  • 1. Data: 2020-06-24 23:53:49
    Temat: Ceny ssd i reszty
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Z tego co czytam, to dołek już był w 2019 jeśli chodzi o SSD i w 2020
    spodziewano się wzrostu cen. Do tego doszło zamieszanie z epidemią. Dziś
    w promocji można ustrzelić dysk w cenie w jakiej w 2019 chodził
    normalnie.
    Pytanie, czy z ssd jest podobnie jak np. z pendrajwami, czyli zwiększenie
    podaży coraz większych pojemności i usb 3 spowodowało, że praktycznie
    zniknęły peny 2,4,8GB.
    Jak uważacie, jak szybko możemy się spodziewać takiego przeskoku, że 256
    zajmie miejsce 128 w cenie?
    Właściwie jakie są przeszkody w zwiększaniu pojemności ssd? O ile w
    przypadku hdd rozumiem, że są choćby fizyczne ograniczenia, to przy ssd
    jest chyba jeszcze sporo miejsca w obudowie takiego dysku. Chyba dałoby
    się sporo tych pamięci tam wlutować.

    W ogóle, o ile dobrze kojarzę, wakacje to był zwykle dobry moment na
    kupowanie sprzętu - mały popyt, dużo wyprzedaży.

  • 2. Data: 2020-06-25 00:03:45
    Temat: Re: Ceny ssd i reszty
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 24/06/2020 22:53, pueblo wrote:
> [...]
    > przypadku hdd rozumiem, że są choćby fizyczne ograniczenia, to przy ssd
    > jest chyba jeszcze sporo miejsca w obudowie takiego dysku. Chyba dałoby

    Zgadza się, można tam wlutować xxx TB ale nie ma takiej potrzeby
    rynkowej. Nie ma zbytu na tego typu powolne urządzenia o tej pojemności.
    Jak ktoś potrzebuje xxx TB, to zakupi tą pojemność na kilku nośnikach i
    zrobi porządne redundancy (RAID). Wyszukiwarka mówi, że Samsung już 2
    lata temu zrobił SSDka 30 TB. Ale po co to komu? :) Ja mam w serwerku
    2x256GB na SATA (RAID1) a na kompie 1x 256GB NVMe. Reszta na
    twardzielach. Moje zapotrzebowanie na ogromne SSD jest zerowe, tak samo
    ma miliony userów.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2020-06-25 00:54:52
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pioruns, 25 cze 2020 w
    news:rd0ik2$a5d$1$pioruns@news.chmurka.net napisałeś/aś:

    > Zgadza się, można tam wlutować xxx TB ale nie ma takiej potrzeby
    > rynkowej. Nie ma zbytu na tego typu powolne urządzenia o tej
    > pojemności.

    Nie rozumiem tego "powolne". 1TB ssd jest chyba tak samo szybki jak
    120GB ssd

> [...]
    > kilku nośnikach i zrobi porządne redundancy (RAID). Wyszukiwarka
    > mówi, że Samsung już 2 lata temu zrobił SSDka 30 TB. Ale po co to

    Bo ja wiem, a po co komu 16TB hdd?

    > Ja mam w serwerku 2x256GB na SATA (RAID1) a na kompie 1x
    > 256GB NVMe. Reszta na twardzielach. Moje zapotrzebowanie na ogromne
    > SSD jest zerowe, tak samo ma miliony userów.

    Większość ludzi przez całe życie nie zapełni dysku 500GB mam wrażenie.

  • 4. Data: 2020-06-25 01:36:45
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 24/06/2020 23:54, pueblo wrote:
    > Nie rozumiem tego "powolne". 1TB ssd jest chyba tak samo szybki jak
    > 120GB ssd

    SATA SSD to jest powolne - w porównaniu z NVMe i RAIDami. Kilkaset MB/s
    i wysycony interfejs, kiedy możesz miec kilka tys. MB/s po szynie PCI-E.
    Jak ktoś chce dużą pojemność i szybkość to bierze RAIDa, a nie jeden
    dysk np. 16TB. Dlatego takich własnie nie produkują masowo, bo nie ma
    komu i po co.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 5. Data: 2020-06-25 09:36:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5ef3cb6d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    user pueblo pisze tak:

    > Jak uważacie, jak szybko możemy się spodziewać takiego przeskoku,
    > że 256 zajmie miejsce 128 w cenie?

    Pomyśl ze swojego punktu siedzenia i tak pomyśla miliony.
    Nie chcę już ssd na SATA. Niepotrzebna mi wieksza pojemność. Dane
    trzymam na hdd lub bluray lub w chmurze. 128 czy 256 żadna różnica.
    Chcę szybkości na M2. Nowe płyty mają już po dwa sloty M2. Lud tez
    mówi "o jak fajnie dysk bez kabli". Płyteczka pcb bez potrzeby
    produkcji plastikowej obudowy Lubię To. Także kupuj bo nie zdążysz
    zanim zakończą produkcję ;)

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 6. Data: 2020-06-25 10:52:51
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 25.06.2020 o 00:54, pueblo pisze:

    > Większość ludzi przez całe życie nie zapełni dysku 500GB mam wrażenie.

    W popularnych zastosowaniach domowych faktycznie większości Userów z
    zapasem wystarcza 500GB na system i *używane* programy. Do trzymania
    danych mają HDD. Ja w jednym z komputerów mam 1TB SSD SATA tylko
    dlatego, że jest to serwer mediów, który ma działać bezgłośnie. Ale jest
    to dysk kupowaty: bez bufora i wymagający co jakiś czas odświeżenia, bo
    wydajność jego drastycznie spada po kilkunastu tygodniach użytkowania.

  • 7. Data: 2020-06-25 11:00:27
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 25.06.2020 o 09:36, PiteR pisze:

    > Nowe płyty mają już po dwa sloty M2. Lud tez
    > mówi "o jak fajnie dysk bez kabli". Płyteczka pcb bez potrzeby
    > produkcji plastikowej obudowy Lubię To

    +1

    przy przejściu z drukarkowego kabla LPT na USB też były zalety (mniejsza
    ilość materiału potrzebnego do produkcji, szybsza komunikacja między
    urządzeniem a komputerem)

  • 8. Data: 2020-06-25 11:21:39
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 24/06/2020 23:03, pioruns wrote:
    [...]
    > Jak ktoś potrzebuje xxx TB, to zakupi tą pojemność na kilku nośnikach i
    > zrobi porządne redundancy (RAID). [...] Ja mam w serwerku
    > 2x256GB na SATA (RAID1) [...]
    Jesteś pewien, że napisałeś to, co chciałeś napisać? RAID1 nie ma nic
    wspólnego ani z tworzeniem woluminu o zwiększonej pojemności, ani z
    przyspieszaniem operacji zapisu/ odczytu.

    --
    MF

  • 9. Data: 2020-06-25 11:27:14
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj zhbick, 25 cze 2020 w
    news:5ef465e3$0$517$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

    > W popularnych zastosowaniach domowych faktycznie większości Userów z
    > zapasem wystarcza 500GB na system i *używane* programy.

    Nawet z dużym zapasem, jeżeli ktoś:
    a) nie gra w gry
    b) nie zrzuca masy zdjęć i filmów

> [...]
    > jest to dysk kupowaty: bez bufora i wymagający co jakiś czas
    > odświeżenia, bo wydajność jego drastycznie spada po kilkunastu

    Jakiego odświeżania? TRIM jest bezobsługowy.

  • 10. Data: 2020-06-25 11:27:38
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj PiteR, 25 cze 2020 w news:XnsABE7579C38871PanElektronik@127.0.0.1
    napisałeś/aś:

> [...]
    > mówi "o jak fajnie dysk bez kabli". Płyteczka pcb bez potrzeby
    > produkcji plastikowej obudowy Lubię To. Także kupuj bo nie zdążysz

    Gdzieś czytałem, że już teraz 99% laptopów sprzedawanych w Europie Zach.
    (tak to zaznaczono - że zachodniej he he) będzie miało jako podstawowy
    dysk ssd. Może się mylę, ale w niższej półce cenowej bedą to pewnie nadal
    SATA. A ile zostało jeszcze starszych laptopów gotowych do
    zmodernizowania. Wtedy tak szybko produkcja ssd sata się nie skończy.