  • 11. Data: 2011-10-26 14:24:45
    Temat: Re: 2 cienka podkładki = 1 gruba ??
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 24 Oct 2011 20:44:22 +0000 (UTC),
    <m...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Zień dobry jeszcze raz!
    >
    > Dzięki za tak obszerne podejście do tematu.
    >
    > Tak wygląda problem obrazowo :
    >
    > http://img690.imageshack.us/img690/2711/murmurkopia.
    jpg

    > Pręt będzie jakby "ciągnięty" w prawo.
    >
    > Nie potrafię oszacować jakie siły będą działać w tej sytuacji, choć
    > wydaje mi się, że podkładka zapracuje jak belka, czyli mamy do czynienia
    > ze zginaniem.
    > Czy faktycznie tak jest ?

    A, to jest oparte na murze. To zupełnie zmienia postać rzeczy!!

    Jeśli nakrętka, podkładka i podłoże są metalowe to w
    uproszczeniu masz zadanie nacisku cylindra poprzez płytę
    pierścieniową na cylindryczny obszar. Gdyby nakrętka, podkładka i
    podłoże miało tę samą średnicę wewnętrznego otworu to podkładka
    (w pierwszym przybliżeniu) byłaby równomiernie ściskana. Jeśli
    materiały są te same, to funkcja podkładki jest wtedy prawie
    dekoracyjna - naprężenia z nakrętki są niemal wprost
    transmitowane na materiał podłoża. Jeśli jedno wytrzyma to drugie
    też. Jeśli te średnice zaczynają się różnić to podkładka rozkłada
    naprężenia z nakrętki na większy obszar a w samej podkładce
    włącza się ścinanie i zginanie. Jednak jest ono na ogół dodatkiem
    do ściskania, które dalej jest podstawowym sposobem pracy.

    (Za chwilę mechanicy mnie zjedzą za uproszczenia =:-)))

    Jeśli materiał podłoża (mur) ma dramtycznie inne cechy
    materiałowe niż nakrętka i podkładka to zupełnie zmienia się
    charakter pracy całości. Mur jest bardzo podatny i zupełnie
    inne ma wytrzymałości. Tutaj zasadniczą rolą podkładki jest
    rozłożenie nacisku na jak największą powierzchnię. To jest
    osiągane poprzez zginanie podkładki, reszta jest niemal pomijalna.

    Sensownym modelem jest płyta (w uproszczeniu) kołowa, obciążona w
    środku siłą skupioną, spoczywająca na podłożu sprężystym
    (Winklera). Zastępując model płyty osiowosymetrycznej belką można
    pokusić się o analizę jakościową.

    Można znaleźć rozwiązanie dla nieskończonej belki na podłożu
    winklerowskim z siłą skupioną w początku układu. Maksymalne
    reakcje (naprężenia w murze) wystąpią pod siłą.

    Jeśli do równania belki zamiast J wstawić aJ (gdzie a=1 dla
    podkładki 8mm, a=1/4 dla 2x4mm, a=1/8 dla 1x4mm), a z moich
    pospiesznych szacunków wynika, że naprężenia są mnożone przez

    a=1 1
    a=1/4 1.41
    a=1/8 1.68

    Mnożniki (ale nie na mur-beton) wyliczał

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 12. Data: 2011-10-26 14:41:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 26, 3:24 pm, AMX <r...@b...cy> wrote:
    > (Za chwilę mechanicy mnie zjedzą za uproszczenia =:-)))

    Proszę bardzo

    > Jeśli materiał podłoża (mur) ma dramtycznie inne cechy
    > materiałowe niż nakrętka i podkładka

    Widziałeś kiedyś nakrętki wypalane z gliny? Albo blachy łączone
    zaprawą murarską?

    > Mur jest bardzo podatny

    O, tu już się zaczynają ciekawostki :-)

> [...]
    > środku siłą skupioną, spoczywająca na podłożu sprężystym
    > (Winklera). Zastępując model płyty osiowosymetrycznej belką można

    A czy ten model odpowiada rzeczywistości? Cegła i podłoże sprężyste
    jakoś średnio się kojarzą :-)
    Czepiał się
    Konrad

  • 13. Data: 2011-10-26 17:03:27
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 26 Oct 2011 07:41:15 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Proszę bardzo

    =:-)

    > Widziałeś kiedyś nakrętki wypalane z gliny?

    Nie widziałem. Ale to była wypalona glina czy ceramika?
    Widziałem nóż ceramiczny. Raczej nie przypominał cegły. Cegła
    jest z natury porowata. Jeśli porównać gąbkę z blokiem litego
    tworzywa sztucznego, różnica jest odczuwalna.

    > Albo blachy łączone
    > zaprawą murarską?

    Też nie widziałem. Ale stosuje się konstrukcje zespolone
    (stalowo-betonowe) jak też zbrojenie sztywne. Cały problem leży w
    wymuszeniu zgodności przemieszczeń. Blachy z zaprawą też będą
    działać dokąd nie zerwie się przyczepności.

    > O, tu już się zaczynają ciekawostki :-)

    Typowy stosunek modułu Younga dla stali do tegoż dla betonu (o
    ile w ogóle można tu mówić o module Younga) jest rzędu 10. Dla
    cegły będzie pewnie większy.

    > A czy ten model odpowiada rzeczywistości?

    No, model z zasady różni się od rzeczywistości. Inaczej nie
    mówilibyśmy o modelach =:-)

    To nie jest właściwe pytanie. Właściwe brzmi: w jakim zakresie
    ten model opisuje rzeczywiste zachowanie materiału z
    akceptowalnym błędem.

    > Cegła i podłoże sprężyste jakoś średnio się kojarzą :-)

    Najkrócej, aby nie teoretyzować. Gdzieś do końca II w.ś. wszystko
    było sprężyste. A i wieżę Eiffela postawili i samoloty odrzutowe
    latały.....

    Zahaczenia unikał =:-)

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 14. Data: 2011-10-26 17:17:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 26, 6:03 pm, AMX <r...@b...cy> wrote:

    > Nie widziałem. Ale to była wypalona glina czy ceramika?

    Ja też nie widziałem. Chodziło mi o to że pisanie "jeśli się różnią" w
    tym przypadku brzmi dziwnie, bo różnią się zasadniczo, nie spotyka się
    żeby ktoś zastosował je zamiennie. Ale faktycznie, cegła ma moduł
    Younga niższy niż stal (a to juz takie intuicyjne nie było dla mnie),
    więc już się nie czepiam.
    Konrad

  • 15. Data: 2011-10-26 17:41:01
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 26 Oct 2011 10:17:11 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Chodziło mi o to że pisanie "jeśli się różnią" w
    > tym przypadku brzmi dziwnie, bo różnią się zasadniczo,

    Nareszcie zrozumiałem pytanie. Najwyraźniej niezbyt jasno
    sfomułowałem myśl, zbyt długie było zdanie. Sens miał być taki:

    ,,_Jeśli_ materiał [..] ma dramatycznie inne cechy materiałowe [..]
    _to_ zupełnie zmienia się charakter pracy całości''

    Z czym jak sądzę zgodzisz się ...

    Refleks szachisty wykazywał

    AMX

    --