  • 1. Data: 2010-02-04 12:44:19
    Temat: zasilacz impulsowy a radiotelefon
    Od: a...@p...pl

    witam,

    czy zasilanie radiotelefonu z zasilacza impulsowego to dobry pomysl?
    Bedzie "go" slychac w eterze - jakies burczenie/buczenie itp?
    Poszukuje mobilnego zasilacza 12 V i kilka amper a taki zasilacz na
    bazie transformatora bylby duzy i ciezki a implusowy mialby szanse byc
    mniejszy.

    Co o tym sadzicie?

    I drugie blisko: a czy z zasilacza komputerowego da sie zrobic
    zasilacz do radiotelefonu np. CB i oczywiscie uwagi jak powyzej?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2010-02-04 13:09:49
    Temat: Re: zasilacz impulsowy a radiotelefon
    Od: Michal Smolnik <m...@f...pl>

    a...@p...pl pisze:
> [...]
    > Poszukuje mobilnego zasilacza 12 V i kilka amper a taki zasilacz na
    > bazie transformatora bylby duzy i ciezki a implusowy mialby szanse byc

    Pomysł dobry, takie zasilacze stosuje się powszechnie. Jak chcesz, podam
    Ci typy lub sprzedam sprawdzone zasilacze z uchwytem na RTF.

    > I drugie blisko: a czy z zasilacza komputerowego da sie zrobic
    > zasilacz do radiotelefonu np. CB i oczywiscie uwagi jak powyzej?

    A tego nie wiem. Nie stosowałem.

    Pozdrawiam,
    Michał Smolnik

  • 3. Data: 2010-02-04 14:02:06
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > Poszukuje mobilnego zasilacza 12 V i kilka amper a taki zasilacz na
    > bazie transformatora bylby duzy i ciezki a implusowy mialby szanse byc

    Od kilku lat uzywam impulsówki (12V 7A) do zasilania radia (ICOM 228H),
    nawet, jak na wyzszej mocy zasilanie przykucnie (wymaga pradu 9.5A), to
    sygnal jest czysty.
    Zaklócen w zasadzie nie stwierdzam. Nie próbowalem z urzadzeniami KF,
    tam moze by sialo, nie wiem.
    Jest to zasilacz od telefonu komórkowego AEG AT-900SE. Ciezar zasilacza
    jest mniejszy chyba, niz zasilanego radia.

    > I drugie blisko: a czy z zasilacza komputerowego da sie zrobic
    > zasilacz do radiotelefonu np. CB i oczywiscie uwagi jak powyzej?

    Da sie, w necie opisów mnóstwo.

    --
    Pajak chwat,
    wszystkich brat!

  • 4. Data: 2010-02-04 15:37:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Araneus Diadematus schrieb:

> [...]
    > Jest to zasilacz od telefonu komórkowego AEG AT-900SE. Ciezar zasilacza
    > jest mniejszy chyba, niz zasilanego radia.

    Używam zasilacza impulsowego 13.8V/22A do zasilania TS690 (KF) i
    TS790(UKF) i nie mam żadnych problemów. Zasilacz waży niecałe 2kg, TS790
    z opcją 23cm prawie 20kg.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-02-04 17:41:39
    Od: SP6STZ <z...@v...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > Używam zasilacza impulsowego 13.8V/22A do zasilania TS690 (KF) i
    > TS790(UKF) i nie mam żadnych problemów. Zasilacz waży niecałe 2kg, TS790
    > z opcją 23cm prawie 20kg.

    W klubie mieliśmy zasilacz impulsowy wypruty z komputera zasilał FT747GX
    i współpracował nieźle, ja używam zasilacza z peceta do swojego Alana
    CT145 i jest czyściutko.
    SP6STZ

  • 6. Data: 2010-02-05 00:14:51
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik a...@p...pl napisał:
> [...]
    >
    > I drugie blisko: a czy z zasilacza komputerowego da sie zrobic
    > zasilacz do radiotelefonu np. CB i oczywiscie uwagi jak powyzej?

    Na pytanie drugie - sądzę że niespecjalnie się da. Powód - w odpowiedzi
    na pytanie pierwsze.

    A odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi: To zależy.

    Zależy jaki masz zasilacz impulsowy. Sprzęt odbiorczy, zwłaszcza na
    pasma fal pośrednich i krótkich (a CB to zakres fal krótkich) jest dosyć
    wrażliwy na zakłócenia impulsowe. Spora część zasilaczy impulsowych
    przeznaczonych do innych celów (w tym zasilacze komputerowe) nie
    spełniają wymagań stawianych zasilaczom sprzętu radiokomunikacyjnego -
    po prostu sieją. I żadna filtracja napięcia wyjściowego raczej nie
    pomoże - jak się dopuści do powstawania zakłóceń w zasilaczu to
    przepadło. Zasilacze impulsowe do sprzętu radiokomunikacyjnego są
    znacznie dokładniej projektowane pod tym kątem - mają znacznie bardziej
    dopieszczone przebiegi zboczy w układzie kluczowania. Czyli maja więcej
    elementów, czasem wręcz ciut niższą sprawność powodującą większe
    wydzielanie ciepła - czyli większy element kluczujący, większy radiator,
    większy wentylator - a to kosztuje, filtrację na wyjściu i odporność na
    pole EM też muszą mieć stosownie wysoką...
    Przykład praktyczny: Mam zasilacz projektowany jako ładowarka buforowa
    akumulatorów w centrali telefonicznej. 13.8V 20A. Po podłączeniu jako
    zasilacz do radia komunikacyjnego aż do 30MHz co kawałek mam jakieś
    śmieci z zasilacza, dopiero na paśmie 2m zasilanie nie wpływa na jakość
    odbioru. I mam drugi zasilacz, też impulsowy, 13.8V 25A - dedykowany do
    sprzętu radiokomunikacyjnego. Wadą jego jest to że szumi (ma wentylator
    - pewnie skutkiem mniejszej sprawności, tak jak pisałem) ale od fal
    długich do okolic 500MHz nie daje się zauważyć żadnych zakłóceń
    pochodzących od zasilacza. Tyle że zabawka ładnych parę stów kosztowała.

    Tak więc zależy - trzeba obejrzeć zasilacz, podłączyć do radia i
    uczciwie obsłuchać jak to pracuje. Innej drogi nie ma.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2010-02-05 00:20:35
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik a...@p...pl napisał:
    [...]

    I jeszcze jedno - użycie zasilacza liniowego też niekoniecznie usuwa
    kłopoty - widywałem już przypadki że zasilacz liniowy który przy
    obciążeniu 20A dawał ułamki miliwolta tętnień po podłączeniu nadajnika
    pobierającego 2A potrafił mieć tętnień kilka woltów - wystarczy że
    energia w.cz. spowoduje zawieszenie ładunku przestrzennego w diodach
    prostowniczych. Tak więc zasilacz do sprzętu nadawczego musi spełniać
    warunki nie zawsze stawiane innym zasilaczom. Bez konkretnej próby nigdy
    nie wiadomo czy to zadziała.

    --
    Darek