  • 11. Data: 2023-03-29 17:11:35
    Temat: Re: DCF77 i prognoza pogody
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-03-29 o 16:50, J.F pisze:
    > Tylko na jakiej podstawie mialby to zegar robic?
    > Sprawdzic odbior kilku stacji długo czy sredniofalowych, i wybrac
    > najmocniejszą?

    Może da się ustalić różnicę czasu otrzymywanego z poszczególnych
    nadajników i na tej podstawie różnicę odległości. Ale im dłuższe fale
    tym większy problem z tym jest.
    P.G.

  • 12. Data: 2023-03-29 19:04:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Mar 2023 17:11:35 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Może da się ustalić różnicę czasu otrzymywanego z poszczególnych
    > nadajników i na tej podstawie różnicę odległości. Ale im dłuższe fale
    > tym większy problem z tym jest.

    Moglby, ale takich nadajnikow w Europie jest w zasadzie 2 -
    bo jeszcze MSF w Anglii.

    No chyba, zeby tak popatrzec tu
    https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_clock

    Sa rosyjskie, bialoruskie - ale im bym nie wierzyl,
    jest wegierski HGA22, jest francuski ALS162,
    niemiecki DCF49 sie nie nadaje, bo ta sama lokalizacja co DCF77,
    ale jest jeszcze niemiecki DFC39.

    Starczy.

    W tej chwili byc moze wiecej publicznych rozgłosni ma jakos zakodowane
    dodatkowe dane czasowe.
    Nasz PR1 nic tam nie ukrywa?

    J.

  • 13. Data: 2023-03-29 20:10:07
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> napisał(a):
    > W sygnale DCF77 podobno jest zaszyta prognoza pogody dla różnych obszarów
    > nadawana sukcesywnie. Ale skąd odbiornik wie, gdzie się znajduje żeby
    > właściwą
    > prognozę wyświetlić (słońce, chmury, deszczyk)? Z sygnału DCF77 da się
    > określić pozycję?

    Nie da się. Dostajesz prognozę dla z góry określonej listy kilkudziesięciu
    miast. Musisz sam swojej stacji powiedzieć, w którym mieście się znajduje. Z
    Polski i tak jest tylko Gdańsk, Kraków i Warszawa.
    https://arduino-projects4u.com/pdf/DB%20W-Protokoll-
    V%201.pdf

    Dane pogodowe są szyfrowane zmodyfikowanym algorytmem DES
    (https://onmenwhostareongraphs.wordpress.com/2021/02
    /07/analysing-the-meteotime-cryptographic-algorithm/
    ).
    Można je zdekodować układem HKW581. Są też programowe dekodery, np. w
    projekcie https://github.com/FroggySoft/AlarmClock i
    https://github.com/tobozo/esp32-DCF77_Analyzer_Clock

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 14. Data: 2023-03-29 21:27:08
    Od: pytający <r...@p...fm>

    środa, 29 marca 2023 o 08:33:52 UTC+2 Arek napisał(a):
> [...]
    > właściwą
    > prognozę wyświetlić (słońce, chmury, deszczyk)? Z sygnału DCF77 da się
    > określić pozycję?
    > Dotyczy "stacji pogodowej" bez GPS-a i pomiaru ciśnienia. Tylko zegar
    > DCF77, pomiar temp. i wilgotności.
    > W instrukcji da się wyczytać tylko:
    > "Prognoza pogody
    > Uwaga: Urządzenie rozpoczyna podawać
    > prognozę pogody około 6 godzin po włączeniu."
    > Ma wprawdzie wybór języka ale chyba nie wg tego bo za mało dokładne - ma
    > np. niemiecki, hiszpański, angielski i rosyjski (polskiego nie).

    A możesz podać co to za model zegara z prognozą z DCF77?

  • 15. Data: 2023-03-29 21:47:11
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.03.2023 10:42, Dawid Rutkowski wrote:

    > Ale tak czy siak nie ma nic o tym, skąd urządzenie ma wiedzieć, gdzie jest.
    > Więc na 99% wybór w menu.

    Czujnik światła i długość geograficzną da się obliczyć - zakładając
    jakiś tam udział światła dziennego.
    Skoro to stacja pogodowa to po prostu może się połapać po prognozach
    gdzie jest - zakładając, że były trafne.

    --
    Mirek.

  • 16. Data: 2023-03-29 22:16:35
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    >Użytkownik "pytający" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    oups.com...

    >A możesz podać co to za model zegara z prognozą z DCF77?

    AURIOL (kod. IAN 392071_2201)
    Instrukcja do ściągnięcia, drukowane miał tylko bzdety o wyrzucaniu
    i ew. porażeniu prądem (oprócz baterii ma zasilacz sieciowy).
    https://stesbintegrationprod.blob.core.windows.net/p
    ublic/articlemanual/a9d57b39-6a58-4845-958b-2b4a602d
    3346.pdf
    Ma czas, datę, temperaturę (raczej zawyża), wilgotność (raczej zaniża).
    Może odbierać z czujnika zewn. temperaturę i wilgotność.
    Do tego 2 budziki i faza księżyca (zapewne wylicza z daty i godziny
    bo zmieniając je faza się zmieniała). Czas złapał synchronizację,
    sam się przestawił na czas letni o czym poinformował.
    No i prognozę pogody...
    Nie mam go teraz do dyspozycji a wobec braku entuzjazmu dysponentów
    został na razie wyłączony więc nie wiem czy prognoza przez ostatnie
    dni się spełniała. Może za kilka dni...
    W ogóle to jakaś rodzina "stacji" o zbliżonym wyglądzie jest.

    Arek

  • 17. Data: 2023-03-29 22:42:27
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

> [...]
    > dni się spełniała. Może za kilka dni...
    > W ogóle to jakaś rodzina "stacji" o zbliżonym wyglądzie jest.

    W tej instrukcji nigdzie nie ma napisane, że prognoza pogody pochodzi z
    sygnału radiowego. Urządzenie samo ją tworzy na podstawie danych z czujników
    i odpowiedniego algorytmu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 18. Data: 2023-03-29 23:10:46
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    ublic/articlemanual/a9

    > W tej instrukcji nigdzie nie ma napisane, że prognoza pogody pochodzi z
    > sygnału radiowego. Urządzenie samo ją tworzy na podstawie danych z
    > czujników i odpowiedniego algorytmu.

    Bym poparł tą tezę bo jest tam zewnętrzny zestaw czujników, który może
    sobie zbierać dane bezpośrednio. Wcześniej myślałem, ze to całkowicie
    wewnętrzne urządzenie.

    P.S.
    Grzegorzu, Ty jeszcze na OE lecisz? Linki źle łamie w cytacie :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 19. Data: 2023-03-29 23:56:05
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> napisał(a):
    > P.S.
    > Grzegorzu, Ty jeszcze na OE lecisz? Linki źle łamie w cytacie :)

    Siła przyzwyczajenia :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2023-03-30 00:29:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 29/03/2023 18:04, J.F wrote:

> [...]
    > ale jest jeszcze niemiecki DFC39.
    >
    > Starczy.
    >
    > W tej chwili byc moze wiecej publicznych rozgłosni ma jakos zakodowane

    Tak nawiasem mówiąc ciekawe ile jeszcze PR1 pociągnie. W Europie
    praktycznie wszystko już się wyłączyło na LW.
    Ostatni nadajnik w UK BBC Radio 4 będzie działał tylko do momentu aż
    zużyją wszystkie zapasowe lampy nadawcze.
    ZTCW jeszcze go podtrzymują bo idzie tam zakodowany sygnał do włączania
    liczników energii na taryfę nocną ale to też tylko do 2024.

    c.