  • 1. Data: 2021-02-07 19:15:38
    Temat: Cięcie styropianu
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Hej,

    mam do zmajstrowania małe pudełko ze styropianu o niestandardowym
    kształcie. Surowiec się znajdzie (grubość 30 mm), pozostaje kwestia
    docięcia go ładnie do potrzebnych wymiarów. Zwykłe krojenie nożem generuje
    śmieci i daje brzydką krawędź. Myślałem nad zmajstrowaniem czegoś na szybko
    do cięcia na gorąco. Mam pole grzejne z kuchenki elektrycznej o mocy 1200W,
    mogę z niego wyciągnąć taśmę oporową (oporność ok. 1 om / 10 cm). Zasilić
    bym to chciał z transformatora 2x7,5V 2x2,6A. Czy przy założeniu, że wezmę
    około 30 cm tej taśmy to prąd ~2,5A nie będzie za duży do cięcia
    styropianu?
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 2. Data: 2021-02-07 19:17:47
    Temat: Re: Cięcie styropianu
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > mam do zmajstrowania małe pudełko ze styropianu o niestandardowym
    > kształcie. Surowiec się znajdzie (grubość 30 mm), pozostaje kwestia
    > docięcia go ładnie do potrzebnych wymiarów. Zwykłe krojenie nożem generuje

    jak chcesz uciąć to kup nóź do styropianu (taki termiczny). Jak chcesz
    się bawić to...baw się:)))
    np:
    https://allegro.pl/oferta/noz-termiczny-maszynka-do-
    ciecia-styropianu-pp-pcv-9888112619

  • 3. Data: 2021-02-07 19:37:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bad,

    Sunday, February 7, 2021, 7:15:38 PM, you wrote:

> [...]
    > bym to chciał z transformatora 2x7,5V 2x2,6A. Czy przy założeniu, że wezmę
    > około 30 cm tej taśmy to prąd ~2,5A nie będzie za duży do cięcia

    Raczej za mały...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2021-02-07 20:10:23
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 07.02.2021 o 19:15, Bad Worm pisze:
> [...]
    > bym to chciał z transformatora 2x7,5V 2x2,6A. Czy przy założeniu, że wezmę
    > około 30 cm tej taśmy to prąd ~2,5A nie będzie za duży do cięcia

    ja to kiedyś zrobiłem tak. Drut oporowy 230v rozciągnąłem pomiędzy dwoma
    śrubami wrkęconymi w deskę. do drutu podłączyłem przycisk, cyngiel
    wymontowany ze starej wiertarki. im mocniej wciskasz - tym większy prąd
    płynie. z możliwością ograniczenia. cięło ładnie, ale uważaj - po
    rozgrzaniu drut staje sie wyraźnie dłuższy, ze struny robią się
    falbanki. lepiej go zamocować na sprężynie
    A jeszcze lepiej kupić xps i ciąć nożem do tapet

    ToMasz

  • 5. Data: 2021-02-07 21:48:44
    Od: collie <c...@v...pl>

    W niedzielę, 7.02.2021 o 19:15, Bad Worm napisał:

> [...]
    > bym to chciał z transformatora 2x7,5V 2x2,6A. Czy przy założeniu, że wezmę
    > około 30 cm tej taśmy to prąd ~2,5A nie będzie za duży do cięcia

    Mam zmajstrowaną przecinarkę, składającą się z 1,1 m drutu kanthal 1 mm
    i transformatora 12 V 100 VA. Prądu nie mierzyłem, ale tnie jak złoto.

    --
    Miarą człowieczeństwa jest stosunek do zwierząt.
    Kot może zostać? Nie. Kot musi zostać.

  • 6. Data: 2021-02-08 09:53:36
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Sun, 7 Feb 2021 19:37:57 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Raczej za mały...

    Biorę pod uwagę połączenie równoległe uzwojeń (czy to bezpośrednio czy po
    wyprostowaniu), aby uzyskać większy prąd przy takim samym napięciu (i tym
    samym móc wykorzystać krótszy odcinek taśmy). Niemniej czy skoro ta grzałka
    oryginalnie miała 1200W (czyli pracowała z prądem 3A dla zasilania
    międzyfazowego lub ok. 5A dla zasilania jednofazowego) i taśma w niej
    normalnie świeci, to czy jej temperatura przy takim prądzie nie będzie za
    wysoka do cięcia styropianu?
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 7. Data: 2021-02-08 09:55:23
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Sun, 7 Feb 2021 20:10:23 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > falbanki. lepiej go zamocować na sprężynie
    > A jeszcze lepiej kupić xps i ciąć nożem do tapet

    Miałem na myśli podobną konstrukcję, na kawałku płyty drewnianej :) O
    sprężynie pamiętam, jakaś się znajdzie w szpargałach. Muszę jeszcze tylko
    poszukać kostek zaciskowych odpornych na temperaturę.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 8. Data: 2021-02-08 10:18:54
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 07/02/2021 18:15, Bad Worm wrote:
> [...]
    > bym to chciał z transformatora 2x7,5V 2x2,6A. Czy przy założeniu, że wezmę
    > około 30 cm tej taśmy to prąd ~2,5A nie będzie za duży do cięcia

    https://uk.farnell.com/duratool/d03293/hot-wire-foam
    -cutter-kit-8w/dp/3340930

  • 9. Data: 2021-02-08 11:16:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-02-08 o 09:55, Bad Worm pisze:

    > Miałem na myśli podobną konstrukcję, na kawałku płyty drewnianej :) O
    > sprężynie pamiętam, jakaś się znajdzie w szpargałach. Muszę jeszcze tylko
    > poszukać kostek zaciskowych odpornych na temperaturę.

    Moje rozwiązanie z dzieciństwa:
    Rozwinięta spirala grzejna z żelazka, końcówki nawinięte na ośki z
    majsterka.
    Jedna ośka w szparę pod biurka (mieliśmy z bratem obok siebie w
    segmencie dwa otwierane biurka więc szpara na grubość płyty meblowej).
    Do biurka małe imadło i w nim listwa na końcu której przez dopasowany
    otwór przełożona druga ośka (drut nawinięty po obu stronach, aby listwę
    ciągnał prosto).
    Podłączenie krokodylkami do osiek.
    Po włączeniu prądu trzeba było nacisnąć listwę po drugiej stronie imadła
    i zacisnąć w nowej pozycji. Jedna taka poprawka na początku pracy była
    praktycznie wystarczająca (to zamiast sprężyny).
    Zasilanie - podstawą mojego zasilacza laboratoryjnego który sobie wtedy
    zrobiłem (obudowa ze sklejki) jest transformator 100W w układzie
    6+6+6+6+6+1+1+1+1+1.
    Wtykając się w odpowiednie gniazdka można dostać napięcie od 1 do 35V co
    1V. Na pewno któreś pasowało.
    P.G.

  • 10. Data: 2021-02-08 11:19:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup
    .

    >jak chcesz uciąć to kup nóź do styropianu (taki termiczny). Jak
> [...]

    I to dziala? Nie bedzie sie za bardzo kleic?

    Bo wydaje mi sie, ze profesjonalnie to tnie sie drutem, i to tak do
    czerwonosci rozgrzanym.

    J.