  • 31. Data: 2021-11-22 17:20:37
    Temat: Re: Dawno dawno temu...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 22 Nov 2021 17:06:35 +0100, cef wrote:
> [...]
    ku-polska-rezygnuje-z-pojazdow-spalinowych

    > Nasz rząd jest przyzwyczajony, ze nie respektuje
    > żadnych rozstrzygnięć nas dotyczących na arenie medzynarodowej,
    > więc pewnie zadeklarował sobie
    > a potem się wyłgamy, albo inni będą winni.

    Po to sa jednostronne deklaracje, zeby je wycofywac, to akurat jasne i
    dobre :-)

    A fabryke Izery zdaje sie zaczynaja budowac :-)

    > Jasne :-)
    > Tym milionem elektryków będziemy jeździć.

    W zaleznosci od zrodel energii - moze starczy az nadto, moze trzeba
    sie bedzie przesiasc na rowery.

    Tak czy inaczej - wegla tez kiedys zabraknie, i to szybko.
    Uranu tez ...

    i witamy w sredniowieczu ?

    J.

  • 32. Data: 2021-11-22 22:32:43
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 22.11.2021 o 17:20, J.F pisze:

> [...]
    > sie bedzie przesiasc na rowery.
    >
    > Tak czy inaczej - wegla tez kiedys zabraknie, i to szybko.

    Konie, tylko konie.

  • 33. Data: 2021-11-22 23:01:09
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-11-22 o 14:40, J.F pisze:

    > Masz na mysli pompe ciepla czy geotermie?

    Pompę ciepła. Na geotermię trzeba mieć warunki czyli wodę.

    > ciepla z wnetrza ziemi dociera bardzo malo, o ile sie orientuje.
    > Chyba, ze sie bardzo gleboka dziure wykopie.
    > Ile to Rydzyk mial - 2 km?

    Rydzyk to miał darowizny i dotacje. :-)

    > Kopalnie sie lubia zapadac ...

    Wybierasz szyb pod którym jest ziemia a nie inne szyby czy chodniki.

    > Takiej na dobe, czy na tydzien lub dwa?

    Taka na dobę to nie problem. Da się przeczekać. Taka tygodniowa
    to już będzie problem.

    > Maszt do fal dlugich mamy, a nawet 3. Moze nie tak dobry jak kiedys,
    > ale Polske w zasiegu ma.

    A nadają z niego na długich?
    Bo z tego co wiem to jedynka poszła na UKF po padzie masztu.
    No dobra sprawdziłem w sieci, podobno nadają z Solca Kujawskiego
    na 225kHz.
    Jedyny sprzęt na którym mógłbym to sprawdzić trafił do garażu
    kilkanaście lat temu.

    > Tylko ... radio na dlugie mam chyba w samochodzie.
    > Domowe nie zadzialaja z braku pradu, bateryjne ... no akurat
    > "niedawno" porzadki robilem i jedno sprawne mam.
    > Tylko juz nie wiem gdzie. Bez baterii.

    Mam nawet radio z własnym akumulatorem. Można je doładować
    z power banka. Tyle że ono ma tylko UKF. :(

    > Tylko znow - co to by miala byc za awaria, zeby w calym kraju pradu
    > zabraklo. Klasyczny "black out" energetyczny ?
    > Bo moze jednak FM i TV?

    Wyrzuty gazów z korony Słońca może popalić transformatory.
    Zapasowych nikt nie gromadzi.
    https://www.youtube.com/watch?v=aROfkLXXbns

    > TV ludziom nie pomoze, bo bez pradu nie zobaczą, radio ... byc moze.
    > Wychodzi na to, ze trzeba SMS.

    Stacje bazowe mają akumulatory na 12 godzin.

    > Ze studia do nadajnika satelitą?
    > Radio byc może, telewizja ... kosztowne mi sie to wydaje.
    > No chyba, ze program z Warszawy do satelity nadawany dla wszystkich,
    > a naziemne nadajniki odbieraja i retransmituja :-)

    Wbrew pozorom sieć radiolinii jest bardziej kosztowna niż transmisja
    przez satelitę.

    > Ale sa i takie na 100km.

    Zależy od terenu, ale tak orientacyjnie można tak przyjąć.

    > Tak czy inaczej - potrzebuja zasilania, aby nadawac, jak pradu bedzie
    > brakowac - noc jest od spania, swit od wstawania :-)

    Obiekty emitela mają po kilka ton oleju napędowego.
    Na miesiąc wystarczy. Ale radiolinie padną po dniu.
    Pytanie jak zabezpieczyli studio i nadajnik do satelity?

    > prepers :-)

    Nie.
    Nie mam kasy na sprzęt na jaki oni wydają.
    Ale mam trochę wiedzy.

    > poza tym to nie wiem czy potrafisz, bo jak Wroclaw zalano, to dlugo
    > wody nie bylo, bo ta z rzek byla za bardzo zanieczyszczona ..

    Ale wodę dowozili.

    > Mozna, ale wiesz ile to energii wymaga?
    > Lepiej zgromadzic troche czystej :-)

    Jakbym miał domek to bym się zgodził, ale ja mieszkam w bloku.
    Do wanny wejdzie na oko jedna czwarta metra3.

    > Mam boisko pod oknem, trawiaste :-)

    Współczuje. No chyba że wolisz świecić gołym tyłkiem sąsiadom.
    Ja mam trawnik zarośnięty drzewami i krzaczorami.
    Ale po dwu czy trzech dniach to tam będzie strach wejść.

    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2021-11-23 09:36:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 22 Nov 2021 23:01:09 +0100, RadoslawF wrote:

    > Pompę ciepła. Na geotermię trzeba mieć warunki czyli wodę.

    > Rydzyk to miał darowizny i dotacje. :-)

    Ale jak widac - mniej sie nie da.
    Kazdy ma miec dziure po 2km ?

    No i patrz Szwajcarow, co probowali, az przyszlo male trzesienie
    ziemi, i woleli przestac.

    > Wybierasz szyb pod którym jest ziemia a nie inne szyby czy chodniki.

    Ale nad glowa masz 500m skaly.

    A ... i winda wymaga pradu :-)

    > A nadają z niego na długich?
    > Bo z tego co wiem to jedynka poszła na UKF po padzie masztu.
    > No dobra sprawdziłem w sieci, podobno nadają z Solca Kujawskiego
    > na 225kHz.

    Jest jeszcze zapasowy nadajnik w Raszynie.
    Nadawali caly czas, ale juz nie na pol swiata.

    > Jedyny sprzęt na którym mógłbym to sprawdzić trafił do garażu
    > kilkanaście lat temu.

    O to to to :-)

    > Mam nawet radio z własnym akumulatorem. Można je doładować
    > z power banka. Tyle że ono ma tylko UKF. :(

    A sprawdzales czy dziala?
    Bo akumulatory lubia sie psuc :-)

    > Wyrzuty gazów z korony Słońca może popalić transformatory.

    Rzekomo.
    W praktyce ... to sie jakos nie zdarza, poza jednym podejrzanym
    przypadkiem, o nieustalonym pochodzeniu.

    > Stacje bazowe mają akumulatory na 12 godzin.

    Plus generatory, przynajmniej w niektorych, i moc nieduza, to mozna
    przyjechac z jakims awaryjnym.

    Ale TV zgasnie, radia ... zgasna, lub sie okaza nienaladowane,
    i tylko telefon zostanie.
    Juz widzisz - wazne ostrzezenia przysylaja SMS.

    > Wbrew pozorom sieć radiolinii jest bardziej kosztowna niż transmisja
    > przez satelitę.

    Hm...
    Telewizja ma duze pasmo, wiec taki dedykowany kanal ze studia do
    nadajnika - raczej drogi. No chyba ze to od razu na caly kraj.

    > Nie.
    > Nie mam kasy na sprzęt na jaki oni wydają.
    > Ale mam trochę wiedzy.

    > Ale wodę dowozili.

    dowozili, co tylko znaczy, ze byly odpowiednie zrodla, transport, prad
    do pomp itp.

    > Jakbym miał domek to bym się zgodził, ale ja mieszkam w bloku.
    > Do wanny wejdzie na oko jedna czwarta metra3.

    Na tydzien starczy, tylko wanna kiepsko sie nadaje na wode pitną.

    Trzeba gdzies pare sterylnych beczek, albo kanistrow :-)

    Albo gustowny stojaczek pod 5l butelki :-)

    Parawan sie ustawi.
    Zawsze to lepiej niz srac na beton :-)

    J.

  • 35. Data: 2021-11-23 16:02:59
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-11-23 o 09:36, J.F pisze:

    > Ale jak widac - mniej sie nie da.
    > Kazdy ma miec dziure po 2km ?

    Jeśli chce ogrzać miasto czy osiedle to owszem.

    > No i patrz Szwajcarow, co probowali, az przyszlo male trzesienie
    > ziemi, i woleli przestac.

    Oni mają cokolwiek twardszy grunt.

    > Ale nad glowa masz 500m skaly.

    Niezłe zabezpieczenie. No chyba że ktoś ma lęki.

    > A ... i winda wymaga pradu :-)

    A schody już nie.

    > Jest jeszcze zapasowy nadajnik w Raszynie.
    > Nadawali caly czas, ale juz nie na pol swiata.

    Mieli nam zabrać tę częstotliwość. Uznałem że tak zrobili.
    Może nasi nadają na pół gwizdka żeby jej nie stracić.

    > O to to to :-)

    Sprawdziłem dostępność w handlu. Brak z długimi.
    To masz klasyczny drogi sprzęt dla prepersa, tylko AM i FM.
    https://karaluch.com.pl/midland_er300_-_radio_am_fm_
    z_ladowarka_na_korbke,41,432.html

    > A sprawdzales czy dziala?
    > Bo akumulatory lubia sie psuc :-)

    Działa.
    Ale jak będzie kataklizm to złapie tylko lokalne nadajniki UKF.

    > Rzekomo.
    > W praktyce ... to sie jakos nie zdarza, poza jednym podejrzanym
    > przypadkiem, o nieustalonym pochodzeniu.

    Ale miał miejsce i transformatory trzeba było wymienić.

    > Plus generatory, przynajmniej w niektorych, i moc nieduza, to mozna
    > przyjechac z jakims awaryjnym.

    Nie mają tyle awaryjnych generatorów. No i w wielu miejscach
    stacja nie jest wolnostojąca tylko zajmuje pomieszczenie
    na ostatnim piętrze w wysokim budynku plus maszcik na dachu.
    W budynku nikt nie zezwoli na odpalenie agregatu.

    > Ale TV zgasnie, radia ... zgasna, lub sie okaza nienaladowane,
    > i tylko telefon zostanie.
    > Juz widzisz - wazne ostrzezenia przysylaja SMS.

    Telefony zdechną po 12 godzinach.

    > Hm...
    > Telewizja ma duze pasmo, wiec taki dedykowany kanal ze studia do
    > nadajnika - raczej drogi. No chyba ze to od razu na caly kraj.

    Radiolinia to cała sieć takich połączeń. W porównaniu do jednego
    nadajnika do satelity wychodzi to sporo drożej. Ale jak system
    radiolinii powstawał to o satelitach nie było mowy.

    > dowozili, co tylko znaczy, ze byly odpowiednie zrodla, transport, prad
    > do pomp itp.

    Słyszałeś o studniach artezyjskich?
    Tylko trzeba ją sobie przywieźć. Wodę nie studnie. :-)

    > Na tydzien starczy, tylko wanna kiepsko sie nadaje na wode pitną.

    Na pitną wlewasz do garnków i innych pojemników, to co zostanie
    w wannie wykorzystasz do mycia i spłukiwania toalety.

    > Trzeba gdzies pare sterylnych beczek, albo kanistrow :-)

    Jak mieszkasz w bloku to nawet kanistry zajmują za dużo miejsca.

    > Albo gustowny stojaczek pod 5l butelki :-)

    W mieszkaniu? :-)

    > Parawan sie ustawi.
    > Zawsze to lepiej niz srac na beton :-)

    Masz taki parawan? liczysz że sąsiad ci ustawi? a inni sąsiedzi
    to miejsce (za parawanem) zaraz zasrają. Chcesz zostać prepersem?
    Zacznij od sprawdzenia co to jest mongolska przenośna toaleta.
    To jedyne co się sprawdzi na boisku czy gołym trawniku. :-)

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2021-11-23 17:22:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Nov 2021 16:02:59 +0100, RadoslawF wrote:

    > Jeśli chce ogrzać miasto czy osiedle to owszem.

    Dziura jest taka gleboka potrzebna, bo plycej jest ziemia zimna.

    W plytkiej kopalni masz np 12 st C.

    A czy taka dziura starczy na wiecej niz jeden domek ... nie wiadomo.
    Rydzykowi starcza.

    > Oni mają cokolwiek twardszy grunt.

    W Toruniu raczej nam nie grozi, ale w innych miejscach ...

    > Niezłe zabezpieczenie. No chyba że ktoś ma lęki.

    Np przed promieniowaniem - owszem.
    Przed powodzią ... żadne.

    Ale zeby sie nie zawalilo - stemple trzeba wymieniac :-)

    > A schody już nie.

    500m ...

    > Mieli nam zabrać tę częstotliwość. Uznałem że tak zrobili.
    > Może nasi nadają na pół gwizdka żeby jej nie stracić.

    Z Solca juz nie na pol gwizdka.

    Owszem - pewnie tez gralo role ... ale taka misja PR :-)

    > Sprawdziłem dostępność w handlu. Brak z długimi.
    > To masz klasyczny drogi sprzęt dla prepersa, tylko AM i FM.
    > https://karaluch.com.pl/midland_er300_-_radio_am_fm_
    z_ladowarka_na_korbke,41,432.html

    Podoba mi sie :-)
    Pod warunkiem, ze ktos potwierdzi praktyczną mozliwosc pracy na korbke
    :-)

    > Ale miał miejsce i transformatory trzeba było wymienić.

    miala miejsce, tylko chyba przyczyna nie jest calkiem pewna.

    > Nie mają tyle awaryjnych generatorów.

    Nie trzeba w kazdej.

    > No i w wielu miejscach
    > stacja nie jest wolnostojąca tylko zajmuje pomieszczenie
    > na ostatnim piętrze w wysokim budynku plus maszcik na dachu.
    > W budynku nikt nie zezwoli na odpalenie agregatu.

    Bedzie awaria, to sie pytac nie bedą :-)

    Poza tym mozna odpalic na dachu, tylko kabel przez okno :-)

    > Telefony zdechną po 12 godzinach.

    Ale zdażą ostrzec.
    Radio i TVP nie jest takie pewne.

    > Słyszałeś o studniach artezyjskich?
    > Tylko trzeba ją sobie przywieźć. Wodę nie studnie. :-)

    A tu 600 tys miasto do napojenia.

    A dowiezc ... paliwo do dowiezienia potrzebne, paliwo jest,
    ale w podziemnym zbiorniku, a pompa na prad :-)

    > Na pitną wlewasz do garnków i innych pojemników, to co zostanie
    > w wannie wykorzystasz do mycia i spłukiwania toalety.

    > Jak mieszkasz w bloku to nawet kanistry zajmują za dużo miejsca.

    > W mieszkaniu? :-)

    W mieszkaniu, w piwnicy, w garazu ... skladany moze byc, ale jak
    zaskoczy, to sie nie przyda :-)

> [...]
    > Zacznij od sprawdzenia co to jest mongolska przenośna toaleta.
    > To jedyne co się sprawdzi na boisku czy gołym trawniku. :-)

    Jest tez inne sprawdzone rozwiazanie - do wiadra, a potem z wiadrem do
    dołka.

    Tylko ... te plastykowe wiadra to chyba nie jest moja klasa wagowa :-)

    J.

  • 37. Data: 2021-11-24 00:07:31
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-11-23 o 17:22, J.F pisze:

    > Dziura jest taka gleboka potrzebna, bo plycej jest ziemia zimna.
    >
    > W plytkiej kopalni masz np 12 st C.

    Dla pompy ciepła wystarcza.

    > A czy taka dziura starczy na wiecej niz jeden domek ... nie wiadomo.
    > Rydzykowi starcza.

    Bo on nie żyje z opłat za ogrzewanie mieszkań.

    > W Toruniu raczej nam nie grozi, ale w innych miejscach ...

    :-)

    > Np przed promieniowaniem - owszem.
    > Przed powodzią ... żadne.

    Jak masz takie lęki to sugeruje przeprowadzkę w góry.
    A co najmniej w Bieszczady. I nie kupuj domku w dolinie.

    > Ale zeby sie nie zawalilo - stemple trzeba wymieniac :-)

    Trzeba.
    Jak kupisz używany budynek do przerobienia na domek to też
    będziesz narzekał że trzeba remontować i przerabiać?

    > 500m ...

    W czym problem, odzwyczaiłeś się od chodzenia?
    Jestem z Lublina i swojego czasu pracowałem z górnikami
    z Bogdanki. Oni jak było trzeba dymali 960m.

    > Z Solca juz nie na pol gwizdka.

    No nie wiem, z Raszyna nadawali z mocą 500kW z Solca leci 1200kW.
    Z Gąbina przed katastrofą leciało 2 razy po 1000kW.

> [...]
    z_ladowarka_na_korbke,41,432.html

    > Podoba mi sie :-)
    > Pod warunkiem, ze ktos potwierdzi praktyczną mozliwosc pracy na korbke

    W odbiorniku który jeszcze ma akumulator to nie problem.
    Problemem będzie to że te radia mają tylko UKF na którym w razie
    nawet lokalnej katastrofy nikt nie będzie nadawał i średnie
    na którym polskie stacje nie nadają. Ewidentny brak długich.

    > miala miejsce, tylko chyba przyczyna nie jest calkiem pewna.

    A są podawane inne przyczyny?
    Bo jak nie to zostaje właśnie ta.

    > Nie trzeba w kazdej.

    To nawet twojego miasta nie pokryją zasięgiem jak zasilą tylko jedną.

    > Bedzie awaria, to sie pytac nie bedą :-)

    Takie budynki mają swoją ochronę która będzie siedzieć nawet po ciemku.
    I nikomu nie zezwolą na stwarzanie zagrożenia pożarowego.

    > Poza tym mozna odpalic na dachu, tylko kabel przez okno :-)

    W nowych wysokościowcach nie ma otwieranych okien.

    > Ale zdażą ostrzec.
    > Radio i TVP nie jest takie pewne.

    Jak zdążą podjąć decyzję.
    Na razie to spamują komórki "silnym wiatrem".

    > A tu 600 tys miasto do napojenia.
    >
    > A dowiezc ... paliwo do dowiezienia potrzebne, paliwo jest,
    > ale w podziemnym zbiorniku, a pompa na prad :-)

    Dlatego bądź gotowy sam sobie przywieźć. Pierwszego dnia.
    Bo w kolejnych to będą gigantyczne kolejki do takich studni.

    > W mieszkaniu, w piwnicy, w garazu ... skladany moze byc, ale jak
    > zaskoczy, to sie nie przyda :-)

    Jak składany skoro musisz na czym trzymać te puste butelki. :-)

    > Jest tez inne sprawdzone rozwiazanie - do wiadra, a potem z wiadrem do
    > dołka.
    >
    > Tylko ... te plastykowe wiadra to chyba nie jest moja klasa wagowa :-)

    Nie musisz na nim siadać. Można użyć nadstawki a można też przekładać
    z muszli do wiadra i wynosić wieczorami. Ale dobrze jakby wiadro
    miało przykrywkę. :-)
    A jak masz dusze prepersa to kup toaletę chemiczną i trzymaj w piwnicy
    czy garażu. Koło tych stojaków na butelki.
    A na wypadek potrzeby weźmiesz ją do mieszkania.
    https://allegro.pl/listing?string=toaleta%20chemiczn