  • 1. Data: 2009-03-16 19:21:08
    Temat: Artec 48U problem z silnikiem krokowym
    Od: "Bartosz Paluchowski" <i...@g...pl>

    Witam,

    posiadam skaner Artec 48U, ostatnim czasem odmówił posłuszeństwa. Po
    rozebraniu stwierdziłem, ze silnik krokowy (M35SP-7N, Mitsumi, 4Ohm) w jedną
    stronę nie kręci się w ogóle a druga kręci się z bardzo mała siłą. Podejrzewam
    uszkodzenie silnika krokowego. Czy ktoś spotkał się z podobną awarią? Czy
    problem może być poza silnikiem? Czy taki silnik można gdzieś dokupić? Jestem
    z Warszawy, obleciałem cały wolumen, nikt nic o silnikach krokowych nie
    wiedział niestety.

    Pozdrawiam
    Bartosz Paluchowski

  • 2. Data: 2009-03-16 21:50:21
    Temat: Re: Artec 48U problem z silnikiem krokowym
    Od: "Rafko" <N...@w...pl>

> [...]
    > jedną
    > stronę nie kręci się w ogóle a druga kręci się z bardzo mała siłą.

    a jak sprawdzałeś ten silnik ? jeśli faktycznie jest nie tak to poszperaj w
    allegro w dziale uszkodzone. U siebie tez kilka silników ze skanerów mam
    może któryś by się nadał.
    Ja stawiam jednak że to sterownik albo zasilanie sterownika.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-03-16 23:11:06
    Od: " Bartosz Paluchowski" <i...@g...pl>

    > a jak sprawdzałeś ten silnik ?
    Jedyne co przyszło mi do głowy w moich warunkach to odłączenie go mechanicnzie
    od skanera i odpalenie elektrycznie ze skanera tj. zdjąłem pasek klinowy a
    silnik nadal został podpięty do elektroniki skanera wtedy odpaliłem zwykłe
    skanowanie, w jedną stronę w ogóle nie kręci w druga z mała siłą. Wiem, że to
    nie daje jednoznacznej odpowiedzi ze to akurat silnik natomiast nie mam
    pomysłu jak taki silnik sprawdzić. Zwykłe 6V do taśmy ?

    > jeśli faktycznie jest nie tak to poszperaj w allegro w dziale uszkodzone.
    Dwa skanery uszkodzone ale sprzedawca nie jest w stanie powiedzieć czym
    objawia się ich uszkodzenie.

    > Ja stawiam jednak że to sterownik albo zasilanie sterownika.
    Jak go sprawdzić ?:)

    Dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam
    Bartosz Paluchowski

  • 4. Data: 2009-03-17 09:19:50
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > Jak go sprawdzić ?:)

    Objawy jakie opisałeś to prawdopodobnie brak, uszkodzenie jednej z faz
    silnika.
    Aby sprawdzić silnik wystarczy pomierzyć oporność faz.
    Ile "drutów" wychodzi z silnika ?
    Jak 4 lub 8 to masz silnik zasilany bipolarnie (zazwyczaj).
    Jak 5 lub 6 to masz silnik zasilany unipolarnie, gdzie fazy mają "środki"
    wyprowadzone na zewnątrz.
    Tu są 2 fazy z wyprowadzonym "środkiem" każdej z faz.
    Tak czy siak miernik w dłoń.
    Ze swego doświadczenia z trochę większymi silnikami, na ok. 1000 silników
    jakie wbudowaliśmy do urządzeń przez ostatnie kilka lat, statystyka
    pokazała, iż powodem awarii sprzętu silnik był chyba tylko raz (zwarcie w
    uzwojeniu).
    Zawzyczaj padają sterowniki.

  • 5. Data: 2009-03-17 09:27:51
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > Jak go sprawdzić ?:)

    Oscyloskop.
    A jak chcesz tylko namacać to podpinaj woltomierz na fazy i patrz czy się
    tak samo zachowuje na każdej z nich.