  • 1. Data: 2009-06-21 09:17:23
    Temat: Co robi led jak się zużywa?
    Od: Netx <g...@g...pl>

    Mam pytanie co się dzieje jak się zużywa dioda LED (zaczyna coraz
    słabiej świecić)? Tzn. Czy ona zmniejsza rezystancję i może spowodować
    zwiększenie obciążenia zasilacza lub zwarcie?
    I to samo pytanie co się dzieje jak przepalę diodę LED podając za duże
    napięcie?

    Chodzi o niebieską diodę LED w PC podświetlającą front obudowy
    podłączoną do molexa (oryginalnie była podłączona do 5V bez opornika i
    już po pół roku b.słabo świeci więc teraz kupiłem jakieś inne dyfuzyjne
    i nie dyfuzyjne niebieskie i chcę podłączyć - czy przez opornik 270ohm
    będzie ok?).

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2009-06-21 09:24:34
    Temat: Re: Co robi led jak się zużywa?
    Od: Netx <g...@g...pl>

> [...]
    > już po pół roku b.słabo świeci więc teraz kupiłem jakieś inne dyfuzyjne
    > i nie dyfuzyjne niebieskie i chcę podłączyć - czy przez opornik 270ohm

    Chodzi o diody LED o średnicy 3mm

  • 3. Data: 2009-06-21 14:19:53
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

    > Chodzi o diody LED o średnicy 3mm
    Dioda bez opornika to bardzo zły pomysł, choć kiedyś widziałem takie ze
    zintegrowanym opornikiem w oprawce.
    Tak na dobrze to trzeba zerknąć na typ diody i sprawdzić w katalogu ile
    prądu może ona łyknąć a potem dobrać opornik. Większość diodek z opornikiem
    270ohm będzie świecić jasno i nie zdechnie, ale używałem takie które miały
    maksymalny prąd 5mA, sprawdzić nie zawadzi.
    Problemem jest to że w sklepach zwykle diody dzielą się na 3 i 5 mm w
    kolorach zielonym.... itd., pewnie mało kto wystawia na metkach ich
    prawdziwą nazwę, reasumując diodę 5mm z 99% pewnością możesz podpiąć przez
    270ohm.
    Piotr

  • 4. Data: 2009-06-21 21:12:14
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 21.06.2009 11:17, Netx pisze:
> [...]
    > zwiększenie obciążenia zasilacza lub zwarcie?
    > I to samo pytanie co się dzieje jak przepalę diodę LED podając za duże

    Zmniejsza sie jasnosc diody, jesli podasz duzo za duzy prad to zmieni
    kolor i efektownie sie spali. Zwarcia raczej nie zrobi, bo sie sfajczy
    doprowadzenie do struktury. Zreszta potrzebne dane masz w pdfach do LEDow.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 5. Data: 2009-06-22 09:10:32
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Zmniejsza sie jasnosc diody, jesli podasz duzo za duzy prad to zmieni
    > kolor i efektownie sie spali. Zwarcia raczej nie zrobi, bo sie sfajczy
    > doprowadzenie do struktury. Zreszta potrzebne dane masz w pdfach do LEDow.

    Witam,

    Myli się niestety kolega. Stan po "spaleniu" jest nieznany. Może być
    przerwa a może być zwarcie, może też być normalne zachowanie (prawie)
    diody , ale bez świecenia.

    Pozdr.

    Adam

  • 6. Data: 2009-06-22 12:56:12
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Myli się niestety kolega. Stan po "spaleniu" jest nieznany. Może być
    > przerwa a może być zwarcie, może też być normalne zachowanie (prawie)
    > diody , ale bez świecenia.

    W bardzo ogolnym przypadku to wszystko jest mozliwe. Jednakze wszystkie
    diody LED jakie widzialem mialy doprowadzona jedna elektrode za pomoca
    cienkiego drucika, ktory zreszta jest dobrze widoczny. Obstawiam, ze
    przy zwarciu przy odpowiednio duzym pradzie po prostu wyparuje, ew.
    wyparuje z efektami. Z kolei jesli dioda jest zabezpieczona jak nalezy
    rezystorem to zwarcie struktury i w konsekwencji zwiekszony o te 1,5-2V
    spadek napiecia na rezystorze nic mu nie zrobi.

  • 7. Data: 2009-06-23 11:52:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Górski" <t...@m...pl> napisał w
    wiadomości news:h1nicb$g5k$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Myli się niestety kolega. Stan po "spaleniu" jest nieznany. Może
    > być przerwa a może być zwarcie, może też być normalne zachowanie
    > (prawie) diody , ale bez świecenia.

    To jakis kiepski zasilacz byl :-)

    Summa summarum cos musi sie rozewrzec, jak nie dioda, to kabel
    sieciowy po spaleniu izolacji trafa :-)

    No chyba ze zasilacz ma wbudowane ograniczenie i zniesie zwarcie, a
    moze nawet utrzyma element przy zyciu.

    Diody zielone sa ciekawe - w miare przeciazania swieca na zolto,
    pomaranczowo, czerwono .. potem nie swieca [czyby do IR ?], potem
    zaczynaja dymic, a czasem nawet migac.

    J.

  • 8. Data: 2009-06-23 12:04:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Diody zielone sa ciekawe - w miare przeciazania swieca na zolto,
    > pomaranczowo, czerwono .. potem nie swieca [czyby do IR ?], potem
    > zaczynaja dymic, a czasem nawet migac.

    No bo z prędkością podświetlną to ich świecenie odlatuje w niebyt.
    Fachowo na to mówi się przesunięcie ku czerwieni. A te migające,
    to są pulsary.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-06-23 19:20:20
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > No bo z prędkością podświetlną to ich świecenie odlatuje w niebyt.
    > Fachowo na to mówi się przesunięcie ku czerwieni. A te migające,
    > to są pulsary.

    Koniec końców świecą tylko na czarno.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2009-06-23 19:25:46

    > Koniec końców świecą tylko na czarno.

    Ktoś kiedyś wymyślił "czarną żarówkę". Znaczy się taką, że po włączeniu w
    pokoju robiło się ciemno.

    pozdr.