  • 11. Data: 2023-02-03 13:25:39
    Temat: Re: C++ ośla łączka
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-02 o 17:29, J.F pisze:
> [...]
    040-wyswietlacz-general-lcd-ips-128-240-x-240-px-do-
    raspberry-pi-i-arduino-okragly-waveshare-19192-59044
    22371845.html

    https://www.waveshare.com/w/upload/5/5e/GC9A01A.pdf

    > 16 bit/px, okolo 1Mbit.
    >
    > A jaką masz predkosc SPI?

    8 MHz

    > A te piksele tj jak ustawione?
    > W kwadrat i rogow nie ma, czy jakos dokola okregu ustawione?

    Też na początku się zastanawiałem, bałem się, że będą współrzędne
    biegunowe. :-)

    Jest normalnie, narożniki pomija.

    Już wiem, że te Arduino Uno z 16 MHz nie da rady, aby na bieżąco płynnie
    wyświetlać nawet jedną wartość numeryczną.

    Trzeba czyścić ekran przed następnym rekordem do wyświetlenia. Czyszczę
    tylko ten obszar od rekordu, a i tak miga.

    Dlatego kupiłem szybszy:
    https://botland.com.pl/moduly-wifi-i-bt-esp32/8893-e
    sp32-wifi-bt-42-platforma-z-modulem-esp-wroom-32-zgo
    dny-z-esp32-devkit-5904422337438.html?cd=18298825651
    &ad=&kd=&gclid=CjwKCAiA_vKeBhAdEiwAFb_nrc_djBkEltTFP
    xgxEVQM-QkTRhLMWMTm4Yn55ASpYqsSdfjrnEHDDRoCEcgQAvD_B
    wE

    Robert

  • 12. Data: 2023-02-03 17:42:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 3 Feb 2023 13:25:39 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]

    To jest troche nadmiarowe, z zapasem dalem :-)

    040-wyswietlacz-general-lcd-ips-128-240-x-240-px-do-
    raspberry-pi-i-arduino-okragly-waveshare-19192-59044
> [...]

    To teoretycznie wcale nie tak wolno musi byc.

    > Też na początku się zastanawiałem, bałem się, że będą współrzędne
    > biegunowe. :-)
    >
    > Jest normalnie, narożniki pomija.

    No, ciekawe jak sterownik podlaczyli do ekranu ...

> [...]
    >
    > Trzeba czyścić ekran przed następnym rekordem do wyświetlenia. Czyszczę
    > tylko ten obszar od rekordu, a i tak miga.

    no
    a) przygotowac gdzies buforze caly nowy obszar ze znakami, przepisac.
    b) nie ma gdzies w tej funkcji mozliwosci ustawienia, aby rysowala i
    czyscila jednoczesnie?
    c) mozna samemu cos takiego napisac, ale nie jest to takie trywialne,
    d) przejsc na font "7-segmentowy". wtedy wystarczy zapalic lub zgasic
    kilka fikusnych prostokątów :-)

    SPI tez ma szybsze?

    J.

  • 13. Data: 2023-02-06 00:25:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-03 o 17:42, J.F pisze:

    > To jest troche nadmiarowe, z zapasem dalem :-)

    Przeglądają bibliotekę okazało się, że jest:
    Paint_DrawNum()
    ale jak i tak działa to skandalicznie wolno. :-)

    > no
    > a) przygotowac gdzies buforze caly nowy obszar ze znakami, przepisac.

    Ale to poziom za wysoki dla mnie. Szukałem miejsca w bibliotekach, gdzie
    są wysyłane dane na wyświetlacz, ale ugrzęzłem.

    Tu jest ta biblioteka.
    http://3a-meble.com.pl/lib/bc295x/LCD_1inch8-ldrnn3f
    w.zip

    > b) nie ma gdzies w tej funkcji mozliwosci ustawienia, aby rysowala i
    > czyscila jednoczesnie?

    Coś podobnego zrobiłem, czyszczę wyświetlając ten sam rekord kolorem
    czcionki takim samym co tło. Bo biblioteka nie czyści tła jeżeli
    wyświetlana czcionka ma takie samo.
    Ale i tak mizernie. Czas jest tak długi, że główna funkcja programu
    (wyświetlanie punktu według wskazać akcelerometru - taka poziomica 2D)
    nie działa płynnie.

    > c) mozna samemu cos takiego napisac, ale nie jest to takie trywialne,
    > d) przejsc na font "7-segmentowy". wtedy wystarczy zapalic lub zgasic
    > kilka fikusnych prostokątów :-)

    Ale linia (patrząc w kod biblioteki), rysowana jest w pętli z pikseli.
    Tak samo jak czcionki, rysowane są punkt po punkcie według zawartości
    tablicy.
    I pewnie będzie trwało podobnie jak wyświetlenie czcionki.

    sp32-wifi-bt-42-platforma-z-modulem-esp-wroom-32-zgo
    dny-z-esp32-devkit-5904422337438.html

    > SPI tez ma szybsze?

    https://www.espressif.com/sites/default/files/docume
    ntation/esp32_datasheet_en.pdf

    39 strona.

    80 MHz.

    Robert

  • 14. Data: 2023-02-06 08:11:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Feb 2023 00:25:11 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > Przeglądają bibliotekę okazało się, że jest:
    > Paint_DrawNum()
    > ale jak i tak działa to skandalicznie wolno. :-)

    Jest nawet
    void Paint_DrawFloatNum(UWORD Xpoint, UWORD Ypoint, double Nummber, UBYTE
    Decimal_Point,
    sFONT* Font, UWORD Color_Background, UWORD Color_Foreground)
    {
    char Str[ARRAY_LEN] = {0};
    dtostrf(Nummber,0,Decimal_Point+2,Str);
    char * pStr= (char *)malloc((strlen(Str))*sizeof(char));
    memcpy(pStr,Str,(strlen(Str)-2));
    * (pStr+strlen(Str)-1)='\0';
    if((*(pStr+strlen(Str)-3))=='.')
    {
    *(pStr+strlen(Str)-3)='\0';
    }
    //show
    Paint_DrawString_EN( [...]

    Robi z grubsza to samo, co proponowalem - ale po co to podwójne buforowanie?

    O, i jest nawet Paint_DrawString_CN
    ... nowe czasy :-)

> [...]
    w.zip

    > Coś podobnego zrobiłem, czyszczę wyświetlając ten sam rekord kolorem

    Na jedno wychodzi - wyczyscisz i masz ciemny ekran.
    Narysujesz ... no i miga.

    > Bo biblioteka nie czyści tła jeżeli
    > wyświetlana czcionka ma takie samo.

    No wlasnie - ma tryb, gdzie jednoczesnie ustawia piksele znaku i tla.
    Moze troche wolno, ale bez migania.

    Tylko nie rozumiem tego koloru czcionki. Sama czcionka jest bitowa - gdzie tu kolor?

    parameter:
    Xpoint :X coordinate
    Ypoint :Y coordinate
    Acsii_Char :To display the English characters
    Font :A structure pointer that displays a character size
    Color_Background : Select the background color of the English character
    Color_Foreground : Select the foreground color of the English character
    **************************/
    void Paint_DrawChar(UWORD Xpoint, UWORD Ypoint, const char Acsii_Char,
    sFONT* Font, UWORD Color_Background, UWORD Color_Foreground)
    {

    UWORD Page, Column;

    if (Xpoint > Paint.Width || Ypoint > Paint.Height) {
    //Debug("Paint_DrawChar Input exceeds the normal display range\r\n");
    return;
    }
    uint32_t Char_Offset = (Acsii_Char - ' ') * Font->Height * (Font->Width / 8 +
    (Font->Width % 8 ? 1 : 0));
    const unsigned char *ptr = &Font->table[Char_Offset];

    for ( Page = 0; Page < Font->Height; Page ++ ) {
    for ( Column = 0; Column < Font->Width; Column ++ ) {

    //To determine whether the font background color and screen background color is
    consistent
    if (FONT_BACKGROUND == Color_Background) { //this process is to speed up the
    scan
    if (pgm_read_byte(ptr) & (0x80 >> (Column % 8)))
    Paint_SetPixel (Xpoint + Column, Ypoint + Page, Color_Foreground );
    } else {
    if (pgm_read_byte(ptr) & (0x80 >> (Column % 8))) {
    Paint_SetPixel (Xpoint + Column, Ypoint + Page, Color_Foreground );
    } else {
    Paint_SetPixel (Xpoint + Column, Ypoint + Page, Color_Background );
    }
    }
    //One pixel is 8 bits
    if (Column % 8 == 7) {
    ptr++;
    }
    }/* Write a line */
    if (Font->Width % 8 != 0) {
    ptr++;
    }
    }/* Write all */
    }

    O co im chodzi z tymi kolorami?

    Moze zmien ciut kolor tla, lub wywal to sprawdzanie i nie kasuj.

> [...]
    > tablicy.
    > I pewnie będzie trwało podobnie jak wyświetlenie czcionki.

    Ale tym pomysle pikseli skladajacych sie na znak jest znacznie mniej (bo tylko
    segmenty),
    i segmenty wszedzie takie same - wiec nie trzeba calego obszaru znaku kasowac.

    sp32-wifi-bt-42-platforma-z-modulem-esp-wroom-32-zgo
> [...]

    A wyswietlacz ile dopuszcza?

    No i biblioteka sporo tu jednak wylicza dla kazdego piksela - moze nie w SPI problem.

    A i sama biblioteka, gdzie jak widze co bajt chwila jest pin CS zmieniany ... ciekawe
    czy tak trzeba.

    J.

  • 15. Data: 2023-02-11 02:01:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-02 o 14:31, Marek pisze:

    > A co konkretnie to USB udaje: HID,CDC?

    Jakiś czas nie zaglądałem na grupę.
    Nie potrafię odpowiedzieć tak, abym był pewny, że nie wprowadzam w błąd.
    To urządzenie, które jako pierwsze na Silabsie było robione to HID.
    Ale on równolegle rozpracowywał też komunikację winusb bo tę stosujemy w
    pozostałych produktach.
    P.G.

  • 16. Data: 2023-02-11 02:25:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-03 o 10:16, MKi pisze:

    > Ja bym zaczął od napisania do SiLabs. Wtedy (rok 2006) odpowiadali
    > szybko i chętnie.

    Minęło kilka dni.
    Wczoraj zadzwonił (od soboty jestem chory i przeniosłem się czasowo z
    pracą do domu) i pochwalił się, że udało mu się policzyć AESa z
    wykorzystaniem tej maszynki sprzętowej.
    Według jego opisu to cała ta maszynka jest tak pomyślana, aby efektywnie
    kodować długie strumienie danych i tylko tak daje się wykorzystać. Nie
    ma (chyba) do niej wejścia typu 'policz mi jednego AESa'.
    Nasze ramki zazwyczaj są poniżej jednego bloku. Przygotowanie do
    jednorazowego przeliczenia AESa jest odstraszające. Nawet zasugerował,
    że może to więcej zajmie niż policzenie na piechotę. Tu pewnie
    przesadził, bo sprzęt jak już ruszy to pewnie nadgoni nawet gdy do
    policzenia jest tylko jeden blok.
    Z tego co zrozumiałem to jedyną metodą przekazania wszystkich danych
    (klucz, wektor inicjujący, co ma być policzone i blok danych) do
    maszynki jest DMA. Czyli trzeba wszystko poukładać tak jak jest
    potrzebne i jakoś tam wrzucić i potem tak samo tylko przez DMA można
    dostać wynik.
    Ja nigdy nic nie pisałem na procesory. Pojęcie DMA to tylko mniej więcej
    wiem o co biega, a jak się z tego faktycznie korzysta to nie czuję.
    P.G.

  • 17. Data: 2023-02-11 02:42:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-02 o 16:09, Jacek pisze:

    > Bo biblioteki pełnia rolę marketingową i poza zastosowania
    > eksperymentalne nie powinno się wychodzić.
    > Do biznesu zaś, najlepiej trzymać wszystko w czystym kodzie języka
    > C i w jak najmniejszym stopniu korzystać ze specyfiki platformy.
    > Też stosuję, np. AES128 i mój procesor ma chyba jakieś sprzętowe
    > wihajstry do tego ale nie zamierzam korzystać.

    Kiedyś dawno (trochę dla sportu) na podstawie dokumentów NIST napisałem
    (C++) swoje procedury dla DES, AES, SHA, CMAC, HMAC.
    Potem jak doszliśmy do szyfrowania komunikacji brat przepisał je na
    assembler i na C.
    Według tego co wiem od brata (piszę o czymś o czym mam blade pojęcie) w
    przypadku AtXmega (nie ma wbudowanego SHA) napisanie w assemblerze daje
    kilkukrotną przewagę nad napisaniem w C. Ja to rozumiem tak, że C
    blokuje 'dla siebie' ileś rejestrów, a żeby policzyć SHA256 bez ciągłego
    przewalania danych między rejestrami a pamięcią trzeba wykorzystać
    praktycznie wszystkie rejestry procesora. SHA512 już się tak nie da
    napisać i różnica między C a assemblerem będzie mniejsza.

    Opis jak się liczy AES-a zrozumiałem na tyle dobrze, że używane tam
    tabele wygenerowałem sobie z równań, aby nie ryzykować błędem przy
    przepisywaniu, ale dlaczego rozszyfrowywanie nie robione metodą 'do
    tyłu' tylko 'inaczej do przodu' daje to samo od czego zaczęliśmy to już
    nie całkiem ogarniam.
    Chciałbym jeszcze kiedyś na tym samym poziomie zrozumieć wykorzystanie
    krzywych eliptycznych w kryptografii niesymetrycznej. Czyli nie
    koniecznie jaka matematyka za tym stoi, ale jak to policzyć z
    dokładnością do każdego bitu.

    Są może gdzieś jakieś przykłady?
    P.G.

  • 18. Data: 2023-02-13 09:26:12
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > praktycznie wszystkie rejestry procesora. SHA512 już się tak nie da
    > napisać i różnica między C a assemblerem będzie mniejsza.
    Jak dobry kompilator to sobie jakoś radzi, jak gorszy to gorzej.
    Czasami w asemblerze można coś bardziej zwarcie napisać.

    Jednak w dłuższej perspektywie, pisanie w asm to strata czasu i proszenie
    się o kłopoty; zmienia się platforma i musisz
    pisać/testować/poprawiać/testować itd, od nowa.

    Jeśli procesor już nie radzi sobie z zagadnieniem to trzeba wziąć większy
    procesor zamiast schodzić do asemblera.

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 19. Data: 2023-02-14 15:39:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-13 o 09:26, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > pisać/testować/poprawiać/testować itd, od nowa.
    >
    > Jeśli procesor już nie radzi sobie z zagadnieniem to trzeba wziąć większy

    Zapewne 100% racja, ale ja mówię o kimś, dla kogo assembler był gdzieś
    tak od 1983 naturalnym środowiskiem, a C używa tylko od jakichś 15 lat.

    Do dziś bratu brakuje w C dostępu do bitu przeniesienia, czy parzystości.
    P.G.

  • 20. Data: 2023-02-14 19:06:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-02-14 o 15:39, Piotr Gałka pisze:

    > Zapewne 100% racja, ale ja mówię o kimś, dla kogo assembler był gdzieś
    > tak od 1983 naturalnym środowiskiem, a C używa tylko od jakichś 15 lat.
    >
    > Do dziś bratu brakuje w C dostępu do bitu przeniesienia, czy parzystości.
    Nie wiem co w arm-ach jest ale w avr-ch jest rejestr SREG dostępny
    normalnie z C.
    Wystarczy z and-ować z odpowiednią maską i mamy np przeniesienie czyli
    if (SREG & 0x01) {}.

    --
    Janusz