  • 1. Data: 2010-11-08 09:06:05
    Temat: CSS - stosowanie tabel w layoutach
    Od: Marek <b...@e...com>

    Witam,

    Dawno temu było można wyczytać wiele krytycznych opinii na temat
    stosowania tabel do robienia layoutów stron. Argumentowano, że do tego
    celu służą DIVy + CSS. No i webmasterzy próbowali wymyślnymi sztuczkami
    (zagnieżdżone tagi, specjalnie przygotowane tła graficzne, czasem nawet
    JS) osiągać to co na tabelach było banalne do zrobienia - np.
    centrowanie w pionie albo równej wysokości kolumny.

    Nastały nowe czasy, CSS i przeglądarki zaczęły supportować
    display:table. No i moje pytanie brzmi: czy budowanie layoutu na DIVach
    lecz z zastosowaniem display:table jest równie niewłaściwe jak
    stosowanie tabel w tym samym celu? Czy lepiej nadal stosować jakieś
    sztuczki i zagnieżdżać tagi zamiast zrobić coś na jednym z
    "display:table" bo tak będzie poprawniej?

  • 2. Data: 2010-11-08 09:55:26
    Temat: Re: CSS - stosowanie tabel w layoutach
    Od: olo <o...@n...com>

    W dniu 08.11.2010 10:06, Marek pisze:
> [...]
    > sztuczki i zagnieżdżać tagi zamiast zrobić coś na jednym z
    > "display:table" bo tak będzie poprawniej?

    IMHO display:table nie jest złe, pozostaje jednak kwestia
    kompatybilności z IE. Ale powiedz: poza potrzebą wycentrowania kontenera
    strony-wizytówki na środku ekranu do czego potrzebne jest budowanie
    layoutu? I zanim zarzucisz podpunktami zerknij tutaj:
    http://phrogz.net/CSS/vertical-align/index.html

    --
    pozdrawiam!

    http://webtrunki.pl - piwa, wina, wódki, domowe wyroby
    http://en.webtrunki.pl - beers, wines, vodkas, your own products

  • 3. Data: 2010-11-08 10:52:27
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 08 Nov 2010 10:06:05 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > sztuczki i zagnieżdżać tagi zamiast zrobić coś na jednym z
    > "display:table" bo tak będzie poprawniej?

    Dobra struktura HTML jest wartością samą w sobie, więc jeśli możesz uniknąć
    tabel dla czego innego niż tabele właśnie, to unikaj. Chodzi o to, że
    dopóki separujesz strukturę i wygląd, a samą strukturę opisujesz właściwymi
    elementami, dopóty dajesz większą szansę np. przeglądarkom mobilnym czy
    robotom, które w ogóle nie patrzą na CSS, by uporały się z dokumentem. Poza
    tym im mniej layout determinowany jest przez sam HTML, tym łatwiej później
    będzie go zmieniać bez dotykania HTMLa właśnie. Ciekawym poletkiem
    doświadczalnym może być np. próba wzięcia jakiegoś solidnie napisanego
    tematu do Wordpressa (powiedzmy, Sandbox) i stworzenie kilku całkowicie
    różnych layoutów bez zmieniania czegokolwiek poza CSSem.

    Jeśli możesz wyprowadzić sztuczki, hacki i nieco nieładne instrukcje do
    CSSa, to to zrób.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 4. Data: 2010-11-08 13:08:43
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-11-08 10:06, Marek wrote:
    > No i moje pytanie brzmi: czy budowanie layoutu na DIVach
    > lecz z zastosowaniem display:table jest równie niewłaściwe jak
    > stosowanie tabel w tym samym celu?

    Nie.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 5. Data: 2010-11-08 21:42:18
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-08 14:08, Paweł Piskorz pisze:

    > Nie.

    Hej,

    Czyli innymi słowy nie ma przeciwwskazań albo jakiś zaleceń w kwestii
    używania "tabel" na CSS jako elementów layoutu?

  • 6. Data: 2010-11-08 21:57:34
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-08 10:55, olo pisze:
    > W dniu 08.11.2010 10:06, Marek pisze:

    > IMHO display:table nie jest złe, pozostaje jednak kwestia
    > kompatybilności z IE.

    Działa, działa :-)
    Jeśli ktoś używa starszych od 8 wersji to jego wybór i problem. Kiedyś
    na ten temat była dyskusja, z której taka konkluzja była. Zastanowiłem
    się no i przyznałem rację autorowi wypowiedzi.

> [...]
    > strony-wizytówki na środku ekranu do czego potrzebne jest budowanie
    > layoutu? I zanim zarzucisz podpunktami zerknij tutaj:

    Dokładnie z tego artykułu korzystałem tworząc w/w layout kiedyś :-) Sam
    nawet cytowałem ten link. Odpowiadając Tobie: oczywiście wykorzystanie
    tego formatowania zależne jest od specyfiki danego projektu. Był to
    zestaw newsów o stałej wysokości, który po lewej stronie miał mieć
    wycentrowany w pionie link 1- lub 2-wierszowy względem tego co było po
    prawej stronie w drugim box'ie. Były też inne przypadki, w których z
    centrowaniem walczyłem.

    Czemu zadałeś to pytanie? Czy potrzeba centrowania pionowego to coś
    niezwykłego? :-)

  • 7. Data: 2010-11-08 22:10:12
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-08 11:52, Michał Gancarski pisze:
> [...]
    > elementami, dopóty dajesz większą szansę np. przeglądarkom mobilnym czy
    > robotom, które w ogóle nie patrzą na CSS, by uporały się z dokumentem.

    Roboty zwykle usuwają HTML i podążają linkami zazwyczaj. Więc tabela
    lub DIV nie robi różnicy. Obserwowałem to wielokrotnie analizując
    pozycjonowanie. Paskudne składniowo strony potrafiły być na topie.

    Strona bez CSS na jakiejkolwiek przeglądarce sądzę, że będzie bardzo
    ciężko czytelna :-) Tak więc dawanie szansy takim urządzeniom jest
    raczej dość teoretyczne. Szczególnie, że HTML/CSS wiele mobilnych
    przeglądarek już obsługuje.

    > Poza
    > tym im mniej layout determinowany jest przez sam HTML, tym łatwiej później
    > będzie go zmieniać bez dotykania HTMLa właśnie.

    Może to kwestia branży w jakiej działam. Zmiana layoutu praktycznie
    oznaczała zawsze nowy layout. Póki co nigdy nie przeniosłem starego
    HTML'a do nowego projektu. Zawsze różnice były zbyt drastyczne aby
    dawało się nagiąć poprzedni layout.

> [...]
    > tematu do Wordpressa (powiedzmy, Sandbox) i stworzenie kilku całkowicie
    > różnych layoutów bez zmieniania czegokolwiek poza CSSem.

    Tu pewnie masz rację. Nie znam tematu Wordpressa. Nierzadko tworzę
    jakieś zawiłe realizacje z komunikacją Flashy między sobą itp. Na trzech
    na krzyż DIVach za diabła się tego nie daje zamknąć. Zmiana takiego
    layoutu CSS'em praktycznie jest niewykonalna.

    > Jeśli możesz wyprowadzić sztuczki, hacki i nieco nieładne instrukcje do
    > CSSa, to to zrób.

    Hmmm ... moze niepotrzebnie na siłę staram się być purystą :-)

  • 8. Data: 2010-11-08 22:41:22
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 08 Nov 2010 23:10:12 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > pozycjonowanie. Paskudne składniowo strony potrafiły być na topie.
    >
    > Strona bez CSS na jakiejkolwiek przeglądarce sądzę, że będzie bardzo

    Wręcz przeciwnie. Domyślne style będą dawały albo jakąś kaszanę albo ładny
    dokument z nagłówkami, sekcjami, listami. Prosty ale czytelny. Wszystko
    zależy od tego jak HTML jest zrobiony.

    > Tak więc dawanie szansy takim urządzeniom jest
    > raczej dość teoretyczne. Szczególnie, że HTML/CSS wiele mobilnych
    > przeglądarek już obsługuje.

    Ale w inny sposób jeśli chcą je dostosowywać do małych ekranów. Stąd
    stosuje się np. media queries by podawać alternatywne style dla małych
    ekranów. To również jest bardzo ułatwione gdy nie masz niepotrzebnych
    elementów w strukturze dokumentu. Ten trend się wzmacnia, bo ekrany i
    urządzenia z pełnym dostępem do sieci stają się coraz bardziej
    heterogeniczne co do rozmiarów. Przeglądarka na Kindle ma tryb "artykułu",
    który działa jeśli użyjesz elementu ARTICLE. Inaczej mówiąc - reaguje
    bardzo dobrze na konkretny element już z HTML 5.

> [...]
    > oznaczała zawsze nowy layout. Póki co nigdy nie przeniosłem starego
    > HTML'a do nowego projektu. Zawsze różnice były zbyt drastyczne aby

    Ja zaś stylowałem już zadany, dobrze zrobiony HTML i okazywało się, że
    można zrobić wiele w ogóle nie dotykając niczego poza HTMLem.

> [...]
    > na krzyż DIVach za diabła się tego nie daje zamknąć. Zmiana takiego
    > layoutu CSS'em praktycznie jest niewykonalna.

    No brzmi fikuśnie.

    > Hmmm ... moze niepotrzebnie na siłę staram się być purystą :-)

    Ale właśnie to jest przejaw puryzmu - zachowanie struktury HTMLa bez śmieci
    i załatwienie problemu jedną dyrektywą w CSSie :-)

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 9. Data: 2010-11-08 22:42:04
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 08 Nov 2010 22:42:18 +0100, Marek wrote:

    > Hej,
    >
    > Czyli innymi słowy nie ma przeciwwskazań albo jakiś zaleceń w kwestii
    > używania "tabel" na CSS jako elementów layoutu?

    To jest tylko sposób wyświetlania. Tak samo jak nie ma problemów z zadaniem
    display: block elementom domyślnie będącym inline. Od tego jest ta
    instrukcja właśnie.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 10. Data: 2010-11-09 07:55:14
    Od: olo <o...@n...com>

    W dniu 08.11.2010 22:57, Marek pisze:
    > Czemu zadałeś to pytanie? Czy potrzeba centrowania pionowego to coś
    > niezwykłego? :-)

    jeśli mowa o centrowaniu w linii tekstu i obrazka (lub elementu
    inline-block) to jest to całkowicie normalne, bo w końcu po to to
    powstało :)

    Natomiast centrowanie w pionie layoutu wydaje mi się już mniej
    potrzebne. Teraz nie robię już za wiele projektów, niemniej rzeźbię cały
    czas swój i jestem w miarę na bieżąco z tego typu problemami i nie
    zdarzyło mi się ostatnio pomyśleć, żeby użyć tabelki.

    Dobrym sposobem (ale nie wtedy jak wisi deadline nad głową) jest:
    1. Obmyślić strukturę używając najbardziej pasujących semantycznie elementów
    2. Użyć CSS aby struktura wyglądała tak jak potrzeba

    Zdarzało mi się już zrobić kawał strony, nie wiedząc jak będzie ona
    docelowo wyglądać. Oczywiście nigdy nie było tak słodko, że nie trzeba
    było nic w html zmieniać, ale jednak zmiany nie były szczególnie duże