  • 11. Data: 2009-08-23 12:09:00
    Temat: Re: ATmega8 i przetwornik ADC
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > AREF to się chyba fizycznie nie dopina do AVCC i VCC.
    > Zdaje mi się, że odniesiesie przełącza się programowo.

    Programowo się przełącza w sensie takim, że wybierasz czy ma być
    napięcie wewnętrzne 2,56V, czy to, co podasz z zewnątrz. Jak wybierzesz
    zewnętrzne, to podajesz coś na nogę VREF, może być to samo co AVCC :)...
    Nie da się programowo włączyć VREF=AVCC bez zwierania tych nóżek...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 12. Data: 2009-08-23 15:50:17
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 23 Sie, 09:43, "PP" <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Witam
    > W AVT masz gotowy zestaw który Cię chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
    > napięcia, temperatury i prądu w zakresie napięć samochodowych.

    Nie chcę gotowca, lutować potrafię, a złożenie kita do tego się
    sprawdza ;-)

    Dokładność mi nie jest potrzebna, wystarczy jak pokaże "całości".

    Pozdrawiam,
    Gusioo.

  • 13. Data: 2009-08-23 16:28:25
    Temat: Re: Re: ATmega8 i przetwornik ADC
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Sun, 23 Aug 2009 09:43:27 +0200, "PP" <p...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Witam
    >W AVT masz gotowy zestaw który Cię chyba zadowoli, ATMEGA8, DS, pomiary
    >napięcia, temperatury i prądu w zakresie napięć samochodowych.

    Ale Autorowi wątku nie chodziło o kupno zestawu, a o to, aby się
    pobawić :-)

    >Co do stabilności pomiarów napięcia Atmegą nie byłbym aż tak krytyczny,
    >dokładność jaką potrzebujesz zapewni Ci wewnętrzne źródło odniesienia z
    >dużym zapasem, tylko mam kilka uwag:
    >- filtruj mierzone napięcie filtrem RC
    >- zalecane jest by rezystancja źródła nie była większa niż 10K

    Tak jest w datashicie. Dodaj kondensator jakieś 100pF blisko wejścia
    układu. Bez niego przetwornik głupieje, zwłaszcza, jeśli indukcyjność
    ścieżek do źróła sygnału jest spora. I tego w datashicie nie ma.

    >- uśredniaj wynik z kilkudziesięciu pomiarów, 64 to taka dobra liczba, nie
    >dzielisz tylko przesuwasz wynik
    >- nie przejmuję się wewnętrznym opornikiem do AVCC, daję zalecany dławik i
    >kondensator, mam jakieś przeczucie że pozbawienie układu tego dławika
    >mogłoby ubić wewnętrzny opornik i nie tylko ....

    I tu jest problem. Atmel spieprzył robotę i w Mega8 piny zasilania
    cyfrowego i analogowego są po prostu zwarte. Sprawdź to miernikiem :-)
    Najlepiej je zewrzeć na płytce, indukcyjność pogarsza sprawę,
    prawdopodobnie przez łapanie zakłóceń. Pamiętaj o kondensatorach
    blokujących zasilanie! Powinny być przy każdym pinie do którego
    podłączone jest Vcc, i to blisko pinów.

    >- dobrze przemyśl gdzie się z miernikiem podepniesz, nawet najdokładniejszy
    >sprzęt nie zastąpi dbałości o zasadę pomiaru, masa byle gdzie i zasilanie
    >byle skąd da zupełnie przypadkowe odczyty.

    Zgoda, zgoda, zgoda :-)
    I na koniec: w dzielniku napięcia stosuj rezystory 1%. Zwykłe węglowe
    są cholernie niestabilne.

    Pozdrawiam,
    PP
    :-)

  • 14. Data: 2009-08-23 18:26:45
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Konop napisał:

> [...]
    > zewnętrzne, to podajesz coś na nogę VREF, może być to samo co AVCC :)...
    > Nie da się programowo włączyć VREF=AVCC bez zwierania tych nóżek...

    Proszę spojrzeć na schemat blokowy przetwornika ADC na str. 193 pdf-a.
    Bit REFS1 w rejestrze ADMUX odpowiada za wybór pomiędzy wewnętrznym
    źródłem 2.56V a napięciem AVCC. Łączenie nogi AREF do +5V mogłoby być
    nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła przy omyłkowym ustawieniu rejestru
    ADMUX na b11xxxxxx.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 15. Data: 2009-08-23 20:34:24
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > źródłem 2.56V a napięciem AVCC. Łączenie nogi AREF do +5V mogłoby być
    > nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła przy omyłkowym ustawieniu rejestru

    W takim razie łączenie nogi AREF do dowolnego innego niż 2,56 napięcia
    mogłoby być nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła. Ja na przykład używam
    4,096V.

    MD

  • 16. Data: 2009-08-24 05:30:23
    Od: "news..pl" <p...@p...pl>

    >Nie chcę gotowca, lutować potrafię, a złożenie kita do tego się
    >sprawdza ;-)
    Wszystko zależy od podejścia, masz poprostu zestaw uruchomieniowy :)
    wyświetlacz zwykle się podpina tam gdzie podpięli go w zestawie, rozwiązania
    z tego zestawu są dość inteligentne, można się conieco nauczyć, płytka nie
    ma jakichś błędów powodujących łapanie śmieci, więc kupienie płytki by
    napisać własny program jest optymalnym rozwiązaniem.

    >Dokładność mi nie jest potrzebna, wystarczy jak pokaże "całości".
    I to uzyskasz z bardzo dużym zapasem

    Piotr

  • 17. Data: 2009-08-24 08:13:48
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Mario napisał:

    > W takim razie łączenie nogi AREF do dowolnego innego niż 2,56 napięcia
    > mogłoby być nieprzyjemne dla wewnętrznego źródła. Ja na przykład używam
    > 4,096V.

    Zależy jaką wydajność prądową ma do zewnętrzne źródło. Chodziło mi
    głównie o to, że ustalenie napięcia referencyjnego na wartość AVCC nie
    wymaga łączenia nóżek AREF i AVCC.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 18. Data: 2009-08-24 08:34:36
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 24 Sie, 07:30, "news..pl" <p...@p...pl> wrote:

> [...]
    > ma jakichś błędów powodujących łapanie śmieci, więc kupienie płytki by
    > napisać własny program jest optymalnym rozwiązaniem.

    Miałem jeden zestaw AVT-518 (programator 2051) i spędziłem dwa dni na
    dojściu do tego, dlaczego przetwornica (5V-12V) nie działa. Według ACT
    miałem mieć 16V-20V przy nie obciążonej, a miałem 3V. W końcu poddałem
    się i poszedłem do znajomego elektronika (ja początkujący samouk
    jestem), który spędził nad tym kolejną godzinę.

    W końcu okazało się, że był błąd na płytce: noga -- o ile dobrze
    pamiętam -- 12 i 13 scalaka UCY7400 nie były zwarte, ot zapomnieli, a
    kit dedykowany był początkującym. Od tej pory żadnym kitom nie ufam, a
    przynajmniej mam satysfakcję, że coś sam zrobię (albo i nie).

    > Piotr

    Pozdrawiam,
    Roch :-)

  • 19. Data: 2009-08-24 08:36:55
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 23 Sie, 18:28, Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    wrote:

    > Zgoda, zgoda, zgoda :-)
    > I na koniec: w dzielniku napięcia stosuj rezystory 1%. Zwykłe węglowe
    > są cholernie niestabilne.

    O, to się przyda, bo normalnie bym zastosował rezystory takie jakie
    mam i dziwiłbym się dlaczego nie działa, albo dlaczego żyje własnym
    życiem.

    > Pozdrawiam,
    > PP
    > :-)

    Pozdrawiam,
    Roch.

  • 20. Data: 2009-08-24 10:13:54
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Gusioo pisze:

> [...]
    > kit dedykowany był początkującym. Od tej pory żadnym kitom nie ufam, a
    > przynajmniej mam satysfakcję, że coś sam zrobię (albo i nie).

    Kity mają swoje zalety.Z reguły to płytka dwustronna z metalizacją
    otworów. Jak robisz sam to albo łączysz drucikami na uniwersalnej albo
    bawisz się positivem czy termotransferem. Awaryjność takich samoróbek
    dość duża zwłaszcza jak ma pracować w ciężkich warunkach jak np
    samochód. A tak kupujesz płytkę i elementy (lub samą) i masz dużą
    szansę, że zadziała po złożeniu. Później możesz ją sobie przystosować do
    innej aplikacji traktując jako zestaw uruchomieniowy. Najtańszy
    bezbolesny sposób żeby zacząć bawić się mikrokontrolerami. Podejrzewam
    że niepowodzenia przy uruchamianiu samoróbek zniechęciły sporą ilość
    początkujących.

    MD