  • 11. Data: 2009-08-11 16:29:49
    Temat: Re: Cieżar wła?ciwy gazów, siła no?na i ogrzewanie...
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Tue, 11 Aug 2009 08:47:29 +0200
    pluton wrote:

    > Prowokator ? :)

    Ke?

    > Idz na grupe fizyka, i przy okazji zapytaj, czy mozesz sie
    > podniesc z krzesla ciagnac sie za wlosy.

    Ty mi nie mów aluzjami tylko jak chłop krowie na rowie ;p

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 12. Data: 2009-08-11 20:24:26
    Temat: Re: Cieżar właściwy gazów, siła nośna i ogrzewanie...
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Aug 2009 07:58:36 +0200, Sqeeb wrote:
    >Ale powietrze ogrzane do c.a. 350 stopni ma c.w. ~= 0.5kg/m3
    >a wodór w warunkach normalnych ma coś ponad 0.09 kg/m3.
    >Jakby to jeszcze rozrzedzić(podgrzać?)...

    To i tak sila wyporu wynosi ~1.3kg/m^3, czy po odjeciu ciezaru wodoru
    wyjdzie 1.21 czy 1.25 to juz niewielka roznica.

    >Ale zawsze to ciut mniejsze?

    Pomijalnie malo jak widac. A aparatura do grzania swoje wazy.

    J.

  • 13. Data: 2009-08-12 04:33:35
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    J.F. napisał(a):
> [...]
    Odpowiedz tez jest prosta: Nie. :)

    Sam wypor zapewniajacy sile nosna daje wypelnienie powloki sterowca
    gazem lzejszym od powietrza - obecnie zdecydowanie helem. Zas
    podgrzewanie tego helu stosuje sie w celu regulacji sily wyporu a wiec i
    pulapu lotu. Do szybkich manewrow w pionie stosuje sie odpowiednio
    skierowany ciag silnikow.

    > Sa przeciez na podgrzane powietrze.
    > Ale i tak by byly duze.

    Sterowce na ogrzane powietrze? Takie montgoflierki znaczy? Chyba sie
    mylisz :) Obecnie glownie sa helowe. Za to balony nie bedace sterowcami
    (nie posiadajace silnikow) i owszem - na ogrzane powietrze sa bardzo
    popularne :)

  • 14. Data: 2009-08-12 06:32:31
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    Maseł wrote:

    > Hmm to teraz to juz jest dziecinnie proste - wystarczy znalezc material,
    > zrobic z niego cienkoscienna rurke (bo bedzie miala malo "gram"), tylko
    > ze ten material musi byc na tyle wytrzymaly aby wytrzymac ta roznice
    > cisnien, ktora bedzie probowac z tej rurki zrobic pret...

    tak to jest chyba ten powód dlaczego takie zabawki nie są obecnie zbyt
    popularne :)

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki

  • 15. Data: 2009-08-12 08:31:35
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Wed, 12 Aug 2009 06:33:35 +0200
    zbigi wrote:

    > Odpowiedz tez jest prosta: Nie. :)

    No to już mam pomroczność jasną na ten temat.

> [...]
    > podgrzewanie tego helu stosuje sie w celu regulacji sily wyporu a wiec i
    > pulapu lotu. Do szybkich manewrow w pionie stosuje sie odpowiednio

    Aham.

> [...]
    > mylisz :) Obecnie glownie sa helowe. Za to balony nie bedace sterowcami
    > (nie posiadajace silnikow) i owszem - na ogrzane powietrze sa bardzo

    No tak, nie zrozumieliśmy się najwyraźniej.

    Chodziło mi o to, że gdyby mój pomysł miał rację bytu, to sterowiec
    nie musiałby mieć tak dużej... powłoki na gaz nośny, mogła by być
    mniejsza a cały czas podgrzewana(a miałby te same osiągi).

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 16. Data: 2009-08-12 11:08:23
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    Sqeeb wrote:
> [...]
    > nie musiałby mieć tak dużej... powłoki na gaz nośny, mogła by być
    > mniejsza a cały czas podgrzewana(a miałby te same osiągi).

    A gdyby tak zmienic zalozenia - zrob powloke z nieskonczenie
    rozciagliwego materialu. Wowczas balonik/pilka o srednicy powiedzmy 30
    cm wypelniony powietrzem o temperaturze 20stC po podgrzaniu do 100stC
    mialby srednice 300cm a po podgrzaniu do 1000stC spokojnie unioslby w
    gore wagon kolejowy :-)

    Pozdro

    Maseł

  • 17. Data: 2009-08-12 14:32:02
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Ty mi nie mów aluzjami tylko jak chłop krowie na rowie ;p

    Chopie, aluminiowe rurki nie lataja, chyba ze im sie z boku
    przyheftuje skrzydelka a w tylek wetknie silnik odrzutowy.

    F16 taki wynalazek sie nazywa.

    pozdrawiam
    pluton

  • 18. Data: 2009-08-13 07:12:00
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    pluton pisze:

    > Chopie, aluminiowe rurki nie lataja, chyba ze im sie z boku
    > przyheftuje skrzydelka a w tylek wetknie silnik odrzutowy.
    >
    > F16 taki wynalazek sie nazywa.

    A Hindeburg to z czego był zrobiony ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2009-08-13 08:16:29
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > A Hindeburg to z czego był zrobiony ?

    Dokladnie to nie wiem.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg
    nie mowi za wiele.

    Ale na pewno moga latac kulki ze zlota: jeden z pasazerow
    Hindenburga mial zloty zab.

    pozdrawiam
    pluton
    :)

  • 20. Data: 2009-08-13 10:12:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Aug 2009 16:32:02 +0200, pluton wrote:
    >Chopie, aluminiowe rurki nie lataja, chyba ze im sie z boku
    >przyheftuje skrzydelka a w tylek wetknie silnik odrzutowy.
    >
    >F16 taki wynalazek sie nazywa.

    w F15 skrzydelka sa nadmiarowe - wystarczy jedno
    http://www.metacafe.com/watch/326057/israeli_pilot_l
    and_saftly_with_one_wing/

    Ten film jest co prawda sfalszowany, ale zdarzenie ponoc prawdziwe.

    No i zapominasz o innych rurkach - Atlas, Ariane, Energia ..
    skrzydelka niepotrzebna.

    J.