  • 1. Data: 2023-12-04 11:30:45
    Temat: "Fotowoltaika słabo pyka"
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    Już trzecie dzień nie włącza się nawet falownik, jeszcze mi się coś
    takiego nie zdarzyło, na panelach zaledwie 2-3cm śniegu, pogoda
    słoneczna a instalacja wzięła urlop. Wy odśnieżacie ręcznie swoje panele?

  • 2. Data: 2023-12-04 13:08:54
    Temat: Re: "Fotowoltaika słabo pyka"
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Dec 2023 11:30:45 +0100, Trybun wrote:
    > Już trzecie dzień nie włącza się nawet falownik, jeszcze mi się coś
    > takiego nie zdarzyło, na panelach zaledwie 2-3cm śniegu, pogoda
    > słoneczna a instalacja wzięła urlop. Wy odśnieżacie ręcznie swoje panele?

    Pewnie czekaja do wiosny.

    2-3cm sniegu ... cos tam powinno przeswiecac ...

    J.

  • 3. Data: 2023-12-04 15:15:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 4.12.2023 o 11:30, Trybun pisze:
    > Już trzecie dzień nie włącza się nawet falownik, jeszcze mi się coś
    > takiego nie zdarzyło, na panelach zaledwie 2-3cm śniegu, pogoda
    > słoneczna a instalacja wzięła urlop. Wy odśnieżacie ręcznie swoje panele?
    Mi się połowa wschodnia już częściowo 'odśnieżyła' i nastukała całą 1kWh
    :) jak teraz sprawdziłem.
    Zachodnia nie zdążyła bo przyszły chmury i jaskółka na środku im
    przeszkadzała, dach ustawiony na południe 40st.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2023-12-04 15:27:36
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.12.2023 o 13:08, J.F pisze:

    > Pewnie czekaja do wiosny.
    >
    > 2-3cm sniegu ... cos tam powinno przeswiecac ...

    No, nawet w nocy powinno działać w końcu słońce nie gaśnie w tym czasie.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 5. Data: 2023-12-04 17:34:31
    Od: M M <m...@g...com>

    Zależy też od kąta nachylenia - akurat mam porównanie z 2 miejsc 3 km od siebie, na
    bardziej stromym dachu (41 stopni) śnieg się łatwiej zsuwa i też szału nie ma ale
    jednak coś tam produkuje, na mniej stromym (27 stopni) niestety leży znacznie grubsza
    warstwa i zero produkcji. Zastanawiam się czy na wiosnę nie pochylić bardziej za
    pomocą "trójkątów" takich jak na dach płaski, zwłaszcza kierunki wschód-zachód
    (Słońce niżej więc i uzysk byłby większy przed i po południu).

  • 6. Data: 2023-12-04 17:34:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 11:30 Trybun <M...@j...cb> pisze:

    > Już trzecie dzień nie włącza się nawet falownik, jeszcze mi się coś
    > takiego nie zdarzyło, na panelach zaledwie 2-3cm śniegu, pogoda
    > słoneczna a instalacja wzięła urlop. Wy odśnieżacie ręcznie swoje panele?

    W ubiegłym roku za cały grudzień miałem około 120kWh produkcji.
    W czerwcu w tym roku nastukało prawie 3,7 MWh
    Grudzień jest na odpoczynek od PV :-)

    TG

  • 7. Data: 2023-12-04 17:37:50
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 13:08 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Pewnie czekaja do wiosny.
    >
    > 2-3cm sniegu ... cos tam powinno przeswiecac ...

    Przez śnieg coś prześwieci, ale pytanie jest typu - czy panele PV potrafią
    coś z tym światłem co przejdzie przez śnieg zrobić?

    i dodatkowe, czy tego światła wystarczy aby zastartował falownik?

    TG

  • 8. Data: 2023-12-04 17:45:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.12.2023 o 17:34, M M pisze:
> [...]
    pomocą "trójkątów" takich jak na dach płaski, zwłaszcza kierunki wschód-zachód
    (Słońce niżej więc i uzysk byłby większy przed i po południu).

    Niewiele da. Śnieg przymarza, jeśli mamy cały czas ok -3C...a tak jest u
    mnie od dwóch tygodni i samo nie spada (mam regulację nachylenia obecnie
    "mocno zimowa"). Jeśli jednak "przemiotę" to lód przepuszcza trochę a
    sam panel dostaje wtedy temperatury i spływa nawet przy mrozie. Jednak
    po nocy i opadach, znów to samo.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2023-12-04 19:05:35
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 4.12.2023 11:30, Trybun wrote:
    > Już trzecie dzień nie włącza się nawet falownik, jeszcze mi się coś
    > takiego nie zdarzyło, na panelach zaledwie 2-3cm śniegu, pogoda
    > słoneczna a instalacja wzięła urlop. Wy odśnieżacie ręcznie swoje panele?

    Ja monitoruje jeden off-grid, gdzie PV zasila kamerę z przesyłem obrazu.
    Panel ustawiony jest "zimowo" czyli bardziej pionowo.
    Dziś była wyjątkowa "lampa" - nad ranem było 11V, a o 10:40 już było
    14V, czyli akumulator w pełni naładowany.
    Ta instalacja pracuje już drugi rok - w tamtą zimę było dosłownie kilka
    dni, że się rozładowało do zera - chyba dwa dni w grudniu i jeden w
    styczniu. Po za zimą oczywiście nie ma najmniejszych problemów.
    Natomiast u kolegi na panelach leży śnieg i tak jak mówisz - nawet się
    falownik nie włączył dzisiaj. Ale tego śniegu sporo u nas - 20-30cm.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2023-12-04 19:18:21
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.12.2023 o 19:05, Mirek pisze:

    > Dziś była wyjątkowa "lampa" - nad ranem było 11V, a o 10:40 już było
    > 14V, czyli akumulator w pełni naładowany.

    Fiu, fiu, aku naładowany FULL w godzinę :D...jaki model? w sensie pojemność?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>