  • 101. Data: 2014-02-22 03:28:59
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 21 Feb 2014 04:41:49 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

    >Po pierwsze, nigdy nie twierdzilem, ze hermetyzacja i obiektowosc
    >to sa koncepcje, ktore w jakis sposob od siebie zaleza. Twierdzilem
    >raczej (gwoli scislosci), ze hermetyzacja jest w jakims sensie
    >skladnikiem pewnej idei, ktora wiele osob nazywa "programowaniem
    >zorientowanym obiektowo".

    Niektore jezyki "zorientowane obiektowo" maja hermetyzacje, a inne
    jezyki "zorientowane obiektowo" nei maja. Nie ma na przykald Smalltalk
    i oryginalna Simula

    Niektore jezyki "nie zorientowane obiektowo" maja hermetyzacje, a
    niektore jezyki "nie zorientowane obiektowo" hermetyzacji beu maja.

    Hermetyzacja nic nei ma wspolnego z obiektowoscia

> [...]
    >(tj. brak systemu modulow w jezykach Eiffel i Smalltalk), zas
    >kwestie, ktore podejmuje, podejmuje w sposob jednostronny.
    >Mianowicie postuluje koniecznosc dodania systemu modulow
    >do jezykow wspierajacych klasy, lecz w ogole nie rozwaza
    >sytuacji przeciwnej, tj. koniecznosci rozszerzania jezykow
    >wspierajacych moduly o system klas. To, co by mnie interesowalo,
    >to kwestia, czy jezeli moduly maja w jakims jezyku status
    >"first-class", to czy bylby to dostateczny srodek wyrazu
    >do tego, zeby zbudowac w oparciu o nie system klas.

    Dlatego, ze jak pisalem poprzednio, jedn z drugim nei ma nic
    wspolbego. Jezyki posiadajace moduly zostawy wyposazone w klasy, na
    przykald jezyk Ada czy Oberon, nie mowiac o popularnym Delphi.

    Zas jak idzie o Szyperskiego, proponuje poczytac jego najnowsze
    parce,a zwlaszcza ksiazki. Dla Pana wygody podaje tytul

    Clemens Szyperski
    (with Dominik Gruntz and Stephan Murer)
    Component Software - Beyond Object-Oriented Programming - Second
    Edition
    Addison-Wesley / ACM Press, 2002 (608 pages)
    ISBN 0-201-74572-0

    Prosze zwrocic uwage na podtytul: "Beyond Obejct Oriented
    programming". To wlasnei rozwineicie tego papieru ktury Panu
    podeslalem. NA 700 stronach

    Proponuje sie zainteresowac

    >Pozwoli Pan, ze sie posluze Panskimi slowami: a co to ma do rzeczy?

    Dlatego MIT zrezygnowal, bo uznal ze zarowno jezyk jak i ksiazka sa
    niewspolczesne

    A.L.

  • 102. Data: 2014-02-22 03:30:50
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 21 Feb 2014 00:48:34 -0800 (PST), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >Już kiedyś o tym tutaj dyskutowaliśmy.
    >Jeszcze raz: powyższe warunki spełniają np. rejestry w asemblerze. Zmienne w Basicu
    też te warunki spełniają. Z tego by wynikało, że zarówno asembler jak i Basic są
    obiektowe.

    Niech Pan przez chilw pomysli aby dojsc do wniosku ze plecia Pan
    banialuki

    >Takie definicje nie pozwalają na rozróżnianie od siebie różnych rzeczy a przez to są
    po prostu bezużyteczne - w szczególności nie pozwalają odpowiedzieć sensownie na
    pytanie, czym różni się programowanie obiektowe od innych.
    >Napinasz się, że Wikipedia pisze bzdury a podajesz bezużyteczne definicje jako
    lepszą i bardziej autorytatywną alternatywę? I jednocześnie piszesz, że czasy się
    zmieniają, to i owo się w programowaniu zmienia a i tak trzymasz się na siłę
    uproszczonej definicji, która w swojej bezużyteczności jest ponadczasowa i tak samo
    bezużyteczna mogła być też 30 lat temu?

    >E tam.

    Przy okazji" czy mzoe Pan pisac tak zeby Panski post nie by lciurkiem
    7 tysiecy znakow?

    A.L.

  • 103. Data: 2014-02-22 03:36:56
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 21 Feb 2014 03:00:40 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

    >A moze jest wlasnie na odwrot -- moze o obiektowosci pisze z sensem,
    >a o polimorfizmie belkoce?

    Prosze Pana, Wikipedia nei jest jedynym zrodlem informacji o
    poliformizmie.

    >Oczywiscie ma Pan racje, ze polimorfizm, hermetyzacja,
    >dziedziczenie i obiektowosc to sa rozlaczne pojecia,
    >i przynajmniej dwa pierwsze mozna rozwazac w calkowitym
    >oderwaniu od pojecia obiektu [w sensie okreslonym powyzej
    >przez Pana, tj. tozsamosc+stan+zachowanie]. Jednak kiedy
    >ludzie mowia o "programowaniu zorientowanym obiektowo",
    >czesto nie maja po prostu na mysli programowania, w ktorym
    >uzywa sie obiektow, ale pewien calosciowy pomysl (czy moze
    >religie)

    Maja na nmysli p[zrewaznie Java i C++, bo nie znaja niczego innego

    >dotyczacy tego, jak tworzyc dobre oprogramowanie,
    >zas wsrod kluczowych idei znajduja sie te tutaj przytoczone.
    >
    >Zeby nie byc goloslownym, ale i nie szukac za daleko:
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_design
    #Object-oriented_concepts

    >The five basic concepts of object-oriented design (...):
    >- Object/Class (...)
    >- Information hiding (...)
    >- Inheritance (...)
    >- Interface (object-oriented programming) (...)
    >- Polymorphism (...)

    kazdy ma parwo tak ywierdzic.

    >Co do tematu polimorfizmu, to wikipedia wydaje sie calkowicie
    >zgadzac z tym, co napisalem: "polymorphism is the provision
    >of a single interface to entities of different types". Nie
    >widze istotnej roznicy pomiedzy tym sformulowaniem, a moim.

    Pan pisal o "zastepowaniu klas"

    >a pozniej uznal moje wyjasnienie heurystyki budowania
    >programow w logice w oparciu o programy funkcyjne za
    >"kompletna bzdure", choc nadal nie dowiedzialem sie, dlaczego)

    Dlatego ze to co Pan zdefiniwal jako "program w logice" nic wspolnego
    z programwoaniem w logice wspolnego nie mialo

    Nei chce mi sie szukac cytatow i wracac do tematu.

    A.L.

  • 104. Data: 2014-02-22 03:41:49
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 21 Feb 2014 07:51:43 +0000 (UTC), toslaw <s...@n...4u.pl>
    wrote:

    >Więc po co twierdzić, że OOP się do tego nie nadaje, skoro żaden się nie nadaje?
    >
    >Pominę zupełnie fakt, że 'żaden' to żadna odpowiedź. Niektóre rozwiązania mogą być
    lepsze, niektóre gorsze. Pytam o najlepsze aktualnie dostępne, takie musi istnieć,
    nawet gdyby było dostępne tylko jedno rozwiązanie.

    Lepsze w sensic CZEGO?
    .

    >Pytałem o połączenie serializacji (lub innej techniki implementującej persystencję)
    i języka, które wg. Ciebie ma sens.

    A, tego to ja nie rozumiem. java ma serializacje, Smalltalk ma
    serializacje. Serialziacja jest polaczona z jezykiem

    Wiec co ma byc polaczone z czym?

    >Teraz ja Cię z kolei nie rozumiem.
    >
    >1) Piszesz o tym, że OOP i Serializacja to złe połączenie.

    Gdzie tak napisalem? Ja pisalem ze model obiektowy i relacyjny to nei
    najlepsze polaczenie. Nic nei pisalem o serializacji

    >2) Pytam Cię, jakie jest dobre połączenie.
    >3) Mówisz mi, że Java i interfejs Serializacji ze sobą współpracują.

    Gdzie ja tak napisalem? JA napisalem ze model oboektowy i re;acyjny
    zle wspolparcuja. Co zreszta, slusznie, mowil West od ktorego wykladu
    sie zaczelo.

    Java doskonale wspolparcuje ze swoaj wlasna serializacja

    A.L.

  • 105. Data: 2014-02-22 03:42:42
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 21 Feb 2014 06:32:02 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    development-by-the-numbers-big-and-getting-bigger/

> [...]
    >co wskazywaloby, ze odniesienie moich slow do Panskich jest bezposrednie.
    >(zrodlo podalem tylko po to, zeby uwydatnic kontekst).
    >
    >Jezeli zas idzie o odniesienie merytoryczne, to ono zalezy wylacznie
    >od Panskiej pierwotnej intencji. Jezeli miala ona byc sarkastyczna
    >(tak jak mi sie zdalo), to jest to kontrargument na rzecz owego sarkazmu.
    >Jezeli zas byla prosta, to jest to wyraz tego, ze sie zgadzamy co do tego,
    >ze jakosc i dostepnosc kodu zrodlowego jest wazniejsza od tego, zeby
    >interfejsy aplikacji byly od razu dobrze zaprojektowane.

    Oglaszam koniec dyskusji

    A.L.

  • 106. Data: 2014-02-22 03:43:37
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Nie wymaga.

    A.L.

  • 107. Data: 2014-02-22 10:47:32
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 22 lutego 2014 03:28:59 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > Dlatego MIT zrezygnowal, bo uznal ze zarowno jezyk jak i ksiazka sa
    > niewspolczesne

    Skad taki pomysl?
    Gerald Sussman uzasadnial te decyzje nastepujaco:

    Understanding the principles is not essential
    for an introduction to the subject matter anymore,
    it matters more that you can develop a mental map
    of systems and make things work for you which is
    what dealing with the robots in 6.01 will make you do.

    To stwierdzenie dotyczy kursu i biezacego zapotrzebowania
    na rynku. W zadnej mierze nie dotyczy ani ksiazki,
    ani jezyka.

    PS Zapomnial Pan odpowiedziec, jakie rzeczy sposrod tych
    omawianych przez SICP zmienily sie w ciagu ostatnich 30 lat.

  • 108. Data: 2014-02-22 12:39:33
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 22 lutego 2014 03:36:56 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > Pan pisal o "zastepowaniu klas"

    Nie. Pisalem o "zastepowalnosci klas w kontekscie uzycia"
    (a pozniej sie poprawilem, ze chodzi o zastepowalnosc
    instancji tych klas). Jezeli odniesc sie do Panskiego
    przykladu z Pascala, to zalozmy, ze mamy interfejs
    "dodawanie" okreslony dla par liczb calkowitych oraz
    dla par liczb rzeczywistych.
    Oznacza to, ze jezeli gdzies w programie wystepuje
    wyrazenie
    x + y
    w ktorym x i y liczbami naturalymi, to mozemy je
    zastapic liczbami rzeczywistymi, a program sie nie zmieni
    pod wzgledem poprawnosci (rozumianej w ten sposob, ze
    bedzie w dalszym ciagu posiadal interpretacje w jezyku).

    > Dlatego ze to co Pan zdefiniwal jako "program w logice" nic wspolnego
    > z programwoaniem w logice wspolnego nie mialo

    Tylko ze ja nigdzie nie definiowalem "programu w logice".

    > Nei chce mi sie szukac cytatow i wracac do tematu.

    Jakos mnie to specjalnie nie zaskakuje. Zdazylem juz zauwazyc,
    ze o ile bardzo Pan lubi wyglaszac opinie z pozycji autorytetu,
    to nieszczegolnie sie Pan kwapi do ich uzasadniania.
    (Ewentualnie jako "ostateczne uzasadnienie" przywolywuje ilosc
    projektow, w ktorych uczestniczyl, albo linii kodu, ktore
    napisal.)

  • 109. Data: 2014-02-23 11:45:08
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sat, 22 Feb 2014 01:47:32 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:
> [...]
    > of systems and make things work for you which is
    > what dealing with the robots in 6.01 will make you do.

    To brzmi tak jakby po prostu postanowili obniżyć studentom
    poprzeczkę. SICP transit gloria mundi.

    RW

  • 110. Data: 2014-02-24 14:59:05
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 22 lutego 2014 03:42:42 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > Oglaszam koniec dyskusji

    Mimo wszystko prosilbym Pana, zeby powiedzial Pan, ktore sposrod
    rzeczy, o ktorych jest mowa w SICP, sa przestarzale. (Majac na
    wzgledzie lekture, ktora mi Pan polecil, moge jedynie wnioskowac, ze
    nie tylko nie przeczytal Pan SICP, ale nawet nie przeczytal Pan jej
    spisu tresci)