  • 11. Data: 2021-05-05 11:16:58
    Temat: Re: Filtrowanie spamu na tel stacjonarnym
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > O co chodzi z tymi kosztami - druty przeciez sa.
    > Konserwacji co miesiac wymagaja, czy co ?

    Wbrew pozorom sporo jest tej konserwacji. Menele kradną te druty,
    łączówki śniedzieją. Marudni klienci wciąż chcą, by ich a to podłączać,
    a to odłączać lub przenosić. To wymaga ciągłej pracy monterów. Ulewy
    zalewają studzienki, a wiatry zwrywają linie napowietrzne. Ponadto
    obciążeniem finansowym są centrale. Prąd potrzebny do zasilenia każdej
    linii, a ten nie jest za darmo. Ale to szczegół w porównaniu z opłatami
    licencyjnymi. Tu działa(ł) taki model, że poza zakupem hardware (dość
    tanio) producent centrali co ileś lat nalicza opłaty za używanie numerów.
    Jak trzeba licencję odświeżyć, pojawia się ból. To wszystko dobrze się
    spinało, gdy klienci dużo dzwonili i przynajmniej część z nich płaciła
    duże rachunki. Teraz spinać się przestało.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2021-05-05 14:11:52
    Od: nadir <n...@h...org>

    > W kontekscie "filtrowania spamu na tel stacjonarnym"? Dlaczego? Miało
    > być "jak na komórce".

    Filtrowanie tak, ale już przemieszczanie się z komórką przypisaną do
    lokalizacji odpada.

    > Taki zamysł w Planie Numeracji Krajowej z numeracją geograficzną. Dość
    > anachroniczny dzisiaj.

    Ty to wiesz, ja to wiem, a "oni" nie?

    > Całkiem sporo -- https://numeracja.uke.gov.pl/pl/pstn_tables
    > Raczej ich przybywa, niż ubywa, bo sieci telewizji kablowej na ogół
    > działają również jako operator sieci stacjonarnej z własnym zasobem
    > numeracji.

    Miałem na myśli konwencjonalny POTS. Kablówka, jak sama nazwa mówi, i
    tak jakimś kablem do abonenta musi podejść, więc co im daje
    przechodzenie na sieć komórkową?

    > Oni już się inaczej nazywają.

    Faktycznie. Tak rzadko się do nich loguję, że zapomniałem, że już dawno
    nazwę zmienili.

  • 13. Data: 2021-05-05 14:20:13
    Od: nadir <n...@h...org>

    > To wszystko dobrze się
    > spinało, gdy klienci dużo dzwonili i przynajmniej część z nich płaciła
    > duże rachunki. Teraz spinać się przestało.

    Klienci dalej by dzwonili i używali gdyby ceny adekwatne do tego co
    oferują operatorzy komórkowi.
    Ja już dawno zrezygnowałem z POTS-a i przeniosłem numer do VoIP-a. Ale
    jeszcze do niedawna mój teść miał jakiś abonament dla sniora w Orange,
    gdzie dawali mu "aż" 60 minut gratis na połączenia stacjonarne, reszta
    płatane w/g cennika. I za te rozkosze płacił coś koło 50PLN/m-c.

  • 14. Data: 2021-05-05 15:52:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Filtrowanie tak, ale już przemieszczanie się z komórką przypisaną do
    > lokalizacji odpada.

    Więc jeszcze raz: *na tel stacjonarnym* -- tak jest w temacie wątku.
    Przemieszczanie się w ogóle nie było w planach.

    > Ty to wiesz, ja to wiem, a "oni" nie?

    Gdy PNK wytapiał się w bólach, zwracałem uwagę na pewne rzeczy temu,
    kto przez kilka lat nie zajmował się niczym innym, tylko tymi numerkami.
    Zatem to nie tylko kwesta wiedzy.

    > Miałem na myśli konwencjonalny POTS.

    Prawo Telekomunikacyjne nie rozróżnia tego. Konwencjonalna sieć POTS
    pozostała po nieboszczce tepsie często wykorzystywana jest obecnie tak,
    że na niezasilanej linii działa usługa ADSL/VDSL, a w niej usługa VoIP.

    > Kablówka, jak sama nazwa mówi, i tak jakimś kablem do abonenta musi
    > podejść, więc co im daje przechodzenie na sieć komórkową?

    Wytłumaczyłem to w innej odnodze dyskusji.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2021-05-05 16:03:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Klienci dalej by dzwonili i używali gdyby ceny adekwatne do tego co
    > oferują operatorzy komórkowi.

    Nie jest to jedyny przykład tego, jakie skutki powoduje pazerność
    i przekonanie, że świat jest niezmienny.

> [...]
    > gdzie dawali mu "aż" 60 minut gratis na połączenia stacjonarne, reszta
    > płatane w/g cennika. I za te rozkosze płacił coś koło 50PLN/m-c.

    Plan Przyjazny (następca pakietu socjalnego TPSA):

    https://www.orange.pl/kid,4002234827,id,4002999217,t
    itle,Plan-Przyjazny,article.html

    "30 minut na połączenia lokalne i międzymiastowe" (na komórki już nie,
    tam jest 0,20 zł za minutę). Za jedyne 18,45 zł miesięczne, więc drożej,
    niż można mieć nolimit u uperatora komórkowego. Może by nie było się czego
    czepiać, gdyby nie to:

    "Korzystasz z pomocy społecznej -- odbierz bon na Plan Przyjazny i płać
    mniej za telefon domowy" -- czyli wszyscy finansujemy z naszych podatków
    tę pomarańczową pazerność.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2021-05-06 17:32:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 May 2021 14:20:13 +0200, nadir wrote:

> [...]
    > gdzie dawali mu "aż" 60 minut gratis na połączenia stacjonarne, reszta
    > płatane w/g cennika. I za te rozkosze płacił coś koło 50PLN/m-c.

    Chyba cos zle pamietasz, albo on nie przeczytal propozycji
    pozniejszych.

    Nie wiem na ile to aktualne
    https://www.orange.pl/kid,4002234827,id,4002999217,t
    itle,Plan-Przyjazny,article.html

    Plan Przyjazny
    18.45/mc
    30 minut "darmowych" ... ale czy nie tylko na stacjonarne?

    Oferta obecna ... hm, juz nie jestem pewien
    https://www.orange.pl/view/telefon-domowy#telefon-do
    mowy
    40zl i 100 minut darmo
    60zl za no limit.

    Drogo. I bez sensu, jesli jest komorka.
    No ale klient ma przeciez wziac komplet - internet, telewizja,
    telefon. I znow inny rachunek.

    Ta czy inaczej - kiedys obdzwonilem swoj stary numer zmieniajac
    ostatnia cyfre. Wydaje mi sie, ze kiedys cala dziesiatka byla uzywana,
    a teraz ... bodajze tylko raz bylo "nie ma takiego numeru".

    No coz - czasy sie zmienily. Do rozmow jest komorka, kabel jest do
    internetu i moze TV. Bo TV jakby coraz gorsza, wiec kabel bedzie do
    internetu i Netflixa, a TVP1 to przez antene :-)

    J.

  • 17. Data: 2021-05-06 17:38:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 May 2021 11:16:58 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wbrew pozorom sporo jest tej konserwacji. Menele kradną te druty,
    > łączówki śniedzieją.

    Hm, ostatnimi czasy mam awarie tak jakos raz na rok, i to chyba z ich
    winy - cos musieli zepsuc, bo zbyt gwaltowna.
    No dobra - tez koszta.

    > Marudni klienci wciąż chcą, by ich a to podłączać,
    > a to odłączać lub przenosić. To wymaga ciągłej pracy monterów.

    Ale przeciez nie za darmo ..

    > Ulewy zalewają studzienki,

    Hm, nie widze korelacji.
    No ale u mnie co mialo byc zalane, to bylo, 24 lata temu :-)

    > a wiatry zwrywają linie napowietrzne.

    A sa jeszcze takie ?

> [...]
    > tanio) producent centrali co ileś lat nalicza opłaty za używanie numerów.
    > Jak trzeba licencję odświeżyć, pojawia się ból.

    I to byc moze jest prawdziwa potrzeba, bo widze jakies parcie, zeby z
    POTS przenosic na Funboxa.

    J.

  • 18. Data: 2021-05-06 18:25:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale przeciez nie za darmo ..

    Abonent, który zamiast tego dostał kartę SIM, też płaci. A tych
    kosztów nie tworzy.

    > Hm, nie widze korelacji.
    > No ale u mnie co mialo byc zalane, to bylo, 24 lata temu :-)

    Widziałem korelację w czasach, kiedy miałem kabel kładziny za Gomułki,
    sztukowany do takiego, co pamiętał reformę Grabskiego. Nie wszędzie
    zalało tak dokładnie jak we Wrocławiu, takie sieci są jeszcze w użyciu.

    > A sa jeszcze takie ?

    Są. W skali kraju być może większość.

    > I to byc moze jest prawdziwa potrzeba, bo widze jakies parcie,
    > zeby z POTS przenosic na Funboxa.

    Jakieś potworne miliony wyszły im w Orange za te licencje. To może
    być prawdziwa przyczyna tak wysokich abonamentów -- odstraszyć
    klientów, by do nich nie dopłacać.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2021-05-07 12:37:52
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 06.05.2021 o 17:38, J.F pisze:

    > A sa jeszcze takie ?

    No ba - np. pooglądaj Oporów z perspektywy Streetview. Jeszcze
    poniemieckie izolatory ceramiczne wiszą.
    Dwadzieścia lat temu całe osiedle było rozryte pod budowę kanalizacji, z
    odtwarzaniem pasa drogowego od płota do płota (z funduszy UE więc im
    więcej się przewali kasy, tym bardziej urzędnicy mogą się puszyć do
    zasług - premie, nagrody, wywiady, telewizja...).
    ówczesna TP S.A. mogła za pół darmo położyć kanalizację. Ale nie,
    przecież chodzi właśnie o to, żeby zaksięgować jak najwięcej, aby potem
    było czym machać przed regulatorem, "że koszty wysokie" i za światłowód
    do domków, to trzeba doliczać dodatkowe 18 zł/miesiąc.
    Za to w rejonie Myślenić - w górzystym, wiejskim terenie - sieć
    światłowodową firma lokalna powiesiła i jakimś cudem opłata za
    podprowadzenie "do zabudowy jednorodzinnej" nie jest konieczna.
    I ch.j, niech robią to 5G.
    --
    Olek

  • 20. Data: 2021-05-07 19:45:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Olek napisał:

> [...]
    > było czym machać przed regulatorem, "że koszty wysokie" i za światłowód
    > do domków, to trzeba doliczać dodatkowe 18 zł/miesiąc.

    U mnie trzydzieści lat temu tepsa zrobiła kanalizację na każdej ulicy,
    po czym nastawiała słupów i ze studzienek końcowych rozprowadziła całą
    sieć napowietrznie. Do dzisian nie wiem jaki był w tym zamysł.

> [...]
    > światłowodową firma lokalna powiesiła i jakimś cudem opłata za
    > podprowadzenie "do zabudowy jednorodzinnej" nie jest konieczna.

    Ale trzeba też przyznać, że w tychże okolicach Myślenic mieszka wybitny
    specjalista od produkcji plastikowych rur do kanalizacji. Ostatnio głosno
    się o nim zrobiło.

    --
    Jarek