  • 1. Data: 2023-03-09 15:33:25
    Temat: Dziwny rozmiar pada 0603 w Eaglu
    Od: Marek <f...@f...com>

    Pytanie do użytkowników Eagla. Dlaczego w bibliotece rcl elementy
    SMD 0603 mają (moim zdaniem) tak duże pady? Poniżej foto fragmentu
    płytki (skalowanie jest OK, na wyprodukowanej płytce jest ta sama
    skala) z kondensatorem 0603 na padzie 0603:

    http://31.182.124.137/bins/pad0603.jpg

    Pady wyglądają jak za duże, z lewej strony testowo umieściłem pady
    elementu 0402 i na nich 0603 leży idealnie.
    Kondensator na zdjęciu na pewno jest 0603.
    Czy tak ma być czy to jakiś błąd w bibliotece rcl?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2023-03-09 18:32:19
    Temat: Re: Dziwny rozmiar pada 0603 w Eaglu
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-03-09 o 15:33, Marek pisze:
> [...]
    > pewno jest 0603.
    > Czy tak ma być czy to jakiś błąd w bibliotece rcl?

    O ile element pasuje to jest OK. To Ty decydujesz czy pasuje gotowy
    element biblioteczny czy rysujesz swoją wersję. Jak masz wątpliwości to
    porównujesz z sugerowanymi layoutami - można znaleźć w sieci. Jest sporo
    różnych wersji. Inne do lutowania rozpływowego, inne dla lutowania na
    fali (!), jeszcze inne do lutowania ręcznego. Do tego masz różne
    gestości upakowania, różną wysokość lutowanego elementu (to też ma
    znaczenie) i własne widzimisię. W Altium Designerze gotowe standardowe
    layouty są różne nawet dla kondensatorów, rezystorów i dławików, do tego
    masz 3 różne gęstości. Do tego są modele "dedykowane".
    A stare wersje miały jeszcze inne rozmiary.
    Tak że nie przejmowałbym sie tym za bardzo.
    Sam, projektując płytkę, często "poprawiam" pady pod moje własne
    widzimisię albo sugerowany layut producenta elementu (też bywa).
    I np gotowe pady często są za małe do wygodnego lutowania ręcznego.
    Tu masz przykładowe (!) layouty
    https://www.digikey.com/Site/Global/Layouts/Download
    Pdf.ashx?pdfUrl=79FA4E6269084805AAD01E8F0265FFC8

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2023-03-09 23:56:18
    Od: pytający <r...@p...fm>

    czwartek, 9 marca 2023 o 18:32:16 UTC+1 Dariusz Dorochowicz napisał(a):

> [...]
    > Tu masz przykładowe (!) layouty
    > https://www.digikey.com/Site/Global/Layouts/Download
    Pdf.ashx?pdfUrl=79FA4E6269084805AAD01E8F0265FFC8

    Niby nie ma się czym przejmować, ale z mojego doświadczenia:
    - zbyt duże pady powodują że element będzie krzywo umieszczony w lutowaniu
    rozpływowym,
    - zbyt małe pady powodują że nie dopasujemy elementu z większego typoszeregu (np. w
    przypadku tymczasowego braku elementu w danym rozmiarze).
    Ponadto, zbyt małe pady ograniczają pole manewru lutownicą.

  • 4. Data: 2023-03-10 07:02:54
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-03-09 o 23:56, pytający pisze:

> [...]
    przypadku tymczasowego braku elementu w danym rozmiarze).
    > Ponadto, zbyt małe pady ograniczają pole manewru lutownicą.

    Oczywiście.
    Tu akurat podejrzewam mocno montaż ręczny, przy którym duże pady są
    bezpieczniejsze i przyjemniejsze. W każdym razie to projektant, znając
    przewidywane zastosowanie, dobiera właściwe rozmiary padów i ich
    rozmieszczenie. I nie tylko o montaż chodzi.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2023-03-11 09:07:00
    Od: Zbych <z...@n...pl>

    On 9.03.2023 15:33, Marek wrote:
    > Pytanie do użytkowników Eagla. Dlaczego w  bibliotece rcl  elementy SMD
    > 0603 mają (moim zdaniem) tak duże pady?

    Te większe pady mogą być robione z myślą o wyższej klasie niezawodności IPC.