  • 21. Data: 2020-07-02 10:14:35
    Temat: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.07.2020 07:14, Marek wrote:

    > Czyli w jakim czasie? Skoro masz podpięty dysk zew. to czemu nadal
    > zapisujesz na sd bo rozumiem że z powodu dużych zapisów pada karta?
    > Myślę że jednak prościej będzie kupić przemysłową slc tylko do boot a
    > zapisy robić na dysku klasycznym podłączonym przez USB storage -
    > dlaczego ta opcja odpada?

    Dysk robi właściwie tylko za "storage" - jedna duża partycja do
    przechowywania danych. Jednym z zadań RPi jest okresowe archiwizowanie
    rzeczy z sieci, które chciałbym zachować w przypadku ich zniknięcia z
    serwera (m.in. parę podcastów i kanałów na YouTube).
    W czasach gdy to uruchamiałem (chyba jeszcze na pierwszej "Malinie")
    boot z USB był nieco problematyczną kwestią, więc się w to nie zagłębiałem.

    Może faktycznie dobrym pomysłem byłoby zastosowanie jakiegoś dysku SSD
    podpiętego przez przelotkę USB-SATA? Albo nawet duetu SSD + HDD (ten
    drugi na logi i swap)? Struktury partycji na obecnym dysku nie chciałbym
    ruszać, żeby nie utrudniać sobie ewentualnej podmiany na większy w
    przyszłości.

  • 22. Data: 2020-07-02 11:51:43
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > drugi na logi i swap)? Struktury partycji na obecnym dysku nie chciałbym
    > ruszać, żeby nie utrudniać sobie ewentualnej podmiany na większy w

    Zamiana małej, zawodnej i wolnej karty na duży, wytrzymały, szybki dysk jest
    niewątpliwie dobrym pomysłem :) Włączenie bootowania w RPi3 jest bardzo
    proste. Natomiast gdybyś chciał przy okazji przejść na RPi4 to musisz
    dodatkowo zaktualizować firmware bo Czwórka nie obsługuje bootowania z USB
    natywnie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 23. Data: 2020-07-02 12:25:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.07.2020 11:51, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Zamiana małej, zawodnej i wolnej karty na duży, wytrzymały, szybki
    > dysk jest niewątpliwie dobrym pomysłem :)

    Mogę się spodziewać wzrostu szybkości w stosunku do karty SD? W końcu
    mowa o modelu 3B+, który nie posada USB 3.0. Tak więc wąskim gardłem
    będzie magistrala USB.

    > Włączenie bootowania w RPi3 jest bardzo proste. Natomiast gdybyś
    > chciał przy okazji przejść na RPi4 to musisz dodatkowo zaktualizować
    > firmware bo Czwórka nie obsługuje bootowania z USB natywnie.

    Z tego co przeczytałem w sieci, to w 3B+ chyba nawet bootowanie z USB
    jest włączone domyślnie i nie trzeba ustawiać tego bitu OTP, jak to
    miało miejsce w 3B.
    Jakiś czas temu kupiłem Raspberry Pi 4 do eksperymentów, ale nie planuję
    używać go w tym konkretnym zastosowaniu.

  • 24. Data: 2020-07-02 17:42:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Mogę się spodziewać wzrostu szybkości w stosunku do karty SD? W końcu
    > mowa o modelu 3B+, który nie posada USB 3.0. Tak więc wąskim gardłem
    > będzie magistrala USB.

    Racja, na 3B+ nie będzie zalety wzrostu prędkości.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 25. Data: 2020-07-02 18:29:51
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 02/07/2020 16:42, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Racja, na 3B+ nie będzie zalety wzrostu prędkości.

    moze byc lekki wzrost, szczególnie przy zapisie:

    https://youtu.be/AFf2rWx1J_4?t=425

  • 26. Data: 2020-07-02 18:42:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 30.06.2020 o 19:35, Atlantis pisze:
> [...]
    > 2) Złącze SATA lub slot do podłączenia dysku SSD.
    > 3) Mile widziana obudowa, która pomieściłaby też dysk.
    > 4) System dopracowany na poziomie zbliżonym do Raspbiana. Chciałbym
    > uniknąć sytuacji kiedy okaże się, że chińska płytka co prawda ma do
    > ściągnięcia dystrybucję Linuksa, ale nic w niej nie działa albo nie
    > działa stabilnie.
    > 5) Może nawet dałoby się dostać jakiś niedrogi SBC z x86, na którym
    > dałoby się postawić normalnego Debiana z PC?
    >
    > BTW jak wygląda kwestia jakości i trwałości tych modułów eMMC,
    > stosowanych w niektórych komputerkach jednopłytkowych?

    Za 200 zł masz BananaPi z SATA na pokładzie. To jest chińczyk oparty na
    Allwinner, ale jest na to Rasbian i armbian.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 27. Data: 2020-07-02 18:45:06
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 02.07.2020 o 18:42, Mario pisze:

    > Za 200 zł masz BananaPi z SATA na pokładzie. To jest chińczyk oparty na
    > Allwinner, ale jest na to Rasbian i armbian.

    Model Banana Pi M2 Berry. Zobacz np w Botlandzie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 28. Data: 2020-07-02 20:03:23
    Od: Luke <l...@l...net>

    Można jeszcze wziąć pod uwagę thin clienty typu Wyse Dx0D.

    W środku masz dysk flash sata na system i gniazdo sata na dysk do danych.

    Pozostałe wymagania spełnione.

    Nie wiem, jak z wydajnością w stosounku do najnowszych Pi, ale w
    stosunku do nienajnowszych porównywalna lub lepsza. Stawiasz dowolnego
    linuxa PC.

    Jeśli potrzebne WiFi, wkładasz guziczek na USB za 15 zł, po upewnieniu,
    że linux go obsłuży (w sprzedaży różne).

    I pewnie zjada trochę więcej prądu, ale mniej niż laptop (zasilacz ma 20W).

    L.

  • 29. Data: 2020-07-02 21:37:05
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 1 lipca 2020 15:00:02 UTC-5 użytkownik Grzegorz Niemirowski napisał:

    > OK, ale to jednak bardzo stare maliny. Gdybyś testował 4B, to wrażenia
    > miałbyś zupełnie inne.

    Z tym performance malinowym to bym taki pewny nie byl.

    https://www.reddit.com/r/homelab/comments/camvqy/sur
    prising_raspberry_4_benchmarked_against_intel/
    I porownanie:
    https://imgur.com/32xqTop

    4B 400
    i3 4200

    i3 vs core2duo - okolice 4:1.

    Czyli pi*oko nadal malina 400 a intel 1000.

    Choc zgodze sie ze nie kazdy potrzebuje na takim komputerze duzo liczyc. Ja tak bo
    mam tam obrabianie obrazkow i baze zabbixa ale kto inny moze nie potrzebowac.

    Tak czy siak wydajnosciowo intel nadal rzadzi. A energetycznie juz tez wcale
    fanaberii nie ma. Tam pisza w linku ze 4-ka zre juz 4-10W (wartosci sa zamienione w
    tabelce). Stary laptop zezre moze dwa-trzy razy tyle. W praktyce mniej.

    Podsumowujac: do pomiarow czy sterowania malina jest ok. do generalnego komputingu
    jednak nadal lepszy laptop. Taka moja perspektywa.

    Moze sie to kiedys zmieni ale juz raz sie spazylem na zdechnietej malinie i koszcie
    jej wymiany a laptopy dzialaja stabilnie i mam z nimi sporo mniej klopotow.

    Kazdy 10W sredniego zuzycia pradu to jakies 45pln na rok. Mozna se policzyc czy i
    kiedy sie malina zaczyna oplacac.

  • 30. Data: 2020-07-02 21:38:27
    Od: Jary <q...@r...pl>

    W dniu 2020-07-01 o 11:49, Pawel pisze:
    > zreszta, na zasilaniu z gniazdka tez byl to bardzo wkurzajacy problem
    > ktory powodowalby spory wzrost rachunkow za prad.
    Coś piszesz od rzeczy :)