  • 11. Data: 2020-07-12 14:52:52
    Temat: Re: 50Hz
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/07/2020 17:08, jacek wrote:
    > Problem ostatnich 10 mil pozostaje...

    Myśle ze bardziej chodzi mi to przesył międzynarodowy i wewnętrzny ale
    w dużej skali. Skoro f jest na tyle krytyczne że możne wyłączyć cały
    kraj, to pozbądzmy się f.

    Z resztą coś ostatnio mi obiło się o oczy że mieli stosować bardzo duże
    baterie do chwilego wspomagania sieci w razie groźby desynchronizacji (a
    przy okazji akumulować energię z odnawialnych). Wychodzi na to że sporo
    kasy inwestuje się w stabilne f.

  • 12. Data: 2020-07-12 20:33:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-07-11 o 13:06, heby pisze:

    > Przejść na DC :P
    >
    > A serio: jestesmy już na etapie gdzie technologia DC ma sens? Tak, wiem
    > że jest wiele takich lini przesyłowych, ale ciagle na tyle mało że może
    > to ciągle nieopłacalne. Mówie o skali energetycznej a nie elektrycznej.

    Czy wiesz dlaczego stosuje się DC w przesyle dużej mocy na duże odległości?

  • 13. Data: 2020-07-12 20:51:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/07/2020 20:33, t-1 wrote:
    > Czy wiesz dlaczego stosuje się DC w przesyle dużej mocy na duże odległości?

    Bo są mniejsze straty na pojemności?

    Tylko że to nie są duże odległości, ot, kilka kabli pod wodą.

  • 14. Data: 2020-07-12 23:15:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2020 20:33:46 +0200, t-1 napisał(a):

    > Czy wiesz dlaczego stosuje się DC w przesyle dużej mocy na duże odległości?

    Cos czytalem, ze im sie pojemnosc kabli nie podoba.
    Ale czemu? Powinna dobrze kompensowac indukcyjnosc odbiorcow.

    J.

  • 15. Data: 2020-07-13 10:54:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    >Znam Cię i wiem że często sam nie wiesz co mówisz. Gadasz żeby gadać.
    >Jeśli spadek częstotliwości o 0,4% według artykułu jaki Ty dałeś jest
    >graniczny i dalszy oznacza bardzo poważne problemy do wyłączenia
    >sieci włącznie to nad czym chcesz się jeszcze zastanawiać.

    A chocby nad tym, dlaczego to takie krytyczne.
    Ok, widac jest ... ale dlaczego ?

    Jedna rzecz znam, ale 0.4% to jakby troche za malo..

    >Nad tym czy ja nie zrozumiałem tego czego sam nie rozumiesz i na siłę
    >chcesz udowodnić że jesteś ekspertem bo w czyimś blogu przeczytałeś.

    Widac wazne jest, ze umiem dobrego bloga znalezc :-P

    J.

  • 16. Data: 2020-07-13 15:03:07
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-07-12 o 20:51, heby pisze:

    > Bo są mniejsze straty na pojemności?
    >
    > Tylko że to nie są duże odległości, ot, kilka kabli pod wodą.

    Praktycznie dla AC graniczna długość kabla ze względu na pojemność
    wynosi kilkadziesiąt kilometrów, dla linii napowietrznej kilkaset.
    Drugim mniej znanym czynnikiem jest izolacja, która dla AC musi
    wytrzymać napięcie szczytowe 1,41 razy wyższe od skutecznego i DC.