  • 1. Data: 2022-09-05 12:42:38
    Temat: DAB zabije retro radio?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Sąsiad, który zbiera retro radioodbiorniki przekonuje mnie, że nie
    będzie możliwości posłuchania retro-radia gdy wyłączą analogowy sygnał.

    Czyż technicznie nie jest możliwe zrobienie konwertera, który
    wybrane/wszystkie (wszystkie pewnie nie zmieszczą się) stacje DAB
    zamieni na analogowe i taki sygnał poda się na gniazdo antenowe.
    Symulując obecny "eter".

    Jeżeli obecnie nie istnieje takie urządzenie raczej gadżet, to wynika to
    z małego rynku retro maniaków?

    Wiem, że są konwertery DAB-FM. Ale zmiana stacji już tylko możliwa na
    konwerterze. I już nie ma tej przyjemności z kręcenia gałką.

    Robert

  • 2. Data: 2022-09-05 13:09:44
    Temat: Re: DAB zabije retro radio?
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]
    >
    > Wiem, że są konwertery DAB-FM. Ale zmiana stacji już tylko możliwa na
    > konwerterze. I już nie ma tej przyjemności z kręcenia gałką.

    Pytanie na ile te radia są retro.
    Na średnich i krótkich jeszcze raczej długo coś będzie nadawać, ale nie
    po naszemu :-(

    Grzegorz

  • 3. Data: 2022-09-05 14:01:20
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/09/2022 11:42, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > Symulując obecny "eter".
    >
    > Jeżeli obecnie nie istnieje takie urządzenie raczej gadżet, to wynika to

    Technicznie jest to możliwe ale pewnie drogo. Trzeba odbierać z wielu
    MUXów DAB i nadawać na wielu częstotliwościach.
    Dodatkowo, target raczej niewielki takiego urządzenia.

    Prawnie - Nie jestem pewien czy takie urządzenie byłoby dopuszczone do
    użytku. ETSI EN 301 357 na które powołują sie polskie rozporządzenia
    wspominają tylko o 200kHz pasma.

    c.

  • 4. Data: 2022-09-05 14:11:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > Symulując obecny "eter".
    >
    > Jeżeli obecnie nie istnieje takie urządzenie raczej gadżet, to wynika

    Jak żeż nie istnieje? Aż roi się od samochodowych transmiterów FM
    wtykanych w gniazdo zapalniczki. Transmitują z wbdowanego odtwarzacza
    MP3, ale mogą też z analogowego wejścia jack, w szczególności z jakiegoś
    odbiornika DAB. Kiedyś rynek na takie transmitery był większy, sam żem
    używał, teraz zmalał, bo radia samochodowe same odtwarzają MP3. Widziałem
    takie transmitery na wyprzedażach za pół dolara. Za niewielkie pieniądze
    można zasymulować eter z kilkunastoma stacjami.

    > Wiem, że są konwertery DAB-FM. Ale zmiana stacji już tylko możliwa na
    > konwerterze. I już nie ma tej przyjemności z kręcenia gałką.

    Też można mieć kilka takich i dalej kręcić gałką.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2022-09-05 14:15:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Kurczyk napisał:

    > Pytanie na ile te radia są retro.
    > Na średnich i krótkich jeszcze raczej długo coś będzie nadawać,
    > ale nie po naszemu :-(

    Po naszemu na długich (formalnie to też średnie). Wciąż powraca do mnie
    pytanie, ilu ludzi tego słucha? Bo w kujawską antenę idzie pół megawata,
    prąd drożeje, koszty rosną.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2022-09-05 14:38:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 5 Sep 2022 14:15:16 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Po naszemu na długich (formalnie to też średnie). Wciąż powraca do mnie
    > pytanie, ilu ludzi tego słucha? Bo w kujawską antenę idzie pół megawata,
    > prąd drożeje, koszty rosną.

    A do dużego badyla, tego, co go już nie ma, to ile szło?
    Bo zasięg to miało na pół świata, i to w sensie dosłownym, nie w przenośni.
    Aczkolwiek wynikało to chyba zarówno z konstrukcji anteny, jak i z mocy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-09-05 14:53:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > A do dużego badyla, tego, co go już nie ma, to ile szło?

    Z tego co pamiętam, dwa razy więcej. Ale wtedy jego sygnał odbierany był
    przez miliony odbiorników. A ile dzisiaj? Kilka? Kilkkanaście? Kilkaset
    to już może być wartość przeszacowana. Czyli mogą to być srogie kilowaty
    w przeliczeniu na jednego słuchacza!

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2022-09-05 14:56:31
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2022-09-05 o 14:38, Adam pisze:

    > A do dużego badyla, tego, co go już nie ma, to ile szło?
    > Bo zasięg to miało na pół świata, i to w sensie dosłownym, nie w przenośni.
    > Aczkolwiek wynikało to chyba zarówno z konstrukcji anteny, jak i z mocy.

    2 x 1MW

  • 9. Data: 2022-09-05 15:03:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    Heh, były czas, że szło 2MW....

    --
    Marek

  • 10. Data: 2022-09-05 19:32:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > można zasymulować eter z kilkunastoma stacjami.

    > Też można mieć kilka takich i dalej kręcić gałką.

    O! 100 zł najtańszy jaki widzę. Kilka stówek i ma zapełniony FM na skali.

    Robert