  • 1. Data: 2021-02-13 18:58:23
    Temat: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: - <s...@g...com>

    Heja.

    Temat rzeka i pewnie dla niektorych nudny.

    Szukam informacji jak wyglada napiecie na klemach akumulatora w zaleznosci od
    temperatury i stopnia naladowania.

    Przy czym o ile rozumiem ze stopien naladowania i stopien zuzycia moga byc trudne do
    odroznienia o tyle napiecie jest napiecie i jakas tam relacja miedzy temperatura a
    napieciem jest.

    O co mi chodzi.
    Otoz chcialem sie dowiedziec jak rozpoznac konczacy sie akumulator.
    O ile wiadome jest ze w stanie spoczynku naladowany ma te 12.0-12.7V o tyle zawsze ta
    informacja jest podawana dla 20stopni Celsjusza a ja bym chcial wiedziec czy jak aku
    ma 11.2V przy -20 to czy mozna z tego cokolwiek wywnioskowac majac do kompletu wyniki
    gestosciomierza.

    Aktualnie swoj aku wymienilem i bazowalem na fakcie ze po naladowaniu do pelna (przy
    tych -20C) i odczekaniu 3 dni auto nie odpalilo mimo grzanego bloku silnika. Ale od
    pewnego czasu obserwowalem ten aku i mniej wiecej wiem jak sie na mrozie zachowywal.
    A zachowanie mial dosyc przewidywalne. Jak silnik zagrzany to po naladowaniu
    prostwnikiem odpalal bez problemu (nawet 5-6 razy pod rzad w okresie 1 minuty) Ale
    napiecie mial na poziomie 11V (niestety nie wiem do ilu opadalo przy kreceniu.) Auto
    mam dosyc pancerne wiec nie trzeba aby wal sie krecil bardzo stabilnie aby sterownik
    zaakceptowal taki stan i zaczal podawac iskre i paliwo.

    Tak wiec celem zadanego pytania jest wyjasnienie czy w sytuacji statycznej mozna
    cokolwiek powiedziec o akumulatorze majac go w niskiej temperaturze.

    Nowy aku po naladowaniu mial 12.7V a po odstaniu pol nocy ma jakies 11.7V - przy -30C
    :)

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2021-02-13 19:22:30
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Tak wiec celem zadanego pytania jest wyjasnienie czy w sytuacji statycznej mozna
    cokolwiek powiedziec o akumulatorze majac go w niskiej temperaturze.

    tak. jak ma znacznie poniżej 12v, to nie żyje. jak ma w pobliżu 12v, to
    nic się nie da powiedzieć

    > Nowy aku po naladowaniu mial 12.7V a po odstaniu pol nocy ma jakies 11.7V - przy
    -30C :)

    Może tak być. życzyłbym sobie żeby miał jednak więcej niż 12v, ale jeśli
    zakręcisz rozrusznikiem i to napiecie nie spadnie niżej, albo niewiele
    niżej - zapali.
    niestety liczy się wydajność prądowa w krótkiej chwili, więc jak
    najniższy opór wewnętrzny. napięcie 11.7v jest niskie, ale nie świadczy
    o zgonie

    ToMasz

  • 3. Data: 2021-02-13 20:24:38
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 12:22:32 UTC-6 ToMasz napisał(a):
> [...]
    > niestety liczy się wydajność prądowa w krótkiej chwili, więc jak
    > najniższy opór wewnętrzny. napięcie 11.7v jest niskie, ale nie świadczy

    Wlasnie zajrzalem w niego jak jest jasno i okazuje sie ze wsadzili mi aku o
    pojemnosci 20Ah.
    Fordowski BXL-40R ma miec niby 24Ah (choc specyfikacja mowi nie o pojemnosci a o
    minutach przy rozladowaniu pradem - ale pradu nie podaja w dokumencie)
    https://www.vamptmotors.com/ford/wp-content/uploads/
    2017/04/2017_MOTORCRAFT_BATTERY_CATALOG.pdf

    Kurde, te 20Ah to jakis zart? Malacz mial 34Ah.

    Czy dobrze pamietam ze utrata pojemnosci czy tez to zasiarczenie jest mniej dolegliwe
    przy duzych akumulatorach (w sensie pojemnosci)?

  • 4. Data: 2021-02-13 21:06:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.02.2021 o 18:58, - pisze:
> [...]
    napieciem jest.

    > O co mi chodzi.
    > Otoz chcialem sie dowiedziec jak rozpoznac konczacy sie akumulator.

    Prosta piłka. Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika, podładowuję
    akumulator. Mogę jeszcze wykonać pełne ładowanie (przez noc). Jeśli
    robię to 3 raz w ciągu tygodnia, wypierdalam akumulator i kupuję nowy.
    Żadnych pomiarów, ewentualnie sprawdzam czy klemy są dobrze zamocowane i
    kontroluję napięcie ładowania podczas jazdy (są takie gadgety LED za
    15zł, które dają jako takie wskazania), żeby mieć jasność iż akumulator
    się ładuje podczas jazdy i nie ma problemów z alternatorem. Ten sam
    wskaźnik podaje mi napięcie w momencie przekręcenia kluczyka i już wiem
    czy odpalę czy nie odpalę, generalnie mam zawsze podany stan (napięcie)
    na starcie.

    Najczęściej wychodzi to zimą. W grudniu właśnie zmieniałem akumulator
    (4lata/bez znaczenia) który mi wykonał takie numery. 20 minut z dojazdem
    do sklepu i jest po sprawie.

    Po kilku latach pomiarów/srarów/wymian, okazuje się że to najlepsza
    metoda na zużyty akumulator i nie ma to nic wspólnego, że ma 2,3,4,5 lat.
    Polecam. Zaoszczędzisz czas i jasność umysłu :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 5. Data: 2021-02-13 22:13:56
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 14:07:19 UTC-6 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > metoda na zużyty akumulator i nie ma to nic wspólnego, że ma 2,3,4,5 lat.
    > Polecam. Zaoszczędzisz czas i jasność umysłu :)

    Te taktyke znam. To o co pytam to raczej z kategorii jak uniknac certolenia sie z
    akumulatorem (mam tylko jeden) i unikniecia tego ze rano nie odpali.

    Zauwaz ze napisales: "Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika, podładowuję
    akumulator. "

    Ja tego chce uniknac.

    W wersji rozszerzonej chce miec pojecie czy skoro teraz zima sie konczy to mam i tak
    leciec po nowy aku czy poczekac do przyszlych chlodow. 300-500pln piechota nie chodzi
    i lepiej je wydac za 8 miesiecy a nie teraz. Ale to juz filozofancja, mnie interesuje
    realna charakterystyka albo przynajmniej korelacja.

  • 6. Data: 2021-02-13 22:33:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    - wrote:

    > Szukam informacji jak wyglada napiecie na klemach akumulatora w zaleznosci od
    temperatury i stopnia naladowania.

    Jakoś pewnie wygląda, ale jakie to ma znaczenie bez obciążenia
    akumulatora? Ciebie interesuje to, czy jego wydolność prądowa wystarcza
    do spełnienia założonej funkcji, tj. rozruchu pojazdu. Nie sądzę, by
    istnała prosta zależność prądu od napięcia. W pełni naładowany
    akumulator 1Ah będzie miał to samo napięcie, co akumulator 120Ah, a prąd
    da znacznie mniejszy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2021-02-13 22:49:41
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.02.2021 o 22:13, - pisze:
    [...]
> [...]
    akumulatorem (mam tylko jeden) i unikniecia tego ze rano nie odpali.

    > Zauwaz ze napisales: "Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika, podładowuję

    Nie unikniesz. Chcesz mierzyć napięcie kiedy? Kiedy zostawiasz samochód
    czy rano. Co da Ci ranny pomiar, kiedy nie odpali? Nie obserwując cały
    czas zachowania akumulatora i systemu ładowania nie masz żadnej
    informacji wyjściowej. Mając nawet taką informację, możesz się
    spodziewać ale to nadal loteria. Pomiar niewiele daje, skoro nie
    odpalisz samochodu a wskazania będą mieściły się w normie. W drugą
    stronę, to pomiar może wskazywać, że trzeba się przygotować na wymianę
    ale w przypadku akumulatorów i ich stanów to nie są dane dokładne i
    jeszcze pociągnie pół roku.

> [...]
    chodzi i lepiej je wydac za 8 miesiecy a nie teraz. Ale to juz filozofancja, mnie
    interesuje realna charakterystyka albo przynajmniej korelacja.

    Jak dla mnie, jeden tydzień jak w/w napisałem jest wyraźnym wskaźnikiem
    że należy wymienić akumulator. Nie dopisałem tylko, że wymieniając w
    grudniu akumulator mam 100% że odpali przy dużym mrozie, bo jest nowy.
    jak narazie sprawdziło się to w 100% i traktuję to jako pewnik a nie
    domniemania :)

  • 8. Data: 2021-02-13 23:35:59
    Od: Desoft <b...@a...pl>

> [...]
    > istnała prosta zależność prądu od napięcia. W pełni naładowany
    > akumulator 1Ah będzie miał to samo napięcie, co akumulator 120Ah, a prąd

    Jedynie słuszną metodą jest pomiar rezystancji wewnętrznej akumulatora,
    co bezpośrednio przekłada się na prąd rozruchu.
    I są takie mierniki.
    Można domowym sposobem zrobić pomiar napięcia najlepiej dźwiękowy.
    Jeżeli podczas odpalania napięcie spadnie za dużo, to zacznie piszczeć.
    Ustawienie progu zadziałania, to moment kiedy zacząć się bać.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2021-02-13 23:38:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Desoft wrote:

    > Jedynie słuszną metodą jest pomiar rezystancji wewnętrznej akumulatora,
    > co bezpośrednio przekłada się na prąd rozruchu.

    No tak, rezystancja czy prąd, jeden pies. Ale z mojego rozumienia
    pytania OP chce to odgadnąć z napięcia w stanie nieobciążonym, co mi
    pachnie Hogwartem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2021-02-14 00:11:23
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.02.2021 o 23:35, Desoft pisze:

> [...]
    > Jeżeli podczas odpalania napięcie spadnie za dużo, to zacznie piszczeć.
    > Ustawienie progu zadziałania, to moment kiedy zacząć się bać.

    Moim miernikiem jest rozrusznik :] Nie muszę nawet otwierać maski a
    zwyczajnie mam pamięć słuchową i usłyszę czy zdycha czy ładnie kręci.
    Nie ma to przełożenia w sumie na zużycie akumulatora bo muszę jeszcze
    pamiętać czy przez 4 dni jeździłem po mleko i czy było -20C co
    przełozyło się na 4 krotne dojenie akumulatora w zimnym oleju i 5 minut
    ładowania (jazdy), no dobra, do domu też musiałem wrócić. Wtedy jest
    konsternacja, czy jest niedoładowany czy zdycha? Najlepiej go naładować
    a jak się powtórzy tak ze 3x to na śmietnik, co wyżej opisałem :)