  • 1. Data: 2009-07-12 17:51:42
    Temat: Bezpiecznik półprzewodnikowy N25W - jak go sprawdzić?
    Od: "Paul" <p...@w...pl>

    witam

    Bezpieczniki takie siedzą w odtwarzaczu cd który nie daje znaków życia.
    A że cd-k jest dość wysokiej klasy przydało by się go reanimować.

    Sprawdzałałem napięcie idąc od trafa. Napięcie jest tylko na mostku,
    kondensatorach filtrujących i dochodzą do nóżki bezpiecznika N25W.

    Za bezpiecznikiem - wszędzie 0 V. Mam więc nadzieję, że wymiana bezp.
    przywróci życie odtwarzaczowi.

    W sumie pierwszy raz spotykam się z tego typu bezpiecznikami.
    Jak taki bezpiecznik sprawdzić miernikiem? Z tego co widzę po podłączeniu
    miernika przejście jest, ale tylko w jedną stronę - i to w odwrotną niż
    powinna.

    pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2009-07-12 19:16:03
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > kondensatorach filtrujących i dochodzą do nóżki bezpiecznika N25W.
    >
    > Za bezpiecznikiem - wszędzie 0 V. Mam więc nadzieję, że wymiana bezp.

    Jest szansa, te bezpieczniki mają za zadanie ochronę półprzewodników. W
    odróżnieniu od standardowych, które palą się później niż półprzewodnik.

    > W sumie pierwszy raz spotykam się z tego typu bezpiecznikami.
    > Jak taki bezpiecznik sprawdzić miernikiem?

    Bezpiecznik jak każdy inny.

    Z tego co widzę po podłączeniu
    > miernika przejście jest, ale tylko w jedną stronę - i to w odwrotną niż
    > powinna.

    Trzeba umieć posługiwać się miernikiem.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-07-12 19:51:33
    Od: "Paul" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Trzeba umieć posługiwać się miernikiem.

    no to może mnie kolega oświeci co robię nie tak?

    bezpiecznik ten zachowuje się jak dioda - przewodzi w jedną stronę (tylko
    gdy + miernika podłącze ZA bezpiecznikiem biorąc trafo za początek układu).
    Jest zepsuty czy nie?

    pozdrawiam
    Paweł

  • 4. Data: 2009-07-12 20:26:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Jul 2009 21:51:33 +0200, Paul wrote:

> [...]
    >gdy + miernika podłącze ZA bezpiecznikiem biorąc trafo za początek układu).

    Dziwne by to bylo uszkodzenie.
    Prawdopodobnie prad plynie inna droga i co innego mierzysz.

    J.

  • 5. Data: 2009-07-12 20:43:30
    Od: "Paul" <p...@w...pl>

    > Dziwne by to bylo uszkodzenie.
    > Prawdopodobnie prad plynie inna droga i co innego mierzysz.

    za mostkiem są kond. filtrujące a następnie owy bezpiecznik, ZA MOSTKIEM
    czyli PRZED bezpiecznikiem jest 13.2V, ZA BEZPIECZNIKIEM jest 0 V. No
    ludzie prościej sie nie da.

    W mierniku jest funkcja kotroli zwarcia. Bezpiecznik ma przepływ, ale
    zachowuje sie jak dioda - przewodzi w jednym kierunku i to w odwrotnym niż
    wg. mnie powinien.

    CZY KTOŚ WIE, CZY BEZPIECZNIK N25W POWINIEN MIEĆ PRZEPŁYW W JEDNYM CZY W
    DWÓCH KIERUNKACH?

    pozdrawiam
    Paweł

  • 6. Data: 2009-07-12 21:01:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Jul 2009 22:43:30 +0200, Paul wrote:

    >za mostkiem są kond. filtrujące a następnie owy bezpiecznik, ZA MOSTKIEM
    >czyli PRZED bezpiecznikiem jest 13.2V, ZA BEZPIECZNIKIEM jest 0 V. No
    >ludzie prościej sie nie da.

    Z cos jeszcze jest za bezpiecznikiem ?
    Bo jesli np kabelek jest tam zwarty, i mierzysz bezpiecznik to
    naprawde zmierzysz zwarcie w kabelku i diody w mostku ..

    >CZY KTOŚ WIE, CZY BEZPIECZNIK N25W POWINIEN MIEĆ PRZEPŁYW W JEDNYM CZY W
    >DWÓCH KIERUNKACH?

    Pdf trzeba przeczytac, ale z zasady takie bezpieczniki sa raczej
    bezkierunkowe.

    J.

  • 7. Data: 2009-07-12 21:13:04
    Od: AS <a...@w...pl>

> [...]
    > niż wg. mnie powinien.
    >
    > CZY KTOŚ WIE, CZY BEZPIECZNIK N25W POWINIEN MIEĆ PRZEPŁYW W JEDNYM CZY W

    na stole czy siedzący w układzie?
    normalne multifuse mają przepływ w obie strony
    Ja bym go najpierw wylutował a potem mierzył.

    Pozdrawiam

    AS

  • 8. Data: 2009-07-12 21:55:43
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > niż wg. mnie powinien.
    >
    > CZY KTOŚ WIE, CZY BEZPIECZNIK N25W POWINIEN MIEĆ PRZEPŁYW W JEDNYM CZY W

    Jeżeli mowa o bezpieczniku polimerowym, to jest on "bezkierunkowy".
    Aby go sprawdzić należy go wylutować. W stanie zadziałania, ma dużą
    rezystancję, po "zdjęciu zwarcia" powraca do stanu przewodzenia.
    Opisany objaw może być spowodowany tym iż układ ma uszkodzenie,
    przekroczony jest prąd zadziałania i bezpiecznik zwiększył swoją
    rezystancję o kilka rzędów wielkości. Dlatego za nim masz
    napięcia 0V.
    K.

  • 9. Data: 2009-07-13 05:18:20
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Paul" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Zastanów się, co mierzysz? diodę?
    Przeczytaj instrukcję obsługi miernika.
    Dowiedz się jakim napięciem mierzysz, jeżeli używasz omomierza.
    Czy tym miernikiem da się mierzyć elementy w układzie?
    (każdym się da, kwestia doświadczenia)

    > CZY KTOŚ WIE, CZY BEZPIECZNIK N25W POWINIEN MIEĆ PRZEPŁYW W JEDNYM CZY W
    > DWÓCH KIERUNKACH?

    Nie ma bezpieczników jednokierunkowych - wogóle co to za nazwa :-)
    A ten który mierzysz nie przewodzi w żadną stronę.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2009-07-13 06:40:38
    Od: "Paul" <p...@w...pl>

> [...]
    > Dowiedz się jakim napięciem mierzysz, jeżeli używasz omomierza.
    > Czy tym miernikiem da się mierzyć elementy w układzie?

    jakoś inni nie mieli problemów ze zrozumieniem tego co napisałem.
    Napisałem że bezpiecznik ZACHOWUJE SIĘ JAK DIODA.
    a pytanie było: czy tak powinien sie zachowywać?

    > Nie ma bezpieczników jednokierunkowych - wogóle co to za nazwa :-)
    > A ten który mierzysz nie przewodzi w żadną stronę.

    po raz kolejny kłania się czytanie ze zrozumieniem.
    w moim tekście występuje BEZPIECZNIK N25W, nie pisałem nic o "bezpieczniku
    jednokierunkowym".

    w sumie z postów kolegi dowiedziałem się tylko, że nie potrafie sie
    posługiwać miernikiem :-)

    innym kolegom (J.F., AS i John Smith) serdecznie dziękuję za rady, zaraz
    jadę na wolumen po bezpieczniki,
    mam nadzieję, że po wymianie kompakt ożyje.

    pozdrawiam
    Paweł