  • 1. Data: 2009-03-06 15:24:40
    Temat: Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
    Od: Toper <S...@i...pl.SPAM>

    Możecie coś polecić co by się nadawało na:
    - na co dzień jako serwer Linuxowy
    - czasami stacja robocza z X i KDE
    - brało mało prądu spełniając powyższe warunki.

    Czy Atom się do tego nadaje? Nie jest za słaby na X i KDE?
    A może jakiś energooszczędny procesor AMD? Tylko jaka płyta pod niego,
    podobno są jakieś oszczędne, ale nie bardzo znalazłem konkretne
    egzemplarze...

    Pozdrawiam
    Toper

  • 2. Data: 2009-03-06 21:58:16
    Temat: Re: Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Toper <S...@i...pl.spam> wrote:

    > Możecie coś polecić co by się nadawało na:
    > - na co dzień jako serwer Linuxowy
    > - czasami stacja robocza z X i KDE
    > - brało mało prądu spełniając powyższe warunki.

    > Czy Atom się do tego nadaje?

    Tak, ale lepiej IMHO Via C7. Poza tym czemu określasz to jako serwer?

    > Nie jest za słaby na X i KDE?

    Nie.

    > A może jakiś energooszczędny procesor AMD?

    Taki jaki?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 3. Data: 2009-03-07 08:47:31
    Od: t...@g...com

    On 6 Mar, 22:58, Konrad Kosmowski <k...@k...net> wrote:

    > Tak, ale lepiej IMHO Via C7. Poza tym czemu określasz to jako serwer?

    > Nie.

    > Taki jaki?

    coś czytałem o procesorach AMD, które ok 35W ciągną. Nie pamiętam
    modelu, ale specjalna energooszczędna wersja.
    Nazwałem serwerem (domowym), gdyż głównie chodzi tam Linux z 2 dyskami
    w RAID1 i sambą+apache+openvpn i nie jest używany do codziennej pracy.
    Robi za serwer plików. Ale np teraz gdy laptop poszedł do naprawy to
    służy też za stację roboczą.

    Pozdrawiam
    Toper

  • 4. Data: 2009-03-07 15:44:53
    Od: geos <g...@n...invalid>

    t...@g...com wrote:

> [...]
    > w RAID1 i sambą+apache+openvpn i nie jest używany do codziennej pracy.
    > Robi za serwer plików. Ale np teraz gdy laptop poszedł do naprawy to

    jest seria x64 x2 3800+ (cirka 115PLN) oraz x64 (chyba) 3500+, które
    mają TDP 35W. od niedawna używam tego pierwszego i jest OK.

    wcześniej używałem platformy dual athlon xp zbudowanej w oparciu o płytę
    asusa i dwa procesory mobilne serii geode 1700+ (14W) i również byłem
    zadowolony.

    te ostatnie procki są teraz tanie. pojawiają się czasem na allegro i
    myślę, iż jako platforma energooszczędna spisują się bardzo dobrze.

    pozdrawiam,
    geos

  • 5. Data: 2009-03-07 17:34:40
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Toper pisze:
> [...]
    > A może jakiś energooszczędny procesor AMD? Tylko jaka płyta pod niego,
    > podobno są jakieś oszczędne, ale nie bardzo znalazłem konkretne

    Taniej i praktycznie tak samo pradozernie ci wyjdzie jakieś E4x00 albo
    E5200, ktory w idle praktycznie jest zimny. TDP się nie sugeruj, to
    maksymalna moc wydzielana przez procesory w danej rodzinie, i zapewne
    pod pelnym obciazeniem itd.
    Jak wezmiesz atoma - to procesor jest faktycznie energooszczędny, ale
    płyta z nim jest droga (a nie wezmiesz dowolnej bo on lutowany w płytę),
    a czipset (945) wali 22W w ciepło ciągle. Gdzie tu oszczędność i sens?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-03-07 21:37:44
    Od: CeBeR <p...@g...pl>

    W dniu 07-03-2009 18:34, BartekK pisze:

> [...]
    > E5200, ktory w idle praktycznie jest zimny. TDP się nie sugeruj, to
    > maksymalna moc wydzielana przez procesory w danej rodzinie, i zapewne

    To "praktycznie tak samo" to przynajmniej 2x więcej w idle... (wiem, że
    przy takich zużyciach to parę złotych miesięcznie, ale podobno ma być
    oszczędnie...)

    > Jak wezmiesz atoma - to procesor jest faktycznie energooszczędny, ale
    > płyta z nim jest droga (a nie wezmiesz dowolnej bo on lutowany w płytę),
    > a czipset (945) wali 22W w ciepło ciągle. Gdzie tu oszczędność i sens?

    Zawsze można kupić netbooka (pewnie nawet taniej wyjdzie niż
    kompletowanie atomowego serwerka po cenach polskich dystryzłodziei) i
    tam stosowana mobilna wersja 945GSE wraz z procesorem w idle schodzą
    poniżej 10W.

  • 7. Data: 2009-03-07 22:44:33
    Od: t...@g...com

> [...]
    > kompletowanie atomowego serwerka po cenach polskich dystryzłodziei) i
    > tam stosowana mobilna wersja 945GSE wraz z procesorem w idle schodzą

    co do Atoma to też o tym słyszałem, że nie jest tak różowo. Poza tym
    wolałbym, żeby to był w miarę możliwości "normalny" PC a nie jakiś
    kadłubek ;-)
    A problem mój zaczął się od tego, że zmierzyłem miernikiem moc
    pobieraną przez moje pudło z Athlonem 1700+ no i wyszło 140W...
    Policzyłem sobie: 140W*24h*30dni=100,8kWh * 0,40zł=40,32zł miesięcznie
    za zasilanie takie komputera.
    Jeżeli moc pobierana wyniosłaby 75W to robi się z tego 21,60zł
    miesięcznie. Różnica moim zdaniem spora.
    Dlatego ponieważ i tak chcę zbudować od nowa komputer, pomyślałem, że
    zrobię go energooszczędnego.

    To tyle celem wyjaśnienia, które powinienem był zamieścić na początku.

    Pozdrawiam
    Toper

  • 8. Data: 2009-03-08 09:24:35
    Od: CeBeR <p...@g...pl>

    W dniu 07-03-2009 23:44, t...@g...com pisze:

    > co do Atoma to też o tym słyszałem, że nie jest tak różowo. Poza tym

    Nie jest różowo, bo brak na rynku porządnych (o wysokiej sprawności)
    zasilaczy <300W. A że cały zestaw na Atomie żre mniej niż 20% z tego, to
    nawet porządna 300 ma wtedy sprawność pewnie w granicach 50% i nici z
    oszczędności. W netbooku nie dość, że masz dedykowany zasilacz (np.
    30W), to jeszcze energooszczędną wersję chipsetu i w roli domowego
    serwera wspomniane 10W to wcale nie przesada...

    > wolałbym, żeby to był w miarę możliwości "normalny" PC a nie jakiś
    > kadłubek ;-)

    Dlatego polecam netbooka - w domu podepniesz pod zewnętrzny monitor, a
    do USB pełnowymiarowe mysz, klawiaturę i ew. zewnętrzne napędy. A w
    razie potrzeby odpinasz i masz dodatkowy komputer przenośny, o całkiem
    przyzwoitej wydajności. Na pewno wystarczającej do założeń z pierwszego
    posta - czyli serwera i okazjonalnej pracy jako stacja robocza z X i
    KDE. Jeśli okazjonalna, to chyba nie warto w nic mocniejszego
    inwestować, bo rzeczywiście, z braku części desktopowy Atom to raczej
    pomyłka, a "normalny" PC na współczesnym chipsecie i z E5x00 nawet przy
    minimalnej konfiguracji i świetnym zasilaczu poniżej pięciokrotności
    netbookowego zużycia prądu nie zejdzie.

> [...]
    > za zasilanie takie komputera.
    > Jeżeli moc pobierana wyniosłaby 75W to robi się z tego 21,60zł
    > miesięcznie. Różnica moim zdaniem spora.

    Jeśli 75W (rozumiem że w idle) Cię satysfakcjonuje, to pewnie każdy c2d
    (a może i c2q), przy dobrze "idlującej" grafice (np. HD4670) i zasilaczu
    80+ - zresztą sam zobacz:
    http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t
    =46659

    > Dlatego ponieważ i tak chcę zbudować od nowa komputer, pomyślałem, że
    > zrobię go energooszczędnego.

    Zależy co rozumieć jako energooszczędny - ja właśnie z chodzącego 24/7
    e7200+P35+HD3850+VX450 (więc w idle właśnie <80W) przeszedłem na
    chodzącego 24/7 Acera Aspire One.

  • 9. Data: 2009-03-08 09:35:13
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "CeBeR" <p...@g...pl> napisał w wiadomości grup >
> [...]
    > chipsecie i z E5x00 nawet przy minimalnej konfiguracji i świetnym zasilaczu
    > poniżej pięciokrotności netbookowego zużycia prądu nie zejdzie.

    Jeszcze zapomniałeś o kolejnej ważnej zalecie:
    Jak na chwilę wyłączą prąd to netbook się nie wyłączy.
    Oczywiście mniejsze wymiary też mogą być dobrym atutem.

  • 10. Data: 2009-03-08 09:47:50
    Od: CeBeR <p...@g...pl>

    W dniu 08-03-2009 10:35, qwerty pisze:

    > Jeszcze zapomniałeś o kolejnej ważnej zalecie:
    > Jak na chwilę wyłączą prąd to netbook się nie wyłączy.
    > Oczywiście mniejsze wymiary też mogą być dobrym atutem.

    Jeśli mamy być precyzyjni, to niezłą "chwilę". Np. mój - 58Wh/10W=5.8h