  • 21. Data: 2023-05-15 13:52:21
    Temat: Re: Biały LED
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 03:54:17 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Hmm, a w "ciepłych" białych niebieski nie wylata?

    wylata. Tylko mniej, a żółtego produkują więcej.

    > Ja mam zakonotowane, że "biały" LED nie promieniuje na luminofor na niebiesko
    > tylko (albo w większości) na UVsko - analogicznie jak w świetlówce. Mylę się?

    Chyba tak.
    Dawniej sporo to był niebieski LED+zółty luminofor.
    Teraz luminofor ma wiecej kolorow ... to moze i LED jest UV.

    > I tak się zastanawiam, czy te bańki mleczne to tylko do rozpraszania oraz do
    izolacji
    > (bo na gołych punktach lutowniczych potrafi być i 250V - po tym, jak zmierzyłem na
    wkręconej
    > w lampę LEDówce bez bańki to już z dużo większym respektem wykręcałem),
    > czy też może jednak to UV filtrują?

    UV jest raczej bliski, to go chyba słabo odfiltruje cienkie szklo.
    O ile to w ogóle szkło, a nie plastik.

    > Ale w większości filamentów (choć ja mam akurat z mleczną bańką G95) bańki
    > są już przezroczystego plastiku - może to nowsza generacja, co już rzeczywiście
    świeci
    > tylko niebieskim na luminofor i nie ma tam groźnego, a niewidzialnego UV na
    wyjściu?

    Ten bliski UV jest w zasadzie niegroźny.

    > Inna sprawa, że rozpraszanie by im się przydało, ale to też pewnie sporo (30%?)
    osłabia strumień.

    Rozpraszanie zalezy od lampy - niektore same rozpraszają, i lepiej
    wyglądają z "filamentem".

    J.

  • 22. Data: 2023-05-15 13:55:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 13:05:43 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Biżej 0,3%. Pamiętam, że to sprawdzałem w danych katalogowych żarówek
    > halogenowych Philipsa, tych pakowanych w bańkę ze standardowym gwintem.
    > Gdy jeszcze dostępne były wersjie przezroczysta i matowa. Potem zabroniono
    > sprzedaży matowych, co było jawnym szachrajstwem, bez naukowo-technicznego
    > uzasadnienia.

    O, to może zabroniono też sprzedaży matowych LEDówek?
    Ale że tylko 0,3%?
    W sumie oceniałem "na oko", a zapewne można się pomylić, patrząc w punktowego LEDa
    SMD.
    Na pewno sporo słabiej jest jak założę matowe szkło w plafonierze w salonie,
    czy to jak były halogeny z przezroczystymi bańkami czy jak teraz LEDówki z matowymi.
    Tak samo w łazience - po modernizacji plafoniery w rzeźbę nowoczesną, w której
    zamontowałem
    dwie LEDówki bez bańki, za to skierowane płytką do dołu, a nie w bok.

  • 23. Data: 2023-05-15 13:57:36
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

> [...]
    wyjściu?
    > Inna sprawa, że rozpraszanie by im się przydało, ale to też pewnie sporo (30%?)

    https://download.luminus.com/datasheets/Luminus_CXM-
    22_LUX_Datasheet.pdf

    Tutaj widzę niebieski jako pierwotny.
    Gdyby był UV to by go trzeba było filtrować.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 24. Data: 2023-05-15 14:16:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > O, to może zabroniono też sprzedaży matowych LEDówek? Ale że tylko 0,3%?

    Tak, nie pamiętam czy dokładnie 0,3%, ale to pomijalne wartości. Nie
    chodziło też o LEDówki, bo w momencie wprowadzania tej dyrektywy szczytem
    techniki były świetlówki z bardzo niedoskonałym luminoforem. Siłą rzeczy
    matowe -- i one miały wyprzeć matowe i mleczne halogeny.

    > Na pewno sporo słabiej jest jak założę matowe szkło w plafonierze w salonie,

    Właśnie o to chodziło. Bez żadnych urzędniczych nacisków projektanci zaczęli
    dbać o oszczędność energii. Skutkiem czego były oprawy przystosowane do
    mlecznych żarówek (mniejszej mocy niż w oldskulowych żyrandolach). No to
    trzeba było te przezroczyste wykosić. Już, teraz, natychmiast, a nie za
    kilka lat, jak technika rozwinie się na tyle, że wolframowa żarówka stanie
    się przeżytkiem.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2023-05-15 14:27:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 14:00:07 UTC+2 Adam Górski napisał(a):

    osłabia strumień.
    > https://download.luminus.com/datasheets/Luminus_CXM-
    22_LUX_Datasheet.pdf

    > Tutaj widzę niebieski jako pierwotny.
    > Gdyby był UV to by go trzeba było filtrować.

    A w świetlówkach się filtruje? Może luminofor jest wystarczającym filtrem?
    Hmm, jest nieprzepuszczalny czy nie jest... Niedokształconym widać.

  • 26. Data: 2023-05-15 14:33:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 05:27:32 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    [...]
    22_LUX_Datasheet.pdf

    > A w świetlówkach się filtruje? Może luminofor jest wystarczającym filtrem?
    > Hmm, jest nieprzepuszczalny czy nie jest... Niedokształconym widać.

    Raczej musi byc dobrana grubosc.
    Jak nie przepuszcza UV to pewnie i widzialnego nie
    przepusci/rozproszy. Srodek będzie swiecil, a zewnetrze słabo.

    J.

  • 27. Data: 2023-05-15 14:52:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 14:33:43 UTC+2 J.F napisał(a):
    > [...]
    > Raczej musi byc dobrana grubosc.
    > Jak nie przepuszcza UV to pewnie i widzialnego nie
    > przepusci/rozproszy. Srodek będzie swiecil, a zewnetrze słabo.

    A to luminofor świeci sobie "do środka"?
    Hmm, a może w świetlówce jest odpowiednie szkło, które filtruje UV?
    Bo w filamentowych LEDach to ostatnio te "bańki" są po prostu plastikowe.

  • 28. Data: 2023-05-15 15:12:34
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    osłabia strumień.
    22_LUX_Datasheet.pdf

    > A w świetlówkach się filtruje? Może luminofor jest wystarczającym filtrem?
    > Hmm, jest nieprzepuszczalny czy nie jest... Niedokształconym widać.

    ZTCW filtruje się. Kiedyś w gabinetach lekarskich były takie świetlówki
    rurowe całkowicie przezroczyste. O ile pamiętam służyły właśnie do
    dezynfekcji za pomocą UV.
    W przypadku świetlówek rurowych tych "normalnych", luminofor jest
    pobudzany do świecenia właśnie za pomocą tego UV.

    Filtruje się nawet zwykłe halogeny przy pomocy szybki z odpowiedniego szkła.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 29. Data: 2023-05-15 15:15:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 05:52:12 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > A to luminofor świeci sobie "do środka"?

    Jak bedzie gruby, to środek będzie świecił, a zewnętrze ...
    niekoniecznie.
    Chodzi mi po glowie, ze były jakies swietówki, gdzie luminofor byl
    na 3/4 obwodu, i swiatlo wylatywało przez tę przerwe.
    Do skanerow, a moze monitorow.

    > Hmm, a może w świetlówce jest odpowiednie szkło, które filtruje UV?

    Jest. "zwykle szkło". Dobrze filtruje ten rtęciowy UVC.
    Jak chcesz, aby wyleciał, to trzeba "kwarcowe" .

    > Bo w filamentowych LEDach to ostatnio te "bańki" są po prostu plastikowe.

    Ale tam i tak byłby UV-A, taki "dyskotekowy", mało groźny.

  • 30. Data: 2023-05-15 16:52:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 May 2023 08:56:39 +0100, Cezar wrote:

    > RGB?

    A tak swoją drogą - czy z faktu, ze RGB nie są stosowane, nalezy
    wnioskować, że luminofor ma większą sprawnosć?

    Tzn sa stosowane, ale tam, gdzie sie od razu daje zmianę kolorów.

    J.