  • 21. Data: 2022-05-26 22:32:01
    Temat: Re: Dwa HDD w lap_topie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 May 2022 19:30:14 +0200, Irokez napisał(a):

    > Zgubiłem się albo rozmawiam z kimś innym, niż osoba która chciała
    > wsadzić dwa prehistoryczne talerzowce SATA do laptopa.
    >
    > Nie widziałem dysku talerzowego na NVMe, ale może takie są?

    Były HDD do palmtopów, PDA i innych tego typu urządzeń. Tylko nie pamiętam,
    czy na SD, czy też na podobnym złączu, jak np. MS.
    Nie chodzi mi o złącze CF, bo to było już dość duże.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2022-05-27 01:52:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 628fb925$0$493$6...@n...neostrada.pl

    > Zgubiłem się

    Bywa... Uprzejmie przypomnę:

    E> Szukam laptopa, do którego wnętrza zmieścić mogę *naraz*
    E> dwa talerzowe dyski 2.5" SATA, nie zaś talerzowy i M.2...

    E> Laptop może mieć 17", byle by miał znośną (do 2.5 kpln bez
    E> dysków i bez RAMek) cenę oraz znośny (wyraźny, co najmniej
    E> FHD) ekran oraz pełny (nie Celeron czy Atom) CPU i dedykowany
    E> GPU z jego własną RAMką (2 GiB to aż nadto) DDR5.

    E> Gdyby miał dwa sloty M.2 -- mógłbym pokombinować z Optane...

    E> Fajnie by było, gdyby mógł łyknąć 32 GiB DDR4 w dwóch modułach.
    E> Nie twierdzę, że od razu bym tyle wstawił -- zacząłbym
> [...]

    Ponoć kobiety mają podzielniejszą uwagę...

    > niż osoba która chciała wsadzić dwa prehistoryczne talerzowce SATA do laptopa.

    Czyli na giełdzie staroci niekoniecznie
    znajdę laptop a dwoma slotami M.2 NVMe?
    Pięć lat temu takie były sprzedawane...

    -=-

    Aby było jasne:
    - obecność slotów M.2 nie wyklucza obecności miejsca na talerzowe dyski
    - u mnie półprzewodnikowy dysk nie zastępuje talerzowego, więc
    Twe rozwiązanie z:
    jednym dyskiem talerzowym + dyskiem półprzewodnikowym
    mnie nie interesuje zbyt mocno

    Ponieważ gubisz się, przypomnę:

    I> Oczywiście.

    I> Oczywiście.

    .
    .
    .

    I> mam tam 2 dyski (2,5" oraz M.2)

    -=-

    Wg mnie obecnie nie są sprzedawane nowe laptopy bez M.2 NVMe.
    Skoro piszę:
    E> Gdyby miał dwa sloty M.2 -- mógłbym pokombinować z Optane...
    chyba zakładam obecność co najmniej jednego takiego slotu...

    -=-

    Piszę, abyś nie gubił się [kto Cię później odnajdzie?]
    zbyt mocno -- wewnątrz laptopa chcę mieć między innymi:

    - miejsce na dwa 2.5" HDD
    - jeden slot lub dwa sloty M.2 NVMe
    - miejsce na 32 GiB RAM
    - dedykowany GPU
    - pełny CPU (odpadają: Atomy, Celerony, Pentiumy...)

    -=-

    Zaczynasz od oczywistości, następnie odsyłasz mnie
    na giełdę staroci, po czym zgłaszasz zagubienie się...

    Po wielu postach, mam świadomość tracenia czasu na rozmowę z Tobą...

    To, co najpierw wg Ciebie było oczywiście obecne,
    okazało się oczywiście nierealne...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 23. Data: 2022-05-27 20:39:50
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Ponieważ gubisz się, przypomnę:
    >
    >   E>> Czy są jeszcze sprzedawane laptopy z miejscem na dwa HDD?
    >
    >   I> Oczywiście.

    https://www.amazon.com/Lenovo-ThinkPad-20QR000UUS-Mo
    bile-Workstation/dp/B088ZXTFLV/ref=sr_1_3?crid=18NRL
    D6X2343R&keywords=Lenovo+ThinkPad+P73&qid=1653675935
    &sprefix=lenovo+thinkpad+p73%2Caps%2C135&sr=8-3

    >   E>> Czy są jeszcze sprzedawane laptopy z miejscem na optyczny napęd?
    >
    >   I> Oczywiście.

    https://new.siemens.com/pl/pl/produkty/automatyka/sy
    stemy/systemy-automatyki-przemyslowej-simatic/simati
    c-field-pg.html

    > Piszę, abyś nie gubił się [kto Cię później odnajdzie?]
    > zbyt mocno -- wewnątrz laptopa chcę mieć między innymi:

    Musisz wyeliminować wykluczające się elementy.
    Można zacząć od "nowoczesny", "z miejscem na prehistoryczne 2 dyski
    twarde", "obsługę 4 dysków jednocześnie" i "tani".

    --
    Irokez

  • 24. Data: 2022-05-27 20:41:59
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 26.05.2022 o 22:32, Adam pisze:

    > Były HDD do palmtopów, PDA i innych tego typu urządzeń. Tylko nie pamiętam,
    > czy na SD, czy też na podobnym złączu, jak np. MS.
    > Nie chodzi mi o złącze CF, bo to było już dość duże.

    Ale chyba o IBM Microdrive Ci chodzi jednak...

    --
    Irokez

  • 25. Data: 2022-05-28 00:34:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 May 2022 20:41:59 +0200, Irokez napisał(a):

    > Ale chyba o IBM Microdrive Ci chodzi jednak...

    Microdrive był na CF, czyli dość dużym złączu.
    Natomiast wydaje mi się, że widziałem najprawdopodobniej na wynalazku Sony,
    czyli MS - Memory Stick.
    Ale może mi się coś popiórkowało, bo MS raczej nie występował u innych
    producentów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2022-05-28 01:01:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-27, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > czyli MS - Memory Stick.
    > Ale może mi się coś popiórkowało, bo MS raczej nie występował u innych

    Wątpie aby istniało (dostępnego komercyjnie) coś małego poza
    mikrodrajwem i 1.8". W czymś grubości SD czy MS nie byłoby miejsca na
    taki napęd choćby z tego względu, że karta musiałby być bardziej niż
    pamięci odporna mechnicznie np. na zginanie.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2022-05-30 23:37:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 62911af6$0$502$6...@n...neostrada.pl

    > Musisz wyeliminować wykluczające się elementy.

    A to dlaczego? -- co (lub kto) mnie zmusza?

    "Irokez" 62826c68$0$467$6...@n...neostrada.pl

    > jakiś czas temu i mam tam 2 dyski (2,5" oraz M.2)

    Połączyłeś prehistorię z nowoczesnością? ;)

    -=-

    By było jasne:
    - mam dwa laptopy, w których są dwa mechaniczne dyski
    (dwa HDD na jeden laptop, czyli łącznie cztery)

    - w jednym mam dwa mechaniczne + jeden SSD
    (z tego teraz stukam tę wiadomość)

    - przed rokiem widziałem nowego Acera z optycznym napędem
    (rzecz jasna także z M.2)

    - w necie są pokazane nowe (z 2022 roku) laptopy z optycznym napędem
    (rzecz jasna także z M.2)

    Ogólnie łatwo znaleźć laptop łączący rzekomą
    prehistorię (HDD) z (M.2) nowoczesnością...

    -=-

    Rzekoma prehistoria (2.5" HDD) jest nadal rozwijana.

    Problem w tym, że rozłożenie obciążenia na dwa niezależne HDD
    umożliwia swobodną pracę 64W10, dlatego trolle M$ zwalczają
    takie rozwiązania?...

    Mam dwa laptopy z dwoma HDD oraz 64W10, więc wiem, co piszę.

    Dokładniej -- mam obok dwóch HDD także małe RAMdyski, w jednym
    z laptopów także SSD NVMe, ale bez tegoż NVMe swobodna praca
    64W10 też jest możliwa. Część NEIZWYLE WAŻNYCH TYMCZASOWYCH ;)
    plików skierowałem na RAMdysk, część na dodatkowy... Takim oto
    sposobem 64W10 pracuje spokojnie bez zapychania mechanicznych
    dysków... Coś, co na jednym HDD jest niemożliwe z uwagi na 100%
    zajętość HDD -- na dwóch HDD i RAMdysku jest bezproblemowe...

    Czy M$ nie może kierować tych tymczasówek wprost na RAM,
    zamiast na systemowy dysk? -- może, ale nie kieruje... Może
    kierować, bo łącznie te tymczasowości zwykle zajmują mniej
    niż 1 GB a RAMu w przeciętnych laptopach jest tak dużo, iż
    zabranie 1 GB (podczas aktualizacji itp. pielęgnacyjnych
    czynności) niewiele znaczy... Może, ale nie chce! Woli
    zmuszanie swych szanownych ;) klientów do inwestowania
    w SSD -- czyli coś, co jest niszczone zapisami...

    Tak oto M$ dba o środowisko...

    Rzecz jasna dwa HDD przydają się tak sobie zawziętym
    graczom, potrzebującym SSD...

    -=-

    Dzięki Irokez za rozmowę...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 28. Data: 2022-05-31 18:23:45
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > "Irokez" 62911af6$0$502$6...@n...neostrada.pl

    > A to dlaczego? -- co (lub kto) mnie zmusza?

    Producenci nowego sprzętu.
    Mają kasę więc mogą stawiać warunki.
    Niestety.
    A mają kasę bo oszczędnie projektują. Kawałek małej, lekkiej płytki jest
    tańszy od talerzowego HDD, zajmuje mniej miejsca (tańsza konstrukcja) i
    mniej waży (tańszy transport).
    Pozostaje więc pójść na kompromis.

    >    "Irokez" 62826c68$0$467$6...@n...neostrada.pl
    >
    >    > jakiś czas temu i mam tam 2 dyski (2,5" oraz M.2)
    >
    > Połączyłeś prehistorię z nowoczesnością? ;)

    Niezupełnie. Oba dyski to 1TB SSD. HDD wyciągnąłem zaraz po zakupie i
    pierwszym uruchomieniu czy wszystko działa. Gdyby to były 2x M.2 nie
    byłoby to dla mnie problemem.

    > Dzięki Irokez za rozmowę...

    Nie ma za co.

    --
    Irokez

  • 29. Data: 2022-05-31 23:49:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 62964110$0$453$6...@n...neostrada.pl

    > Nie ma za co.

    Przyznam Ci rację. :)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 30. Data: 2022-06-06 09:57:12
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 cze 2022 o 00:59, Eneuel pisze:

    > W Acerze zamieniłem SSHD na HDD.

    SSHD okazał się stratą szmalu.
    Kosztował 89 pl; dziś ST500LM021 kosztuje 65 pln, lub nawet mniej.
    (oba 500 GB)

    > Zamienię też HDD Toshiby siedzącej w kieszeni PATA

    Zamieniłem. Mam teraz w obu laptopach ~takie (różne są
    FM, co widać wyraźnie SMART, nry seryjne itp) same dyski.

    > Fujitsu-Siemensa na HDD Seagate... Transfer wykorzystam tylko
    > w połowie (tylko 80MB/s mam poprzez te kieszeń) ale ogólnie
    > zyskam...

    > Ten dysk ma na samym końcu więcej niż 80 MB/s... Na początku
    > dochodzi do 150 MB/s...

    > W F-S mam jeszcze WXP -- literaturowa ;) makabra... (nadawanie
    > liter partycjom pod WXP jest makabrą!) WXP nie przydaje się, ale
    > chyba zostawię -- obok 64W10...

    W10:
    - po prostu zdejmuję literkę i nadaję wg uznania
    WXP:
    - startuję pod innym Win, podczepiam gałązkę rejestru,
    podmieniam i bootuję... WXP potrafi chybić, dając
    literaturową sieczkę, co warto naprawić skasowaniem
    *wszystkiego*, co jest w MountedDevices
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
    (dziesiątki wpisów)

    -=-

    Pod 64W10 Fujitsu-Siemens grzeje się niemiłosiernie. Dodatkowo
    chłodzony (żelem z zamrażarki leżącym kilka cm pod laptopem)
    pracuje niemal bezgłośnie...

    Pod 32WXP tenże laptop nie grzeje się tak mocno, nie wymaga
    dodatkowego chłodzenia i stale pracuje niemal bezgłośnie...

    -=-

    Cienkie i szybkie ST500LM021 miały zapewne trafić do lekkich
    netbooków jaki hit -- nie nadają się do 64W10... Ale rozkład
    obciążenia na dwa HDD daje dobry efekt, gdyż zwykle oba HDD
    odpoczywają -- 0% na obu HDD to częsty widok, zaś *w sumie*
    tych %% mniej niż 5% jest zazwyczaj... (gdy teraz zerknąłem,
    było 0% i 0%) Można mi wierzyć lub nie -- mogę dać snap
    z wykresem obciążenia...

    -=-

    Na obu HDD mam po dwie kopie 64W10 i dwie kopie WXP -- mogę
    bootować z dowolnego. (zacząć pisanie postu pod tym 64W10,
    skończyć na innym...) WXP jest już niezbyt ;) przydatny, ale
    na razie zostawiłem...

    -=-

    Międzybalkonowe połączenie pracuje słabo:

    https://www.speedtest.net/my-result/d/da549e07-a8c7-
    4e43-998a-937f1d22b5e5

    Ping 6 ms D 4.15 Mb/s U 1,12 Mb/s

    Średni ping do DNS Dunaja (83.151.32.7) często chodzi do 4 ms, ale
    szybkość w porywach nieco większa niż żadna...

    Pinging 83.151.32.7 with 32 bytes of data:
    Request timed out.
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=5ms TTL=128
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=6ms TTL=128
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=5ms TTL=128

    Ping statistics for 83.151.32.7:
    Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

    Teraz akurat więcej -- w tle może coś (ten laptop lub smartfon,
    normalnie jest jeszcze netbook z Linuksem) pracować...

    Pinging 83.151.32.7 with 32 bytes of data:
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=6ms TTL=128
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=7ms TTL=128
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=6ms TTL=128
    Reply from 83.151.32.7: bytes=32 time=5ms TTL=128

    Ping statistics for 83.151.32.7:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 7ms, Average = 6ms
    PS C:\Windows\system32> ping 83.151.32.7

[...]

    4 ms do 83.151.32.7 to częsty wynik.
    (najpierw WiFi na Krętej, później kilka metrów skrętki,
    WiFi pomiędzy balkonami, później kilka metrów skrętki,
    Tenda AC8 i skrętka Dunaja -- razem często 4 ms)

    --