  • 11. Data: 2023-05-15 12:08:13
    Temat: Re: Biały LED
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    W dniu 15.05.2023 o 11:26, Cezar pisze:

    > jakieś risercze są ale chyba produktu jeszcze brak:
    >
    > https://www.researchgate.net/publication/229217749_Z
    nSe-based_white_LEDs

    Abstract:
    Our device utilizes a phenomenon unique to ZnSe homoepitaxy, where a
    portion of the main greenish-blue emission from the active layer of a pn
    junction diode is absorbed by the conductive substrate which in turn
    gives off an intense broad-band yellow emission centered around 585 nm
    by photoluminescence.

    Ciekawe. Ale czy takie bardzo inne ?

    Zielonkawo-niebieska bazowa emisja jest absorbowana przez podłoże i w
    efekcie emituje ono szerokopasmową emisję w okolicy 585 poprzez zjawisko
    fotoluminescencji.

    Widzę tutaj całkiem podobną zasadę działania. Inne są co prawda związki
    chemiczne.
    No chyba, że czegoś tu nie rozumiem.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 12. Data: 2023-05-15 12:15:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 11:05:48 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Nie. Nie ma możliwości technicznej, żeby to zrobić bezpośrednio ze
    > złącza półprzewodnikowego.

    Oj tam oj tam - trzeba sie zastanowic, jak mozna poszerzyc :-)

    J.

  • 13. Data: 2023-05-15 12:17:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 00:45:04 -0700 (PDT), Robert Wańkowski wrote:
    > Są białe diody LED, ale bez luminoforu?

    Jeszcze są quantum dots.

    To niby takie luminofory, ale inne.
    Nie wiem, czy juz do LED trafiły.

    J.

  • 14. Data: 2023-05-15 12:23:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    > Nie. Nie ma możliwości technicznej, żeby to zrobić bezpośrednio ze
    > złącza półprzewodnikowego.

    Jeszcze mi jedna rzecz wpadla ... jak sie moduluje amplitudowo
    przebieg, to się prążek poszerza.

    Tylko jak tu zasilic diode terahercami :-)

    J.

  • 15. Data: 2023-05-15 12:32:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 12:08:12 UTC+2 Adam Górski napisał(a):

> [...]
    > chemiczne.
    > No chyba, że czegoś tu nie rozumiem.

    "PORTION of the main greenish-blue emission".
    Czyli część zielono-niebieskiego oryginału wylata z diody,
    dodatkowo domieszane szerokopasmowe wtórne żółte - no i mamy coś w rodzaju białego,
    może nawet nie aż tak dosyć zimnego, wiadomo że w prążki i pełnej tęczy z tego
    nie budziet, ale to przecież nie słoneczko.

  • 16. Data: 2023-05-15 12:37:49
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    W dniu 15.05.2023 o 12:23, J.F pisze:

    > Jeszcze mi jedna rzecz wpadla ... jak sie moduluje amplitudowo
    > przebieg, to się prążek poszerza.
    >
    > Tylko jak tu zasilic diode terahercami :-)
    >
    > J.

    Bardzo ciekawe. O tym nie słyszałem.

    Czy masz może jakiś linki do takich badań ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 17. Data: 2023-05-15 12:40:18
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

> [...]
    > może nawet nie aż tak dosyć zimnego, wiadomo że w prążki i pełnej tęczy z tego
    > nie budziet, ale to przecież nie słoneczko.

    W zimnych białych ledach też część niebieskiego "wylata". Stąd światło
    jest zimne.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 18. Data: 2023-05-15 12:54:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 12:41:58 UTC+2 Adam Górski napisał(a):

    > W zimnych białych ledach też część niebieskiego "wylata". Stąd światło
    > jest zimne.

    Hmm, a w "ciepłych" białych niebieski nie wylata?
    Ja mam zakonotowane, że "biały" LED nie promieniuje na luminofor na niebiesko
    tylko (albo w większości) na UVsko - analogicznie jak w świetlówce. Mylę się?
    I tak się zastanawiam, czy te bańki mleczne to tylko do rozpraszania oraz do izolacji
    (bo na gołych punktach lutowniczych potrafi być i 250V - po tym, jak zmierzyłem na
    wkręconej
    w lampę LEDówce bez bańki to już z dużo większym respektem wykręcałem),
    czy też może jednak to UV filtrują?
    Ale w większości filamentów (choć ja mam akurat z mleczną bańką G95) bańki
    są już przezroczystego plastiku - może to nowsza generacja, co już rzeczywiście
    świeci
    tylko niebieskim na luminofor i nie ma tam groźnego, a niewidzialnego UV na wyjściu?
    Inna sprawa, że rozpraszanie by im się przydało, ale to też pewnie sporo (30%?)
    osłabia strumień.

  • 19. Data: 2023-05-15 12:57:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > W zimnych białych ledach też część niebieskiego "wylata". Stąd światło
    > jest zimne.

    A no i jeszcze ta różnica, że w "tradycyjnych" białych większość (95%)
    światła widzialnego idzie z luminoforu - i właściwości tego białego zależą
    chyba od luminoforu.
    A w tych nowych wygląda na to że połowa idzie z promieniowania podstawowego,
    a druga połowa "dobiela" z wtórnego.
    Hmmm, tu widać też potrzebę ujednolicenia - czy w "tradycyjnych" LED świeci na
    niebiesko
    (bez UV) czy jednak na UVsko (dodatkowo "ledując" - czyli dajmy na to 5% mocy - na
    niebiesko).

  • 20. Data: 2023-05-15 13:03:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Inna sprawa, że rozpraszanie by im się przydało, ale to też pewnie
    > sporo (30%?) osłabia strumień.

    Biżej 0,3%. Pamiętam, że to sprawdzałem w danych katalogowych żarówek
    halogenowych Philipsa, tych pakowanych w bańkę ze standardowym gwintem.
    Gdy jeszcze dostępne były wersjie przezroczysta i matowa. Potem zabroniono
    sprzedaży matowych, co było jawnym szachrajstwem, bez naukowo-technicznego
    uzasadnienia.

    --
    Jarek