  • 11. Data: 2010-11-09 08:41:44
    Temat: Re: CSS - stosowanie tabel w layoutach
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-09 08:55, olo pisze:

    > jeśli mowa o centrowaniu w linii tekstu i obrazka (lub elementu
    > inline-block) to jest to całkowicie normalne, bo w końcu po to to
    > powstało :)

    Taaaa, to akurat pikuś.

    > Natomiast centrowanie w pionie layoutu wydaje mi się już mniej
    > potrzebne. Teraz nie robię już za wiele projektów, niemniej rzeźbię cały
    > czas swój i jestem w miarę na bieżąco z tego typu problemami i nie
    > zdarzyło mi się ostatnio pomyśleć, żeby użyć tabelki.

    No właśnie i w tym rzecz. A ja co jakiś czas przerabiam kwestię dwóch
    kolumn jednakowej wysokości albo centrowania w pionie fragmentu layoutu
    (komórki "tabeli").

    > Dobrym sposobem (ale nie wtedy jak wisi deadline nad głową) jest:
    > 1. Obmyślić strukturę używając najbardziej pasujących semantycznie
    > elementów
    > 2. Użyć CSS aby struktura wyglądała tak jak potrzeba

    To oczywiste :-)

    > Zdarzało mi się już zrobić kawał strony, nie wiedząc jak będzie ona
    > docelowo wyglądać.

    Niesamowite :-D To mi się nigdy jeszcze nie przytrafiło :-D
    Zazwyczaj, a może nawet zawsze co do piksela wiem jak będzie wszystko
    wyglądało. Ba! Nawet jeśli wyszło w praniu, że coś trzeba przesunąć parę
    pikseli to wymagało to niemalże zgody samego prezydenta :-D Zazdroszczę
    Ci tej swobody ;-)

  • 12. Data: 2010-11-09 09:19:28
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-08 23:41, Michał Gancarski pisze:

    > Wręcz przeciwnie. Domyślne style będą dawały albo jakąś kaszanę albo ładny
    > dokument z nagłówkami, sekcjami, listami. Prosty ale czytelny. Wszystko
    > zależy od tego jak HTML jest zrobiony.

    Faktem jest, że bardzo rzadko robię proste layouty. Floaty to już
    standard. Bez CSS miesza się ich kolejność.

    > Ale w inny sposób jeśli chcą je dostosowywać do małych ekranów. Stąd
    > stosuje się np. media queries by podawać alternatywne style dla małych
    > ekranów.

    Skoro czynimy daleką dygresję od wątku głównego... Wiesz - chyba w tym
    wątku pisałem już o tym. Mianowicie kiedyś ciekawa dyskusja była na
    temat zachowywania kompatybilności ze starymi przeglądarkami. Ktoś
    słusznie zauważył, że nie warto tym się przejmować i pisać pod bieżące
    wersje. Jeśli ktoś posiada starą przeglądarkę i zobaczy w niewłaściwy
    sposób stronę, to w końcu to jego wybór. W pewnym stopniu można to
    przenieść na urządzenia mobilne "starego typu". Jeśli zakładamy, że
    robimy serwis klasyczny, który nie wymaga aby użytkownicy czegokolwiek,
    co łączy się z internetem musieli mieć dostęp do strony (np. bankowość,
    choć banki też tego nie przestrzegają zawsze), to można darować sobie
    takie zabawy. Posiadacz np. telefonu z jakąś prowizoryczną przeglądarką
    następnym razem kupi model z normalną przeglądarką widząc co sobie
    narobił. :-) Za jakiś czas pewnie wszystkie telefony będą je miały.
    Problem więc wydaje mi się niszowy.

    > To również jest bardzo ułatwione gdy nie masz niepotrzebnych
    > elementów w strukturze dokumentu.

    To już zupełnie inne zagadnienie. Oczywiście dokument nie może być
    śmietnikiem na tagi. Jednakże czy robienie np. buttonów jako złożenie
    dwóch tagów (bo inaczej się nie da zrobić rozciągliwego buttona) to już
    śmietnik?

    > Ja zaś stylowałem już zadany, dobrze zrobiony HTML i okazywało się, że
    > można zrobić wiele w ogóle nie dotykając niczego poza HTMLem.

    Tak, to dotyczy bardzo prostych layoutów tylko i można traktować jako
    ewenement. Trywialny przykład: mieliśmy layout dwukolumnowy, a teraz ma
    być trójkolumnowy. Tego nie da się zrobić w CSS. W jednym projekcie taka
    sytuacja miewa miejsce. Elementy sterujące stroną zazwyczaj wymagają
    wyznaczenia im miejsca w postaci jakiegoś DIV'a. A więc jeśli mamy 1
    grupę takich elementów to layout HTML jest inny niż w przypadku dwóch
    lub trzech. Nie da się zrobić layoutu pasującego do wszystkich stron WWW
    świata.

    > No brzmi fikuśnie.

    No i działa też fikuśnie. Przykładowo flashowa animowana galeria
    miniaturek zdjęć dostosowująca swój rozmiar dynamicznie do ilości zdjęć.
    Kliknięcie czyni miniaturkę czarno-białą, otwiera powiększenie i
    wyszarza tło pod powiększeniem. Przy czym powiększenie też jest we
    Flashu z animacjami (płynna nawigacja, komunikacja z serwerem w tle
    itp). Zdjęcia oglądane w powiększeniu powodują, że w pierwszej animacji
    stają się czarno-białe. Tego w HTMLu z 3ma DIVami na krzyż nie da się
    zrobić... CSSem nie wpłyniesz na funkcjonalność ani też nie przeniesiesz
    bez zmian w grafice rozwiązania do innego serwisu gdyż nie będzie on
    pasował wizualnie. To był przykład typowej pracy...

  • 13. Data: 2010-11-09 09:21:21
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-08 23:42, Michał Gancarski pisze:

    > To jest tylko sposób wyświetlania. Tak samo jak nie ma problemów z zadaniem
    > display: block elementom domyślnie będącym inline. Od tego jest ta
    > instrukcja właśnie.

    Tak też sądziłem - w końcu DIV jest tagiem semantycznie uniwersalnym.
    Tabela już zdecydowanie nie.

  • 14. Data: 2010-11-09 09:33:26
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Tue, 09 Nov 2010 10:19:28 +0100, Marek wrote:

    > Faktem jest, że bardzo rzadko robię proste layouty. Floaty to już
    > standard. Bez CSS miesza się ich kolejność.

    Tu nie chodzi o "proste" layouty. Możesz podać przykład takiego, w którym
    trzeba zniekształcać kolejność?

> [...]
    > sposób stronę, to w końcu to jego wybór. W pewnym stopniu można to
    > przenieść na urządzenia mobilne "starego typu".

    Nie. Mały ekran to nadal mały ekran i mniejsza rozdzielczość. Nie zmieni
    tego nawet najnowocześniejsza przeglądarka. Tu chodzi nie o to by
    wyświetlić stronę tak jak na desktopie, tylko by wyświetlała się tak by
    jesz ją można było wygodnie użyć.

    > Jeśli zakładamy, że
    > robimy serwis klasyczny,

    "Klasyczny" tzn. jaki?

> [...]
    > następnym razem kupi model z normalną przeglądarką widząc co sobie
    > narobił. :-) Za jakiś czas pewnie wszystkie telefony będą je miały.

    Ponownie - to nie ma nic wspólnego z "prowizorycznymi" przeglądarkami.
    Wręcz przeciwnie.

> [...]
    > śmietnikiem na tagi. Jednakże czy robienie np. buttonów jako złożenie
    > dwóch tagów (bo inaczej się nie da zrobić rozciągliwego buttona) to już

    Trochę nie rozumiem przykładu. Tzn. nie wiem konkretnie co masz na myśli.

    > Tak, to dotyczy bardzo prostych layoutów tylko i można traktować jako
    > ewenement.

    Nie.

    > Trywialny przykład: mieliśmy layout dwukolumnowy, a teraz ma
    > być trójkolumnowy. Tego nie da się zrobić w CSS.

    Trójkolumnowego layoutu? Nie mogę dyskutować nie widząc kodu i tego co na
    co się zmienia.

> [...]
    > grupę takich elementów to layout HTML jest inny niż w przypadku dwóch
    > lub trzech. Nie da się zrobić layoutu pasującego do wszystkich stron WWW

    Ale czy ja o czymś takim piszę?

    > No i działa też fikuśnie. Przykładowo flashowa animowana galeria
    > miniaturek zdjęć dostosowująca swój rozmiar dynamicznie do ilości zdjęć.

    A jest dziś jeszcze w ogóle sens w robieniu flashowych, animowanych galerii
    zdjęć? To samo przez się brzmi podejrzanie.

> [...]
    > bez zmian w grafice rozwiązania do innego serwisu gdyż nie będzie on
    > pasował wizualnie. To był przykład typowej pracy...

    No ja tu węszę błędne decyzje już na poziomie wyboru technologii. Dało się
    tam chociaż linkować do konkretnego zdjęcia w galerii?

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 15. Data: 2010-11-09 12:27:07
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-11-08 22:42, Marek wrote:
    > Czyli innymi słowy nie ma przeciwwskazań albo jakiś zaleceń w kwestii
    > używania "tabel" na CSS jako elementów layoutu?

    Jedynym przeciwwskazaniem jest to, że prawIE przeglądarki tego nIE
    obsługują. Ale jeżeli badzIEw Cię nIE interesuje - hulaj do woli.
    CSSem możesz robić co Ci się żywnie podoba, nie zmieni to nijak
    znaczenia HTML-owych elementów, jedynie ich wygląd.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 16. Data: 2010-11-09 12:36:32
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-11-08 23:10, Marek wrote:
    > Może to kwestia branży w jakiej działam. Zmiana layoutu praktycznie
    > oznaczała zawsze nowy layout. Póki co nigdy nie przeniosłem starego
    > HTML'a do nowego projektu. Zawsze różnice były zbyt drastyczne aby
    > dawało się nagiąć poprzedni layout.

    Uuuu, ktoś tu nie zna csszengarden.com ;)

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 17. Data: 2010-11-09 21:35:12
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-09 10:33, Michał Gancarski pisze:
    > On Tue, 09 Nov 2010 10:19:28 +0100, Marek wrote:

    > Tu nie chodzi o "proste" layouty. Możesz podać przykład takiego, w którym
    > trzeba zniekształcać kolejność?

    Nie "trzeba" gdyż to określa zabieg celowy lecz "tak się dzieje". Obrazowo:

    Bez CSS tekst 2 będzie jako pierwszy.

    > Nie. Mały ekran to nadal mały ekran i mniejsza rozdzielczość. Nie zmieni
    > tego nawet najnowocześniejsza przeglądarka.

    U siebie w telefonie mam wyświetlacz mały tj. 640 x niewiele (nie
    pamiętam). Widzę fragment normalnej strony nawet z Flashami. Palcem ją
    przesuwam, oddalam, przybliżam. CSS jest chyba w pełni interpretowany. W
    niczym to nie przeszkadza przecież. W poprzednim telefonie 2 lata temu
    miałem podobnie choć wtedy jeszcze nie było dotykowych. Jakoś nawet nie
    pomyślałem o tym aby chcieć oglądać to w wersji bez CSS lub tekstowej.

    > Tu chodzi nie o to by
    > wyświetlić stronę tak jak na desktopie, tylko by wyświetlała się tak by
    > jesz ją można było wygodnie użyć.

    > "Klasyczny" tzn. jaki?

    Taki jak w zdaniu niżej wyjaśniłem. Opiszę może innymi słowami.
    Nie posiadający specjalnego przeznaczenia (np. WAP - tylko mobilne albo
    bankowość - dobrze uwzględnić mobilne, a może jeszcze coś)

    > Ponownie - to nie ma nic wspólnego z "prowizorycznymi" przeglądarkami.
    > Wręcz przeciwnie.

    Prognozujesz, że takich urządzeń nie potrafiących wyświetlić pełnej
    szaty będzie przybywało? Hmmm... ja obserwuję dokładnie odwrotną
    tendencję. Nowsze np. telefony coraz częściej mają pełne przeglądarki.

    > Trochę nie rozumiem przykładu. Tzn. nie wiem konkretnie co masz na myśli.

    Zostawmy to. To mało istotne w naszej dyskusji. Niepotrzebnie zrodzi
    poboczny wątek.

    > Trójkolumnowego layoutu? Nie mogę dyskutować nie widząc kodu i tego co na
    > co się zmienia.

    ok

    Za pomocą CSS nie przerobisz tego na:

    W praktyce zawsze trzeba ingerować w HTML. Wyjątki stanowią sztywne
    serwisy, które zawsze będą miały takie same sekcje, w których być może
    tło się jedynie będzie zmieniać. Nie zrobisz np. ze strony głównej WP
    sklepu internetowego zmieniając tylko CSS. A taką różnorodność przerabiam.

    > Ale czy ja o czymś takim piszę?

    Tak to właśnie odebrałem - że strona powinna być tak zrobiona aby za
    pomocą CSS można było ją zmienić w każdą inną.

    > A jest dziś jeszcze w ogóle sens w robieniu flashowych, animowanych galerii
    > zdjęć? To samo przez się brzmi podejrzanie.

    Dlaczego podejrzanie? :-) Flash chyba do takich celów służy. Mamy mało
    miejsca, chcemy pokazać dużo i do tego ciekawiej niż czysty HTML pozwala
    - wtedy Flash.

    > No ja tu węszę błędne decyzje już na poziomie wyboru technologii. Dało się
    > tam chociaż linkować do konkretnego zdjęcia w galerii?

    Wszystko się da zrobić. Mówisz o linku HTML'owym po to aby Google go
    widziały czy o linku w sensie wykonywanej akcji "klik -> reakcja"?

    Jeśli o to pierwsze, to te zdjęcia z galerii prowadziły do kart
    katalogowych eksponatów, gdzie były już osadzone tradycyjnie. Dojście do
    tych miejsc jest również w "tradycyjny" sposób bo to tylko forma
    szybkiego przewodnika.

    Na czym błąd Twoim zdaniem polega bo nawet nie jestem w stanie domyślić
    się toru rozumowania. :-)

  • 18. Data: 2010-11-09 21:47:09
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-09 13:36, Paweł Piskorz pisze:

    > Uuuu, ktoś tu nie zna csszengarden.com ;)

    Hehe, witaj Pawle ponownie.
    Bardzo spodobał mi się tekst "the beauty of css design" w kontekscie
    hacków, warunków, sztuczek o jakie walczą chłopaki na tej grupie po to
    aby layout dobrze wyglądał na kilku browserach. :-)

    A zdanie " If your design doesn't work in at least IE5+/Win and Mozilla
    (run by over 90% of the population), chances are we won't accept it." w
    szczególności "IE5" w nim skłania do tworzenia layoutów a'la notepad aby
    się zakwalifikować :-) Dopisałbym konieczność zachowania kompatybilności
    z ZX Spectrum :-D No bo chyba nie pominęli tego kultowego sprzętu?
    Przecież korzenie wielu znamienitych informatyków tam sięgają! No chyba,
    że Atari ktoś wolał. :-D

  • 19. Data: 2010-11-09 21:49:00
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-09 13:27, Paweł Piskorz pisze:
> [...]
    > CSSem możesz robić co Ci się żywnie podoba, nie zmieni to nijak
    > znaczenia HTML-owych elementów, jedynie ich wygląd.

    A wiesz? Niedawno to sprawdziłem. Pod IE8 nie widziałem problemów.

    http://phrogz.net/CSS/vertical-align/index.html

    Wersja na DIVach działa elegancko.

  • 20. Data: 2010-11-09 21:55:09
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Tue, 09 Nov 2010 22:47:09 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > z ZX Spectrum :-D No bo chyba nie pominęli tego kultowego sprzętu?
    > Przecież korzenie wielu znamienitych informatyków tam sięgają! No chyba,

    Podejrzewam, że bardzo dawno nie odświeżali reguł, to stara strona :-)

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!