  • 1. Data: 2021-02-13 20:26:58
    Temat: Bateria 9V vs LR61
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://youtu.be/2Y1tVvllklc

    Dałbym głowę, że kiedyś (z 30 lat temu) jak rozbierałem taką baterię
    to w środku nie było 6szt LR61 ale po prostu monolityczne ogniwo...
    Jaki symbol miały te "monolityczne" 9V? Czy nadal występują
    monolityczne 9V?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2021-02-13 20:43:50
    Temat: Re: Bateria 9V vs LR61
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Dałbym głowę, że kiedyś (z 30 lat temu) jak rozbierałem taką baterię
    > to w środku nie było 6szt LR61 ale po prostu monolityczne ogniwo...

    Rzeczywiście było tam coś innego:
    http://www.mm.pl/~beru/9V.jpg
    ale to nie była wersja alkaliczna.

  • 3. Data: 2021-02-13 20:46:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.02.2021 o 20:26, Marek pisze:
> [...]
    > w środku nie było 6szt LR61 ale po prostu monolityczne ogniwo... Jaki
    > symbol miały te "monolityczne" 9V? Czy nadal występują monolityczne 9V?

    Nie ma ogniw 9-woltowych.

    Baterie 9-woltowe zawsze są złożone z 6 ogniw, ale ogniwa mogą mieć
    różne kształty.

    Baterie cynkowe chyba zawsze były z 6 płaskich prostopadłościennych
    kostek F22, alkaliczne są podobne (z LF22) albo z walcowatych LR61.
    Pewnie widziałeś 6F22 lub 6LF22.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Nine-volt_battery

    MJ
    PS. Producenci potrafią oznaczać swoje baterie niezgodnie z rzeczywistą
    ich budową.

  • 4. Data: 2021-02-13 21:01:16
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Marek <f...@f...com>
    w artykule <news:almarsoft.2749465899296345901@news.neostrada.p
    l> pisze:

> [...]
    > w środku nie było 6szt LR61 ale po prostu monolityczne ogniwo... Jaki
    > symbol miały te "monolityczne" 9V? Czy nadal występują monolityczne 9V?

    Nie ma takich.

    Zawsze jest bateria z 6 ogniw, ale są dwie wersje:
    * 6F22 i 6F25 (F - flat) - płaskie ogniwa prostopadłościenne umieszczone w
    stosie jedno nad drugim, dawniej częściej spotykane;
    * 6(L)R61 (L - alkaliczne, R - radius) - długie cylindryczne ogniwa
    umieszczone w pęczku 2x3.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 5. Data: 2021-02-13 21:16:01
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.02.2021 o 21:01, Andrzej P. Wozniak pisze:

    > 6F25

    To były te większe, kwadratowe. Od lat takiej nie widziałem, chyba już
    nikt nie produkuje.

    MJ

  • 6. Data: 2021-02-14 22:30:21
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Nie ma ogniw 9-woltowych.

    Teoretycznie napięcie ogniwa zależy od róznic potencjałów
    elektrochemicznych materiałów, a te są ograniczone - chyba nie da
    się zbudować ogniwa powyżej 5V.

> [...]
    >
    > MJ
    > PS. Producenci potrafią oznaczać swoje baterie niezgodnie z rzeczywistą

    Nabyłem kiedyś aku 9V noname (tzn. marka którejś sieci) i po naładowaniu
    (ręcznie, zasilaczem ze stab. prądu) miał ponad 9,6V - niewykonalne w
    przypadku 6 ogniw NiMH. Może było 7 ale nie rozbierałem. Kiedyś
    pisałem na grupie. Oznaczenie chyba 6F22...

    Arek

  • 7. Data: 2021-02-15 15:58:04
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    w artykule <news:6029966e$0$521$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

> [...]
    > przypadku 6 ogniw NiMH. Może było 7 ale nie rozbierałem. Kiedyś
    > pisałem na grupie. Oznaczenie chyba 6F22...

    Pojedyncze ogniwo NiMH daje napięcie 1,2 V, czyli niższe niż zwykłe
    ogniwo. Przy 9V akumulator powinien mieć zatem 7 ogniw (8,4 V) lub 8 (9,6
    V) co odpowiada Twojemu przypadkowi.
    Przejrzałem kilka ofert i na większości zdjęć nie ma typu 6F22 na baterii
    czy opakowaniu, jest ona użyta tylko w ofercie. Wyjątkiem jest everActive
    z opisem 6F22 na opakowaniu (ten ma też akumulatorki LiIon). Inne miewają
    opis HF9 i HR9, co wskazuje na ogniwa prostopadłościenne (7 lub 8 w
    stosie) i cylindryczne (pęczek 2x4).

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 8. Data: 2021-02-16 14:44:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej P. Wozniak" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >ogniwo. Przy 9V akumulator powinien mieć zatem 7 ogniw (8,4 V) lub 8
    >(9,6 V) co odpowiada Twojemu przypadkowi.

    Przy czym to 1.2 w przypadku NiMH/Cd jest symboliczne - swiezo po
    ladowaniu potrafi miec 1.4V.
    Razy 7 = 9.8.

    Nowa bateria "9V" tez ma wiecej.

> [...]
    >LiIon). Inne miewają opis HF9 i HR9, co wskazuje na ogniwa
    >prostopadłościenne (7 lub 8 w stosie) i cylindryczne (pęczek 2x4).

    Rozebralbym. Moze wcale nie takie prostopadloscienne :-)
    Tzn akumulatory, bo krajowe jednorazowe 9V istonie mialy
    prostopadloscienne ... ale teraz modne sa baterie "alkaliczne".

    No i jeszcze cos fajnego, tylko musze znalezc - obudowa 6F22, a w
    srodku aku li-ion i przetwornica, oraz zlacze USB do ladowania.

    Zdaje sie, ze R6/AA w takiej technice tez sa :-)

    J.

  • 9. Data: 2021-02-16 15:25:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >To były te większe, kwadratowe. Od lat takiej nie widziałem, chyba
    >już nikt nie produkuje.

    W ogole jakos tak chyba tylko w radzieckim sprzecie wystepowaly, a
    symbol przeciez zachodni ...

    J.

  • 10. Data: 2021-02-16 16:24:48
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako J.F. <j...@p...onet.pl>
    w artykule <news:602bd5ca$0$525$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    > W ogole jakos tak chyba tylko w radzieckim sprzecie wystepowaly,

    W ogóle to wszędzie standardowo były 6F22, ale część sprzętu
    zaprojektowano tak, by dawało się użyć też 6F25.

    > a symbol przeciez zachodni ...

    Nie zachodni, tylko międzynarodowy, opracowany przez IEC. ZSRR był
    członkiem tej organizacji, podobnie jak współpracujących z nią ISO i ITU.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)