  • 1. Data: 2010-10-03 08:35:47
    Temat: 2 problemy z divami - ogólnie
    Od: pz <s...@g...pl>

    Witam.
    Pamiętam, że z divami były takie 2 problemy:
    1) nie dawało się wewnątrz centrować elementów w pionie;
    2) nie dawało się zrobić diva tej samej wysokości co sąsiedni z
    automatyczną wysokością.

    Chyba, że źle pamiętam. Oczywiście bez jakiś cudów na kiju i we
    wszystkich przeglądarkach. Coś się zmieniło, czy to nadal taki szajs?

    Pytam, bo będę próbował zrobić sobie stronkę i jeśli jest tak jak
    wymieniłem, to wybiorę tabelki. Ale mam nadzieję, że się mylę albo coś
    poprawili.

    Pozdr.

  • 2. Data: 2010-10-03 09:28:08
    Temat: Re: 2 problemy z divami - ogólnie
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-10-03 10:35, pz pisze:
> [...]
    >
    > Pytam, bo będę próbował zrobić sobie stronkę i jeśli jest tak jak
    > wymieniłem, to wybiorę tabelki. Ale mam nadzieję, że się mylę albo coś

    Zajmij się wobec tego jakąś inną robią, a "łebmasterkę" zostaw innym.
    Szkoda Twojego czasu i nerwów internautów.

    --
    Peter

  • 3. Data: 2010-10-03 19:22:50
    Od: pz <s...@g...pl>

    W dniu 2010-10-03 11:28, Peter May pisze:

    > Zajmij się wobec tego jakąś inną robią, a "łebmasterkę" zostaw innym.
    > Szkoda Twojego czasu i nerwów internautów.

    Dlaczego nerwów internautów?
    Nie mam kasy na "innych".
    Próbowałem sam to zrobić i poświęciłem na to trochę czasu zanim
    napisałem Panie "Łebmasterze" ;)
    W googlu zamiast odpowiedzi, same problemy właśnie z tym związane.

    Sugerujesz, że bez żadnych sztuczek z ujemnymi wartościami, bez żadnych
    JS itp... można uniknąć tych 2 problemów pod powiedzmy tylko najnowszymi
    wersjami przeglądarek?

    Bo tylko o to pytam.

  • 4. Data: 2010-10-03 20:32:54
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-10-03 21:22, pz pisze:

    > Dlaczego nerwów internautów?

    No np. nawigowanie po stronie zbudowanej w oparciu o tabele to koszmar.

    > Nie mam kasy na "innych".

    To już lepiej będzie jako poszukasz jakiś sensownych, gotowych szablonów
    np. do Wordpress-a.

> [...]

    > Sugerujesz, że bez żadnych sztuczek z ujemnymi wartościami, bez żadnych
    > JS itp... można uniknąć tych 2 problemów pod powiedzmy tylko najnowszymi

    Na 1 pytanie znajdziesz odpowiedzi w Google, np.
    http://riddle.jogger.pl/2006/04/19/wszystko-co-chces
    z-wiedziec-o-centrowaniu-w-css/

    Na 2 pytanie to możesz zrobić coś takiego:

    #content{
    display:table;
    }
    #kolumna1{
    display:table-cell;
    width:75%;
    }
    #kolumna2{
    display:table-cell;
    width:25%;
    }

    Ale w IE będzie problem:
    http://kurs.browsehappy.pl/Bugi/BrakTableCell

    Z resztą szukaj w Google na hasło "css faux columns".

    --
    Peter

  • 5. Data: 2010-10-04 07:08:24
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > No np. nawigowanie po stronie zbudowanej w oparciu o tabele to koszmar.

    przepraszam że się wcinam, ale zaintrygowałeś mnie. Dlaczego tabele
    kojarzą się z koszmarem w nawigowaniu? Wątkotwórca pisał o JEDNEJ
    tabelce pozwalającej ominąć problemy z wyrównaniem/centrowaniem dwóch
    divów. Czy taka pojedyncza tabelka również oznacza koszmar w
    nawigowaniu? Pytam zupełnie serio i liczę na życzliwe wyjaśnienie.

  • 6. Data: 2010-10-04 09:06:06
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-10-04 09:08, Jakub Tarczewski pisze:

> [...]
    > divów. Czy taka pojedyncza tabelka również oznacza koszmar w
    > nawigowaniu? Pytam zupełnie serio i liczę na życzliwe wyjaśnienie.

    1. http://osiolki.net/tabelki/
    2. http://en.wikipedia.org/wiki/Tableless_web_design#Ac
    cessibility

    --
    Peter

  • 7. Data: 2010-10-04 09:44:05
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > 1. http://osiolki.net/tabelki/
    > 2. http://en.wikipedia.org/wiki/Tableless_web_design#Ac
    cessibility

    dzięki za linki -przypadkiem zawartość obu doskonale znam- niestety nie
    zawierają odpowiedzi na moje konkretne pytanie. Przypomnę: dlaczego
    POJEDYNCZA tabelka symulująca centrowanie i wyrównanie DWÓCH divów
    sprawia że nawigacja na stronie staje się koszmarem.
    Jeśli nie chce Ci się odpowiadać na -według Ciebie banalne czy głupie-
    pytanie i stąd zbycie problemu powszechnie znanymi linkami dość ogólnie
    omawiającymi problem - OK, zrozumiem, tym niemniej trochę mi szkoda,
    miałem nadzieję że dowiem się czegoś nowego albo sprostuję swoje błędne
    domniemania.

  • 8. Data: 2010-10-04 11:34:02
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-10-04 11:44, Jakub Tarczewski pisze:

> [...]
    > POJEDYNCZA tabelka symulująca centrowanie i wyrównanie DWÓCH divów
    > sprawia że nawigacja na stronie staje się koszmarem.

    A dlaczego w ogóle do tego używać tabeli? Przecież ona ma inne zadanie:
    wyświetlić dane tabelaryczne. Zastosowanie tabeli do obejścia niby
    problemu z wyśrodkowaniem jest błędem.

    A jeśli chodzi o nawigowanie, to mam na myśli screen readery
    http://webaim.org/techniques/tables/

    i urządzenia mobilne, a zwłaszcza telefony komórkowe, gdzie zastosowanie
    tabeli do budowania wyglądu nie jest najlepszym pomysłem ze względu np.
    na mały wyświetlacz. Sprawdź sam jak renderuje się na małym wyświetlaczu
    strona oparta "o tabelki".

> [...]
    > omawiającymi problem - OK, zrozumiem, tym niemniej trochę mi szkoda,
    > miałem nadzieję że dowiem się czegoś nowego albo sprostuję swoje błędne

    Czasem długo by pisać o tym. Stąd mi się nie chce pisać elaboratów z
    braku czasu. Sądzę, że powyższe naprowadza na to, co miałem na myśli.

    --
    Peter

  • 9. Data: 2010-10-04 13:02:38
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Czasem długo by pisać o tym. Stąd mi się nie chce pisać elaboratów z
    > braku czasu. Sądzę, że powyższe naprowadza na to, co miałem na myśli.

    dzięki, TERAZ odpowiedź jest w miarę wyczerpująca i dosyć
    przekonywująca, a w każdym razie poważna. Być może jestem
    przewrażliwiony, ale poprzednia wydała mi się dość lekceważąca.
    Co do stwierdzenia że "tabelki nie są od tego" można dyskutować (nawet w
    "osiołkach" bynajmniej nie zostało to jednoznacznie stwierdzone).
    Osobiście, mimo że radzę sobie z czystym css, mam wrażenie że wobec
    zamieszania z przeglądarkami, wersjami css i html czasem (mała,
    niezagnieżdżona) tabelka jest najmniej złym wyjściem. Oczywiście uznaję
    Twoje argumenty, chociaż... właśnie obejrzałem sobie w telefonie (320 x
    200) naprędce stworzoną paskudnie tabelkową stronę i jakoś dało się ją
    oglądać, nie gorzej niż opartą na nadzwyczaj semantycznych
    znacznikach... ale mniejsza, być może to akcydens ;-)

  • 10. Data: 2010-10-04 14:22:12
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-10-04 15:02, Jakub Tarczewski pisze:

> [...]
    > oglądać, nie gorzej niż opartą na nadzwyczaj semantycznych
    > znacznikach... ale mniejsza, być może to akcydens ;-)

    Nie ma czegoś takiego, że "niewielka tabelka" nie jest złym wyjściem. To
    _nie jest_ rozwiązanie problemu tylko użycie tagu niezgodnie z jego
    przeznaczeniem. A to to _jest_ różnica. Analogicznie można stwierdzić,
    że po co mi (1):

    "
    <h1>Lista dostępnych produktów</h1>
    <ol>
    <li>Produkt A</li>
    <li>Produkt B</li>
    </ol>
    "

    skoro mogę zrobić np. tak (2):

    "
    "

    Ktoś wybrał rozwiązanie (2), bo nie wychodzi mu wykonanie poziomej,
    wycentrowanej listy. Takie działanie to niezrozumienie semantyki w
    html-u i nie znajomość dostatecznie CSS-a oraz czasem JavaScript-u.

    --
    Peter