  • 11. Data: 2023-12-05 12:54:26
    Temat: Re: "Fotowoltaika słabo pyka"
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2023 o 13:08, J.F pisze:
    > Pewnie czekaja do wiosny.
    >
    > 2-3cm sniegu ... cos tam powinno przeswiecac ...
    >
    > J.

    Ale ja im nie udzielałem urlopu.
    Jasne, w zeszłych zimach bywały znacznie grubsze pokrywy śniegu a nie
    było dnia kiedy instalacja nie startowała. Stąd właśnie wątpliwości i
    pytanie na grupę. Bo być może 3 letnia instalacja to już termin w którym
    panele tracą wydajność..

  • 12. Data: 2023-12-05 12:54:51
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2023 o 15:15, Janusz pisze:
    > Mi się połowa wschodnia już częściowo 'odśnieżyła' i nastukała całą
    > 1kWh :) jak teraz sprawdziłem.
    > Zachodnia nie zdążyła bo przyszły chmury i jaskółka na środku im
    > przeszkadzała, dach ustawiony na południe 40st.

    U mnie przez pierwsze 2 dni grudnia natłukła całe 2.5kW, w pozostałych
    trzech nawet się nie uruchomiła. Panele mam tylko na jednym kierunku -
    wschodnio południowym z dużym wskazaniom na wschód.

  • 13. Data: 2023-12-05 12:57:20
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    > W ubiegłym roku za cały grudzień miałem około 120kWh produkcji.
    > W czerwcu w tym roku nastukało prawie 3,7 MWh
    > Grudzień jest na odpoczynek od PV :-)
    >
    > TG

    U mnie grudzień 2022 to całe 80kW. I także był to najgorszy okres w
    roku,. tym niemniej wcześniej nie było przestojów w pracy instalacji
    jakie są teraz.

  • 14. Data: 2023-12-05 13:01:08
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2023 o 19:05, Mirek pisze:

    > Ja monitoruje jeden off-grid, gdzie PV zasila kamerę z przesyłem
    > obrazu. Panel ustawiony jest "zimowo" czyli bardziej pionowo.
    > Dziś była wyjątkowa "lampa" - nad ranem było 11V, a o 10:40 już było
    > 14V, czyli akumulator w pełni naładowany.
    > Ta instalacja pracuje już drugi rok - w tamtą zimę było dosłownie
    > kilka dni, że się rozładowało do zera - chyba dwa dni w grudniu i
    > jeden w styczniu. Po za zimą oczywiście nie ma najmniejszych problemów.
    > Natomiast u kolegi na panelach leży śnieg i tak jak mówisz - nawet się
    > falownik nie włączył dzisiaj. Ale tego śniegu sporo u nas - 20-30cm.

    A kolega jak starą ma instalację? Podejrzewam że te przestoje mogą być
    powodowane spadkiem wydajności paneli..

  • 15. Data: 2023-12-05 13:03:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 12:57 Trybun <M...@j...cb> pisze:

    > U mnie grudzień 2022 to całe 80kW. I także był to najgorszy okres w
    > roku,. tym niemniej wcześniej nie było przestojów w pracy instalacji
    > jakie są teraz.

    W ubiegłym roku nie było dużych przestojów, ale 2 lata temu miałem postój
    2 tygodnie w grudniu i prawie 3 tygodnie w styczniu.

    TG

  • 16. Data: 2023-12-05 14:40:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 4 Dec 2023 11:30:45 +0100, Trybun

    > Wy odśnieżacie ręcznie swoje panele?

    Nie, i tak wszystko co PV wyciągnie
    w takich warunkach to 5kWh z 10kWp.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 17. Data: 2023-12-05 14:59:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 5 Dec 2023 12:54:26 +0100, Trybun

> [...]
    > było dnia kiedy instalacja nie startowała. Stąd właśnie wątpliwości i
    > pytanie na grupę. Bo być może 3 letnia instalacja to już termin w którym

    Wszystkie instalacje jakie mam pod swoją pieczą, wystartowały.
    W tym moja. Co prawda na "całe" 120W w peaku, ale zawsze. ;P
    Tylko te co leżą praktycznie na płasko, tj. kąt <15s nie ruszyły.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2023-12-05 15:35:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.12.2023 o 12:54, Trybun pisze:

    > U mnie przez pierwsze 2 dni grudnia natłukła całe 2.5kW, w pozostałych
    Mam podobnie, jak teraz sprawdziłem to do wczoraj oddała mi 1,7kWh,
    dzisiaj coś będzie bo trochę świeciło.

    > trzech nawet się nie uruchomiła. Panele mam tylko na jednym kierunku -
    > wschodnio południowym z dużym wskazaniom na wschód.
    No to ja mam południe ale dach dzieli wykusz z 'jaskółką' co powoduje że
    rano jest zachodnia część dachu zasłonięta, po południu wschodnia,
    trochę na tym tracę, ale co zrobić.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2023-12-07 09:35:17
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.12.2023 o 14:59, Myjk pisze:
> [...]
    > W tym moja. Co prawda na "całe" 120W w peaku, ale zawsze. ;P
    > Tylko te co leżą praktycznie na płasko, tj. kąt <15s nie ruszyły.

    A jak stare masz panele? Przedwczoraj zgarnąłem śnieg z jednego panelu,
    (łącznie mam ich 16sztuk). I wczoraj mimo tego że było pochmurnie
    instalacja wystartowała, uzysk 2.8kW. W nocy znowu popadał śnieg i
    dzisiaj znowu nie startuje..

  • 20. Data: 2023-12-07 09:36:03
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.12.2023 o 15:35, Janusz pisze:

> [...]
    > No to ja mam południe ale dach dzieli wykusz z 'jaskółką' co powoduje
    > że rano jest zachodnia część dachu zasłonięta, po południu wschodnia,

    Ale to i tak lepsze położenie niż moje. Żeby było śmieszniej, a raczej -
    tragiczniej konsultant przedinstalacyjny w papierach stwierdził że
    położenie dachu mam południowe...