  • 21. Data: 2021-05-10 16:13:10
    Temat: Re: Filtrowanie spamu na tel stacjonarnym
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 May 2021 19:45:09 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > U mnie trzydzieści lat temu tepsa zrobiła kanalizację na każdej ulicy,
    > po czym nastawiała słupów i ze studzienek końcowych rozprowadziła całą
    > sieć napowietrznie. Do dzisian nie wiem jaki był w tym zamysł.

    We Wroclawiu na osiedlu Biskupin ze 25 lat temu zadebiutowala "siec
    multimedialna", swiatlowodowa. Otworzyli z hukiem, cos mi chodzi po
    glowie, ze nawet dwa razy, bo rzad sie zmienil.

    A tak rok pozniej zlosliwie zadzwonilem do nich z pytaniem jak sie do
    tej sieci podlaczyc.
    Odsylano mnie chyba przez kilkanascie numerow, zanim trafilem na
    osobe, ktora byla na urlopie.

    Ale lata minely - podejrzewam, ze siec sie przydala - na TV kablowa
    glownie.

    A czy w kolejnych latach puszczono po niej internet ... moze ktos wie

    J.

  • 22. Data: 2021-05-19 21:17:50
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    środa, 5 maja 2021 o 11:17:00 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > w porównaniu z opłatami licencyjnymi. Tu działa(ł) taki model, że poza zakupem
    hardware (dość
    > tanio) producent centrali co ileś lat nalicza opłaty za używanie numerów.
    > Jak trzeba licencję odświeżyć, pojawia się ból.

    Skąd Ty masz takie informacje?
    Jaka licencja, i to jeszcze od "używania numerów"?
    Wyssane z palca.
    Owszem centrale wymagają ciągłego płatnego (po latach gwarancji) upgrade softu, ale
    to nie ma nic wspólnego
    z licencją i używalnością numerów.
    Ircys

  • 23. Data: 2021-05-25 12:16:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 19 May 2021 12:17:50 -0700 (PDT), i...@p...pl wrote:

> [...]
    > Wyssane z palca.
    > Owszem centrale wymagają ciągłego płatnego (po latach gwarancji) upgrade softu, ale

    Dlaczego ciaglego?
    Co dziala, za 5 lat nie bedzie?

    Ogolnie widac jednak w TP nacisk na likwidacje POTS.
    Te ugrade za drogie?

    J.

  • 24. Data: 2021-05-25 12:47:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Dlaczego ciaglego?
    > Co dziala, za 5 lat nie bedzie?

    No i dlaczewgo w ogóle upgrade? Te wymagania ciągłych aktualizacji
    można określić, cytując klasyka, jako "wyssane z palca".

    > Ogolnie widac jednak w TP nacisk na likwidacje POTS.
    > Te ugrade za drogie?

    Kolega tepsiarz kilka lat temu referował mi co zarząd był w stanie
    wyliczyć, ile milionów planuje zaoszczędzić na nieprzedłużaniu
    używanych licencji. Chodziło o wszystkie licencje, w tym jakieś
    bazy danych do billingów, które da się zastąpić darmowymi, nie
    tylko te na centrale.

    Wracając do uprzejmie zadanego pytania, około roku 2000 znajomy
    operator z koncesją na pewnien przemysłowy obszar, w ten sposób
    kupował centralę Siemensa. Ale nawet malutkie pudełeczko firmy
    Linksys sprzedawane jako "centala VoIP" do współpracy z bramkami
    SPA2102 miało ograniczenie do bodajże 8 numerów. Żeby to rozszerzyć,
    trzeba było kupić licencję na więcej (kod odblokowujący kosztował
    mniej więcej tyle co sama centralka).

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2021-05-25 14:18:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 12:47:58 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan J.F napisał:
    [...]
    > No i dlaczewgo w ogóle upgrade? Te wymagania ciągłych aktualizacji
    > można określić, cytując klasyka, jako "wyssane z palca".

    Niekoniecznie - jak widzisz apetyt rosnie, albo wymagania prawne.
    Dawniej wystarczala "centrala", teraz np jeszcze musi miec przenosnosc
    numerow ..

> [...]
    > używanych licencji. Chodziło o wszystkie licencje, w tym jakieś
    > bazy danych do billingów, które da się zastąpić darmowymi, nie

    A nie da sie przerobic tych z oryginalnych central?
    No chyba, ze jest centrala, uzywa bazy XXX, za baze XXX klient musi co
    roku placic licencje ...

> [...]
    > SPA2102 miało ograniczenie do bodajże 8 numerów. Żeby to rozszerzyć,
    > trzeba było kupić licencję na więcej (kod odblokowujący kosztował

    Bardzo mozliwe - powiedzialbym, ze normalny tryb handlu.
    Ale oplata ... jednorazowa ?

    J.

  • 26. Data: 2021-05-25 15:01:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A nie da sie przerobic tych z oryginalnych central?
    > No chyba, ze jest centrala, uzywa bazy XXX, za baze XXX klient
    > musi co roku placic licencje ...

    To jest postprocessing. Te "oryginalne centrale" wypuszczają zapisy
    billingowe w znanym standardowym formacie, a dopiero te są przetwarzane
    do postci, którą operator potrzebuje dla siebie i dla swoich abonentów.
    Sam żem kiedyś taką przetwornicę pisał (w związku z okolicznościami
    podanymi niżej).

    > Bardzo mozliwe - powiedzialbym, ze normalny tryb handlu.
    > Ale oplata ... jednorazowa ?

    Tak sobie wtedy myślałem. Dopiero później się okazało, że licencje
    jednak mogą być czasowe. W przypadku czegoś poważniejszego niż
    pudełeczko od Linksysa.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2021-05-26 13:15:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 15:01:29 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To jest postprocessing. Te "oryginalne centrale" wypuszczają zapisy
    > billingowe w znanym standardowym formacie, a dopiero te są przetwarzane
    > do postci, którą operator potrzebuje dla siebie i dla swoich abonentów.

    No to naturalna sprawa, ze rozwiazania drogie zastepuje sie
    tanszymi/tanimi/darmowymi.

    > Tak sobie wtedy myślałem. Dopiero później się okazało, że licencje
    > jednak mogą być czasowe. W przypadku czegoś poważniejszego niż
    > pudełeczko od Linksysa.

    Powiedzialbym "zawsze tak bylo". Podobno.
    Dopiero pecety troche zmienily rynek.

    Ale MS widac wraca do starych, sprawdzonych rozwiazan, zreszta
    niewykluczone ze klienci sami chetnie wybieraja rozwiazania
    "chmurowe".

    J.

  • 28. Data: 2021-05-26 15:54:14
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 25.05.2021 o 12:16, J.F pisze:

    > Dlaczego ciaglego?
    > Co dziala, za 5 lat nie bedzie?

    Jak chcesz jakieś nowinki, typu preselekcja czy przenoszenie numeru na
    Alaską, to płacisz. Jak ktoś takich wodotrysków nie potrzebuje, to
    zostaje z tym co ma. Dodatkowo mogą wejść jakieś nowe podzespoły przy
    rozbudowie centrali, które wymagają nowego softu, no to też trzeba dopłacić.

    > Ogolnie widac jednak w TP nacisk na likwidacje POTS.

    Bo to ludzi wymaga, których już powoli nie ma i nie ma kim zastąpić.
    Obsługę infolinii można zastąpić w miarę szybko, obsługa techniczna już
    wymaga jakieś wiedzy i szkoleń.

    > Te ugrade za drogie?

    Jak co rok jest inny prezes i ma do wyboru wydać milion $ na upgrade
    softu czy na premie dla zarządu, to jak myślisz co wybierze?

  • 29. Data: 2021-05-26 17:42:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2021 15:54:14 +0200, nadir wrote:
> [...]
    > Jak co rok jest inny prezes i ma do wyboru wydać milion $ na upgrade
    > softu czy na premie dla zarządu, to jak myślisz co wybierze?

    No ale alternatywa tez kosztuje.
    Swiatlowody, funboxy, koncentratory centralowe, licencje na soft do
    nich, obsluga techniczna ...

    J.