  • 1. Data: 2011-04-27 02:05:41
    Temat: Akumulator na obciazenie 100 A
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    Witam Szanowne Grono najlepszych elektronikow Polskich:)
    Moj driver do laserka, dzieki poradom uzyskanym tu na grupie, chodzi. Co
    prawda tylko do okolo 15 MHz ale dzieki temu troche rutyny i wiedzy zdobylem.

    Teraz mam inny problem; moze na grupie juz byl kiedys omawiany ale nie za
    bardzo umiem i nie chce mi sie grzebac po archiwach.
    Wiec moje pytanie.
    Chce zbudowac taki byczy solenoid. Cewka o srednicy okolo 100 m nawinieta
    drutem izolowanym (przewodem aluminiowym bo tanszy) grubym jak palec, fi
    okolo 10 - 11 mm. Przyjalem 50 zwojow. Opornosc tego solenoidu bedzie wynosic
    okolo 5 - 6 ohmow.
    Chce go podlaczyc do baterii akumulatorow samochodowych o pojemnosci powiedzmy
    200 amperogodzin kazdy i napieciu okolo 500 V. Bedzie zatem 40 + kilka
    akumulatorow polaczonych szeregowo. Prad powiniem byc nie mniejszy od 100 A.

    Pytanie: ile minut wytrzymaja akumulatory pracujace w takich warunkach?
    Tornad

    PS. Zainteresowanym "po co mi to" chetnie odpowiem.

  • 2. Data: 2011-04-27 05:22:13
    Temat: Re: Akumulator na obciazenie 100 A
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > A.
    >
    > Pytanie: ile minut wytrzymaja akumulatory pracujace w takich warunkach?

    Im wyższy prąd obciążenia, tym pojemność akumulatora mniejsza.
    Im wyższy prąd obciążenia tym napięcie na akumulatorze mniejsze, szczególnie
    rozładowanego.

    Zakładając _jakiś_ akumulator: 200Ah dla 100A da nam np: 50Ah
    Rozładowanie do napięcia dowolnego. Więc wyjdzie z 30min.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2011-04-27 05:35:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2011 04:05:41 +0200, Tornad wrote:
> [...]
    >
    >Pytanie: ile minut wytrzymaja akumulatory pracujace w takich warunkach?

    Teoretycznie 2h, w praktyce .. no, nie jest to jakis duzy prad, chyba
    wytrzymaja ponad godzine,

    >PS. Zainteresowanym "po co mi to" chetnie odpowiem.

    Po co ci to ?

    Ile to bedzie kosztowac ?

    Wiesz ze akumulatory rozruchowe nie lubia glebokiego wyladowania ?
    Po kilkudziesieciu cyklach powinny pasc, a z kazdym cyklem beda
    slabsze.

    J.

  • 4. Data: 2011-04-27 06:30:49
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-04-27 07:35, J.F. wrote:

    > Po co ci to ?

    Pewnie konkurencja dla CERN. Wygląda to na przymiarki do amatorskiej
    konstrukcji LHC ;-)

    Piotrek

  • 5. Data: 2011-04-27 08:01:37
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

> [...]

    > Zakładając _jakiś_ akumulator: 200Ah dla 100A da nam np: 50Ah

    > Rozładowanie do napięcia dowolnego. Więc wyjdzie z 30min.

    Dzieki za zainteresowanie i szacunek czasu. A szacunek dla Ciebie to tez.
    W zasadzie przez pomylke zapodalem to samo pytanie u samochodziarzy i o dziwo
    dostalem bardzo "nadziejna" wiadomosc. Od sebastiana.

    Cytuje Jego zapis:

    W siłowniach telekomunikacyjnych, które obsługuję, 92Ah-owe AGM-y pracują
    nominalnie z prądem 100A całymi godzinami. Bez żadnego chłodzenia.
    Myślę, że i mniejsze pojemności dadzą radę zwłaszcza jeśli nie musi to być
    gwarantowane zasilanie wg. norm, z zapasem.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://speedyelise.fora.pl

    Nie mam jeszcze pojecia co to sa te AGM-y ale zapewne Sebastian, ktory jawi
    sie jako rasowy samochodziarz, dla ktorego nie ma on zadnych tajemnic (ma
    swoje forum) a jeszcze doglada silowni nam to zapoda.
    Pzdr.
    Tornad

  • 6. Data: 2011-04-27 08:10:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tornad" <w...@a...com> napisał w
> [...]
    > Myślę, że i mniejsze pojemności dadzą radę zwłaszcza jeśli nie
    > musi to być
    > gwarantowane zasilanie wg. norm, z zapasem.

    Nie pracuja. 100A wyczerpie 92Ah w niecala godzine, na dluzej nie
    ma prawa starczyc.
    Podejrzewam ze ma ich tyle ze prad na sztuke jest znacznie
    mniejszy.

    Przy wiekszym pradzie wchodzi zjawisko ... Peukerta czy jakos
    podobnie, i efektywna pojemnosc akumulatora znacznie spada.

> [...]
    > tajemnic (ma
    > swoje forum) a jeszcze doglada silowni nam to zapoda.

    A w wiki w google wpisales ?
    W samochodach rzadko uzywane - niepotrzebnie za drogie.

    J.

  • 7. Data: 2011-04-27 09:07:07
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-27 04:05, Tornad pisze:

> [...]
    > Tornad
    >
    > PS. Zainteresowanym "po co mi to" chetnie odpowiem.

    Zasadniczo nie interesuje mnie po co Ci to, tylko czym i jak będziesz
    ładował taką bateryjkę :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2011-04-27 09:12:46
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik Piotrek napisał:
> [...]
    >>> [...]
    >>

    > Pewnie konkurencja dla CERN. Wygląda to na przymiarki do amatorskiej
    > konstrukcji LHC ;-)

    No, ta "Cewka o srednicy okolo 100 m" wskazuje na coś naprawdę dużego :)
    Tornad, pochwal się co knujesz :)

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 9. Data: 2011-04-27 09:24:07
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    > No, ta "Cewka o srednicy okolo 100 m" wskazuje na coś naprawdę dużego :)

> [...]

    Sluze.
    Oto tekst, ktory zamiescilem na "samochodach gdzie szybko i sprawnie dostalem
    niezbedna informacje bez grzebania po necie.

    Dzieki, znalazlem, tysiac zl. sztuka. Mozebyc.

    Dla Wszystkich ciekawych odpowiedz "na co mi to".

    Ja "chwilowo", od 20 lat siedze w Hameryce, ktora oprocz wszystkich
    disasterow slynie z najwiekszej ilosci tornad.
    Siedzac kiedys za kominem (taka mialem robote). sp...m z dachu bo szlo cos w
    rodzaju tornada. Na szczescie przeszlo bokiem. Tylko galaz przebila mi szybe w
    aucie stojacym w cieniu drzew.
    Wiec wymyslilem tornadochron.
    I do tego celu mi ten solenoid jest potrzebny.
    Oczywiscie nie jest to zrozumiale wprost, bo o tym w szkolach nie ucza, wiec
    najpierw ogladnalem kilkadziesiat tornad i przeczytalem kilkadzisiat artykulow
    z tym zwiazanych i twierdze, ze tornado jest forma wyladowania elektrycznego
    zachodzacego miedzy dodatnio naladowana chmura burzowa a ziemia, w ktorym
    czastki zjonizowanej pary wodnej (ladunki odatnie) lzejsze od powietrza,
    poruszaja sie w kierunku powierzchni ziemi pod wplywem gradientu pola
    elektrycznego.
    I tu nowosc, ktora tez sam zauwazylem, mianowicie to, ze te czastki poruszaja
    sie przeciez w Ziemskim Polu Magnetycznym (ZMP). A wiadomo, Lorentz na te
    okolicznosc sformulowal prosty wzor, ze jak czastka naladowana elektrycznie
    porusza sie w polu magnetycznym to dziala na nie sila Lorentza prostopadla do
    kierunku jej ruchu i do pola magnetycznego. Na polkuli polnocnej zatem ruch
    czastki bedzie odchylany patrzac z gory w lewo a na poludniowej w prawo, co
    jest zgodne z obserwacjaminie tylko tornad ale rowniez tych poteznych wirow
    atmosferycznych znanych pod nazwami huragan, cyklon i tajfun.
    Poniewaz linie sil ZMP sa nachylone do powierzchni ziemi pod pewnym katem,
    ruch czastki jest srubowy.
    Przyjmujac powyzsza hipoteze za poprawna, bede probowal lokalnie odwrocic
    kierunek ZMP, tworzac nad chronionym obszarem polkule pola magnetycznego
    skierowanego odwrotnie do ziemskiego; licze na to, ze tornado sie nad nim
    rozproszy a o ile nie to przynajmniej obszar ten ominie bokiem.
    To co napisalem; solenoid bedzie jednostka 50 kW dla najslabszych tornad w
    skali Fujita 1. Dla wiekszych 2, 3 i 4 ilosc takich jednostek nalezy
    proporcjonalnie zwiekszyc.
    Solenoid bedzie zbudowany jako zakopany plytko pod ziemia, jego cewka wlaczana
    recznie lub automatycznie do baterii akumulatorow, bo nadchodzace tornado
    swoim zwyczajem wczesniej prad wylacza. A generatory spalinowe bywaja zawodne.
    I do tego mi sa potrzebne akumulatory dajace te minimum 100 A jako zasilanie
    tego tornadochronu. Wbrew pozorom odwrocenie ZMP w tylko kole 100 metrowym
    wymaga duzych mocy.
    Koszt takiej instalacji (jednostki) bedzie taki sobie, szacuje na okolo 50
    tys. dolarow. I licze na to, ze jakis "oszolom" z kasa sie na to zalapie.
    Hipotetyczny klient, majacy rezydencje warta milion, chyba tych paredziesiat
    patykow czy nawet wiecej na opasanie swej rezydencji drutami pod plotem, nie
    pozaluje.

    Ufam, ze chociaz w czesci zaspokoilem ciekawosc Szanownych Grupowiczow.

    Pzdr.
    Tornad

  • 10. Data: 2011-04-27 09:45:57
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 27 Kwi, 11:07, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > Zasadniczo nie interesuje mnie po co Ci to, tylko czym i jak będziesz
    > ładował taką bateryjkę :)

    Spawarką?