  • 11. Data: 2020-08-07 11:04:35
    Temat: Re: Akceptowalna pojemnosc karty SDXC
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 06/08/2020 7:54 pm, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > dysków, które miałem/mam we wszelakich nasach i nasopodobnych zaliczyłem
    > 2 pady i były to 2x WD Red 4TB. Za to mam kilka WD Green'ów co pracowały
    > bezawaryjnie w cctv i różnej maści serwerach przez 5-8 lat 24/7. Od
    > czasu tych padłych redów, przestałem się przejmować.
    >
    > Ten Seagate to 5400rpm. Statystyki pokazują, że 5400rpm są trwalsze, a
    > transfery do NAS z tym dyskiem i tak mam na poziomie wysycenia sieci
    > (90-120MB/s) więc zasadniczo wolę 5400rpm. Zresztą WD Red 8TB też zdaje
    > się był 5400rpm dokładnie z tego powodu. Nie wiem jak obecnie.

    Seagate jest glosniejszy i to jedyna jak dla mnie roznica.

  • 12. Data: 2020-08-07 15:21:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-07, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
    > Z tymi Redami 4TB to dokładnie jak u mnie, a różne źródła zakupu i różne serie...
    >
    > Wyjmowałeś i przekładałeś ten dysk Seagate'a, czy podłączasz obudowę do NAS przez
    USB?

    Wyjąłem. Siedzi już w nasie. Nie grzeje się bardziej niż cała reszta (4x
    4TB HGST).

    > Tak czy inaczej ta oferta cenowa chyba już się skończyła.

    https://www.amazon.com/Seagate-Desktop-External-Hard
    -Drive/dp/B07CQJBSQL/

    Nie wiem po ile to widzisz, u mnie w lokalnej walucie ekwiwalent 116.83
    Euro. Z tym, że mam Prime'a, więc dostawy przy takiej kwocie za darmo.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2020-08-07 15:22:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-07, 2late <d...@w...pl> wrote:

    > Seagate jest glosniejszy i to jedyna jak dla mnie roznica.

    Kiedyś trochę mi ich padło. Kiedyś => 15 lat temu.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2020-08-07 16:24:58
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    U mnie wyskakuje $134,99 (+ wysyłka + zadatek na cło i podatki).
    Ale widać, że warto polować na okazje, na WD bywają na es i de.
    HGST to 7200 rpm.

    ----

  • 15. Data: 2020-08-12 13:29:27
    Temat: Re: Akceptowalna pojemnosc karty SDXC, SSD a TRIM
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen"
    > dać radę z fragmentacją(tu bardzo pomocny jest TRIM).

    Czy jest zauważalne użycie funkcji TRIM - urochomione przez zewnętrzny
    program (gdy stary system TRIM-a sam z siebie nie obsługuje, jak np. win
    XP), że taki dysk po takim odgórnym potraktowaniu go TRIM-em dostał
    przyspieszenia w zapisie danych?

  • 16. Data: 2020-08-12 14:29:15
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 12 Aug 2020 13:29:27 +0200
    doszła do mnie wiadomość <roQYG.772993$K54.448231@usenetxs.com>
    od "jedrek" <w...@...on> :
> [...]
    >program (gdy stary system TRIM-a sam z siebie nie obsługuje, jak np. win
    >XP), że taki dysk po takim odgórnym potraktowaniu go TRIM-em dostał

    To zależy od stopnia zapełnienia dysku i od wielkości strefy OP(OverProvisioning).
    Jednak zysk nie jest zbyt wielki dla usera domnowego, który może nawet bez
    specjalnych
    pomiarów nie zobaczyć jakiegoś zysku(zysk polega głównie na szybszych operacjach typu
    random na małych porcjach danych, typu 4-16K). W dodatku nowsze dyski mają szybkie,
    wielordzeniowe procesory i strefy pSLC - pseudo SLC, które mogą "maskować" spadki
    wydajności(zapisy idą do pSLC z pełną wydajnością, a w chwilach bezczynności strefa
    pSLC
    jest przepisywana do głównej strefy pamięci flash, czyli TLC czy QLC).
    Brak TRIM zmusza dysk do obsługi "śmieciowych" danych(dane po skasowanych plikach),
    których może być sporo(nawek kilkadziesią GiB), jeśli jest TRIM, to, przynajmniej
    teoretycznie, śmieciowe dane nie zostają we flashu(są oznaczane przez TRIM jako dane
    nieaktualne i podlegają retencji).
    Czyli śmieciowe dane przeszkadzają w przeprowadzanym przez firmware procesie
    odśmiecania
    i scalania bloków pamięci, bo dysk traktuje je jako dane aktualne i przepisuje w nowe
    miajsce, zamiast oznaczyć jako zwolnione(TRIM) i wyzerować, przygotowując miejsce na
    nowe
    zapisy.
    Reasumując, jak nie działa TRIM, to ilość miejsca fizycznie zajętego przez dane na
    pamiąci Flash jest dużo większa, niż ilość miejsca raportowanego jako zajęte przez
    system
    operacyjny, co ma ujemny wpływ na żywotność pamięci flash i szybkość zapisu, czy
    nawet
    odczytu z dysku.

  • 17. Data: 2020-08-12 21:02:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.08.2020 10:29, ąćęłńóśźż wrote:
    > Z tymi Redami 4TB to dokładnie jak u mnie, a różne źródła zakupu i różne
    > serie...

    Bo może macie na myśli trafienie w jednostki SMR zamiast CMR? Te
    pierwsze za które już WD przepraszał nie dość że wolnej działały to
    padały też częściej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 18. Data: 2020-08-13 00:35:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-12, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > Bo może macie na myśli trafienie w jednostki SMR zamiast CMR? Te
    > pierwsze za które już WD przepraszał nie dość że wolnej działały to
    > padały też częściej.

    Jednego trupa mam jeszcze w jednym kawałku: WD40EFRX. Tu mówią, że to CMR:
    https://www.westerndigital.com/products/internal-dri
    ves/wd-red-hdd

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2020-08-13 11:08:59
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Moje EFRX to raczej trafiła awaria prądu na ćwierć miasta.
    Nie chce mi się pędzić UPS-ów dla samych NAS-ów przy pracy na lapkach z własnymi
    bateriami.
    Dwa z puli uratowałem zapuszczając windowsowe diskpart -> clean all, inne programy
    diagnostyczno-naprawcze nie pomogły.
    Przy okazji wyszło, że tania chińska przejściówka Sata->USB (a może zasilacz do niej
    lub jedno i drugie) sieje błędami.

    -----