  • 41. Data: 2012-09-26 10:46:05
    Temat: Re: zadanie optymalizacyjne
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu środa, 26 września 2012 10:35:52 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

    > Tak, w tym zadaniu najzywklejsza suma xi == 1.
    >

    > Ale poruszyles ciekawy temat, da sie to jakos latwo rozwiazac
    >
    > gdy norma ||xi|| = 1 ?

    wtedy mz moze byc tak (nie jestem pewien ale
    prawdopodobne) ze masz natychmiastowy wynik

    for(int i=0; i<8; i++)
    x[i] = h1 * z1[i] + h2 * z2[i] + h3 * z3[i];

    gdzie h1, h2, h3 sa floatami obliczonymi
    prostym wzorkiem z zaleznoci geometrycznej
    (x[] ma byc po prostu rowno odlegly od z1[]
    z2[] i z3[] w sensie iloczynu skalarnego
    "dot(x,z1) == dot(x,z2) == dor(x, z3)"
    ale odpadlem na wyznaczaniu tych wspolczynnikow
    mimo ze to jest mz zadanie pewnie poziomu mw
    ogolniaka

  • 42. Data: 2012-09-26 12:53:21
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-09-25 14:15, M.M. pisze:

    > Trzeba zmaksymalizowac funkcje ff zmieniajac wartosci x.
    > http://pastebin.com/papzUzaL
    > Wartosci w p[j] sa losowe z przedzialu od 1 do P. Wartosci w z[i][j]
    > sa rowne albo zero, albo jeden, albo p[j]. Suma wartosci x[i]
    > msui byc rowna 1, ponadto kazdy x[i] >= 0.

    Po przeczytaniu, co napisali przedpiścy, spróbowałem napisać
    proste rozwiązanie iteracyjne (w Common Lispie).

    W założeniu zaczynam z wektorem x na wierzchołku hiperkostki
    jednostkowej i poruszam się w jej wnętrzu po płaszczyźnie
    wyznaczonej przez jej narożniki ruchami w kierunku tego wierzchołka
    kostki, który daje aktualnie największy gradient funkcji celu.
    Kiedy nie ma już możliwości ruchu zmniejszam krok o połowę
    (a la szukanie binarne). To chyba powinno działać? - możecie
    zweryfikować czy się gdzieś nie machnąłem?

    Znaczące są funkcje ,,move" i ,,maxff" reszta jest analogiczna jak
    w zadaniu w C++.

    Szybkościowo mieści się w założonym 0,03 s nawet w nieoptymalizowanym
    lispie chociaż robi dużo nadmiarowych obliczeń :) - pytanie tylko czy
    jest poprawne?

    (defconstant +N+ 3)
    (defconstant +M+ 8)

    ;;;; pomocnicze działania na wektorach

    (defun add (va vb) ; suma
    (let ((vr (make-array +M+ :element-type 'float)))
    (dotimes (i +M+)
    (setf (aref vr i) (+ (aref va i) (aref vb i))))
    vr))

    (defun sub (va vb) ; różnica
    (let ((vr (make-array +M+ :element-type 'float)))
    (dotimes (i +M+)
    (setf (aref vr i) (- (aref va i) (aref vb i))))
    vr))

    (defun smul (va s) ; mnożenie ze skalarem
    (let ((vr (make-array +M+ :element-type 'float)))
    (dotimes (i +M+)
    (setf (aref vr i) (* (aref va i) s)))
    vr))

    (defun check-in-1-box (vx) ; sprawdzenie czy wektor mieści się kostce
    (every (lambda (x) (and (<= x 1.0)
    (>= x 0)))
    vx))

    ;;;; inicjalizacje parametrów zadania

    (defun frand ()
    (random 1.0))

    (defun initP ()
    "Utwóż wektor losowych p takich, że p >=1 i p <= 5"
    (let ((p (make-array +M+ :element-type 'float)))
    (dotimes (i +M+)
    (setf (aref p i) (+ 1.0 (* (frand) 5.0))))
    p))

    (defun initZ (vp)
    "Utwóż losową tablicę współczynników dla funkcji f na podstawie vp"
    (let ((mz (make-array +N+)))
    (dotimes (i +N+)
    (let ((mzi (make-array +M+ :element-type 'float)))
    (dotimes (j +M+)
    (setf (aref mzi j) (ecase (random 3)
    (0 0)
    (1 1)
    (2 (aref vp j)))))
    (setf (aref mz i) mzi)))
    mz))

    (defun initX (&optional (vx nil))
    "Utwórz wektor losowych x takich, że x >= 0 i sum(x) = 1"
    (when (null vx)
    (setf vx (make-array +M+ :element-type 'float)))
    (dotimes (i +M+)
    (setf (aref vx i) (random 1.0)))
    (let ((sum (reduce #'+ vx)))
    (dotimes (i +M+)
    (setf (aref vx i) (/ (aref vx i) sum))))
    vx)

    (defun initDir ()
    "Utwórz zbiór narożników hiperkostki"
    (let ((dir (make-array +M+)))
    (dotimes (i +M+)
    (let ((vdir (make-array +M+ :element-type 'float :initial-element
    0.0)))
    (setf (aref vdir i) 1.0)
    (setf (aref dir i) vdir)))
    dir))

    (defun asert (vx)
    "Sprawdz czy vx spełnia warunki x >= 0 i sum(x) = 1"
    (when (some (lambda (x) (< x 0))
    vx)
    (error "x mniejsze od zera"))
    (when (> (abs (- 1.0 (reduce #'+ vx)))
    0.00001)
    (error "błąd sumy x większy od 0.00001"))
    t)

    ;;;; zadanie

    (defun f (z x &aux (sum 0.0))
    (dotimes (i +M+)
    (setf sum (+ sum
    (* (aref z i) (aref x i)))))
    sum)

    (defun ff (mz x)
    (asert x)
    (let ((min nil))
    (dotimes (i +N+)
    (let ((tmp (f (aref mz i) x)))
    (when (or (null min)
    (> min tmp))
    (setf min tmp))))
    min))

    ;;;; rozwiązanie

    (defun move (mz vx step dir)
    (let ((max (ff mz vx))
    (max-vx vx))
    (dolist (s (list step (- step))) ; sprawdz ruchy w obu kierunkach
    (dotimes (i +M+) ; po wszystkich osiach układu
    współrzędnych
    (let ((v (add vx (smul (sub (aref dir i) vx) s)))) ; idziemy po linii
    vx - dir o współczynnik s
    (when (check-in-1-box v)
    (let ((p-max (ff mz v)))
    (when (> p-max max) ; zapisz najlepszy znaleziony ruch
    (setf max p-max
    max-vx v)))))))
    (values max-vx max)))

    (defun maxff (mz)
    (let* ((vx (let ((v (make-array +M+ :element-type 'float
    :initial-element 0.0)))
    (setf (aref v 0) 1.0)
    v)) ; początkowy x i aktualizowny na bieżąco najlepszy
    (max 0.0) ; początkowe maksimum i aktualizowne na bieżąco najlepsze
    (dir (initDir)) ; tablica wierzchołków kostki (wektory typu [1 0 0 ... 0])
    (step 0.5) ; aktualny krok modyfikacji
    (epsilon 0.00001)) ; żądana dokładność maksimum
    (do () ((< step epsilon) ())
    (multiple-value-bind (p-vx p-max) (move mz vx step dir)
    (if (> (- p-max max) epsilon)
    (setf max p-max
    vx p-vx)
    (setf step (/ step 2.0)))))
    (values vx max)))

    ; // TODO: zmaksymalizować funkcję ff( z , x ) zmiejąc x (nie zmieniając z)

    Można tego użyć np tak: (maxff (initZ (initP)))

  • 43. Data: 2012-09-26 14:35:32
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-09-26 10:32, M.M. pisze:

    > Tego potrzebowalem zeby zrozumiec :)

    :)

    > A co do dowodu poprawnosci. Czy nie wystarczy ze:
    > 1) jest to poprawnie zefiniowane zadanie z programowania,
    > 2) podczas odtworzenia warunku suma x_i = 1 funkcje skaluja
    > sie liniowo (bo sa liniowe), a wiec wszystkie inne warunki
    > liniowe nadal beda obowiazywaly?

    No, musisz jeszcze pokazać, że to nadal najlepsze rozwiązanie.
    Tak, to oczywiste;), ale wolałem dopisać dowód (zresztą, dowodząc
    tego znalazłem błąd w pierwszej wersji).

    Sprawdziłem przerobioną wersję na oo calc. Nie tylko
    znalazł rozwiązanie, ale i okazało się, że fminsearch
    zaplątał się i był gorszy o parę %.

    Wpadłem rano, jak w miarę prosto 'algebraicznie'
    rozwiązywać pierwotny problem, ale algorytm
    jest dość podobny, w pewnym momencie radośnie sobie
    rzutujemy na jądro pewnej macierzy ograniczeń;)
    a do simpleksu jeśli nawet nie masz juz biblioteki,
    to łatwiej znaleźć gotowca czy materiały.

    W każdym razie szłoby to tak (szkic i nieprzetestowane):

    Mamy jakąś propozycję dla x.

    Uaktualniamy ją. Nawet o gradeint g = pi, gdzie
    pi odpowiada najmniejszej funkcji w x. Tylko teraz
    wrzucamy ograniczenia. Pierwszym jest
    równość g[1] +.. +g[8] = 0 - to gwarantuje
    pozostanie na naszej płaszczyźnie.
    Jeśli mamy pi*x == pj*x i jest to najmniejsza
    wartość ze wzyctkich pk*x, dodajemy równania
    pi[1]*g[1] +.. +pi[8]*g[8]==0
    pj[1]*g[1] +.. +pj[8]*g[8]==0

    Rzutujemy nasz gradient na jądro mcierzy opisującej
    te warunki (kod wygląda lepiej niż to brzmi:).
    Dzięki temu nie uciekamy z płaszczyzny oraz nie
    zmnijeszamy fi kosztem innych równych co do wartości fj.

    Dalej, dla każdej współrzędnej x[i]==0
    i g (już ten nowy gradient) g[i]<0
    dodajemy warunek g[i]==0.

    Powiększamy naszą macierz warunków i powtarzamy operację.

    Teraz gorsza część.

    patrzymy na wetkro x'=x + t*g. t to skalr.
    Rozwiązujemy wszystkie kolizje ze ściankami,
    oraz potójne równości pi*x' == pj*x' == pk*x'

    Wybieramy najmniejsze dodatnie t, podstawiamy
    x< x+t*g
    goto start:)

    Da się. Jest upierdliwe. Nadal polecam przepisać
    simplex z wiki;)

    pzdr
    bartekltg

  • 44. Data: 2012-09-26 14:42:15
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu środa, 26 września 2012 12:53:27 UTC+2 użytkownik Piotr Chamera napisał:
> [...]
    > (a la szukanie binarne). To chyba powinno działać? - możecie
    > zweryfikować czy się gdzieś nie machnąłem?

    Moja poprzednia metoda daje takie wyniki:
    https://rapidshare.com/files/330997453/dane.html
    Warunek stopu to 500tys iteracji bez poprawy rozwiazania.
    Czas to okolo 0.05s na i3. Dokladnosc obliczen jak widac :)
    Mozna porownac czy podobne sa wyniki.
    Pozdrawiam

  • 45. Data: 2012-09-26 14:48:31
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 25 Sep 2012 04:22:59 -0700, M.M. napisal:

> [...]
    > kazdy argument x musi byc wiekszy lub rowny zero.
    >
    > Jest kilka funkcji liniowych (obecnie mam trzy, ale bedzie wiecej):
    > f1(p,x) = suma od 1 do N z1[j] * x[j];
    > f2(p,x) = suma od 1 do N z2[j] * x[j];
    > f3(p,x) = suma od 1 do N z3[j] * x[j];
    > gdzie zi[j] moze przyjmowac wartosc zero, jeden, albo p[j].
    >
    > Ciagi p i z sa danymi w zadaniu. Szukamy takiego ciagu x ktory
    > zmaksymalizuje minimum:
    > max( min( f1, f2 , f3 )).
    >
    > Dostosowalem do tego zdania symulowane wyzarzanie. Znajduje rozwiazanie
    > po okolo 50mln iteracji, co zajmuje na procesorze i3 okolo 4-5 sekund.

    Jak masz dużo zadań tego typu i nie robisz tego "dla sportu",
    może ściągnij ppl.

    --
    Edek

  • 46. Data: 2012-09-26 14:55:59
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Wed, 26 Sep 2012 12:48:31 +0000, Edek Pienkowski napisal:

    > Jak masz dużo zadań tego typu i nie robisz tego "dla sportu",
    > może ściągnij ppl.

    Zauważyłem, że to niezbyt jednoznaczny skrót.
    Oczywiście nie M$ PPL, bo to nie wiem co jest, tylko convex hull
    polyhedra.

    --
    Edek

  • 47. Data: 2012-09-26 15:15:19
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-09-26 10:23, M.M. pisze:

    > Kluczowy jest fakt, ktorego bez pomocy Bartka jakos nie
    > umialem wykorzystac, a mianowicie ze ograniczenie na
    > sume xi == 1 mozemy na chwile zignorowac, aby potem bez
    > zadnych zlych konsekwencji odtworzyc.

    Nie nie. My go nie ignorujemy. Jak całkiem zignorujesz,
    nijak nie rozpoznasz, czy wartość funkcji jest lepsza,
    czy tylko 'pierwsza norma' wektora większa.

    To ograniczenie przeszło w funkcję celu postaci
    x1 + x2 + x3...+x8.

    Raz _trzymamy_ x1 + x2 + x3...+x8 = 1
    i _maksymalizujemy_ min (p1*x,p2*x,p3*x),

    drugim razem "_trzymamy_", w formie ograaniczenia
    p1*x>=1
    p2*x>=1
    p3*x>=1
    a _minimalizujemy_ 'x1 + x2 + x3...+x8'

    Ty jest pełna dualność, o niczym nie zapominamy.

    Gdyby równanie naszej hiperpłaszczyzny było inne,
    inna również musiałaby być funkcja celu, aby
    odpowiadała temu samemu zadaniu.

    pzdr
    bartekltg

  • 48. Data: 2012-09-26 15:18:38
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-09-26 15:15, bartekltg pisze:

> [...]
    >
    > Raz _trzymamy_ x1 + x2 + x3...+x8 = 1
    > i _maksymalizujemy_ min (p1*x,p2*x,p3*x),
    >
    > drugim razem "_trzymamy_", w formie ograaniczenia

    Co równoważnie możemy zapisać jako

    min (p1*x, p2*x, p3*x) >= 1 //min. po prostu z 3 funkcji
    :)

  • 49. Data: 2012-09-26 16:21:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-09-26 10:35, M.M. pisze:
    > Tak, w tym zadaniu najzywklejsza suma xi == 1.
    >
    > Ale poruszyles ciekawy temat, da sie to jakos latwo rozwiazac gdy
    > norma ||xi|| = 1 ?

    Znów odwracamy problem.

    Szukamy (najmniejszego) promienia sfery stycznej do figury.

    min (p1*x, p2*x, p3*x)>=1
    Do tego x[i]>=0

    Hmm:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Quadratic_programming
    :)

    Naszą normą jest x^t * x. Q = Id. c=0.

    Ale znów możemy popatrzeć, jak to wygląda.

    p1*x >= 1
    p2*x >= 1
    p3*x >= 1
    e1*x >=0 {to samo co x[1]>=0, e1 = [1,0,0..0] etc}
    e8*x >=0

    Częścią wspólną znów jest nasz dobrze zanany
    'prawie' wielokąt wypukły (nikt go nie domknął od góry).

    Teraz pompujemy balonik (sferę) w punkcie 0
    i czekamy na pierwsze zetknięcie.

    Sprawa jest ciut gorsza, bo o ile w wersji liniowej
    rozwiązanie leżało na wierzchołkach (co najwyżej
    cała płaszczyzna mogła być rozwiązaniem, również
    wierzchołki), teraz rozwiązanie może leżeć
    na płaszczyźnie wyznaczonej przez dowolny podzbiór
    więzów typu pi*x==1.., ej*x==0

    Czyli niecałe (3+8)! Kandydatów pod postacią hiperpowierzchni,
    dla każdego liczysz rzut z początku układu współrzędnych,
    sprawdzasz pozostałe warunki i wybierasz najmniejszy.

    To jest bruteforce. W rzeczywistośći robi się to
    lekko podgonionym simplexem albo metodami z barierę(*).

    *) a właśnie. Pisałem o próbach zaatakowania tego zwykłym
    solverem. Źle się do tego zabrałem. Prawidłowo robi się
    to tak:

    http://www.math.umbc.edu/~potra/talk0930.pdf
    http://www.stanford.edu/class/ee364a/lectures/barrie
    r.pdf
    http://en.wikipedia.org/wiki/Interior_point_method
    http://en.wikipedia.org/wiki/Logarithmic_barrier_fun
    ction

    Idea: Nasz problem jest wypukły, a ta bariera ładnie wszytko
    wygładza. Łazimy po wnętrzu, bariera słabnie, aż lądujemy
    w rozwiązaniu na brzegu.

    pzdr
    bartekltg

  • 50. Data: 2012-09-26 17:18:12
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-09-26 12:53, Piotr Chamera pisze:...
> [...]
    > zweryfikować czy się gdzieś nie machnąłem?
    >
    > Znaczące są funkcje ,,move" i ,,maxff" reszta jest analogiczna jak

    nie jest :(