  • 1. Data: 2020-11-20 18:52:34
    Temat: Numeracja warszawska na przestrzeni lat
    Od: vari <v...@i...pl>

    Od lat zbieram informacje dotyczącą rozwoju numeracji Warszawy i miejscowości
    ościennych.
    Pewnym problemem jest brak dostępu do historycznych książek telefonicznych online ze
    względu na "prawa autorskie" dla lat 1970-2000.
    Posiadam zeskanowaną książkę Warszawy i okolic z roku 1955/56 oraz samej
    Warszawy-Instytucje z roku 1966/67.
    Do roku 1967 funkcjonuje numeracja AUS 0x lub 0xx.
    Cyfry 9 w roku 1967 nie stosuje się, a w roku 1056 wisi na niej centrala dzielnicy
    Praga (późniejsza numeracja 19-xx-xx, którą to już sam pamiętam).
    Dla przykładu Zegarynka w 1967 roku to numer 06.
    Pogotowie Ratunkowe to 09, Straż Pożarna to 08. Milicja 07.
    Zamawianie rozmów międzymiastowych to 00 a międzynarodowych to 010.
    Z trzycyfrowej 0xx to jest jeszcze 012 czyli informacje i reklamacje rozmów
    zagranicznych.
    W roku 1967 wciąż brak (przynajmniej nie jest wykazany) bezpośrednich połączeń
    międzymiastowych.
    Biuro Numerów ma numer 03 oraz alias 20-02-21 co jest ciekawostką, bo ten numer z lat
    80 pamiętam jako numer bardzo często podawany do programów telewizyjnych dla widzów
    TVP.
    W roku 1967 funkcjonują numery pięciocyfrowe 21-0xx dla większych instytucji (i
    dalsze wybranie numeru wewnętrznego) oraz 31-9xx dla serwisów informacyjnych.
    W roku 1956 numeracja pięciocyfrowa ma się dobrze a sześciocyfrowa jest w
    mniejszości.
    Odnoszę wrażenie, że sześciocyfrowa 26-xx-xx zastąpiła 6-xx-xx i analogicznie
    28-xx-xx numerację 8-xx-xx oraz praska 19-xx-xx numercję 9-xx-xx.
    Mokotów został przy czwórce zmianiając ilość cyfr z 4-xx-xx na 4x-xx-xx.
    W 1956 roku połączenia z abonentami miejscowości podwarszawskich uzyskuje się
    automatycznie, wybierając jedynie "numer kierunkowy" i otrzymując po nim sygnał
    zgłoszenia;.
    Są to:
    52 - Ursus
    53 - Radość
    54 - Otwock
    55 - Grodzisk
    56 - Piaseczno
    58 - Milanówek , Podkowa Leśna i Pruszków
    w roku 1967 są to już sześciocyfrowe numery telefonu, gdzie prefiksy 55,56 i 58
    pozostały przyporządkowane tym samym miejscowościom.

    Numeracja sześciocyfrowa w 1956 roku:
    10 - Praga Południe (Gocław) - zaznaczony jako planowany do uruchomienia
    11 - Żerań - zaznaczony jako planowany do uruchomienia
    21 - Śródmieście (CA Piękna)
    32 - Wola (CA Płocka)
    33 - Żoliborz (CA Żoliborz)

    Numeracja sześciocyfrowa w 1967 roku:
    10 - Praga Południe (Grochów)
    10-9x-xx - Rembertów
    11 - Żerań
    12 - Radość, Falenica i okliczne (różne tysiące)
    17 - Saska Kępa
    19 - Praga Północ (CA Żąbkowska)
    20 - Śródmieście północne (CA Mariańska)
    21 - Śródmieście południowe (CA Piękna I)
    22 - Ochota (CA Ochota II)
    23 - Ochota (CA Ochota I)
    25 - Śródmieście południowo-zachodnie (CA Wawelska) - zaznaczone jako planowane do
    uruchomienia
    26 - Śródmieście (CA Czacki I)
    27 - Śródmieście (CA Czacki II)
    28 - Śródmieście południowe (CA Piękna II)
    29 - Śródmieście południowe (CA Piękna III)
    31 - Śródmieście północne (CA Stare Miasto / Muranów)
    32 - Wola (CA Płocka)
    33 - Żoliborz (CA Żoliborz)
    34 - Bielany (CA Bielany)
    41 - Mokotów dolny (CA Sielce)
    43 - Mototów południowy (CA Służewiec)
    44 - Mokotów (CA Mokotów I)
    45 - Mokotów (CA Mokotów II)
    46 - Okęcie (CA Okęcie) - zaznaczone jako planowane do uruchomienia

    55 - Grodzisk Maz
    56 - Piaseczno
    58 - Pruszków
    nie potrafię ustalić innych miejscowości podwarszawskich w 1967 roku

    Dochodzimy do mojego najwcześniejszego śladu w pamięci z lat 80;
    W 1967 brakuje:
    13 - Grochów, Gocławek, Gocław
    15 - to samo co 12 czyli Falenica Radość i linia otwocka (w granicach Warszawy) - też
    różne tysiące - było tu wiele wariantów
    18 - Ząbkowska II (K-66)
    24 - Mariańska II (plus kontenery pentaconty)
    30 - Intraco II (różne tysiące - czy byli tam także abonenci prywatni ?)
    35 - Bielany II (Strowger plus kontenery KACC)
    36 - Koło I (K-66)
    37 - Koło II (PC-1000C)
    38 - Muranów II (strowger ?)
    39 - Żoliborz południowy (Żoliborz II, K-66)
    40 - Sielce II (strowger ?)
    42 - Sadyba I (K-66)
    47 - Mokotów południowy - Służewiec, Służew, to samo co 43, różne tysiące - sytuacja
    analogiczna jak 12 i15)
    48 - Mokotów IV (PC-1000C)
    49 - Mokotów III (K-66)

    50-00-xx - malutka centrala automatyczna na potrzeby RCN Łazy / RCN Leszczynka plus
    prywatni Wola Mrokowska i okllice
    53 - Michałowice/Opacz
    57 - Piaseczno i szerokie okolice - to samo co 56 i różne tysiące (E-10A)

    na razie tyle
    zapraszam do dyskusji
    vari

    ps. Ciekawy filmik o Zegarynce
    https://www.youtube.com/watch?v=cYhw0EL5wj4

  • 2. Data: 2020-11-20 21:33:20
    Temat: Re: Numeracja warszawska na przestrzeni lat
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    vari napisał:

    > Cyfry 9 w roku 1967 nie stosuje się, a w roku 1056 wisi na niej
    > centrala dzielnicy Praga

    Kazimierz Odnowiciel widać słabo się starał.

> [...]
    > 15 - to samo co 12 czyli Falenica Radość i linia otwocka (w granicach
    > Warszawy) - też różne tysiące - było tu wiele wariantów

    Przede wszystkim jednak Anin. To "przede wszystkim" wynika ze specyfiki
    dzielnicy -- tam telefonów było najwięcej. Ale zasięg "15" dość rozległy,
    najdalej wysunięte na północ stanowisko zaobserwowałem w Marysinie
    Wawerskim. Moje badania pochodzą z lat siedemdziesiątych.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-11-21 15:46:18
    Od: vari <v...@i...pl>

    Dochodzi jeszcze sprawa numeracji 7x-xx-xx czyli CWW (5x-xx-xx to CWZ).
    Nie wiem kiedy ją utworzono, ale z pamięci z książki telefonicznej z 1980 roku
    wyglądało to tak:
    71- właśnie - co ? jakiś mały zakres numerów w centralnej części wschodnich rubieży
    Warszawy - Sulejówek ?
    74 - Legionowo (8 tysiąc i chyba 9 to Nieporęt Pentaconta)
    75 - Nowy Dwór Mazowiecki
    76 - Wołomin
    79 - Otwock
    vari

  • 4. Data: 2020-11-21 16:46:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    vari napisał:

> [...]
    > z 1980 roku wyglądało to tak:
    > 71- właśnie - co ? jakiś mały zakres numerów w centralnej części
    > wschodnich rubieży Warszawy - Sulejówek ?

    Nie Sulejówek jeszcze w latach 90 miał centralę z telefonistką.
    To znaczy do sąsiada można było wykręcić tarczą trzycyfrowy numer.
    Ale całe miasto miało jeden numer dostępny z Warszawy, zgłaszała się
    miła pani, której trzeba było podać ten numer "wewnętrzny" i ona z nim
    łączyła. W drugą stronę też należało do pani zadzwonić i podać numer
    warszwski. Dało się też "poprosić miasto" -- wtedy pani łączyła "na
    ostro" i samemu się kręciło. Znajomy tak robił, gdy się miał połączyć
    z wiecznie zajętym modemem. Jak już mu sie w końcu udawało, to pani
    przerywała -- "bo się źle połączyło, coś tak skrzypi".

    Wesoła też tak miała, ale zmieniło się to wcześniej. Trzycyfrowe numery
    starej centrali zostały poprzedzone cyframi 7739 i tak zostało do dzisiaj.
    Potem przybyły inne 773*. No i jeszcze około 1995 roku urząd miejski miał
    wciąż numer 15-44-50, który za czasów centrali ręcznej zapewniał połączenie
    bezpośrednie.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2020-11-23 20:25:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
> [...]
    >Pewnym problemem jest brak dostępu do historycznych książek
    >telefonicznych online ze względu na "prawa autorskie" dla lat

    A nie ma gdzies w bibliotekach ? B. Wojewodzka.
    Albo jakies muzeum telekomunikacji ?

    >W roku 1967 wciąż brak (przynajmniej nie jest wykazany) bezpośrednich
    >połączeń międzymiastowych.

    Ty chyba wiesz lepiej kiedy zaczeli wprowadzac ...

    >W 1956 roku połączenia z abonentami miejscowości podwarszawskich
    >uzyskuje się automatycznie, wybierając jedynie "numer kierunkowy" i
> [...]
    [...]
    To jakas nowa zmiana ? Czyzby nowa centrala ? Czy jeszcze czasy
    przedwojenne ... choc czy w Warszawie centrale przetrwaly rok 1944 ?

    >53 - Michałowice/Opacz

    a nie Radosc ?

    >57 - Piaseczno i szerokie okolice - to samo co 56 i różne tysiące
    >(E-10A)
    Druga centrala ? Czym sobie zasluzyli :-)\

    J.

  • 6. Data: 2020-11-23 20:51:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 23.11.2020 o 20:25, J.F. pisze:
    > Użytkownik "vari"  napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...

    > A nie ma gdzies w bibliotekach ? B. Wojewodzka.
    > Albo jakies muzeum telekomunikacji ?

    Biblioteka Narodowa ma książek telefonicznych ile chcieć. Tylko
    nieczynna teraz... :)

    Ale to papierowe wszystko.

    MJ

  • 7. Data: 2020-11-23 21:24:44
    Od: vari <v...@i...pl>

    > a nie Radosc ?

    W latach 80 już Michałowice/Opacz

    > Druga centrala ? Czym sobie zasluzyli :-)\

    Do roku około 1984 Piaseczno to był Strowger.
    56-2x-xx i 56-7x-xx
    inne tysiące to już np Konstancin itp
    Po tym roku założono pierwszą w województwie E-10A
    Dla Piaseczna doszły tysiące 8 i chyba 9.
    Raszyn uzyskał 56-0x-xx
    E10A umożliwiała bardzo odległe moduły wyniesione.
    Konstancin miał 3 i 4 tysiąc.
    Do tego doszła Góra Kalwaria (nie pamiętam zakresu) - wcześniej z centralą ręczną.
    Doszła Lesznowola (z Magdalenką), Prażmów i inne wioski.
    Dołożono do tego numerację 57-xx-xx także z przemieszanymi tysiącami.
    Terytorialnie to samo. Piaseczno i bardzo rozległe rubieże.
    vari