  • 1. Data: 2021-12-02 01:06:47
    Temat: Jak w PRLu
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    ... dobrze znane (takim staruszkom jak ja) braki w zaopatrzeniu. U
    producentów samochodów. Podobno. Stoją więc tysiace aut, do których nie
    ma elektroniki. No i tak się zastanawiam, rzeczywiście jest taki
    problem? Czemu nie przeprojektują na to, co jest? Atmelki da się kupić,
    STMy, ARMy, PICe, ESP32 też.
    W moim ś.p. samochodzie klimą sterował Atmelek, zegarami chyba też,
    nawet sterownik jaśków był na czymś popularnym. Teraz w II generacji
    tego samochodu klimą steruje jakieś coś egzotycznego, że nawet nie
    wiedziałem, że jest taki producent. Programowanie tego to sięganie lewą
    ręką do prawej kieszeni. Po cholerę wsadzili coś takiego? Rozumiem, ze
    komp. do jazdy autonomicznej, to juz wymaga mocy obliczeniowej, ale
    normalne systemy przeciętnego samochodu to w większości najbardziej
    zramolały 8 bitowiec w przerwaniu obsłuży z zegarem w postaci metronomu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2021-12-02 01:41:11
    Temat: Re: Jak w PRLu
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.12.2021 o 01:06, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > normalne systemy przeciętnego samochodu to w większości najbardziej
    > zramolały 8 bitowiec w przerwaniu obsłuży z zegarem w postaci metronomu.

    AMD zbiera siły :)
    https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-tech
    nologie/koronawirus-na-rynku-brakuje-chipow-co-wplyw
    a-na-produkcje-nowoczesnych-samochodow/6me35ek

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 3. Data: 2021-12-02 02:16:05
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl> wrote:

    > Powitanko,
    >
    > ... dobrze znane (takim staruszkom jak ja) braki w zaopatrzeniu. U
    > producent?w samochod?w. Podobno. Stoj? wi?c tysiace aut, do kt?rych nie
    > ma elektroniki. No i tak si? zastanawiam, rzeczywi?cie jest taki
    > problem? Czemu nie przeprojektuj? na to, co jest? Atmelki da si? kupi?,
    > STMy, ARMy, PICe, ESP32 te?.

    Przepisanie oprogamowania na inny procek to sporo czasu. Potem
    jeszcze trzeba papierki na dopuszczenie do ruchu. Malo prowdopodobne
    by dalo sie zrobic szybciej niz rok-dwa. Po drugie, braki sa
    bo sa duze zamowienia. Jak producent zacznie kupowac inne
    procki to tych "zamiennikow" zabraknie.

    --
    Waldek Hebisch

  • 4. Data: 2021-12-02 08:18:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 2 Dec 2021 01:16:05 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    napisał(a):

    (x86_64))

    Twój tin nie deklaruje kodowania w wyniku czego robisz bałagan w
    p-literkach. Popraw to, proszę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2021-12-02 12:11:56
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 2021-12-02 o 01:06, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > normalne systemy przeciętnego samochodu to w większości najbardziej
    > zramolały 8 bitowiec w przerwaniu obsłuży z zegarem w postaci metronomu.

    problem nie dotyczy tylko samochodów. Wszyscy producenci elektroniki
    zaawansowanej mają podobne problemy (n.in. elektronika medyczyna).
    Miesiące lokdałnów dają teraz efekt gospodarczy.

  • 6. Data: 2021-12-02 12:30:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > ma elektroniki. No i tak się zastanawiam, rzeczywiście jest taki
    > problem? Czemu nie przeprojektują na to, co jest? Atmelki da się kupić,

    Pojęcie 'co jest' jest względne.
    Widzisz jest. Robisz projekt. Zamawiasz i dostajesz termin 'grudzień
    przyszłego roku' bo w międzyczasie 'jest' zmieniło się na 'rano był'.

    A nie robią tego bo chyba biurokracja osiągnęła już odpowiedni poziom.
    Przeprojektują, za dwa lata dostaną dopuszczenie i się okaże, że akurat
    jednej kostki nie ma i sterownik do szyby trzeba znów przeprojektować a
    dopuszczenie jest tylko na taki dokładnie zestaw który był 'badany'.

    Rok temu odbierałem samochód. Jeśli się nie mylę to musieli go najpierw
    zarejestrować a dopiero potem założyć relingi bo coś tam.
    P.G.

  • 7. Data: 2021-12-02 12:41:34
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

> [...]
    > producentów samochodów. Podobno. Stoją więc tysiace aut, do których nie
    > ma elektroniki. No i tak się zastanawiam, rzeczywiście jest taki

    Lecąc klasykiem, "widocznie musiało, skoro doszło" ;-P

    > Czemu nie przeprojektują na to, co jest?

    A to co jest ma dopuszczenie automotive i zapewnione nieprzerwane
    dostawy na kilka lat do przodu w obecnych realiach, czy tylko leży w
    magazynie, bo nikt nie chciał brać?

    > Po cholerę wsadzili coś takiego?

    Bo handlowiec wynegocjował dobrą cenę? Ale problem jest ze *wszystkim*.
    Nie mogę kupić ani FPGA Lattice (ok, półprzewodnik...), ani nawet
    dobrego przekaźnika, który krzemu nie zawiera. Dzwoniłem do Panasonica,
    to mi pani powiedziała, że czas oczekiwania to 700 dni i "się nie da".
    Czujniki Halla z Allegro MicroSystems to też jakieś części-widmo.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2021-12-02 12:55:46
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    DaNsOuNd wrote:

    > problem nie dotyczy tylko samochodów. Wszyscy producenci elektroniki
    > zaawansowanej mają podobne problemy (n.in. elektronika medyczyna).
    > Miesiące lokdałnów dają teraz efekt gospodarczy.

    Lokdałny też, a nie jest to główna przyczyna. Przyczyna to przeniesienie
    produkcji niemal wszystkiego do Chin i montownie pracujące w modelu
    dostaw just-in-time oraz nadmierna pewność producentów nieblokujących w
    TSMC odpowiednich wolumenów produkcji na swoje potrzeby. Wystarczyło
    średniej wielkości zaburzenie i się świat malowniczo poskładał. Ale co
    tam elektronika i inny high-tech -- w marcu 2020 Europa w ogólności, a
    nasze Małe Imperium w szczególności okazały się niezdolne do
    wyprodukowania gumowej rękawiczki i maseczki. Teraz ze zdziwieniem
    odkrywają, że dobra strategiczne dobrze jest umieć robić u siebie. A to
    tylko kowidek -- boję się pomyśleć, jaka byłaby skala zapaści w
    przypadku zagrożenia wojną albo pandemią z prawdziwego zdarzenia, o
    śmiertelności np. eboli.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2021-12-02 12:56:37
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-12-02 o 12:11, DaNsOuNd pisze:

    > problem nie dotyczy tylko samochodów. Wszyscy producenci elektroniki
    > zaawansowanej mają podobne problemy (n.in. elektronika medyczyna).
    > Miesiące lokdałnów dają teraz efekt gospodarczy.

    No dobra, ale jak to jest, że fabryka samochodów zwykle europejska
    zdążyła wyprodukować tyle samochodów mimo długotrwałych lockdownów, a
    chińska, czy koreańska fabryka nie nadążyła, mimo że tam lockdowny były
    krótkie, albo w ogóle nie było.
    BTW, ależ by było, jak by różne geniusze ekonomii nie zaorały polskiej
    CEMI i innych fabryk...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2021-12-02 13:05:15
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > BTW, ależ by było, jak by różne geniusze ekonomii nie zaorały polskiej
    > CEMI i innych fabryk...

    Akurat CEMI się zaoranie należało jak mało komu. Masz więcej przykładów
    nowożytnych: spółka TopGaN "pracująca" nad azotkiem galu czy geniusze ze
    Zjednoczenia Przemysłu Furmankowego, którzy opracowali 8051 taktowany
    gigahercem. I pomyśleć, że nawet AVR wymyślili dwaj studenci, ech...

    Pozdrawiam, Piotr