  • 41. Data: 2023-12-06 09:39:14
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    wtorek, 5 grudnia 2023 o 14:07:06 UTC+1 J.F napisał(a):

    > Do czego?

    Cudeńka typu ONU/ONT i dalej już do IP...
    We Wro już chyba wszystko jest zaorane, nie licząc resortów - tam modernizacja
    dociera później.

  • 42. Data: 2023-12-06 17:48:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Dec 2023 00:39:14 -0800 (PST), i...@p...pl wrote:

    > Cudeńka typu ONU/ONT i dalej już do IP...
    > We Wro już chyba wszystko jest zaorane, nie licząc resortów - tam modernizacja
    dociera później.

    Z mojego punktu widzenia - "do centrali". A co to za centrala ...
    nieistotne. Pare razy przeciez zmieniali :-)

    J.

  • 43. Data: 2023-12-06 18:57:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Dec 2023 16:22:58 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zakładam, że bez trudu można kupić prepaid z drugiej strony frontu.

    A co z abonamentami?
    A ten prepaid to jak transmituje pieniądze?

    Ja bym to przejął, chocby dla bezpieczeństwa i propagandy.
    Co wymaga zorganizowania jakiejs lokalnej sieci - moze byc w miarę
    łatwo bo biura regionalne już są, i przestawienia/przeprogramowania
    BTS.
    Co mam nadzieję jest w miarę latwe, jak sie ma fizyczny dostęp do BTS.

    J.

  • 44. Data: 2023-12-06 21:42:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > łatwo bo biura regionalne już są, i przestawienia/przeprogramowania BTS.
    > Co mam nadzieję jest w miarę latwe, jak sie ma fizyczny dostęp do BTS.

    Najwyraźniej nie sprawdzają się przepowiednie tych, co zawsze mówili
    "przyjdzie wojna, to wam to wyłączą". Infrastruktura sieci komórkowych
    stała się niemal naturalnym elementem środowiska, jak woda czy powietrze.
    Nikt nie dąży do zniszczenia tej łączności, bo to by było odebrane jak
    taktyka spalonej ziemi i zbrodnia wojenna. Prepaidy zawsze da się kupić,
    podejrzewam, że jedne i drugie po obu stronach frontu. Pieniądze chyba są
    ostatnią rzeczą, którą się trzeba przejmować, bo to tanie. Niedawno byłem
    w Bośni i Hercegowinie, lolalną kartę na jakieś sto GB kupiłem za 4 marki,
    czyli 2 euro. My się szczycimy unijnym roamingiem, a tam ta karta działa
    bez problemu a Czarnogórze, Serbii, Macedonii i Albanii. Na posowieckim
    obszarze może też być podobnie. Sieć komórkowa zawsze działała również
    w Somalii, zupełnie bez władzy państwowej, całkiem nieoficjalnie. I nie
    było nigdy problemów ze zdobyciem karty SIM i zapłaceniem za juej użycie.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2023-12-07 19:23:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Dec 2023 21:42:41 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Nikt nie dąży do zniszczenia tej łączności, bo to by było odebrane jak
    > taktyka spalonej ziemi i zbrodnia wojenna.

    Obawiam sie, ze Rosjanie jak strzelają, to nie patrzą.

    Ale ja tu nie o zniszczeniu, tylko o przejęciu.

    > Prepaidy zawsze da się kupić,
    > podejrzewam, że jedne i drugie po obu stronach frontu. Pieniądze chyba są
    > ostatnią rzeczą, którą się trzeba przejmować, bo to tanie.

    No ale jak doładujesz, jak kontakty bankowe zerwane?

    No dobra - można było miec konto w banku z centralą w Kijowie,
    konto raczej nie znikło, ale czy np z Mariupola internet do Kijowa
    sięga?
    A jak ktos w tym Mariupolu pracuje, to wyślą mu pensje przelewem do
    Kijowa?

    A emerytury kto tam płaci i jak?

    Podobnie mozna pytac o Krym, DNR, LNR - tam było kilka lat na
    unormowanie ...

> [...]
    > czyli 2 euro. My się szczycimy unijnym roamingiem, a tam ta karta działa
    > bez problemu a Czarnogórze, Serbii, Macedonii i Albanii. Na posowieckim

    Miedzy Rosją i Ukrainą ?

    > Sieć komórkowa zawsze działała również
    > w Somalii, zupełnie bez władzy państwowej, całkiem nieoficjalnie. I nie
    > było nigdy problemów ze zdobyciem karty SIM i zapłaceniem za juej użycie.

    Ale to znów inna sytuacja.

    J.

  • 46. Data: 2023-12-09 17:12:57
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    środa, 6 grudnia 2023 o 17:48:46 UTC+1 J.F napisał(a):

    dociera później.

    > Z mojego punktu widzenia - "do centrali". A co to za centrala ...
    > nieistotne. Pare razy przeciez zmieniali :-)

    Pierwotne pytanie było o "tradycyjną telefonię stacjonarną", więc odpowiedź brzmi - u
    komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

    Ircys

  • 47. Data: 2023-12-09 19:23:15
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 09.12.2023 o 17:12, i...@p...pl pisze:

    > Pierwotne pytanie było o "tradycyjną telefonię stacjonarną", więc odpowiedź brzmi -
    u komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

    > Ircys

    Usługa "Miedziany kabel do centrali" jest. A czy centrala komutuje
    druty, czy przepuszcza przez IP, to klientowi za jedno...

    MJ

  • 48. Data: 2023-12-10 01:07:32
    Od: PiotRek <n...@a...bbb>

    W dniu 09.12.2023 o 17:12, i...@p...pl pisze:

    > Pierwotne pytanie było o "tradycyjną telefonię stacjonarną", więc odpowiedź brzmi -
    u komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

    A "niekomercyjni" to jak rozumiem resortowi, kolejowi itp., tak? U nich
    ostały się tradycyjne centrale?

    --
    P.

  • 49. Data: 2023-12-10 12:40:50
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 10.12.2023 o 01:07, PiotRek pisze:

    > A "niekomercyjni" to jak rozumiem resortowi, kolejowi itp., tak? U nich
    > ostały się tradycyjne centrale?

    Kolej od "zawsze" miała swoje centrale i sieć, po PPTiT/TPSA był to
    drugi największy operator w Polsce, obecnie mają już sporo mniejszą sieć
    a i na sam VoIP przeszli chyba wcześniej niż TPSA/Orange.

    Służby(Policja, Straż Graniczna, KAS, większe szpitale itp.) mają często
    swoje centrale a nawet wydzieloną sieć. Lokalnie ich telefony działają
    jako POTS i/lub VoIP w zależności od kasy i fantazji użytkownika, ale
    już wyjście w świat w większości jest realizowane przez VoIP a nie przez
    łącza komutowane.
    Ale generalnie trend u nich też jest taki żeby przechodzić na VoIP.

  • 50. Data: 2023-12-10 20:54:03

    niedziela, 10 grudnia 2023 o 01:07:35 UTC+1 PiotRek napisał(a):
    - u komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

    > A "niekomercyjni" to jak rozumiem resortowi, kolejowi itp., tak? U nich
    > ostały się tradycyjne centrale?

    Tak.
    Tam, jak pisałem wcześniej, później dociera modernizacja.

    Ircys