  • 1. Data: 2009-05-20 16:39:41
    Temat: Grzanie się rdzenia w przetwornicy
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Witam !

    W oscyloskopie OS-360 jest przetwornica do wytwarzania napięcia żarzenia
    i wysokiego napięcia (jest jeszcze powielacz). Składa się ona z dwóch
    tranzystorów i cewki z na rdzeniu kubkowym z AL=6300. Całość jest
    zasilana z 130V i pobiera około 70 mA.
    Przetwornica pracuje z częstotliwością około 20kHz.
    Po włączeniu wszystkie napięcia są prawidłowe jednak stopniowo zaczyna
    się nagrzewać rdzeń. Po około 5 minutach osiąga taką temperaturę, że
    przetwornica przestaje działać.
    Przebiegi mierzone oscyloskopem wyglądają na prawidłowe.
    Co może być przyczyną grzania się rdzenia ?

    Paweł

  • 2. Data: 2009-05-21 15:26:00
    Temat: Re: Grzanie się rdzenia w przetwornicy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaczyna się nagrzewać rdzeń. Po około 5 minutach osiąga taką
    > temperaturę, że przetwornica przestaje działać.

    Aby na pewno rdzen ?
    Moze jakis zwarty zwoj i od drutu sie rdzen grzeje ?

    J.

  • 3. Data: 2009-05-21 16:01:57
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 20 May 2009 18:39:41 +0200, Paweł napisał(a):

    > Przebiegi mierzone oscyloskopem wyglądają na prawidłowe. Co może być
    > przyczyną grzania się rdzenia ?
    Niewlasciwy dobor samego rdzenia, jak i materialu?

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 4. Data: 2009-05-21 17:52:24
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Niewlasciwy dobor samego rdzenia, jak i materialu?

    Ten oscyloskop działał prawidłowo parę lat.
    W okolicy cewki przetwornicy są napięcia rzędu kilku kV. Nastąpiło
    przebicie. Cewka została więc przewinięta (nawet dwa razy).
    Wszystko niby działa prawidłowo ale mocno się grzeje rdzeń (rdzeń a nie
    uzwojenie).
    Nie bardzo wiem co może być tego przyczyną. Częstotliwość pracy jest
    chyba odpowiednia dla tego materiału. Jest to rdzeń kubkowy więc ew.
    szczelina jest z góry ustalona. Ilości zwoi są identyczne z tym co było
    kiedyś.

    Paweł

  • 5. Data: 2009-05-21 18:42:53
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]

    > przetwornica przestaje działać.
    > Przebiegi mierzone oscyloskopem wyglądają na prawidłowe.
    > Co może być przyczyną grzania się rdzenia ?

    Hmm, ale nie wiesz, jakie tam powinny być przebiegi, częstotliwość i pobór
    prądu, prawda ? Jak doszedłeś (w rdzeniu kubkowym!), że grzeje się rdzeń a
    nie uzwojenie od rdzenia ?
    IMHO, częstotliwość wygląda na dobrą, ale albo jest zwiększona amplituda
    indukcji w rdzeniu ze względu na jakiś błąd w liczeniu zwojów albo to
    _była_ przetwornica pracująca w rezonansie (co jest typowe dla WN),
    amatorskie przewinięcie cewki WN wysłało ten rezonans gdzie indziej i
    rdzeń się gotuje od harmonicznych.

    e.

  • 6. Data: 2009-05-21 18:50:17
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > _była_ przetwornica pracująca w rezonansie (co jest typowe dla WN),
    > amatorskie przewinięcie cewki WN wysłało ten rezonans gdzie indziej i

    Ta przetwornica ma dwa tranzystory. Włączają się na przemian. Napięcia
    na kolektorach to w zasadzie idealny prostokąt. Nie widać żadnych
    oscylacji.
    Po stronie pierwotnej są dwa uzwojenia z odczepami po środku. Jedno
    uzwojenie jest w kolektorach tranzystorów drugie w bazach. Częstotliwość
    pracy wynika więc z indukcyjności uzwojeń.

    Paweł

  • 7. Data: 2009-05-21 22:37:50
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > uzwojenie jest w kolektorach tranzystorów drugie w bazach. Częstotliwość
    > pracy wynika więc z indukcyjności uzwojeń.

    W takim razie spróbuj zdjąć przebieg prądu emiterów tych tranzystorów
    (wepnij szeregowy rezystor ~1ohm jeśli nie ma na czym zmierzyć). Jeśli to
    była przetwornica samodławna i trafo nie zostało idealnie odtworzone, być
    może prąd narasta do zbyt dużych wartości. Przydałaby się serwisówka, jest
    spora szansa, że będą tam podane dokładne przebiegi.

    e.

  • 8. Data: 2009-05-22 05:15:06
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > może prąd narasta do zbyt dużych wartości. Przydałaby się serwisówka, jest
    > spora szansa, że będą tam podane dokładne przebiegi.

    Niestety mam niekompletną dokumentację. Akurat brakuje w niej części
    dotyczącej tej przetwornicy. Przetwornica dostarcza napięcie do żarzenia
    i do powielacza WN. Te WN jest w dość skomplikowany sposób
    stabilizowane. Być może coś jest jeszcze uszkodzone. Nie wiem jednak czy
    nieco większe obciążenie może spowodować nagrzewanie się rdzenia.

    Paweł

  • 9. Data: 2009-05-22 07:08:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jaroslaw,

    Thursday, May 21, 2009, 6:01:57 PM, you wrote:

    > Niewlasciwy dobor samego rdzenia, jak i materialu?

    O ile się nie mylę - mowa o urządzeniu, które pracowało kiedyś
    poprawnie. Chyba w takim urządzeniu nikt materiału rdzenia nie
    zmieniał...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2009-05-22 10:57:06
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Być może coś jest jeszcze uszkodzone. Nie wiem jednak czy
    > nieco większe obciążenie może spowodować nagrzewanie się rdzenia.

    Na mój gust nie powinno. Ale uzwojeń - tak.

    e.