  • 1. Data: 2009-03-16 07:45:14
    Temat: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED
    Od: "R" <n...@w...pl>

    Cześć Spece od elektroniki,

    mam do Was prośbę o pomoc na stronie z żarówkami LED znalazłem następującą
    informację:

    Żarówki wymagają zasilania specjalnym zasilaczem elektronicznym
    stabilizowanym AC/DC przeznaczonym do żarówek LED, nie współpracują ze
    standardowymi zasilaczami toroidalnymi.

    Do tej pory żarówki były podłączone do transformatora takiego jak ten:
    http://allegro.pl/item580906506_transformator_elektr
    oniczny_et_250w.html

    wszystko działało ....przez pewien czas bo 2 żarówki LED (z 10 wszystkich)
    zaczęły świecić słabiej.

    Żarówki led niestety nie są tanie, dlatego chciałem się upewnić czy:
    - dobrałem niewłaściwy transformator?
    - padły żarówki led?
    - powinienem zakupić jakiś zasilacz stabilizowany?
    - przejść na LED 230V k(np. coś takiego i podarować sobie zasilacze
    http://allegro.pl/item571766060_energooszczedna_zaro
    wka_diodowa_mr16_80_led_230v.html,
    choć na zewnątrz to na pewno mniej bezbieczne)?
    - no i prośba o szybkie uświadomienie techniczne, dlaczego taki
    transformator nadaje się do żarówek halogeonowych a nie nadaje się do
    zarówek led?

  • 2. Data: 2009-03-16 08:10:56
    Temat: Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "R" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Żarówki wymagają zasilania specjalnym zasilaczem elektronicznym
    > stabilizowanym AC/DC przeznaczonym do żarówek LED, nie współpracują ze

    _DC_ a to oznacza prąd stały.

    > Do tej pory żarówki były podłączone do transformatora takiego jak ten:
    > http://allegro.pl/item580906506_transformator_elektr
    oniczny_et_250w.html

    Ten zasilacz daje 12V przemiennego.

    > wszystko działało ....przez pewien czas bo 2 żarówki LED (z 10 wszystkich)
    > zaczęły świecić słabiej.
    >
    > Żarówki led niestety nie są tanie, dlatego chciałem się upewnić czy:
    > - dobrałem niewłaściwy transformator?

    Z tego co powyżej daje się przeczytać, ten tranformator się nie nadaje.

    > - padły żarówki led?

    Świecą słabiej, to objaw uszkodzenia.

    > - powinienem zakupić jakiś zasilacz stabilizowany?

    Stabilizowany niekoniecznie (ale zawsze to lepiej), dobrany mocowo.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-03-16 11:34:59
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    > Żarówki wymagają zasilania specjalnym zasilaczem elektronicznym
    > stabilizowanym AC/DC przeznaczonym do żarówek LED, nie współpracują ze
    > standardowymi zasilaczami toroidalnymi.

    Może prościej, nie specjalnym, a dającym stałe napięcie. Zwykły wystarczy,
    byle dawał odpowiedni
    prąd no i napięcie. Z tego co wiem, to żarówki LED powinne mieć w sobie
    prostownik,
    tyle, że moga nie lubić zmiennego napięcia bo migają.

    > Do tej pory żarówki były podłączone do transformatora takiego jak ten:
    > http://allegro.pl/item580906506_transformator_elektr
    oniczny_et_250w.html

    Ten zasialacz to nie jest klasyczny toroid. Na wyjściu masz napięcie zmienne
    o dosyć dużej częstotliwości.
    Da sie z tego zrobić napięcie stałe, ale trzeba użyć prostownika na szybkich
    diodach (Schottkiego).

    > wszystko działało ....przez pewien czas bo 2 żarówki LED (z 10 wszystkich)
    > zaczęły świecić słabiej.

    Chyba im zaszkodziła ta częstotliwość.

> [...]
    > - no i prośba o szybkie uświadomienie techniczne, dlaczego taki
    > transformator nadaje się do żarówek halogeonowych a nie nadaje się do

    Żarówka halogenowa działa jak zwykły opornik i jej zwisa co do niej
    dochodzi, prąd stały czy zmienny,
    trójkąt czy sinusoida, ważne żeby dostarczona energia się zgadzała.
    "Żarówki" LED są bardziej złożone,
    to w sumie diody zasilane przez układ elektroniczny. Wg mnie powinny działać
    przy zasilaniu 50Hz 12V
    czyli ze zwykłego toroida, ale z tego małego na pewno sobie nie poradzą tak
    prosto. Zostaje albo zasilacz,
    albo przeróbka tego, który masz, albo 220V LED.

    Inny ciekawy przykład z mojego doświadczenia. Zasilanie 24VDC w szereg dwa
    halogeny świecą idealnie,
    dwa LED (oczywiście takie same) mrugają jak zwariowane.

  • 4. Data: 2009-03-16 23:41:11
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Próbowałem używać takie trafa elektroniczne do zasilania różnych
    układów led.
    Wyniki były słabe (znacznie słabsza moc świecenia) i kończyły się
    często awariami
    pojedynczych led.
    Słabsza moc świecenia wynikała prawdopodobnie ze zbyt małego poziomu
    wypełnienia impulsów.
    Te same układy świeciły z pełną mocą po zamianie zasilania na zwykły
    toroid + mostek.
    Patent z diodami shotky`ego polecił mi konstruktor takich traf
    elektronicznych
    ale spadki napięć były zbyt duże w porównaniu do referencyjnych 12V
    co pociągało przymus zmiany wszystkich rezystancji w układach led.
    Były to mocno rozbudowane układy led z prądami rzędu 6-15A.

  • 5. Data: 2009-03-17 08:31:51
    Od: "R" <n...@w...pl>

    Dziękuję wszystkim za informacje i odpowiedź, zdecyduję się jednak na
    zasilacz stabilizowany i układ 12V ze względu na bezpieczeństwo i warunki
    atmosferyczne.

    Mam jeszcze jedno pytanie bo na prądzie kompletnie się nie znam:

    Na żarówkach LED najczęściej jest informacja o mocy w Watach np. 2,7W,
    zasilacz planuję kupić 30W, co powinno wystarczyć do 6ciu lampek, ale ile
    miliAmperów powinien mieć taki zasilacz? Jak to można przeliczyć? Proszę o
    informacje jak dla lajkonika....

    Pozdrawiam z góry dziękując za pomoc. R.

  • 6. Data: 2009-03-17 08:37:30
    Od: Tomek <...@...z>

    R pisze:

    > zasilacz planuję kupić 30W, co powinno wystarczyć do 6ciu lampek, ale ile
    > miliAmperów powinien mieć taki zasilacz? Jak to można przeliczyć? Proszę o
    > informacje jak dla lajkonika....

    I[A]=P[W]/U[V]

  • 7. Data: 2009-03-17 11:12:27
    Od: "R" <n...@w...pl>