  • 1. Data: 2009-03-16 00:26:06
    Temat: pomiar temperatury
    Od: Wojciech Waga <a...@o...pl>

    Witam,

    jak wygląda temat mierzenia temperatury za pomocą podczerwieni. Można
    taki pomiar wykonać za pomocą jakiejś diody IR?

    (Interesuje mnie pomiar z dokłądnością nawet do +/-40C w zakresie 20C -
    800C)

    pozdr.
    Wojtek

  • 2. Data: 2009-03-16 08:32:35
    Temat: Re: pomiar temperatury
    Od: "l" <l...@l...la>

    Użytkownik "Wojciech Waga" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pomiar wykonać za pomocą jakiejś diody IR?
    > (Interesuje mnie pomiar z dokłądnością nawet do +/-40C w zakresie 20C -

    Poczytaj parametry najtańszych fabrycznych pirometrów i zapomnij o
    samoróbie.

  • 3. Data: 2009-03-16 09:49:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "l" <l...@l...la> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Wojciech Waga" <a...@o...pl> napisał w
    > wiadomości
    >
    > Poczytaj parametry najtańszych fabrycznych pirometrów i zapomnij
    > o samoróbie.

    Tak jest.

    A fotodiody krzemowe IR sie nie nadaja - ich czulosc sie konczy
    gdzies przy 1.2um - trzeba dobrze rozgrzac cialo zeby
    promieniowanie w tym zakresie bylo zauwazalne.
    800C to moze juz troche zalapia, ale nizszych nie.

    A tak swoja droga - co siedzi w takim fabrycznym czujniku ?
    Udaje termopare, zasilania nie wymaga - czyzby faktycznie termopara
    w ognisku zwierciadla ?

    J.

  • 4. Data: 2009-03-16 10:39:58
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > A tak swoja droga - co siedzi w takim fabrycznym czujniku ?
    > Udaje termopare, zasilania nie wymaga - czyzby faktycznie termopara
    > w ognisku zwierciadla ?
    >
    > J.

    Nawet cały stos.

    AW

  • 5. Data: 2009-03-16 11:04:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AW" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nawet cały stos.

    Ale to udaje _jedna_ termopare - przylacza sie do uniwersalnego
    miernika temperatur.

    Zrobic korekte stosu bez zasilania i na poziomie mikrowoltow ..
    wydaje sie trudne :-)

    J.

  • 6. Data: 2009-03-16 11:28:59
    Od: "Piotr Pitlab Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > jak wygląda temat mierzenia temperatury za pomocą podczerwieni. Można taki
    > pomiar wykonać za pomocą jakiejś diody IR?

    Zerknij na stronę Melexis:
    http://www.melexis.com/Sensor_ICs_Infrared_and_Optic
    al/Infrared/Infrared_Sensor_IC_19.aspx
    Tam mają temostosy, których w modelarstwie używa sie do stabilizacji
    latającego modelu. Działa to na zasadzie detekcji różnicy temperatury ziemi
    i nieba. 6 czujników patrzy na wzystkie strony świata i porównuje
    temperaturę.
    Podejrzewam ze jest dosyć czułe, ale to raczej mierzy moc promieniowania a
    nie temperaturę. Być może da sie to jakoś przeliczyć czy przeskalować.
    Na stronie Melexisa widze też gotowe czujniki temperatury na podczerwień
    tyle że o mniejszym zakresie temperatur.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 7. Data: 2009-03-16 11:40:34
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > miernika temperatur.
    >
    > Zrobic korekte stosu bez zasilania i na poziomie mikrowoltow ..

    Nie wiem o jakim konkretnie czujniku wspominasz.
    Mi chodzi o coś takiego:
    http://www.heimannsensor.com/Heimann%20Sensor%20Data
    sheet%20Z11Rev04.pdf

    AW

  • 8. Data: 2009-03-16 20:03:22
    Od: Wojciech Waga <a...@o...pl>

    Piotr Pitlab Laskowski wrote:

> [...]
    al/Infrared/Infrared_Sensor_IC_19.aspx
    > Tam maj? temostosy, których w modelarstwie u?ywa sie do stabilizacji
    > lataj?cego modelu. Dzia?a to na zasadzie detekcji ró?nicy temperatury ziemi
    > i nieba. 6 czujników patrzy na wzystkie strony ?wiata i porównuje
    > temperature.
    > Podejrzewam ze jest dosyae czu?e, ale to raczej mierzy moc promieniowania a
    > nie temperature. Byae mo?e da sie to jako? przeliczyae czy przeskalowaae.
    > Na stronie Melexisa widze te? gotowe czujniki temperatury na podczerwien
    > tyle ?e o mniejszym zakresie temperatur.

    wygląda ciekawie,

    dzięki!

    pozdr.
    w.