  • 51. Data: 2019-01-26 17:16:38
    Temat: Re: zmniejszenie obrotów silnika
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.01.2019 o 14:44, J.F. pisze:

    > Jest takie ryzyko, tylko pytanie - bedziesz podawal impulsy
    > wyzwalajace zsynchronizowane z siecia, czy raczej podasz stale
    > napiecie na bramke przez caly czas grupy?
    >
    > A moze uzyjesz optotriaka z wyzwalaniem w zerze, wysterowanego caly
    > czas ? Do indukcyjnosci niezalecane z powodu startu, ale jak sie w
    > ogole sprawdzi, i czy nie bedzie tak jak piszesz.

    Jest na to wiele sposobów. Proponowane przez Zenka układy U20x po prostu
    walą impulsami, aż triak się załączy. Inny sposób jest opisany w
    cytowanym artykule.

    P.P.

  • 52. Data: 2019-01-26 18:56:46
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-01-22 08:07, Roman Rogóż wrote:
    (ciap)

    > Wiedziałem że gdzieś to widziałem :)
    > Lata temu na klatkach schodowych w blokach używane były mechaniczne
    > wyłączniki czasowe do gaszenia światła napędzane takim właśnie
    > synchronicznym silnikiem + zestaw plastikowych zębatek i styki.
    > Silnik (polskiej produkcji) miał wbudowana na stałe zapadkę która
    > umożliwiała ruch tylko w jedną stronę więc nie mógł wystartować w
    > przeciwną. Zdaje się że potem widywałem te same silniki w programatorach
    > krzywkowych pralek Polar PS-cośtam-BIO

    A też i w bardziej złożonych (niż schodowy wył.) programatorach do
    "niewiemczego" gdzie krzywek było kilkanaście...

    Włodek

  • 53. Data: 2019-01-26 19:28:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2019 18:56:46 +0100, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

    > A też i w bardziej złożonych (niż schodowy wył.) programatorach do
    > "niewiemczego" gdzie krzywek było kilkanaście...

    A rozkrecalem kilka zegarow czy licznikow czasu pracy z takimi
    silnikami i zapadek tam nie bylo.
    A startowaly tylko w jedna strone.

    Chyba podobnie zrobione jak te wspolczesne zegary kwarcowe
    dwubiegunowe, tylko trudniej zauwazyc.

    J.

  • 54. Data: 2019-01-26 19:57:53
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-26 10:46, J.F. wrote:

    > Jesli tak, to owszem ... ale jednak bedzie troche wibrowalo.
    >
    > No i jesli nie zadbasz, zeby przepuszczac cale okresy, to sie moze
    > pojawic skladowa stala - no, raczej wolnozmienna.
    > Przy sekundach moze nieistotna, ale potem ktos pomysli, ze lepiej
    > czesciej.

    Dlatego ktoś powiedział, że mała wiedza, to bardzo niebezpieczna jest.

    //widywałem też transformatory sieciowe zasilane fazowo z triaka. :)

  • 55. Data: 2019-01-26 20:01:08
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-26 14:29, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > ujemnym półokresie, bo impuls już był. Włączy się natomiast w następnym
    > dodatnim półokresie. I tak dalej, i jest kłopocik.

    Intencje masz jak najbardziej słuszne, ale jednocześnie za bardzo chcesz
    wyidealizować badziewie.
    Sterowanie grupami w cyklach sekundowych można śmiało zrobić na
    przekazniku a co dopiero na optotriaku włączanym w zerze.

  • 56. Data: 2019-01-27 19:11:09
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.01.2019 o 20:01, Ilona pisze:

> [...]
    > przekazniku a co dopiero na optotriaku włączanym w zerze.

    "Intencje masz jak najbardziej słuszne, ale jednocześnie za bardzo
    chcesz wyidealizować badziewie." Przy sekundowych impulsach raczej nie
    ma szans na płynny ruch stolika. Nie wspominając o gdakaniu przekaźnika :-)

    P.P.

  • 57. Data: 2019-01-27 19:32:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ma racje. Przy dwudziesto kilogramowym obciazeniu i silniku niewielkiej mocy
    wlaczanym co sekunde na sekunde masa kola zamachowego spowoduje plynnosc przy
    mniejszych obrotach. Czym bedzie zalaczany prad nie ma zadnego znaczenia. Moze to byc
    przekaznik mechaniczny moze byc elektroniczny moze byc triak, tyrystor i co kto sobie
    jeszcze wymysli. Jak juz chcesz sie do czegos przypierdolic to pomysl zanim cos
    napiszesz.

  • 58. Data: 2019-01-28 18:26:22
    Temat: zmniejszenie obrotów silnika
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    W małym silniku indukcyjnym obroty sobie reguluję autotransformatorem kupionym na
    allegro za 50 zł.
    Już taniej się nie da.

  • 59. Data: 2019-01-28 19:48:38
    Temat: Re: O zmniejszenie obrotów silnika
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-28 18:26, Tomalo wrote:
    > W małym silniku indukcyjnym obroty sobie reguluję autotransformatorem kupionym na
    allegro za 50 zł.
    > Już taniej się nie da.

    ale, to nieklasycznie, bo w zasadzie regulujesz poslizgiem, tak jak z
    kondensatorem w szereg.

  • 60. Data: 2019-01-28 22:43:26
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    To akurat prawda. Jednak to skuteczne rozwiązanie i działa.