  • 1. Data: 2021-11-28 20:25:30
    Temat: Aktywny split sygnału RGB
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Zagadnienie z informatyki retro:

    Wyjście RGB o częstotliwościach PAL i VGA, 75Ohm, gdzieś tak koło
    ~100MHz pasma, należy rozdzielić na dwa niezależne strumienie.

    Tak sobie myślę, że gdybym użył dwóch, 3 kanałowych wzmacniaczy video,
    to powinienem dostać przyzwoitą jakość obrazu, bez typowych dla
    pasywnych spliterów cieni.

    Jest jakiś łatwy z kupieniu i łatwy w zastosowaniu wzmacniacz video tego
    typu? Ma wcisnąć 3 sygnały analogowe w kabel VGA. Minimum to ~100Mhz
    (1024x768). Ewentulane obudowy BGA odpadają, to ma być lutowalne amatorsko.

    Celem jest wciśnięcie sygnału VGA do portu VGA i SCART *jednocześnie* z
    uwagi, że maszyna potrafi generować zarówno PAL jak i VGA.

    Wciskanie "pasywnie" tzn poprzez zwarcie lini z sobą, generuje widoczne
    duszki i dzwonienie, szukam jakiejś alternatywy.

    Projekt jednorazowy, raczej.

    PS. Tak, są konwetery PAL->VGA, ale są do dupy ;) Wszystkie, na wiele
    różnych sposobów ;)

  • 2. Data: 2021-11-28 20:47:17
    Temat: Re: Aktywny split sygnału RGB
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Nov 2021 20:25:30 +0100, heby napisał(a):
> [...]
    > Wciskanie "pasywnie" tzn poprzez zwarcie lini z sobą, generuje widoczne
    > duszki i dzwonienie, szukam jakiejś alternatywy.

    Przeciez to calkiem inne czestotliwosci.
    No chyba, ze monitor masz jakis "multisync ze SCART".

    Maxim kiedys troche takich robil ...

    > PS. Tak, są konwetery PAL->VGA, ale są do dupy ;) Wszystkie, na wiele
    > różnych sposobów ;)

    A starych TV "plaskich" byl.

    Te nowe to nawet nie wiem, czy potrafia "analoga" z anteny odebrac ...
    ale Scart to chyba jeszcze miewają ;-)

    J.

  • 3. Data: 2021-11-28 21:32:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/11/2021 20:47, J.F. wrote:
    > Przeciez to calkiem inne czestotliwosci.
    > No chyba, ze monitor masz jakis "multisync ze SCART".

    Niektóre monitoro-telewizory z okolicy lat 200x miał wejście VGA i PAL.
    Np. Syncmaster 711MP i podobne.

    To nie jest multisync. Ma dwa osobne obwody ogarniania VGA i PAL.

    Np. zapodanie PAL na wejcie VGA pokazuje "poza zakresem", w
    przeciwieństwie do prawdziwych multisync.

    Monitory LCD z prawdziwym multisync są bardzo trudne do kupienia, było
    ich niewiele, często mają rózne problemy i wszystkie z wtórego rynku
    wykupywane są na pniu przez retro maniaków.

    Własnie do takiego 711MP chce podpiąć źrodło sygnału, które raz jest
    VGA, a raz PAL, bez przepinania kabli.

    > Te nowe to nawet nie wiem, czy potrafia "analoga" z anteny odebrac ...
    > ale Scart to chyba jeszcze miewają ;-)

    Nie spotkałem od lat *nowego* z jakimkolwiek wejściem analogowym.

  • 4. Data: 2021-11-28 21:43:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A na tym SCART chcesz mieć:
    - composite video PAL,
    - s-video PAL
    - RGB?

    I czy to źródło ma tylko jedno wyjście?
    I jest tam RGB? A synchronizacja jak?
    I raz na tym wyjściu jest 1024*768 @ np. 72Hz, a raz 625 linii 50Hz intetlaced?
    Co to w ogóle jest?

  • 5. Data: 2021-11-28 21:51:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/11/2021 21:43, Dawid Rutkowski wrote:
    > A na tym SCART chcesz mieć:
    > - composite video PAL,
    > - s-video PAL
    > - RGB?

    RGB.

    > I czy to źródło ma tylko jedno wyjście?

    Tak.

    > I jest tam RGB? A synchronizacja jak?

    Synchronizacja osobno, cyfrowa. Sygnał czysty.

    > I raz na tym wyjściu jest 1024*768 @ np. 72Hz, a raz 625 linii 50Hz intetlaced?
    > Co to w ogóle jest?

    Amiga :P

  • 6. Data: 2021-11-28 21:56:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-28 o 21:32, heby pisze:
    > Własnie do takiego 711MP chce podpiąć źrodło sygnału, które raz jest
    > VGA, a raz PAL, bez przepinania kabli.
    A przekaźniki sygnałowe nie załatwiłyby problemu?

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2021-11-28 22:01:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/11/2021 21:56, Janusz wrote:
    > A przekaźniki sygnałowe nie załatwiłyby problemu?

    Miałem to zrobione na kluczach analogowych (widać odbicie) i
    przekaźnikach (widać odbicia słabiej). W przypadku przekaźników dochodzi
    dodatkow efekt, że po jakimś czasie potarfią wyraźnie "trzeszczeć" na
    obrazie i trzeba je puknąc palcem, ponadto czasami jeden z kolorów
    potrafi się od takiego puknięcia zmienić. Pewno przekaźniki kiepskie,
    ale jakoś zaufania nie mam do mechaniki :/

  • 8. Data: 2021-11-28 22:40:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-28 o 22:01, heby pisze:

> [...]
    > potrafi się od takiego puknięcia zmienić. Pewno przekaźniki kiepskie,
    > ale jakoś zaufania nie mam do mechaniki :/
    Wiadomo, ale jakbyś wrócił do pomysłu to są próżniowe i im nic nie
    szkodzi :)
    Tulko u tego sprzedawcy można fajne rzeczy kupić w dobrej cenie, dla
    Ciebie przekaźnik
    https://allegro.pl/oferta/siemens-maly-przekaznik-pr
    ozniowy-bistabilny-10196190806

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2021-11-28 22:44:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/11/2021 22:40, Janusz wrote:
    > Wiadomo, ale jakbyś wrócił do pomysłu to są próżniowe i im nic nie
    > szkodzi :)

    Problemem były nawet tak śmieszne sytuacje, jak działajaca stacja
    dysków. Skrobanie głowicy powodowało zakłócenia na ekranie. Przez
    tydzień szukałem czy nie latają po zasilaniu bo czasami znikały, aż
    przypadkiem połozyłem płytkę na czymś miękkim i przestało (ale nie doa
    końca :)

    Zerknę, to były Siemensy, ale normalne.

  • 10. Data: 2021-11-29 09:31:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Nov 2021 21:51:52 +0100, heby napisał(a):

    > RGB.

    > Tak.

    > Synchronizacja osobno, cyfrowa. Sygnał czysty.

    > Amiga :P

    Ale która?
    Bo były chyba ze trzy rodzaje wyjść w poszczególnych modelach od 1000 do
    4000 + karty graficzne.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam