  • 11. Data: 2021-09-06 08:55:38
    Temat: Re: Akumualtor do wkrętarki - 20V - co w środku
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies>

    W dniu 2021.09.04 o 20:51, heby pisze:

    > Dzięki. Obejrzałem i chyba nie jest super do końca - nie ma zabezpieczneia przed
    > rozładowaniem do zera :/
    Ale czy ten brak w czymś przeszkadza? Domyślam się, ze akumulator ma być
    podpięty zamiast zasilacza, a nie w miejsce baterii w laptopie (bo jak zamiast
    baterii to życze powodzenia:) więc jak napięcie akumulatora spadnie parę v to
    laptop sam stwierdzi, że zasilacz już nie działa i przestanie się z niego
    zasilać. Na pewno nie będzie działał do zajechania baterii do zera.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 12. Data: 2021-09-06 09:02:24
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-06 o 08:55 +0200, KrzysiekSX napisał:
> [...]
    > nie działa i przestanie się z niego zasilać. Na pewno nie będzie
    > działał do zajechania baterii do zera. pozdrawiam Krzysiek

    Z tym chyba różnie może być. Zdarzyło mi się w przeszłości używać
    laptopa w samochodzie. Laptop to był jakiś wczesny pentium, a jego
    zasilacz sieciowy dawał jakoś 18 albo 20V. W samochodzie podłączałem go
    bezpośrednio do instalacji 12V, bez żadnego zasilacza. Laptop działał,
    tyle tylko że swojego własnego aku wówczas nie ładował.

    Mateusz

  • 13. Data: 2021-09-06 09:22:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/09/2021 08:55, KrzysiekSX wrote:
    > Ale czy ten brak w czymś przeszkadza?

    Nie wiem. Nie wiem co to za laptop i jak się zachowa. Mam w domu kilka z
    róznych epok. Niektóre potrafią zajechać baterie z 20V do 12V, zanim
    przestaną ciągnąc prąd.

    > spadnie parę v to laptop sam stwierdzi

    Niektóre tak robia, inne jadą do mometu aż przetwornica odmówi pracy.

    Swoją droga ciakwaostka: mozna załaczyć go tylko na napieciu 20V, ale
    jak je potem obniżysz, to bangla.

    Ogólnie to może nie być problem, problem jest raczej w userze i fakcie,
    że jest słabo techniczny.

  • 14. Data: 2021-09-06 10:33:21
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-09-06 o 09:22, heby pisze:
    > Nie wiem co to za laptop i jak się zachowa.

    Np. taki Dell ma 3 pinową wtyczkę. Tym 3 minem leci komunikacja z
    zasilaczem po 1-wire. Jak nie rozpozna zasilacza, to będzie olewał, co
    mu sie podłącza. Pozostanie niewzruszony na najśliczniejsze gładziutkie
    napięcia na wejściu i wszelkie zakęcia.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 15. Data: 2021-09-06 10:42:05
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-06 o 10:33 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał:
    > Np. taki Dell ma 3 pinową wtyczkę. Tym 3 minem leci komunikacja z
    > zasilaczem po 1-wire.

    W Thinkpadach podobnie, choć ciężko tam mówić o "komunikacji", bo za
    tym 1-wire jest opornik wpięty do masy. Dzięki temu laptop wie, jakiej
    mocy jest podłączony zasilacz. Wracając jednak do tematu - nie wiadomo,
    co za laptop ma OP i jak się zachowa. Można spodziewać się wszystkiego.

    Mateusz

  • 16. Data: 2021-09-06 11:05:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

> [...]
    > zasilaczem po 1-wire. Jak nie rozpozna zasilacza, to będzie olewał, co
    > mu sie podłącza. Pozostanie niewzruszony na najśliczniejsze gładziutkie

    Kilka tygodni temu dali mi nowego della, który wprawdzie ma jeszcze to
    okrągłe gniazdko, ale zasilacz dostarczony w komplecie ma wtyczkę USB-C.
    Którą, jak się okazało, należy wrazić w złącze Thunderbolt. Dziwne to
    mi się na początku zdało, ale do tej samej dziurki wtykam też poręczny
    kabelek ze stacji dokującej. Stacja nie dość że zasila laptop, to ma
    jeszcze podłączone dwa monitory, klawiaturę, mysz, ethernet i do tego
    różne cósie na USB. I to mi się spodobało -- bo po prostu działa i nie
    ma plątaniny kabli przy komputerze.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2021-09-06 12:45:34
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies>

    > Nie wiem. Nie wiem co to za laptop i jak się zachowa. Mam w domu kilka z róznych
    > epok. Niektóre potrafią zajechać baterie z 20V do 12V, zanim przestaną ciągnąc
    > prąd.

    No to ja bym zrobił eksperyment. Może się okazać, że w ogóle nie wystartuje,
    może popracuje 5 minut (i wtedy nie ma co sobie głowy zawracać tymi
    akumulatorami), a może dojedzie baterię do zera, a może będzie ładnie działać.

> [...]
    > potem obniżysz, to bangla.
    >
    > Ogólnie to może nie być problem, problem jest raczej w userze i fakcie, że jest

    To mu dodaj na kablu mały voltomierz za 15zł, przy okazji będzie wiedział ile mu
    jeszcze energii zostało. Skoro naukowiec to liczby zrozumie i odejmować w
    zakresie 20 potrafi.
    Pozdrawiam Krzysiek

  • 18. Data: 2021-09-06 13:20:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/09/2021 12:45, KrzysiekSX wrote:
    > No to ja bym zrobił eksperyment.

    Nie mam dostepu do tego komputera.

    > To mu dodaj na kablu mały voltomierz za 15zł

    Potrzebny układ bezobsługowy. Takie coś zapewni dopiero "kamperowy
    powerbank". Liczyłem, że baterie do wkrętarek są nowocześniejsze w
    środku i mają choć zabezpieczenie przed rozładowaniem a może nawet
    kontroler ładowania. Ale w tej sytuacji chyba będzie to zły pomysł.

    Podstawowy problem to druciarstwo: jesli bateria spłonie, to mogą być
    złe skutki. Bałbym się mniej, gdyby bateria była w całości gotowa i
    zabezpieczona fabrycznie w obie strony (ładowanie i rozładowanie).

    > wiedział ile mu jeszcze energii zostało. Skoro naukowiec to liczby
    > zrozumie i odejmować w zakresie 20 potrafi.

    Nie byłbym przekonany...

  • 19. Data: 2021-09-06 14:00:22
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > PS. Oryginalny akku nie styka na wyjeździe, a wyjazd "pod namiot" i nie
    > ma gdzie podładować.

    https://allegro.pl/item10096580186.html

    12V 9Ah za 54zł, a jak potrzeba więcej, to najtańszy samochodowy (45Ah) za
    ok. 150zł.

    Do tego uniwersalna przetwornica do laptopa, np. coś takiego:

    https://allegro.pl/oferta/samochodowa-ladowarka-zasi
    lacz-12v-24v-90w-tir-10996896939
    https://allegro.pl/oferta/an1-zasilacz-samochodowy-l
    adowarka-do-laptopa-12v-10943094998
    https://allegro.pl/listing?string=zasilacz%20laptopa
    %2012v

    Mam inną, ale nie znajdę jej teraz (takie okrągłe, szare jajko) i niestety
    wyłącza się po podłączeniu laptopa, ale rozwiązałem to dodając jej na
    wyjściu duży kondensator i włączając najpierw przetwornicę, a potem
    podłączając laptopa.

    Pomysły z przetwornicą na 230V i oryginalnym zasilaczem do laptopa bym
    wyrzucił, bo taki zestaw pobiera u mnie 2-3x więcej prądu z 12V niż
    wspomniana przetwornica do laptopa.

    --
    Od kiedy moja dziewczyna jest w ciąży, wiele rzeczy się zmieniło.
    Np. moje imię, nazwisko, adres i numer telefonu.

  • 20. Data: 2021-09-06 14:02:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 6 września 2021 o 13:20:09 UTC+2 heby napisał(a):

    > Nie byłbym przekonany...

    Socjolog? Etnolog? Zoolog? Ornitolog?