  • 11. Data: 2020-11-05 19:30:16
    Temat: Re: Czym skopiować cały dysk do obrazu
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A dlaczego akurat 2,5 cala?
    Najtaniej wychodzi kupno dysku WD w obudowie 3,5'' typu Essentials / MyBook (te
    pierwsze mają 2 lata, te drugie 3 lata gwarancji).
    Dyski luzem droższe (no chyba że akurat trafisz okazję).

    -----
    > Aktualnie szukam dysku, co by zamówić i widzę, że dyski 2TB 2,5 cala to już
    praktycznie jedynie w dyskach zewnętrznych w obudowach

  • 12. Data: 2020-11-07 02:20:15
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-03 o 21:11, heby pisze:

    > ddrescue.

    A ile prób odczytu błędnego sektora ustawić podczas kopiowania? 3, 4, 5?
    Jakieś sugestie?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 13. Data: 2020-11-07 02:30:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-05 o 19:30, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > MyBook (te pierwsze mają 2 lata, te drugie 3 lata gwarancji).
    > Dyski luzem droższe (no chyba że akurat trafisz okazję).

    Kupiłem Seagate Backup Plus Slim -
    <https://www.seagate.com/pl/pl/consumer/backup/backu
    p-plus/>

    Ale i tak pewnie jeszcze jakiś dodatkowy dysk zewnętrzny sobie sprawię.

    Na razie do nowego komputera na magazyn danych zamówiłem dysk 3,5 cala
    4TB -
    <https://www.toshiba-storage.com/products/enterprise
    -capacity-hard-drive-mg-series/>

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 14. Data: 2020-11-07 11:10:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/11/2020 02:20, Krystek wrote:
    > A ile prób odczytu błędnego sektora ustawić podczas kopiowania? 3, 4, 5?
    > Jakieś sugestie?

    Modlitwa.

    Przeczytasz za dużo: szansa na pogorszenie sytuacji. Przeczytasz za
    mało: szansa na odzyskanie maleje.

    ddrescue, mimo że nie wygląda, to dośc ynteligentny jest. Najpierw
    obrobi co się da, a problemami zajmuje się później.

    Na nacie radzą, żeby dysku nie zniszczyć, walczyć w 2 rzutach, napierw
    zrobić małe retry, a jak skończy, to resztę dowalić dużym. ddrescue
    pozwala na kontynuowanie odzyskiwania po zakończonym cyklu.

  • 15. Data: 2020-11-07 17:20:25
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-07 o 11:10, heby pisze:

> [...]
    > zrobić małe retry, a jak skończy, to resztę dowalić dużym. ddrescue
    > pozwala na kontynuowanie odzyskiwania po zakończonym cyklu.

    A może dysk trzeba dobrze schłodzić (np. umieszczając w lodówce) przy
    klonowaniu, skoro błędy są po kilkunastu minutach?

  • 16. Data: 2020-11-07 17:28:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/11/2020 17:20, t-1 wrote:
    > A może dysk trzeba dobrze schłodzić

    Głowice będą trafiać w inne miejsca niż jak były zapisane.

    No dobra, to taki żart, ale ... odzyskałem klka dysków na granicy
    katastrofy (dziwne dzwięki itp). I na ten przykład w 2 sytuacjach
    pomagało postawienie dysku na boku. Aby odczytać cały dysk ogólnie
    trzeba było to robić kilka razy, w różnych pozycjach.

    Sugerowałbym nie kombinować tylko ratować co się da i dopiero potem rzeźbić:

    https://www.electric-spoon.com/doc/gddrescue/html/Al
    gorithm.html

  • 17. Data: 2020-11-07 19:10:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-07 o 17:28, heby pisze:

> [...]
    > pomagało postawienie dysku na boku. Aby odczytać cały dysk ogólnie
    > trzeba było to robić kilka razy, w różnych pozycjach.

    Na boku, powiadasz. W sumie przez cały czas użytkowania tego komputera
    dysk był w pionie, bo obudowa też stała pionowo, czyli ładnych kilka
    lat. Teraz też będzie raczej w pionie, bo ten nowy komputer ma obudowę
    SFF i do niego będę montował ten stary dysk.

    A w sumie to są jakieś badania / sugestie co do sposobu montażu dysków?
    Takie, które uwzględniają uderzenie-udar, gdy drga podłoga w
    pomieszczeniu i wibracje przenoszą się na meble, bo np. sąsiad burzy ściany?

    > Sugerowałbym nie kombinować tylko ratować co się da i dopiero potem
    > rzeźbić:
    >
    > https://www.electric-spoon.com/doc/gddrescue/html/Al
    gorithm.html

    OK. Więc wedle tej instrukcji:

    Rescue the most important part of the disc first.

    ddrescue -i0 -s50MiB /dev/sdc hdimage mapfile
    ddrescue -i0 -s1MiB -d -r3 /dev/sdc hdimage mapfile

    Then rescue some key disc areas.

    ddrescue -i30GiB -s10GiB /dev/sdc hdimage mapfile
    ddrescue -i230GiB -s5GiB /dev/sdc hdimage mapfile

    Now rescue the rest (does not recopy what is already done).

    ddrescue /dev/sdc hdimage mapfile
    ddrescue -d -r3 /dev/sdc hdimage mapfile

    Czyli /dev/sdc to jest nośnik źródłowy, a hdimage i mapfile gdzie
    nagrywa? Na urządzenie-system, z którego uruchomiono ddrescue?

    Czy jeśli wykonam według tej podanej kolejności to będzie OK? I czy
    kolejne etapy piszące do hdimage i mapfile nie nadpiszą poprzednich
    danych zapisanych w tych plikach?

    Na razie testowałem na sucho, ale bez podłączania uszkodzonego dysku.
    Tzn. do komputera, który wybootowałem SystemRescue z pendrive'a
    podłączyłem przez USB ten zakupiony dysk na backup danych i sprawdzałem
    GPartedem rozkład partycji i system plików, ale bez montowania żadnych
    dysków.

    Jutro planuję "Dzień 0". Oby dysk się uruchomił :-/

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 18. Data: 2020-11-07 22:09:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/11/2020 19:10, Krystek wrote:
    > Czyli /dev/sdc to jest nośnik źródłowy, a hdimage i mapfile gdzie
    > nagrywa? Na urządzenie-system, z którego uruchomiono ddrescue?

    Gdzie chcesz.

    Może nagrywać na sieć (np. do komputera który wystawił folder), na
    pendrive który zamonowałeś gdzies w systemie plików, na inny dysk itd itp.

    W przykładzie ttuaj nagrywa do *aktualnego* katalogu. Trudno powiedzieć
    gdzie on jest, jeśli nic nie robiłeś to jest w /home/foo.

    Zazwyczaj procedura jest taka: odpalasz SystemRescueCd. Montujesz swój
    nośnik na który zrzucasz backup w jakieś miejsce systemu plików. I
    robisz ddrescue.

    Czyli prawdziwa sekwencja to będzie coś ten deseń:

    mam w sieci lokalnej komputer z wystawionym katalogiem:

    mkdir /mnt/siec
    mount //192.168.40.11/katalog_na_backup /mnt/siec
    ddrescue /dev/sdx /mnt/siec/obraz_dysku.raw /mnt/siec/mapa_dysku

    albo podpinając pendrive który zgłosi się jako /dev/sdc:

    mount /dev/sdc1 /mnt/dysk_z_backupem
    ddrescue /dev/sdx /mnt/dysk_z_backupem/obraz_dysku.raw
    /mnt/dysk_z_backupem/mapa_dysku

    itd itp.

    > Czy jeśli wykonam według tej podanej kolejności to będzie OK? I czy
    > kolejne etapy piszące do hdimage i mapfile nie nadpiszą poprzednich
    > danych zapisanych w tych plikach?

    Ta mapa okresla co już zrobił i co jest do zrobienia.

  • 19. Data: 2020-11-08 03:20:35
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-07 o 22:09, heby pisze:

    > Ta mapa okresla co już zrobił i co jest do zrobienia.

    Rozumiem po co ta mapa. Czyli, że gdy będę wykonywał krok po kroku to
    program zerknie w mapę co już było zrobione, w obraz - do jakiego
    miejsca dysku doszedł oraz co z niego zapisał i będzie leciał dalej?

    W DDRescue-GUI jest taka opcja jak "Overwrite output file/disk (Enable
    if recoverin to a disk"). To chyba o to chodzi?

    Łatwo też można wyklikać inne rzeczy -
    <https://www.hamishmb.com/html/screenshots.php>

    W ogóle to zacząłem - tak z ciekawości - szukać dystrybucji z GUI dla
    ddrescue i znalazłem jedynie Parted Magic - ale on jest płatny, Wifislax
    (Live) - https://www.wifislax.com/ (hiszpańska odmiana) - ściągnąłem i
    bootowałem z pendrive, ale się wywala na loaderze na którymś etapie i
    zatrzymuje ładowanie oraz również hiszpański CAINE -
    <https://www.caine-live.net/page8/page8.html>

    Właśnie pobieram ISO i spróbuję załadować go na pendrive i uruchomić.
    Jeśli nie zabangla to zostanę przy SystemRescue i konsoli.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 20. Data: 2020-11-08 12:31:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/11/2020 03:20, Krystek wrote:
    > Rozumiem po co ta mapa. Czyli, że gdy będę wykonywał krok po kroku to
    > program zerknie w mapę co już było zrobione, w obraz - do jakiego
    > miejsca dysku doszedł oraz co z niego zapisał i będzie leciał dalej?

    Tak to się zachowuje, z moich obserwacji.

    > W ogóle to zacząłem - tak z ciekawości - szukać dystrybucji z GUI dla
    > ddrescue

    Po co GUI? SystemRescueCD załatwia temat.

    Jeśli koniecznie potrzebujesz ddrescue-gui to mam inną opcję:

    Ściągasz Ubuntu Live iso, bierzesz jakiś rufus czy inny program do
    robiena persisten usb linux, tworzysz persisten Ubuntu na usb.

    I od ter pory masz normalny, botujący się z usb, system, który pamięta
    zmiany. Dorzucasz sobie do niego ddresue i ddrescue-gui i jedziesz.

    https://askubuntu.com/questions/1141682/how-to-do-i-
    install-gddrescue-and-ddrescuegui-on-ubuntu-mate-18-
    04-2

    Warto też zauważyć Kali-Linux - ma tyb persistence, i od groma narzędzi
    (choć, przyznaje, głównie do hackingu i analizy sieci).