszcza że w większości to są zwykłe oszustwa.
    Dorzucę tu że prawdopodobnie w twoim przypadku doszło do chwilowego
    wzrostu napięcia fazowego, przed czym listwy nie chronią.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2017-09-02 18:05:35
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą ToMasz naskrobał(a):

    > witam
    > wczorajsza burza a w zasadzie jeden piorun wysłał mój zasilacz na złom.
    > na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż upsy, które
    > zapobiegają takim uszkodzeniom?

    UPS zawsze będzie najlepiej chronił prze przepięciami.
    U mnie w bloku na wejściu zasilania z kabla, tuż za wyłącznikiem głównym
    jest zestaw czterech modułów opisamych jako "Ogranicznik przepięć".
    Tu opisane szerzej:
    http://www.fachowyelektryk.pl/technologie/aparatura-
    modulowa/1102-ograniczniki-przepiec.html
    W mieszkaniu w swojej tablicy mieszkaniowej zamontowałem wyłącznik
    nadprądowy S-191/B20 jako główny (w tablicy licznikowej wsadziłem BiWTS
    25A), za nim ogranicznik przepięć, potem moduł CP-710 wysterowany na
    napięcia min.- 185, max. - 240. Za nim styucznik który odcina zasilanie
    całego mieszkania, i dalej dwa wyłączniki S-191/B16A i dwa S191/B10.
    Zasada działania tak skonstruowanej tablicy jest prosta jak metr sznurka w
    kieszeni. Jeśli przejdzie impuls po uderzeniu pioruna przez ograniczniki na
    głównym zasilaniu budynku, to zadziała mój domowy ogranicznik i wywali mi
    moją B20 w mieszkaniu lub BiWTS 25A w piwnicy. Natomiast CP-710 na stałe
    monitoruje wartość zasilania i w razie zmniejszenia lub podwyższenia
    napięcia poza ustalone wartości odłącza stycznik i tym samym zasilanie w
    całym mieszkaniu. Ten moduł zabezpiecza mi mieszkanie przed skutkami
    "upalenia" przewodu neutralnego na wejściu do budynku. W takich wypadkach w
    układach zasilania trójfazowego tworzy sie tzw. "martwe" zero. Wartość
    napięcia na takim układzie jest różna i daleka od wartości na jakie
    produkowane są nasze urządzenia domowe. Widziałem już skutki takich awarii
    w budynkach wielorodzinnych gdzie do wymiany szły całe zestawy domowych
    sprzetów, zaczynając od telewizorów, lodówek, opiekaczy i innego sprzętu.
    Dodatkowo każdy z moich sprzętów typu: komputer, monitor, TV podłączony
    jest poprzez listwę filtrującą dobvrej marki, mam nadzieję że warystowy w
    nich zastosowane zadziałają jeśli coś przejdzie jeszcze przez moją ścianę
    ogniową :)
    --
    ...::: WISKOLER :::...
    No i co, Stirlitz? Poznajecie te rękawiczki? - triumfalnie spytał

  • 6. Data: 2017-09-02 18:23:47
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.09.2017 o 18:05, ...:::WISKOLER:::... pisze:
    > Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą ToMasz naskrobał(a):

    > UPS zawsze będzie najlepiej chronił prze przepięciami.
    miałem (mam bez aku) starego apc1000. ale wpierdzielał za duzo "prądu"
    czy słyszeliście o takim upsie, który gdy mu spadnie pobór wyłącza się
    całkiem? Mnie komuter gaśnie sam o okreśnonej godzinie. nie wstanę żeby
    upsa wyłączać
> [...]
    > Tu opisane szerzej:
    > http://www.fachowyelektryk.pl/technologie/aparatura-
    modulowa/1102-ograniczniki-przepiec.html
    (...)
    mieszkam w bloku budowanym przez niemców. mam full wypas bo jako jedyny
    mam 3 fazy. dzięki temu miałem w domu jasno. ale instalacja kablowa jest
    2 przewodowa. co więcej, do mieszkania, do skrzynki z bezpiecznikami idą
    4 kable. 3 fazy i N (no chyba ze nie N tylko ziemia się to nazywa)
    domyślam się że koszt przeróbki mojej instalacji i założenia
    "ograniczników" będzie większy niż ups i 10 lat jego pracy :)

    Dzięki
    ToMasz

  • 7. Data: 2017-09-02 18:33:37
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

> [...]

    > domyślam się że koszt przeróbki mojej instalacji i założenia
    > "ograniczników" będzie większy niż ups i 10 lat jego pracy :)

    Jeśli masz na wejściu do mieszkania instalacje trójfazową to musisz lekko
    zmodyfikować swoją tablicę mieszkaniową.
    Koszt ograniczników:
    http://tiny.pl/gj455
    Koszt wyłącznika (w twoim wypadku S-193, tutaj 20A):
    http://tiny.pl/gj451
    I teraz zatrudnij jakiegoś zdolnego elektryka żeby ci to połączył, i
    porównaj cenę z UPS-em któremu za jakieś dwa lata będziesz musiał wymienić
    drogą baterię.
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Stirlitz na ulicach berlina dokarmiał ukradkiem niemieckie dzieci.

  • 8. Data: 2017-09-02 18:34:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Sep 2017 18:23:47 +0200, ToMasz napisał(a):

    > domyślam się że koszt przeróbki mojej instalacji i założenia

    Jeśli to znaczy że nie masz w domu gniazdek z bolcami to sobie je
    zainstaluj (tam gdzie trzeba) i do bolca podłącz przewód N. Puryści
    zaraz się oburzą że to niezgodne z normami ale to działa i kiedyś tak
    się wyłącznie robiło.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2017-09-02 18:37:11
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Jacek Maciejewski
    naskrobał(a):

> [...]
    > zainstaluj (tam gdzie trzeba) i do bolca podłącz przewód N. Puryści
    > zaraz się oburzą że to niezgodne z normami ale to działa i kiedyś tak

    I nadal się robi w starych instalacjach bez wyłączników
    różniocowo-prądowych, przy instalacjach czteroprzewodowych. I jest to
    zgodne z przepisami. Nawet pomiary na takich instalacjach robię i
    przechodzą w spółdzielniach i wspólnotach.
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Stirlitz wszedł do gabinetu Müllera i spytał:

  • 10. Data: 2017-09-02 20:06:45
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2017-09-02 o 10:35, ToMasz pisze:
> [...]
    > na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż upsy, które
    > zapobiegają takim uszkodzeniom? Filtry jakieś...

    Czy komputer jest podłączony do innych zasilanych urządzeń np. switcha
    LAN? Upewnij się że te urządzenia są zasilane z tej samej fazy. To
    powinno nieco złagodzić skutki burzy.

    Ja mieszkam w domu jednorodzinnym i też straciłem już trochę portów na
    switchach, zasilaczy itp. To co zrobiłem po tych wpadkach to:
    zasilanie urządzeń komputerowych z tej samej fazy
    skrócenie długości kabli LAN tam gdzie się dało.
    Dodanie urządzeń przeciwprzepięciowych na portach LAN tam gdzie musiały
    zostać długie kable.

    Na razie straciłem takie urządzenia:
    -switch TP Link 24 porty Fast Ethernet (najpierw padały pojedyncze porty
    a ostatnio cały switch)
    -zasilacz do routera Dovado Tiny
    -ostatnio router Dovado Tiny.

    --