  • 1. Data: 2021-05-13 12:44:36
    Temat: Czujnik zalania
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bardzo ogólnie zastanawiam się nad czujnikiem zalania (akwarium, kuchnia z filtrami).
    Są dostępne różnorakie od prostych czujek ze stykami i przekaźnikiem, do wszystkiego
    w jednym podłączonych przez wifi do chmury.
    No i dalej zwykle kłopot z urządzeniami wykonawczymi, czyli odcinaniem wody.
    Czy ktoś z Was osobiście podobne zabezpieczenia realizował i używa?

  • 2. Data: 2021-05-13 12:57:01
    Temat: Re: Czujnik zalania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 May 2021 12:44:36 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > No i dalej zwykle kłopot z urządzeniami wykonawczymi, czyli odcinaniem wody.
    > Czy ktoś z Was osobiście podobne zabezpieczenia realizował i używa?

    Hi hi - kiedys przemyslalem home automation, i mi wyszlo:
    -trzeba sie spiac z wodomierzem,
    -oraz zaworem glownym,
    -automatyka w trybie "wyszlismy z domu" ma sprawdzac przeplyw wody ...
    i zamykac zawor w razie potrzeby.
    -moze miec tryb "nastawiona pralka/zmywarka" i limit wody.
    -raz na miesiac powinna zawor zamknac, aby nie zakamienil sie na
    dobre.

    :-(

    Bo ... akwarium ... nie wiem czy tu cos poradzi, peknie, to peknie, co
    najwyzej obudzi w nocy. No chyba, ze sie tylko drobnie rozszczelni, a
    masz jakas tace pod nim, i trzeba szybko wybierac.

    Natomiast kuchnia, zmywarka, pralka, kibelek - tam rozne weze sa.
    I kazdy moze peknac i woda bedzie plynac strumieniem.

    Trzeba zamykac wode przed wyjsciem z domu ... ale komu by sie chcialo,
    i ile zawor wytrzyma.

    J.

  • 3. Data: 2021-05-13 13:14:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Trzeba zamykac wode przed wyjsciem z domu ... ale komu by sie
    > chcialo, i ile zawor wytrzyma.

    Ja mógłbym wyłączać zasilanie pompy. Wyleje się najwyżej tyle,
    co w zbiorniku przeponowym. Ale też mi się nie chce.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2021-05-13 17:11:23
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-05-13 o 12:44, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > wszystkiego w jednym podłączonych przez wifi do chmury.
    > No i dalej zwykle kłopot z urządzeniami wykonawczymi, czyli odcinaniem

    Są siłowniki montowane na zwykłe zawory kulowe, przeznaczone do
    odcinania wody.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 5. Data: 2021-05-13 19:51:17
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.05.2021 o 12:44, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > wody.
    > Czy ktoś z Was osobiście podobne zabezpieczenia realizował i używa?

    tak. ja mocno badałem temat. plan był taki - czujki ruchu przy każdym
    kranie i ewentualne czujki pracy pralki/zmywarki. Czujka ruchu
    "śmigiełka" na wodomierzu. optyczna, z przerobionego czujnika
    zbliżeniowego.
    Jak kręci się wodomierz i ktoś stoi koło zlewu - nie rób nic. jak
    wodomierz sie kręci - zamknij zawór siłownikiem.
    problemy - w przypadku rozszczelnienia akwarium - nic się nie stanie.
    JAk ktoś jest nieogarnięty, pałęta sie po mieszkaniu w którym _właśnie_
    jest wyciek wody - też nie zadziała.
    Do zarządzania potrzeba 0.1 wata lub mniej. do zadziałania siłownika lub
    elektrozaworu kilkadziesiąt watów mocy. trochę to komplikuje zasilanie.
    chyba zeby elektrozawór był na 230, a arduino zamykało tylko przekaźnik.
    ja chciałem to zrobić w sposób łatwo montowalny - nakładka na
    wodomierz. ale coraz częściej są wodomierze bez "śmigiełka" więc się
    poddałem. części mam - ale nie uruchomiłem nawet u siebie.

    ToMasz

  • 6. Data: 2021-05-13 20:20:39
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.05.2021 19:51, ToMasz wrote:

> [...]
    > kranie i ewentualne czujki pracy pralki/zmywarki. Czujka ruchu
    > "śmigiełka" na wodomierzu. optyczna, z przerobionego czujnika
    To już lepsze czujniki zalania w kluczowych miejscach z prealarmem plus
    ewentualnie automatyczne odcinanie gdy nas nie ma.
    Słyszałem opowieści wodociągowców jak to się woda przelewała oknami i to
    dopiero zaalarmowało sąsiadów. Zakręcanie nic by nie pomogło, bo wyrwało
    redukcję przed zaworem i wodomierzem.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2021-05-13 21:03:25
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No może, choć nowoczesne węże mają albo elektryczny albo ciśnieniowy "aqua-stop".
    BTW w mieszkaniu na X piętrze strzelił mi wąż od pralki w kuchni, zasilanie ciepłej
    wody (Wiatka), wyrwało zgrubienie tworzywowego
    kolanka z nylonowej nakrętki 3/4'' (wąż rzemieślniczy lata 90-te), "cegła żerańska"
    czyli stropy kanałowe i ściany betonowe, u mnie
    było właściwie sucho poza gorącem i parą na suficie, za to u sąsiadów... zdziwiłem
    się, że przed drzwiami czekają ze trzy różne
    służby, ale jakoś wcześnie wróciłem z tego Sylwestra ;-)
    Innym razem w tej samej pralce zawór zaczął "kropelkować" pewnie na jakimś paprochu
    pod grzybkiem, pechowo byłem w kilkudniowej
    delegacji za granicą i akurat zmieniłem jeden zamek przecz co klucze rodziny nie
    pasowały, znów u mnie sucho ale niżej (zamknęli na
    parę dni nie ten pion co trzeba)...
    W tamtym mieszkaniu linoleum + płytki PCW na stropie bez pływającej podłogi (jak i u
    sąsiadów), przy dzisiejszych deskach/parkietach
    nawet w kuchniach no strach myśleć.

    Zawory wykonawcze można chyba zaadoptować z zaworów pralkowych (jak na moim
    przykładzie widać też niepewnych)? Tam domyka sprężyna,
    a dopiero podanie napięcia otwiera przepływ.
    Nawet można sobie wyobrazić, że w kuchni naciskamy na jakiś pedał dla pobrania wody
    (teraz tylko czekam, kiedy dzieciaki urwą
    wreszcie wylewkę filtra i zacznie się fontanna po blacie - już poinstruowałem gdzie
    jest zawór pod zlewem jakby co), podobnie w
    łazience dla umycia rąk (i jaka oszczędność ;)).
    Chyba lobby wodne dba o brak takich zaworów ;-)

    Autonomiczne czujki z sygnałem do chmury, SMS/MMS na tel., z ewentualnym podglądem
    kamery?
    Leżą sobie takie mydełka w newralicznych miejscach i czuwają ;-)) Drogie niestety,
    jak na razie.

    Deweloperzy zaczęli montować główny wyłącznik oświetlenia w przedpokoju przy
    drzwiach, wyłącza za jednym zamachem wszystkie pokoje -
    czyli można...

    -----

  • 8. Data: 2021-05-13 22:17:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-05-13 o 12:44, ąćęłńóśźż pisze:
    > Bardzo ogólnie zastanawiam się nad czujnikiem zalania

    i słusznie. Właśnie dziś w nocy w firmie u kolegi pękł
    wężyk z wodą podłączony do automatu z napojami.
    Jak podjechałem tam rano, to wody było na centymetr w salonie sprzedaży.
    Taką miał niespodziankę.

  • 9. Data: 2021-05-13 22:33:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/05/2021 17:11, PeJot wrote:
    > Są siłowniki montowane na zwykłe zawory kulowe, przeznaczone do
    > odcinania wody.

    Zadziałaja w sytuacji przeciętnego Kowalskiego, który nie ruszał go od
    10 lat i obecnie da się go odkręcić tylko młotkiem?

    Mój zawór do wody wymaga uzycia *znacznej* siły po zaledwie kilku
    miesiącach bycia otwartym.

    Trzeba by tym ruszać chyba raz na jakiś czas. A to znowu spowoduje że
    zacznie przeciekać... a może są jakies "przemysłowe, do zamykania i
    otwierania tysiace razy"?

    Czekam na zawór bez częsci ruchomych ;)

  • 10. Data: 2021-05-13 23:43:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ja się przepraszam z zaworami grzybkowymi i gdzie się da je montuję (Schell) zamiast
    kulowych.
    Ale siłownik na grzybkowym (2 1/2 - 3 obrotów) to prawie jak elektryczne przekręcanie
    klucza w zamku ;-)
    Bez części ruchomych da się rurę zamrozić i tak zaczopować korkiem lodowym, stosowane
    przez hydraulików nawet do CO.

    -----