  • 1. Data: 2023-02-01 09:57:17
    Temat: wzmacniacz audio diagnoza usterki
    Od: robot <r...@o...pl>

    Taka historia.
    Jest usterka we wzmacniaczu.
    Na początku objawiała się tym, że w jednym kanale zaczęły pojawiać się
    delikatne zniekształcenia.
    Polegały na tym , że w dynamicznych fragmentach, było
    słychać jakby przestery, trzeszczenie.
    Najbardziej było to słyszalne na fortepianie solo,
    pewnie dlatego bo zniekształcenia nie ginęły w morzu innych dźwięków.

    Potem wzmacniacz nie był używany przez parę miesięcy,
    stał niepodłączony.

    Po ponownym podłączeniu i włączeniu muzyki, w ogóle
    żaden dźwięk nie wydobywał się z obu kolumn.
    Ale po paru minutach, zaczął z przerwami pojawiać
    się dźwięk.
    Najpierw w jednym kanale, potem w drugim.

    Im dłużej wzmacniacz grał i głośniej nastawiony, przerwy
    w odtwarzaniu muzyki stawały się co raz rzadsze, aż w końcu
    zniknęły
    prawie całkowicie.

    Czy ja dobrze kombinuję, że jest to objaw zużytych przekaźników
    głośnikowych?
    Wzmacniacz ma ze 20 lat.

    Taką mam nadzieję przynajmniej, że to tylko przekaźniki.

    Potencjometr głośności odrzucam jako winowajcę,
    ponieważ go nie ma w tym wzmacniaczu.

    pozdro

  • 2. Data: 2023-02-01 10:10:19
    Temat: Re: wzmacniacz audio diagnoza usterki
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 01/02/2023 08:57, robot wrote:

    Stawiał bym bardziej na elektrolity lub zimne luty. PRzekazniki też mogą
    być - te jest łatwo pomierzyć.

    c.

  • 3. Data: 2023-02-01 12:58:48
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 1 Feb 2023 09:57:17 +0100, użytkownik robot napisał:

    > Czy ja dobrze kombinuję, że jest to objaw zużytych przekaźników
    > głośnikowych?
    > Wzmacniacz ma ze 20 lat.

    A co to są "przekaźniki głośnikowe"? I jak ma 20 lat i ma kaprysy to by
    należało przyjrzeć się elektrolitom. No i lutom przewodzącym silne prądy.

    --
    Jacek

  • 4. Data: 2023-02-01 14:16:51
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 01/02/2023 11:58, Jacek wrote:

    > A co to są "przekaźniki głośnikowe"? I jak ma 20 lat i ma kaprysy to by
    > należało przyjrzeć się elektrolitom. No i lutom przewodzącym silne prądy.

    Przekaźniki są i padają. Głównie w układzie opóźnionego załączania
    głośników czy też detekcji napięcia stałego na wyjściu końcówki i innych
    podobnych zabezpieczeń.

    c.

  • 5. Data: 2023-02-01 15:11:17
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 01.02.2023 o 12:58, Jacek pisze:

    > A co to są "przekaźniki głośnikowe"? I jak ma 20 lat i ma kaprysy to by
    > należało przyjrzeć się elektrolitom. No i lutom przewodzącym silne prądy.

    Przekaźniki wyjść głośnikowych.
    Chodzi o to , że wzmacniacz jest dość skomplikowaną konstrukcją.
    A ja nie jestem elektronikiem.
    Mam taką nadzieję, że wystarczy wymienić w tym przypadku tylko,
    te dwa przekaźniki na nowe, i będzie po problemie.

    Tyle jestem w stanie zrobić we własnym zakresie.

    Dlatego zastanawiam się czy jest sens wymieniać je,
    czy od razu serwisować wzmacniacz u profesjonalisty.

    A taki serwis nie będzie tani raczej,
    Koszt wymiany przekaźników to 20 złotych.

    Wymieniać samemu, czy od razu do jakiegoś serwisu dawać?

  • 6. Data: 2023-02-01 15:47:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 01/02/2023 14:11, robot wrote:

> [...]
    >
    > A taki serwis nie będzie tani raczej,
    > Koszt wymiany przekaźników to 20 złotych.
    >
    > Wymieniać samemu, czy od razu do jakiegoś serwisu dawać?

    Daj do serwisu.
    Jak to nie będą przekaźniki to później serwis doda sobie 20% za "było
    grzebane"

    c.

  • 7. Data: 2023-02-02 16:10:48
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.02.2023 o 09:57, robot pisze:

    > Czy ja dobrze kombinuję, że jest to objaw zużytych przekaźników
    > głośnikowych?
    > Wzmacniacz ma ze 20 lat.

    Nie.

    Spróbuj inaczej. Suszarką (ale 'z głową') podgrzej kondensatory punktowo
    po kolei. Jest szansa że trafisz. 70-80C nic im nie zrobi.

    90% takich usterek, to kondensatory.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-02-02 16:13:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Nie.
    >
    > Spróbuj inaczej. Suszarką (ale 'z głową') podgrzej kondensatory punktowo
    > po kolei. Jest szansa że trafisz. 70-80C nic im nie zrobi.
    >
    > 90% takich usterek, to kondensatory.

    https://www.austinstereo.com/recapping-stereo-equipm
    ent

    Tu masz wincyj na ten temat.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2023-02-03 10:12:45
    Od: robot <r...@o...pl>

    > https://www.austinstereo.com/recapping-stereo-equipm
    ent

    > Tu masz wincyj na ten temat.

    Temat recappingu jest mi znany.
    Czy wykluczasz przekaźniki jako powód takich objawów?

    Podgrzewania suszarką kondensatorów punktowo nie wyobrażam sobie.
    Sam hałas suszarki zagłuszałby te zniekształcenia.

  • 10. Data: 2023-02-03 11:26:40
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 03.02.2023 o 10:12, robot pisze:

    ent

    > Temat recappingu jest mi znany.
    > Czy wykluczasz przekaźniki jako powód takich objawów?

    Oczywiście, tym bardziej, że piszesz iż efekty mijają po czasie (wzrost
    temperatury).

    > Podgrzewania suszarką kondensatorów punktowo nie wyobrażam sobie.
    > Sam hałas suszarki zagłuszałby te zniekształcenia.

    Użyj zatem lutownicy, ja czasem tak robię.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>