  • 1. Data: 2020-07-09 15:49:53
    Temat: Niesprawny jeden kanał w zasilaczu laboratoryjnym
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Witajcie po dłuuugiej przerwie! :)

    Próbuję naprawić czterokanałowy zasilacz laboratoryjny, który uratowałem
    przed złomowaniem. To NDN DF1743003C, dwa główne kanały 30V/3A, dwa
    pomocnicze 6V/3A i 15V/1A. Problem jest z kanałem CH2. Bez załączonych
    wyjść nastawy napięcia i prądu działają prawidłow, tak samo jak w CH1.
    Natomiast załączenie wyjścia tego kanału z podłączonym obciążeniem o
    dosyć dużej oporności daje efekt taki, że wskazywany na miernik prąd
    jest około 2x większy niż rzeczywiście płynący. Zasilacz wchodzi w tryb
    CC, napięcie powoli narasta do nastawionej wartości, zasilacz przechodzi
    w tryb CV i prąd zaczyna powoli spadać (choć rzeczywisty prąd w tym
    momencie już nie zmienia wartości).

    Schemat głównej części bliźniaczego modelu wrzuciłem tutaj:
    http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/df1723005
    tc.pdf
    Są pewne różnice między tym schematem a moim modelem, ale dotyczą one
    jedynie wartości elementów.

    Moje pierwsze podejrzenie padło na wzmacniacz operacyjny N204, ale jego
    wymiana nie przyniosła poprawy. Powolne narastanie napięcia a później
    prądu sugeruje jakoby ładowała się jakaś pojemność. Gdzie kierować dalej
    swoje kroki aby naprawić ten zasilacz?

    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[malpa]post[kropa]]pl
    www.kolejnafoto.pl

  • 2. Data: 2020-07-09 16:27:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/07/2020 15:49, Bad Worm wrote:
    > wymiana nie przyniosła poprawy. Powolne narastanie napięcia a później
    > prądu sugeruje jakoby ładowała się jakaś pojemność.

    A nie urwało się coś od sensing? Da się naciskać płytkę podczas pracy?

  • 3. Data: 2020-07-09 17:41:44
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 9 Jul 2020 16:27:32 +0200, heby napisał(a):

    > A nie urwało się coś od sensing? Da się naciskać płytkę podczas pracy?

    Nie próbowałem naciskać płytki, ale była kilkukrotnie wymontowywana i
    montowana z powrotem. Za każdym razem zasilacz zachowuje się tak samo.

  • 4. Data: 2020-07-09 18:12:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bad Worm" napisał w wiadomości grup
    net...
> [...]
    >momencie już nie zmienia wartości).

    >Schemat głównej części bliźniaczego modelu wrzuciłem tutaj:

    Nie ma co zgadywac - miernik w dlon i mierz w kolejnych punktach.

    Te wolne zmiany ciekawe - niewiele tam duzych pojemnosci ... moze
    jakies urwane polaczenie ?

    Ale nie ma co zgadywac, skoro mozna zmierzyc :-)

    J.

  • 5. Data: 2020-07-09 20:40:34
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 09.07.2020 o 15:49, Bad Worm pisze:
> [...]
    > wymiana nie przyniosła poprawy. Powolne narastanie napięcia a później
    > prądu sugeruje jakoby ładowała się jakaś pojemność. Gdzie kierować dalej

    Skoro się ładuje długo, to może tranzystor mocy.
    Jeśli źle mierzy prąd, to też w tym rejonie trzeba poszukać.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 6. Data: 2020-07-10 08:56:29
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 9 Jul 2020 20:40:34 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

    > Skoro się ładuje długo, to może tranzystor mocy.
    > Jeśli źle mierzy prąd, to też w tym rejonie trzeba poszukać.

    O, to jest ciekawy trop. Tranzystory są jednak trzy (2SD1047) i pad
    jednego chyba by nie dawał takiego efektu?

  • 7. Data: 2020-07-10 19:42:56
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-07-10 o 08:56, Bad Worm pisze:

    > O, to jest ciekawy trop. Tranzystory są jednak trzy (2SD1047) i pad
    > jednego chyba by nie dawał takiego efektu?

    Miałem podwójne (równolegle) w swoim zasilaczu i jeden 2N3055 sobie
    pływał z temperaturą. Podobne cuda miałem, tyle że napięcie mi jeszcze
    pływało kiedy było bardzo nisko ustawione.

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2020-07-10 21:36:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Irokez,

    Friday, July 10, 2020, 7:42:56 PM, you wrote:

    > Miałem podwójne (równolegle) w swoim zasilaczu i jeden 2N3055 sobie
    > pływał z temperaturą. Podobne cuda miałem, tyle że napięcie mi jeszcze
    > pływało kiedy było bardzo nisko ustawione.

    2N3055 były w pewnym okresie najczęściej fałszowanymi tranzystorami...
    Za tamtych czasów zawsze zdejmowałem czapeczki z tranzystorów w
    obudowie TO3 i takiej różnorodności struktur i bondingu jak w tych
    tranzystorach nigdy już nie spotkałem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2020-07-13 19:40:07
    Od: Karol Piotrowski <k...@g...com>

    W dniu piątek, 10 lipca 2020 21:36:44 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> [...]
    > Za tamtych czasów zawsze zdejmowałem czapeczki z tranzystorów w
    > obudowie TO3 i takiej różnorodności struktur i bondingu jak w tych
    Nawet bez fałszowania te 2N3055 będą różnorodne, bo od bardzo wielu
    lat nie trzyma się linii produkcyjnych do oryginalnego procesu
    i producenci pakują jako 2N3055 ich pierwszy z brzegu tranzystor
    który spełni wymagania z datasheeta.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski